با خودرویتان صحبت کنید

تویوتا LQ، کانسپتی از آینده

20 مهر 1398 16:30

ژانویه سال 2017 و در خلال برگزاری نمایش CES بود که تویوتا از یک کانسپت جنجالی به اسم Concept-i رونمایی کرد. خودرویی با طراحی پیچیده که به نظر می‌رسید می‌بایست محصول بعدی اپل باشد. چیزی حدود 3 سال بعد از این ماجرا تویوتا در نهایت تواضع اعلام می‌کند کانسپت جدید آن‌ها یعنی LQ بر اساس توسعه همان کانسپت i تولید شده است.

وجه تمایز کانسپت تویوتا LQ طراحی‌اش نیست. بلکه هوش مصنوعی بسیار قدرتمند آن است که امکان تفسیر صحبت راننده را فراهم می‌کند. طراحی مدل جدید خاص‌تر و آینده‌نگرتر است. فرم باز و بست در‌ها، حالت چرخ‌ها و کابینی مانند سفینه‌ها این خودروی منحصربه‌فرد را درخشان‌تر می‌کند. اما حقیقت اینجاست که وجه تمایز کانسپت تویوتا LQ طراحی‌اش نیست. بلکه هوش مصنوعی بسیار قدرتمند آن است که امکان تفسیر صحبت راننده را فراهم می‌کند.

این محصول عجیب سه نفره می‌تواند کلیه فرامین راننده را برای حرکت، توقف و مسیریابی دریافت کند. جای تعجبی نیست که این خودرو به صورت خودران است. تویوتا از بالاترین سطح مهندسی خود برای فناوری بدون راننده LQ استفاده کرده است. تا جایی که حالا این خودرو در استاندارد سطح 4 خودروهای خودران است.

کابین کانسپت آینده‌نگر تویوتا LQ

در این پروژه هم‌وطن نامدار تویوتا یعنی پاناسونیک نیز سهیم بوده است. به این صورت که راننده خودرو را در محل مورد نیاز خود رها می‌کند و خودرو خودش به دنبال جای پارک می‌گردد و در صورت نیاز به محل اعلام شده بازمی‌گردد. پاناسونیک برای این خودرو برای اولین‌بار از سیستم هدآپ با قابلیت واقعیت افزوده نیز استفاده کرده است.

کانسپت فوق با طول 4530، عرضه 1840 و ارتفاع 1480 میلی‌متر از نظر ابعاد چیزی کمتر از یک سدان معمولی ندارد. گفته می‌شود صندلی‌های این خودرو فقط براساس رفاه راننده طراحی شده‌اند. به این ترتیب که راننده می‌تواند با راحتی کامل روی آن دراز بکشد و با خیال راحت به خواب فرو برود.

کانسپت تویوتا LQ

تویوتا می‌گوید رانندگی با LQ می‌تواند طی هر ساعت رانندگی حدود 60 درصد از ازن موجود در 1000 لیتر هوای مصرفی را تجزیه کرد. مهندسان می‌گویند این خودرو با یک بار شارژ کامل می‌تواند تا 300 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

دیدگاه کاربران