رفیق شفیق فراری، یار غار آلفارومئو و همراه و همکار فیات، حالا دوباره میخواهد بعد از یک دوره نهچندان روشن، به اوج برگردد. امروز با یکی از خاصترین وارداتیهای بازار ایران ملاقات کردهایم. عجیب هم در طراحی و هم در مشخصات فنی. این شما و این MC20. اولین مازراتی دنیا با درهای خفاشی.
میتواند بهتنهایی لقب «جنجالیترین» برند بازار خودروی ایران را کسب کند. آن روزهایی که میشد با سیصد چهارصد میلیون تومان در تهران یک خانه خوب خرید، مازراتی با قیمت یک میلیاردیاش آمد و طوفانی به پا کرد. نیزه 3 سر ایتالیایی با آن چهره مخوف و جنجالیاش هنوز هم نماد نهایت اشرافیت است.
علیرغم قیمت کهکشانی، اما این شانس را داشتیم که طی سالهای اخیر چندین مدل درخشان این برند را در ایران شاهد باشیم. از گرنتوریزمو و گرنکبریو که اولین حضور مازراتی در ایران بودند تا نسخه کمیاب Fendi. بعدش هم که مدلهای چهار در کواتروپورته و گیبلی آمدند و پلاک هم شدند. ما خودمان توی باما مازراتی کواتروپورته و مازراتی گرنتوریزمو MC Stradale را هم تست کردیم. یک بار هم با شاسیبلند جنجالی شرکت یعنی مازراتی لوانته ملاقات کردیم؛ اما داستان این یکی واقعاً فرق دارد. این MC20 در حد ابرخودروها تعریف میشود.
مازراتی MC20 از کجا آمد؟
با اینکه MC20 تاریخچه طول و درازی ندارد، ولی در همین مدت کوتاهی که از تولدش گذشته، اتفاقات عجیبی را تجربه کرده. سال 2019 هنوز تمام نشده بود که تصاویری روی اینترنت منتشر شد، که خبر از عرضه زودهنگام یک مازراتی جدید میداد؛ اما جاسوسان صنعتی یک عبارت عجیب را هم ذکر کرده بودند؛ این خودرو بر اساس آلفارومئو 4C ساخته شده بود. ظاهر محصول جدید مازراتی که اصلاً شبیه کوپه جمعوجور آلفا نبود. شرکت کمی بعد تأیید کرد که برای آزمون قوای محرکه و انتقال قدرت جدید خود، از یک بدنه شبیهسازیشده استفاده کرده است. یک توضیح مبهم که آخر سر هم مشخص نشد که خودروی جدید بر اساس پلتفرم 4C ساخته شده یا نه.
اواسط سال بعد ایتالیاییها نسخه آزمایشیِ در آستانه تولید خود را برای تستهای جاده و پیست آماده کردند. احتمالاً خبرهای داغی در راه است. چند ماه بعد مشخص شد که اسم پروژه جدید MC20 (مخفف Maserati Corse 2020) است. شرکت قبل از رونمایی اصلی، آخرین ویرایش را زیر پوشش استتاری ویژه به یاد «استرلینگ مؤسس» (راننده افسانهای تیم مازراتی، مرسدس و ... که چند ماه پیش فوت کرده بود)، به خیابان آورد. در نهایت MC20 بهعنوان جدیدترین سوپراسپرت مازراتی با طراحی نهچندان دور از انتظار ولی تحسینبرانگیز، اواخر سال 2020 رونمایی شد.
بررسی طراحی مازراتی MC20
طراحان MC20 قصد نداشتند کاری کنند که این مازراتی متأثر از یک هیجان عامهپسند، گرافیک آنچنانی داشته باشد؛ یعنی وقتی به آن نگاه میکنید، کار سختی نیست که بفهمید دارید به یک مازراتی همیشگی در دوره مدرن خیره میشوید. با وجود DNA اصیل در طراحی MC20 ولی هرچه باشد مدل جدید میبایست از نظر ریزهکاریها، برگ برندهای هم روی میز بریزد. تجربه درخشان و موفق بازی با هواکشهای زیر سپر که از گرنتوریزمو شروع شده بود، در این خودرو به کمال رسید.
یکی از ویژگیهای طلایی همه مازراتیها، طرح خاص رینگهایشان است، که در این مدل نیز با گرافیکی خیرهکننده طراحی شده. اساساً MC20 در نمای جانبی استادانه رفتار کرده است. برشهای هندسی نامتعارف نهتنها بر فضایی بودن آن تاکید میکند، بلکه بهنوعی از نظر فنی هم مؤثر است. چراکه درست مثل اغلب فراریها بخش اعظمی از فرایند خنککاری پیشرانه و سایر قطعات مکانیکی متحرک توسط همین دریچههای بزرگ انجام میشود.
اعتراف میکنیم که مدتها بود که هیچ خودرویی با آینه جانبی به این زیبایی ندیده بودیم. پایبندی به استانداردهای طراحی در نمای عقبی به وضوح دیده میشود. اگرچه چراغهای عقبی MC20 یکی از درخشانترین المانهای طراحی بیرونی این خودرو به حساب میآیند ولی در یک تصویر کلی، حس و حال گرنتوریزمو را یادآوری میکند. ایده قرارگیری اگزوزهای دوبل درون پنل فیبر کربنی در عین سادگی، نمایی بسیار معنادار به این قسمت بخشیده است.
داخل کابین، مازراتی سعی کرده مفهوم یک جیتی اسپرت واقعی را به تصویر بکشد. نمیگوییم مینیمال اما تا جایی که میشده روی سادگی و حذف دکمههای آن کار شده است. ترکیب فیبر کربن و جیر را شاید اگر هر روی خودروی دیگری میدیدیم واقعاً توی ذوقمان میزد. دستگیرههای چرمی، دوخت با رنگ متضاد درها و صندلیها، دکمههای دایرهای زیر دست راننده اگر نگوییم تقلید ولی یک کپیبرداری معقولانه از اسپرتهای فراری هموطنش است.
بررسی تجهیزات و آپشنهای MC20
برای خودرویی در این کلاس نام بردن از برخی از آپشنها کار قشنگ نیست. این خودرو تقریباً همه سنسورهای عقب و جلو و کنار و زیر و رو را دارد. همه رادارهای مربوطه را دارد. همه کنترلکنندههای پایداری را دارد.
بیایید درباره چیزهای ویژه این خودرو صحبت کنیم. مثلاً ترمز برمبو که منحصراً برای این محصول طراحی شده که نسبت به تنشهای ناگهانی و تغییر شدید دامنه حرکت، عملکردی استادانه از خود به نمایش میگذارد. کارشناسان میگویند این سیستم ترمزگیری قبلاً فقط روی پورشه 911GT3 و فراری 488Pista تعبیه شده بود.
شاید این چیزی که میخواهیم بگوییم بیشتر در بخش مشخصات فنی کاربرد داشته باشد، ولی اساساً بهعنوان یکی از تجهیزات مستقل MC20 به آن اشاره شده است. این خودرو دارای سیستم روغنکاری از نوع «کارتل خشک» و فناوری «پیشاحتراق» است که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته شده.
یک چیزهای جالبی هم در این محصول دیده میشود. مثلاً یک دکمه بسیار ساده و مینیمال برای باز و بسته کردن در بهصورت برقی وجود دارد، که احتمالاً اگر از قبل ندانید که این دکمه چیست، آن را با یک نماد دکوری اشتباه میگیرید. روی کنسول زیر دست راننده یک دکمه به اسم D/M وجود دارد، که خیلی ساده و به دور از حاشیه به حالتهای جعبهدنده یعنی Drive و Manual اشاره دارد. وقتی در حالت درایو قرار بدهید میتوانید از مودهای خاص رانندگی مثل اسپرت، جیتی و کورسا استفاده کنید؛ اما اگر جعبهدنده را در حالت دستی قرار بدهید، این دیوانه زنجیری، بدون هیچگونه محدودیتی در اختیار شما خواهد بود.
بررسی مشخصات فنی MC20
برای سالها مازراتی از پیشرانههای فراری برای اسپرتهای خود استفاده میکرد. آخرین بار بیشتر از 20 سال پیش بود که مازراتی یک پیشرانه را خودش برای خودش ساخت و حالا MC20 یک دستاورد فنی مهم به حساب میآید چون قلب 3 لیتری شش سیلندر V شکل دو توربوی این خودرو توسط مهندسان بومی شرکت طراحی و تولید شده است.
این قوای محرکه 621 اسببخار قدرت را در 7500 دور در دقیقه و 730 نیوتنمتر گشتاور را در 3000 تا 5500 دور در دقیقه تولید میکند، که فوقالعاده خروجی حیرتانگیزی محسوب میشود. با این اعداد این کوپه 2 نفره 4.6 متری میتواند صفر تا صد را در 3.4 ثانیه طی کند. صبر کنید. این وسط از نقش دو عنصر مهم چشمپوشی نکنید. یکی وزن پایین 1.5 تنی و دیگری جعبهدنده 8 سرعته Tremec.
قاعدتاً برای چنین هیولایی دستیابی به سرعت نهایی 320 کیلومتر برساعت خیلی طبیعی و منصفانه است. مازراتی MC20 نه فقط بعد از MC12 خود را بهعنوان جدیدترین سوپراسپرت شرکت معرفی کرده بلکه این خودرو آمد تا درهای جهنم را به روی لامبورگینی هوراکان EVO و مکلارن 720S باز کند.
عکاس: پژمان ترابکی
نویسنده : نیما حدادی
منبع : باما