هاچبکها همیشه در بازار با برچسب خودروی جوانان معرفی میشوند. طبیعی هم هست که اینگونه باشند. محصولات فوق به دلیل حذف صندوقعقب چندان به کار خانوادهها نمیآیند. از سوی دیگر با کوچکتر شدن طول خودرو، فضای مانور و البته ماجراجویی با آنها بیشتر میشود. خودروهای هاچبک از سابقهای طولانی در بازار ایران برخوردار هستند. رنو 5 یکی از معروفترین و قدیمیترین خودروهای این کلاس است؛ اما اگر بخواهیم در دوره مدرن سراغ خرید هاچبک برویم با گزینههای (صفرکیلومتر) چندانی روبهرو نمیشویم. این روزها بازار خودروهای هاچبک تحت سیطره چند برند و مدل محدود قرار دارد. از این میان شاید بخت و اقبال با پژو 207 (اتوماتیک) و برلیانس H320 (اتوماتیک) بیشتر یار باشد. خودروهای فرانسوی و چینی که حالا به سرنوشت تولید در ایران گرفتار شدهاند و البته حال و روز بدی هم ندارند.
پژو 207 بعد از یک دوره ناموفق که از سال 1386 آغاز شد، با یک فیسلیفت مناسب بازگشتی قدرتمند را در سال 1394 استارت زد. از سوی دیگر برلیانس H320 را میبینیم که بهعنوان یکی از تازهواردهای بازار ایران تقریباً در همان روزها عرضاندام کرد. این مقایسه از حیث اعتبار برند و نوآوری حاشیههای جالبی خواهد داشت. از یک سو پژو 207 سرشناس و نامدار را میبینیم که دیگر در دنیای امروز یک خودروی از رده خارج حساب میشود و از سوی دیگر برلیانس H320 را داریم که شاید چینی باشد ولی حداقل به زبان امروزی با مخاطبش صحبت میکند.
مقایسه طراحی بدنه و کابین پژو 207 و برلیانس H320
بررسی طراحی پژو 207 اتوماتیک
اگر بپذیریم که ماهیت اصلی خودروهای هاچبک بحث جوانگراییشان است، این خودرو بیتردید برنده میدان است. باید قبول کرد که برگ برنده پژو 207 همان چراغهای اخمآلود جلو و آن نوار ابروی LED نور روز رویش است. اینکه هاچبک ایرانخودرو همان پژو 206+ است یا پژو 207 استاندارد همواره محل مناقشات بسیاری بوده ولی هرچه هست طراحی این خودرو به بیش از 10 سال پیش بازمیگردد؛ اما همانطور که مشاهده میشود، پژو خوب توانسته از پس همراهی با زمانه بربیاید و گویی این خودرویی بوده که با معیارهای فعلی طراحی شده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر آن فیسلیفت سال 94 نبود شاید پژو 207 به این موفقیت نمیرسید.
تعبیه لوگوی پژو درست روی برجستگی کاپوت ایده هوشمندانهای برای خنثی کردن طراحی اغراقآمیز آن است. در نمای عقب شباهت بیشتری بین این خودرو و پژو 206 مشاهده میشود ولی انصافاً نباید از چراغهای بیرون آمده و سپر بزرگتر آن صرف نظر کرد.
ایرانخودرو میدانست که تجربه ساینا و تیبا را نباید با پژو 207 و 206 تکرار کند به همین دلیل در جزئیات طراحی داخلی سنگ تمام گذاشت. فرمان پژو 207 مانند خودروهای پرآپشن امروزی مملو از دکمههای کنترلی است. روی کنسول یک نمایشگر بزرگ و جذاب دیده میشود. آرایش خاص عقربههای پشت آمپر در کنار دریچههای خمیده تهویه مطبوع تاکید بیشتری روی حال و هوای اسپرت این خودرو دارند. با این حال هنوز هم دستگیره درها به خوبی نشان میدهند که زیر پوست این خودرو، پژو 206 پنهان شده است.
بررسی طراحی برلیانس H320 اتوماتیک
اگر به جریان 10 ساله اخیر صنعت خودروسازی چین نگاه کنیم، بهخوبی میفهمیم که برلیانس یک نماد کاملاً چهارچوبشکن است. این خودرو نه امضای همیشگی خودروهای چینی که شامل چراغهای برجسته و جلوپنجره اغراقشده است را دارد و نه شتابزدگی نوظهورهای بازار در تقلید و کپیکار. البته همین سادگی و محافظهکاریاش هم به مذاق خیلی از مشتریان خوش نیامده است.
برلیانس H320 از اصول منطقی برای صحبت با مشتری بهره میبرد. این پختگی را باید گذاشت به حساب شریک نامدار اروپایی برلیانس؛ بامو. کمی جسورانه است اگر بگوییم برلیانس H320 از سبک جلوپنجره محصولات بامو برای خودش بهره برده ولی حقیقتاً نمیتوان آن را ندید گرفت. فارغ از تناسب الگوی نمای جلویی این خودرو باید اعتراف کرد که برلیانس H320 خوب توانسته از پس تبعات حذف صندوق بربیاید. درست برعکس طراحی عقب 207 و 206 صندوقدار که تفاوتی با مدلهای هاچبک خود ندارند.
داخل کابین برلیانس H320 تازه متوجه تفاوت عمیق آن با پژو 207 میشویم. جایی که محافظهکاری جای خود را به تنبلی و بیحوصلگی داده است. در نسخههای سفارشی نمایشگر لمسی این خودرو با مبتدیترین حالت ممکن گویی روی کنسول فشرده شده است. دریچههای تهویه مطبوع که همیشه میتوانند بخشی از بار زیبایی کابین را به دوش بکشند مانند خودروهای ژاپنی دهه 90 شکل گرفتهاند. تنها المانی که میتوان روی آن حساب باز کرد حالت بریده محل دستهدنده بوده که آن هم از سوی برخی کارشناسان بیمفهوم و بیمعنا است.
- انتخاب باخبر: پژو 207 اتوماتیک
مقایسه عملکرد فنی پژو 207 و برلیانس H320
بررسی عملکرد فنی پژو 207 اتوماتیک
هرچه باشد 207 محصولی است که پژو آن را تولید کرده و هرچه باشد پژو فرانسوی است و هرچه باشد یک خودروساز اروپایی. پس خوب میداند که چگونه باید بین ابعاد خودرو و مشخصات فنی آن تعادل ایجاد کند. البته در این نباید از خودسانسوری ایرانخودرو بهعنوان شریک ایرانی پژو نیز غافل شد.
شاید حجم پیشرانه پژو 207 از رقیب کمتر باشد و قدرت و گشتاور کمتری هم تولید کند ولی هنوز هم در شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی میتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد. چراکه وزن آن حدود 200 کیلوگرم از رقیب چینی سبکتر است. منتقدان میگوید این وزن کمتر به دلیل ابعاد کوچکتر پژو 207 است که البته حرفی منطقی به حساب میآید.
غیر از وزن کمتر، هنر پژو در توزیع وزن بوده به طوری که میتوان ادعا کرد حالا وزن توزیع شده روی محور عقب و جلو با کمی تخفیف 50-50 است. همین امر میتواند کمک خوبی به فرمانپذیری آن کند. البته ارتفاع بالای خودرو و تایرهایی که از برلیانس H320 کوچکتر هستند کمی رانندگان حرفهای را با کمفرمانی روبهرو میکند.
شتاب پژو 207 روی کاغذ بهتر از برلیانس H320 است ولی در دنیای واقعی واقعاً کلافهکننده است. به ویژه وقتی یکی دو نفر دیگر هم در خودرو باشند. این روزها استفاده از جعبهدنده 4 سرعته اتوماتیک واقعاً دیگر منسوخ شده ولی در نظر داشته باشید پژو 207 با همین نسخه قدیمی هم قیمتی فضایی دارد.
بررسی عملکرد فنی برلیانس H320 اتوماتیک
تصور کنید اگر پارسخودرو روی برلیانس H320 پیشرانه جدید 1.65 لیتری بهبود یافته را نصب نمیکرد، چه اتفاقی میافتاد؟ این خودرو از نظر فنی تفاوتی با مدل سدان خود ندارد ولی طبیعی است که به دلیل وزن کمتر، مانورپذیری بهتری دارد ولی در قیاس با پژو 207 از شانس بالایی برخوردار نیست.
قدرت 114 اسببخار و گشتاور 154 نیوتنمتر واقعاً اعداد خوبی برای یک هاچبک هستند ولی این خروجی وقتی به جعبهدنده میرسد قربانی فناوری قدیمی میشود و به راحتی از بین میرود. البته برای آنها که از برایشان مصرف سوخت مهم است، برلیانس H320 میتواند گزینه معقولتری باشد.
یکی از مزایای چشمگیر این چینی در قیاس با رقیب فرانسویاش، فضای وسیعتر ردیف صندلیهای عقب است. جایی که حداقل 2 نفر بالغ میتوانند روی آن بنشینند ولی در صندلیهای عقب پژو 207 به سختی بتوان دو کودک را هم جای داد. برلیانس H320 از نظر فرمانپذیری تعریف چندانی ندارد با این حال چون رابطه بین فاصله محوری و عرض آینه به آینه آن خوب است، پایداری بالایی را به نمایش میگذارد.
برلیانس H320 نشان میدهد که گزینه مناسبتری برای رانندگان محافظهکار است و شیطنت و تنش کمتری در رانندگی با آن حس میشود. با این حال توانایی پاسخگویی در ماجراجوییهای معمولی هم را ندارد. بگذارید صریحتر بگوییم؛ این خودرو میتواند انتخاب معقولی برای مسافرت به حساب بیاید ولی به شرطی که رانندهاش پا به سن گذاشته باشد.
- انتخاب باخبر: پژو 207 اتوماتیک
مقایسه تکنولوژی و ایمنی پژو 207 و برلیانس H320
بررسی تکنولوژی و ایمنی پژو 207 اتوماتیک
بحث درباره ایمنی خودروهای داخلی همیشه با چالشهایی روبهرو بوده است. چراکه معیار ایمنی خودروها در سرتاسر دنیا موسساتی مانند یورو NCAP، IIHS و NHTSA هستند در حالی که در ایران سازمان ملی استاندارد و اظهارات خودروسازان اساس ایمنی خودروها را تعیین میکند. با این حال بگذارید یادآور شویم که فیلم منتشر شده در اینترنت با عنوان تست تصادف پژو 207 مربوط به نسخه اصلی این خودرو در فرانسه است که به کلی با نمونه مونتاژی ایران تفاوت دارد. البته شاید تعبیه کمربندهای ایمنی پیشکشنده که روی برلیانس H320 دیده نمیشود را بتوان یکی از برتریهای ایمنی پژو 207 قلمداد کرد.
خیلی عجیب است که ایرانخودرو از پاییز سال گذشته (1397) رینگ آلومینیومی را حذف کرد. گذشته از این مسائل، پژو 207 در کمتر مواردی توانسته از نظر تکنولوژی و آپشن از رقیب خود پیشی بگیرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که هر دو خودرو نمیتوانند از نظر آپشنی حرفهایی برای گفتن داشته باشند. به هر حال یکی از مزایای اصلی پژو 207 سیستم ترمز کمکی آن است که میتواند پایداری خودرو را افزایش دهد.
در یک آزمون برابر، به نظر میرسد که سیستم صوتی پژو 207 به مراتب کیفیت و قدرت بیشتری از رقیب دارد. جدا از این مسئله، رابط کاربری سیستم صوتی این خودرو دوستانهتر و راحتتر است. به دلیل وجود پوسته بزرگتر سپر عقب، این امکان برای سازنده فراهم شده که بتواند روی آن چراغ مهشکن تعبیه کند. چیزی که در برلیانس H320 دیده نمیشود. در مورد امکانات رفاهی مخصوص راننده و سرنشین باید به سیستم تهویه مطبوع پژو 207 اشاره کرده که میتواند جریان دلپذیرتر هوا را فراهم کند. شاید برای خیلیها مهم نباشد ولی روی آینههای این خودرو چراغ راهنما نصب شده است.
بررسی تکنولوژی و ایمنی برلیانس H320 اتوماتیک
این خودرو مثل اغلب هموطنانش شاید در زمینه فنی و طراحی محلی از اعتراض داشته باشد ولی حداقل در بخش آپشن و امکانات میتواند عرضاندام کند. گفته میشود برلیانس H320 توانسته از موسسه تست ایمنی CNCAP چین 5 ستاره دریافت کند. البته اغلب امتیازات بالایی که این مجموعه به خودروهای چینی اعطا میکند برای کارشناسان بینالمللی خودرو چندان اعتباری ندارد.
به بحث آپشن و امکانات برگردیم. جایی که برلیانس H320 به سختی پژو 207 را تحت فشار میگذارد. نرمی جذاب فرمانپذیری این خودرو را باید مدیون سیستم برقی فرمانش بدانیم. سیستمی که در پژو 207 به صورت سنتی هیدرولیکی است. از سوی دیگر روکش چرم (مصنوعی) فرمان حس بهتری را موقع رانندگی برآورده میکند.
اگرچه سایز نمایشگر هر دو خودرو 7 اینچ است و هر دو نقشهخوان دارند ولی باید اعتراف کرد که کار با نقشه خودروی چینی واقعاً سخت است. همچنین تصویر دوربین عقب آن بیکیفیت و بدرنگ است؛ اما هرچه باشد برلیانس H320 چند آپشن دارد که این روزها در بازار ایران مثل طلا ارزشمند است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای این خودرو مشتریانش را به وجد میآورد. صندلی راننده و سرنشین جلو این خودرو که به ترتیب با قابلیت تنظیم 8 و 4 حالت طراحی شدهاند، آسایش بیشتری برای سرنشینان به همراه دارد. از سوی دیگر قابلیت تاشوندگی صندلیهای عقبش امکان استفاده از فضای بیشتر فضای بار را نیز فراهم میکند. دست آخر باید بدانید که برلیانس H320 سانروف دارد و پژو 207 از این آپشن مهم بیبهره است.
- انتخاب باخبر: برلیانس H320 اتوماتیک
مقایسه وضعیت بازار پژو 207 و برلیاناس H320
بررسی وضعیت بازار پژو 207 اتوماتیک
اینکه چرا ایرانخودرو نتوانست از ظرفیتهای گسترده خود به منظور توسعه بیشتر بازار پژو 207 استفاده کند را باید در چند فاز بررسی کرد. اول از همه اینکه پژو 207 در حالی وارد بازار ایران شد که برادرش پژو 206 حال و روز فوقالعادهای را تجربه میکرد. با این حال پژو 207 آیتم خاصی و چندان متفاوتی را ارائه نمیداد. در واقع مشتری میدید که قرار است برای خودرویی که فقط کمی آپشن بیشتر دارد و کمی هم طراحیاش فرق کرده، مبلغ بالاتری پرداخت کند. این اتفاق باعث شد از همان ابتدا پژو 207 نتواند جایگاه خود را به دست بیاورد.
ماجرا بعد از فیسلیفت پژو 207 کمی بهتر شد ولی عرضه قطرهچکانی آن باز هم ضربه عمیقی به موفقیتش وارد کرد. بعد از آغاز بحران خودروسازی و بحث تحریمها دیگر رمقی برای ایرانخودرو و پژو 207 باقی نماند چراکه برای تأمین و عرضه 206 با آن سابقه طولانی نیز مشکلاتی به وجود آمد. مجموع این دلایل باعث شد تا این هاچبک نتواند علیرغم نام و نشان بزرگی که داشت، به تکرار موفقیت مدلهای مشابه برسد. در ضمن پژو 207 از کوران پیشفروشهای گسترده ایرانخودرو به لحاظ برخی معضلات تأمین قطعات جا ماند و حالا دیگر شانسی برای به دست آوردن مشتریان جدید ندارد. در ادامه با نوسان شدید قیمت پژو 207 در بازار و کارخانه، اوضاع خرید و فروش مدلهای دستدوم آن نیز متزلزل شد تا جایی که حتی واسطهها نیز چندان تمایلی برای سرمایهگذاری روی آن نداشتند
بررسی وضعیت بازار برلیانس H320 اتوماتیک
همه میدانیم که طراحی، آپشن و مشخصات فنی تنها بخشی از بایدها و نبایدهای یک خودرو برای رسیدن یا نرسیدن به موفقیت در بازار خودرو است. در واقع برای ایرانیها اینکه یک خودرو را چگونه و با چه شرایطی هم میخرند، اهمیت دارد. به عنوان مثال خودرویی که از نظر کیفیت و کارایی رتبه بالایی داشته باشد ولی فقط به صورت فروش فوری عرضه شود در مقابل خودرویی که در همین معیارها کمی پایینتر باشد و ولی به صورت قسطی و پیشفروش عرضه شود، شانس کمتری برای پیروزی دارد. این تفاوتهای برلیانس و پژو بوده که میزان اقبال و البته فروش آنها را دستخوش تغییر کرده است.
خانواده جدید 4 عضوی برلیانس (شامل مدلهای H230، H220، H320 و H330) در بزنگاه خوبی پای به ایران گذاشتند. مشتریان به دنبال یک خودروی متفاوت با کیفیتی و قیمتی معقول بودند. برلیانسهای فوق با سبد رنگارنگی از مدلها، رنگها، آپشنها، جعبهدندهها و کلاسهای طراحی دست خریداران را برای انتخاب باز گذاشتند. البته نباید از استراتژی پرقدرت پارسخودرو و البته سایپا بهعنوان مالک غافل شد. چراکه عمده مدلهای فروخته شده آن مربوط به طرحهای فروش مدتدار و اعتباری بودند که سودآوری خوبی برای سرمایهگذاری مشتریان به همراه داشتند. برلیانس H320 اگرچه مثل برادر صندوقدار خود با اقبال روبهرو نشده ولی حضور ملموسش در خیابانهای کشور حکایت از پذیرفته شدنش از سوی مشتریان دارد.
- انتخاب باخبر: برلیانس H320 اتوماتیک
راند نهایی مقایسه پژو 207 و برلیانس H320
همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم طبق یک قانون نانوشته، مشتریان اصلی خودروهای هاچبک از تیپ جوانان هستند. اگر این قانون را مبنای تحلیل بگذاریم، پژو 207 جوانپسندانهتر است و به عبارتی مشتری خود را بیشتر راضی میکند. بهتر راه میرود و بهتر میایستد. چهرهاش دلبری بیشتری دارد و البته آپشنهای چنگی به دل نمیزنند. میتوان ادعا کرد که برد اصلی را مشتریانی کردهاند که پیشتر این خودرو را خریده بودند. چراکه حالا با قیمت 160 میلیونیاش (در لحظه نگارش این مطلب) دستمایه تحریک مشتریان را ندارد.
در طرف دیگر برلیانس H320 هم از نظر قیمتی اوضاع بهتری ندارد و تقریباً در همین مدار گشت میزند. ولی تفاوت اینجاست که مشتریان جوان این خودرو ترجیح میدهند نیمنگاهی نیز به آینده داشته باشند. چراکه برلیانس H320 برای ایام میانسالی نیز مناسب است. برلیانس حالا با مشکلات متفاوتی برای حضور در بازار ایران روبهرو شده ولی به نظر میرسد هنوز هم میتوان به عنوان یک هاچبک قابل اعتماد در بازار ایران روی آن حساب باز کرد.
*عکاس: بامداد صفائیان
نویسنده : نیما حدادی
منبع : باما