جانشین MC12 ولی با 15 سال تاخیر!

مازراتی MC20؛ هیولایی تازه از ایتالیا

20 شهریور 1399 12:19

تنها چند ساعت قبل از رونمایی رسمی، مازراتی تصاویر سوپراسپرت جدید ساخت خود یعنی MC20 را در فضای مجازی منتشر کرد. گفته شده که این خودرو جانشین مستقیم مدل MC12 خواهد بود؛ امری که با مشاهده فرم دماغه MC20 و ورودی هوای روی کاپوت کاملا قابل تشخیص است.

مازراتی تا سال 2021 سه مدل‌‌ کاملا جدید می‌سازد که MC20 اولین آنهاست.وزن این سوپراسپرت جدید تنها 1470 کیلوگرم اعلام شده که به لطف استفاده از آلومینیوم و فیبرکربن در ساختار MC20 حاصل گردیده است. درهای پروانه‌ای، استفاده از فیبرکربن و آلکانترا در فضای کابین، صندلی­‌های اسپرت با روکش چرم مشکی و آبی، دکمه چرخان برای کنترل برخی عملکردها، نمایشگر لمسی روی داشبورد و تعویض دنده از طریق دکمه را باید جزو سایر ویژگی‌­های جالب این خودرو دانست.

فرم کشیده چراغ‌های جلو، طرح دستگیره درها، ورودی­‌های هوا، خروج‌­های اگزوز، چراغ‌های باریک عقب و شیشه بزرگ عقب که روی پیشرانه قرار گرفته هم جزو موارد قابل توجه در طراحی MC20 بشمار می‌آید.

نیروی محرکه مازراتی MC20 از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توربوشارژ ساخت مازراتی به قدرت 630 اسب بخار (در 7500 دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور 730 نیوتن متر (در سه هزار دور در دقیقه) تامین می­گردد که در مقایسه با پیشرانه 12 سیلندر تنفس طبیعی MC12 قدرت برابر ولی گشتاور کمتری ارائه می‌­دهد.

نیروی قدرتمندترین محصول حال حاضر فراری از طریق جعبه دنده هشت سرعته دوکلاچه خودکار به چرخ‌ها انتقال می­یابد. سوپراسپرت مازراتی برای دستیابی به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت تنها به 2.9 ثانیه زمان نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز روی 325 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

مازراتی همچنین به علاقمندان وعده داده نسخه الکتریکی MC20 را نیز به زودی عرضه نماید، خودرویی که می‌تواند در 2.8 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت دست یافته و حداقل شعاع حرکتی آن نیز برابر با 380 کیلومتر خواهد بود.

عرضه MC20 یکی از اولین گام‌­های مازراتی در جهت اجرای برنامه جدید این شرکت است؛ برنامه ای که شامل نوسازی محصولات و معرفی خودروهای جدید طی سال‌های آینده خواهد بود.

قلبی جدید برای مازراتی MC20

اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد مازراتی برای محصول آینده خود یعنی MC20 سراغ یک پیشرانه کاملاً جدید خواهد رفت.

طبق یک سنت قدیمی این برند ایتالیایی برای محصولات اسپرت خود از پیشرانه هشت سیلندر Vشکل فراری استفاده می‌کرد. اما اکنون به نظر می‌رسد که زمان یک انقلاب فناوری فرا رسیده است. شنیده‌ها حاکی از آن است سوپراسپرت جدید شرکت از یک پیشرانه جدید 3 لیتری شش سیلندر Vشکل استفاده خواهد کرد که به لطف دو توربوشارژر می‌تواند 542 اسب‌بخار قدرت تولید کند. شرکت از مدت‌ها قبل مدعی شده بود که MC20 جانشین گرن‌توریزمو و گرن‌کبریو خواهد شد.

پیش‌بینی سختی نیست اگر بگوییم اولین شاسی‌بلند مازراتی یعنی لوانته نیز به زودی از این قوای محرکه جدید بهره‌برداری خواهد کرد. البته قدرت خروجی با توجه به وزن این مدل تا 523 اسب‌بخار کاهش پیدا می‌کند.

طبق گزارش‌ها حتی در بلوک استاندارد این پیشرانه نیز سطحی از فناوری برقی وجود خواهد داشت که نشان از یک مدل هیبریدی مستقل دارد. این اتفاق دست مازراتی برای عرضه چند سطح مختلف از خودروهای برقی را باز می‌کند.

پیشرانه‌های جدید شش سیلندر مازراتی از فناوری موسوم به «آشفتگی در احتراق جت» بهره می‌برد. در این سیستم از فضایی که معمولاً برای جرقه‌زنی استفاده می‌شود، برای ایجاده محفظه‌ای کوچک‌تر به منظور احتراق دقیق‌تر استفاده خواهد شد. این کار موجب افزایش راندمان و البته کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. جالب است بدانید مشابه این سیستم را تیم فرمول یک فراری به کار می‌برد.

مازراتی MC20 قرار است در اواخر تابستان سال جاری معرفی شود. علاوه براین باید منتظر معرفی محصولات جدید مازراتی مانند گیبلی هیبریدی، لوانته فیس‌لیفت و کواتروپورته جدید و حتی یک کراس‌اور جدید باشیم.

نسخه‌ای خاص برای گرامیداشت راننده افسانه‌ای

خودروساز ایتالیایی اعلام کرده قصد دارد یک نمونه منحصربه‌فرد از مدل آزمایشی MC20 را به صورت نمادین به یاد راننده بریتانیایی مسابقات اتومبیلرانی یعنی «سر استرلینگ ماس» نام‌گذاری نماید. این راننده مشهور در تاریخ 12 آوریل سال جاری میلادی در سن 90 سالگی درگذشت.

خودروی آزمایشی که از آن سخن می‌گوییم در طرح ظاهری خود عناصری را از مدل Eldorado به عاریت گرفته، خودرویی که در هنگام معرفی در سال 1958 توسط ماس رانده شد. آقای ماس و شرکت مازراتی در طول سالیان گذشته همکاری‌های زیادی با یکدیگر انجام دادند که شامل راندن مدل‌های تیپو 60 بردکیج، تیپو 61 و 300S توسط این راننده ماهر نیز می‌شود.

طراحی مازراتی MC20

تصاویری که از MC20 منتشر شده حاکی از آن است که محصول جدید مازراتی همچنان چهره خود را در زیر پوشش‌های استتاری مخفی نگاه داشته با تمام این‌ها، در بخش‌هایی همچون نمای عقب می‌توان جزئیاتی را تشخیص داد.

تصاویر جدید از مازراتی MC20

مثلاً با وجود پوشش روی چراغ‌های عقب، همچنان بخش کوچکی از آن‌ها بیرون مانده که نشان می‌دهد این قطعات در بالای چند خروجی روی سپر عقب نصب شده است. روی سقف نیز یک نشان مازراتی به رنگ قرمز براق نقش بسته درحالی‌که نشان‌های مربوط به استرلینگ ماس نیز روی این خودرو دیده می‌شود.

دیدگاه کاربران