کراس‌اوری با قابلیت پیمایش 200 کیلومتر

MX-30، اولین خودروی برقی مزدا

2 آبان 1398 09:56

مزدا در جریان نمایشگاه خودرو توکیو از اولین خودروی برقی تولید انبوه ساخت خود یعنی مدل MX-30 رونمایی کرد.

در ساخت این مدل از پلتفرم e-SkyActiv ساخت مزدا استفاده شده و بسیاری از فناوری‌های ایمنی در آن به کارگرفته شده است.خودروساز ژاپنی اعلام کرده که مدل MX-30 قدرت خود را از یک موتور برقی تامین می‌کند که در بخش جلو نصب شده و توسط باتری به ظرفیت 35.5 کیلووات ساعت که در کف خودرو جانمایی شده، پشتیبانی می‌شود. بنابر اعلام مزدا، با یکبار شارژ کامل این باتری می‌توان 200 کیلومتر با MX-30 حرکت کرد.

مزدا اطلاعاتی درباره مشخصات فنی دقیق این خودرو اعلام نکرده اما فعلاً مشخص شده که نمونه‌های آزمایشی MX-30 قدرتی برابر با 142 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری معادل با 263 نیوتن‌متر از پیشرانه برقی خود به دست می‌آورند.

در ساخت این مدل از پلتفرم e-SkyActiv ساخت مزدا استفاده شده و بسیاری از فناوری‌های ایمنی در آن به کارگرفته شده است. برای نمونه می‌توان به ترمز خودکار هوشمند با قابلیت شناسایی ترافیک از طریق دوربین نصب شده در جلوی خودرو، اشاره کرد. همچنین دستیار حرکت در جاده نیز امکان شناسایی خطوط جاده و همچنین لبه‌های مسیر را دارد.

مزدا MX-30

سیستم پایش نقاط کور پیشرفته این خودرو به گونه‌ای توسعه یافته که در صورت عدم توجه راننده به هشدار سنسور جانمایی شده در آینه‌های خودرو، از ورود خودرو به منطقه خطر جلوگیری می‌کند.

طراحی بدنه مزدا MX-30 شامل نکاتی است که هرکدام می‌تواند بحث‌برانگیز باشد. یکی از این موارد را می‌توان درهای خودرو دانست که در خلاف جهت یکدیگر باز شده و سال‌ها قبل مشابه آن‌ها را در مدل RX-8 دیده بودیم. ولی در نهایت می‌توان ادعا کرد که طرح کلی این مدل چیزی مشابه سایر کراس‌اورهای ساخت مزدا از آب درآمده است.

کابین کراس اور برقی مزدا MX-30

از دیگر مشخصات مهم مزدا MX-30 می‌توان به صفحه نمایش لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی به همراه نمایشگر لمسی دوم برای نمایش اطلاعات مربوط به تهویه هوا اشاره کرد.

دیدگاه کاربران