از مشکل در استارت تا ضعف در شتابگیری

8 نشانه فشار کم سوخت در پیشرانه

11 آذر 1398 16:50

هر خودرویی به سوختی مناسب نیاز دارد تا پیشرانه آن بتواند عملکرد درستی را از خود ارائه دهد. سیستم سوخت یک خودرو دستکم شامل سه بخش است: پمپ سوخت، ریل سوخت و ECU. قطعه آخری هر چیزی را در این سیستم سوخت رصد و پایش می‌کند.

تاخیر در هنگام شتابگیری از مهمترین نشانه‌های فشار کم سوخت در پیشرانه است.یک پمپ سوخت، سوخت مصرفی را از مخزن سوخت یا باک خودرو دریافت نموده و پس از هدایت آن به ریل سوخت، به سیلندرهای آن انتقال می‌دهد. تمامی این پروسه نیز بر مبنای اطلاعاتی صورت می‌گیرد که توسط سنسورهای فشار سوخت دریافت می‌شود. به طور طبیعی، اگر فشار سوخت بر طبق توصیه‌های سازنده خودرو نباشد، شما تجربه‌ای از تأخیر در زمینه پاسخگویی پدال گاز یا کمبود کشش را در پیشرانه خودرویتان تجربه خواهید کرد.

اما چه نشانه‌هایی حاکی از کمبود فشار سوخت در یک خودروست؟

1) دریچه گاز غیر پاسخگو

در تمامی خودروها، سوخت باید به نحو مناسبی به سیلندرهای پیشرانه منتقل شود تا بلکه بتوانند رانش مناسبی را در جاده انجام دهند. چنانچه در این میان، نوعی تأخیر یا کندی را در هنگام شتابگیری خودرویتان احساس نمودید این موضوع قطعاً می‌تواند ناشی از وجود معضلی در سامانه سوخت آن باشد. یک پمپ سوخت دچار گرفتگی می‌تواند عمده‌ترین دلیل بروز چنین مشکلی در خودرو باشد.

2) مشکل در استارت خودرو

وقتی حس می‌کنید که خودرویتان به سختی استارت می‌خورد یا باید زمان بیشتری را نسبت به وقت معمول برای استارتی موفقیت‌آمیز صرف کنید، منبع این قضیه می‌تواند ناشی از سامانه سوخت آن باشد. از سوی دیگر، در چنین حالتی حتی ممکن است که احتراقی ناقص یا پس‌زنی را هم در پیشرانه خودرو شاهد باشید.

3) از کار افتادن پیشرانه

وقتی که پیشرانه خودرویتان در حین حرکت از کار افتاد یا خاموش شد این مسئله به وضوح حاکی از برخی معضلات در سامانه پمپ سوخت آن است. دلیل وقوع چنین مسئله‌ای ناشی از آن است که پیشرانه خودروی شما نسبت صحیحی از سوخت را در اتاقک احتراق سیلندرهای خود دریافت نمی‌کند.

4) انتشار دود سیاه از اگزوز

خودروهای بنزینی تا زمانی که ترکیب شمیایی مضری را از اگزوزهای خود بیرون ندهند تهدید بزرگی برای محیط زیست به حساب نمی‌آیند. با این وجود، اگر خودروی شما در هنگام استارت لایه‌ای از دود سیاه را از اگزوزهای خود انتشار داد، مسلماً معضلاتی در زمینه فشار سیستم سوخت خودرویتان وجود دارد و در این مورد می‌توان فشار بالای سوخت را دلیل اصلی بروز این قضیه برشمرد.

5) لگ یا تاخیر در سیستم توربوشارژر

خودروهای بسیاری ممکن است به سیستم توربوشارژر مجهز نباشند اما مالکان خودروهای مجهز به این سیستم باید به مشکلاتی که از ناحیه فشار سوخت در خودروی آن‌ها وجود دارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.در کل، سامانه توربوشارژر از هوا و حرارت به نحوی استفاده می‌کند تا توربین بتواند امکان خلق توان بیشتری را برای پیشرانه خودرو فراهم کند. با این وجود، چنانچه حس می‌کنید زمان زیادی طول می‌کشد تا سیستم توربوی پیشرانه خودرویتان وارد مدار شود این مسئله ممکن است ناشی از وجود اختلالاتی در پمپ سوخت و فشار خروجی سوخت در این قطعه باشد.

6) عمل نکردن شمع‌های جرقه‌زن

فشار کم در سیستم سوخت می‌تواند موجبات تخریب شمع‌های جرقه‌زن پیشرانه خودرو را فراهم کند. اگر پیش از عمر طبیعی یا همان چرخه کاری استاندارد شمع‌ها، مجبور به تعویضشان شدید این قضیه ممکن است ناشی از وجود مشکلاتی در سیستم سوخت خودرو باشد.

7) اختلال در تنظیم نمودن پیشرانه

اگر به تازگی پیشرانه را تنظیم نموده اما هیچ اثری فوری از بهبود رانش خودرویتان حس نمی‌کنید و اینطور فکر می‌کنید که باید دوباره پیشرانه خودرو را تنظیم کنید، ریشه این قضیه ممکن است ناشی از وجود اختلالات غیرعادی در سیستم پمپ سوخت یا نازل‌های سوخت خودرویتان باشد. بنابراین بهتر است این بخش از خودرو را به طور اساسی بازرسی نموده و مشکل را رفع نمایید.

8) روشن شدن چراغ چک پیشرانه

این روزها خودروهای مدرن به قطعه‌ای به نام سنسور فشار سوخت مجهز هستند که وظیفه انجام محاسبات هوشمندانه‌ای را در پیشرانه عهده‌دار است. در صورت بروز مشکل، این سنسور اقدام به روشن نمودن «چراغ چک پیشرانه» می‌نماید تا به شما یادآور شود که فوراً سیستم سوخت خودرویتان را بررسی کنید. اگر در این میان چراغ چک پیشرانه خراب شد، شما با یک دستگاه اسکنر می‌توانید کد مشکل را در آن پیدا نموده و مشکل مزبور را رفع کنید.

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران