بازار خودروی ژاپن را به جرات میتوان یک بازار منحصربهفرد دانست چراکه مدلهای بسیاری در این بازار عرضه میشود که تنها در این کشور قابل خریداری است، امری که در کمتر نقطهای از جهان اتفاق میافتد.
”هوندا N-Box با ثبت رکورد فروش 253,500 دستگاه، عنوان پرفروشترین خودروی ژاپن در سال 2019 را کسب کرد.“اما در میان انبوه این خودروهای متفاوت و بعضاً مختص بازار ژاپن، به جرات میتوان خودروهای بسیار کوچک (اصطلاحاً خودروهای کلاس kei) را یکه تاز دانست. امسال نیز وضع به همین منوال بوده زیرا یکی از همین خودروهای کوچک توانسته پرفروشترین خودروی بازار ژاپن شود.
از هوندا N-Box سخن میگوییم، خودرویی کوچک که از سال 2011 تاکنون روی خط تولید بوده و در سال 2019 موفق به جلب 253,500 خریدار شده است. با احتساب آمار سال 2019، هوندا N-Box از زمان معرفی در سال 2011 تاکنون 1.7 میلیون خریدار برای خود داشته که رقم بسیار خوبی برای یک خودرو در کلاس kei محسوب میشود.
قیمت این خودرو که در سه نسخه N-Box، N-Box Slash و N-Box Custom عرضه میشود، از حدود 12,890 دلار برای مدل پایه آغاز میشود و برای دو تریم دیگر به ترتیب برابر با 13,220 و 18,240دلار است. با پرداخت مبلغ بیشتر میتوانید سیستم چهارچرخ محرک را روی هرکدام از این تریمها سفارش دهید.
البته این تنها مدلی نیست که هوندا در کلاس خودروهای kei عرضه میکند بلکه سه مدل دیگر به نامهای N-One، N-WGN و مدل رودستر S660 نیز از سوی این خودروساز ژاپنی عرضه میشوند.
پیشینه خودروهای kei در ژاپن به سال 1949 بازمیگردد و تمام خودروسازان ژاپنی مدل هایی برای عرضه در این رده تولید میکنند. براساس قانونی که در سال 1998 وضع شده، حداکثر حجم پیشرانه خودروهای رده kei باید 660 سیسی و نهایت قدرت آنها نیز باید 63 اسببخار باشد. این خودروها در ابعاد نیز محدودیت دارند بدین صورت که طول و عرض آنها باید به ترتیب کمتر از 3.4 و 1.48 متر باشد.
مترجم : عماد رحمتیراد