قابل اعتماد همچون یک تویوتا

تست و بررسی تویوتا راوفور دو دیفرانسیل

1 بهمن 1398 15:20

این یک واقعیت است که تویوتا در زمینه نوآوری‌های بزرگ فنی یا ابداع کلاس‌های تازه در صنعت خودروسازی معمولاً یک گام از سایر شرکت‌های بزرگ جهان عقب‌تر است اما در عوض شاید بتوان این برند را از بسیاری جهات، مردمی‌ترین خودروساز جهان توصیف کرد، چراکه محصولات تویوتا معمولاً براساس نیاز دقیق مشتریان طراحی و ساخته می‌شوند و با دوام فوق‌العاده عالی، می‌توانند یک همراه مطمئن تلقی شوند.

تویوتا راوفور شاید ظاهری اغراق‌آمیز نداشته باشد اما آن را باید به عنوان یکی از قبل اعتمادترین کراس‌اورهای موجود در ایران معرفی کرد.این ویژگی باعث شده تا خودروهای تویوتا چندان پر سروصدا نباشند، اما در عوض رضایت مشتریان را تاحدی تامین کنند که حتی در بازار پر رقابتی نظیر آمریکا نیز شاهد افت قیمت بسیار اندک تولیدات این شرکت در قیاس با سایر برندهای موجود در بازار باشیم.

با این مقدمه امروز به سراغ یکی از شناخته شده‌ترین کراس‌اورهای بازار جهان یعنی تویوتا راوفور آمده‌ایم؛ خودرویی که نسل اول آن قبل از فراگیر شدن تب شاسی‌بلند سواری، توسط تویوتا معرفی شده بود و هم اکنون نیز در نسل چهارم یکی از شاخص‌ترین خودروهای کاربردی در رده کراس‌اورها محسوب می‌شود و در دو نسل اخیر به تعداد نسبتاً زیادی به ایران نیز وارد شده است. پس لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی نزدیک‌تر به این ژاپنی بلندقامت داشته باشیم.

طراحی ظاهری تویوتا راوفور

اگر قبول داشته باشید که تویوتا لندکروزر از هر جهت یک شاسی‌بلند تمام عیار محسوب می‌شود، راوفور را نیز باید بدون چون و چرا به عنوان یک کراس‌اور کامل و بی‌نقص معرفی کرد. این در حالی است که محصولاتی نظیر پرادو، عملاً در حد فاصل راوفور و لندکروزر تعریف می‌شوند و تلفیقی از ویژگی‌های بارز کراس‌اور و شاسی‌بلند سنتی را ارائه می دهند؛ اما آنچه واضح است این‌که تویوتا راوفور بیش از آن‌که برای کوه و دشت و بیابان ساخته شده باشد، برای استفاده در زندگی مدرن شهری شکل گرفته است و درست به همین جهت از حیث ویژگی‌های ظاهری بیشتر به سواری‌های تویوتا نظیر کمری شباهت دارد.

طراحی نمای بغل تویوتا راوفور

چراغ‌های باریک و کشیده جلو و عقب، جلوپنجره نسبتاً ظریف و خط و خطوط نه چندان پرحجم و عضلانی همگی از ویژگی‌هایی هستند که خط مشی طراحی تویوتا راوفور را از محصولی نظیر لندکروزر جدا می‌کنند.

این نکته شاید چندان به مذاق افرادی که خواهان خودنمایی با خودروهای شاسی‌بلند هستند، خوش نیاید اما واقعیت این است که طراحان و مدیران تویوتا تصمیم گرفته‌اند تا ظاهر تویوتا راوفور اغراق‌آمیز نباشد و این خودرو را درست همان‌گونه که هست، به مشتریان و بازار معرفی نمایند. در نتیجه این رویکرد، تویوتا راوفور شبیه ورزشکاری از آب در آمده که لباس رسمی می‌پوشد و علاقه‌ای به نمایش ماهیچ‌ های خود ندارد.

طراحی نمای عقب تویوتا راوفور

بنابراین می‌توان در مجموع گفت که این محصول از حیث طراحی ظاهری بیشتر مناسب افراد متین و آرامیست که چندان اهل ماجراجویی نیستند، اما شاید بخاطر کیفیت بد مسیرهای مورد استفاده یا هماهنگی با جو عمومی شاسی‌بلند سواری، به خرید یک خودروی چهارچرخ محرک و بلند قامت تمایل نشان می‌دهند.

طراحی داخلی تویوتا راوفور

همان‌طور که حتماً می‌دانید، تویوتا ذاتاً به ساخت خودروهای اقتصادی افتخار می‌کند و وظیفه تامین نیاز و سلیقه لاکچری پسندان را به شاخه لوکس خود یعنی لکسوس واگذار کرده است. به همین خاطر در مواجه با کابین تولیدات تویوتا نباید انتظار رویارویی با انبوهی از قطعات گران‌قیمت و فوق‌العاده با کیفیت را داشته باشید؛ به خصوص زمانی که پای محصولات ارزان‌قیمت‌تر تویوتا نظیر کرولا، کمری و یا حتی راوفور وسط باشد.

کابین تویوتا راوفور

در واقع انبوهی از پلاستیک تیره رنگ نسبتاً با کیفیت اما بسیار بی‌روح در سرتاسر کابین تویوتا راوفور دیده می‌شود که تناسب چندانی با قیمت نجومی این خودرو در بازار ایران ندارد. ادوات و خطوط کلی هم ساده و تا حدودی خشن طراحی شده‌اند. با این حال می‌توان گفت که در مجموع فضاسازی و طراحی کلی کابین متناسب با نیازهای یک خانواده متوسط شکل گرفته و به سادگی فضای کافی برای چهار یا پنج سرنشین را جهت مسافرت‌های خانوادگی در اختیار قرار می‌دهد؛ ضمناً از نظر مونتاژ و ماندگاری قطعات اوضاع همان‌طور که از یک تویوتا انتظار می‌رود عالی است و می‌توانید مطمئن باشید که آنچه امروز در کابین تحویل گرفته‌اید برای سالیان سال بدون افت محسوس کیفی به همین شکل باقی خواهد ماند.

امکانات و ایمنی تویوتا راوفور

تویوتا راوفور های موجود در ایران از حیث آپشن نسبت به رقبای قیمتی، سطح متوسطی را ارائه می‌دهند که شامل برخی تجهیزات معمول نظیر: کیسه هوا برای سرنشینان جلو به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم‌های ترمز و پایداری از قبیل ABS، EBD، BAS، VSC، TRC، کنترل سرعت در سرپائینی DAC، کنترل سرعت در سربالایی HAC، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی Eco/Sport/Normal، نشانگر فشار باد تایرها، چراغ‌های هوشمند جلو مجهز به نوربالای اتومات و سیستم چرخش در پیچ‌ها، فرمان برقی 4 حالته، در صندوق برقی، آینه الکتروکرومیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، صندلی برقی راننده، دوربین دنده عقب، نمایشگر 7 اینچی لمسی و مواردی از این دست می‌شوند و همان‌طور که می‌دانید اکثر این امکانات بر روی خودروهای تا حدودی ارزان‌تر هم وجود دارند.

امکانات تویوتا راوفور

متاسفانه تویوتا راوفور از نظر گزینه‌های کمک رانندگی، خودرو چندان به روزی نیست و نباید انتظار وجود تجهیزاتی نظیر پارک خودکار، یا رادارهای جدید را از آن آنداشته باشید. در خصوص ایمنی اما اوضاع رو به راه است و 5 ستاره موسسه Euro-NCAP در کنار تجهیزات امنیتی مورد اشاره، خیالمان را از بابت امنیت تویوتا راوفور آسوده نموده است.

مشخصات فنی تویوتا راوفور

تویوتا راوفور نسل چهارم از نظر مشخصات فنی شباهت‌هایی با تویوتا کمری دارد و در واقع بر روی پلتفرم یکسانی با این خودرو شکل گرفته است. اشتراکات فنی بین این دو محصول سایز متوسط تویوتا به حدی است که تویوتا اخیراً تصمیم گرفته تا برای نخستین بار نسخه دو دیفرانسیل و چهارچرخ محرک کمری را نیز روانه بازار فروش کند.

پیشرانه تویوتا راوفور

تویوتا راوفور از یک پیشرانه 2.5 لیتری چهارسیلندر با توان 177 اسب‌بخار و گشتاور 233 نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد و به یک جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته مجهز شده که در شرایط استاندارد نیرو را تحویل چرخ‌های جلو می‌دهد اما در صورت نیاز، امکان انتقال نیرو به هرچهار چرخ نیز وجود دارد. ماحصل نصب این پیشرانه بر روی بدنه 1780 کیلوگرمی تویوتا راوفور امکان دست‌یابی به سرعت یکصد کیلومتر برساعت از حال سکون ظرف 9.7 ثانیه و لمس حداکثر سرعت 200 کیلومتر برساعت را میسر ساخته.

این درحالیست که تویوتا راوفور با مصرف سوخت ترکیبی 8.1 لیتر در یکصد کیلومتر در زمره کراس‌اورهای نسبتاً کم‌اشتهای بازار قلمداد می‌شود.

تجربه رانندگی با تویوتا راوفور

محصولات تویوتا معمولاً به دلیل لذت رانندگی اندک مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گیرند و خودروهای کراس‌اور نیز به سبب ارتفاع زیاد و مشخصات ذاتی و چند منظوره خود، لذت رانندگی پایین‌تری را نسبت به انواع سواری ارائه می‌دهند. حال تصور کنید که یک کراس‌اور ساخت تویوتا چگونه می‌تواند باشد؟

تست و بررسی تویوتا راوفور

پاسخ درست همان چیزی است که انتظارش را دارید. به خصوص که فنربندی خاص تویوتا راوفور به ویژه در قسمت عقب به سمت خشکی گرایش دارد که البته این نقطه ضعف به بهبود فرمان‌پذیری این کراس‌اور نسبت به خودرویی نظیر هوندا C-RV منجر شده است؛ در مجموع باید تاکید کرد که تویوتا راوفور به طور کلی بسیار معمولی ظاهر می‌شود و نمی‌تواند در فهرست خودروهای با لذت رانندگی بالا جایی برای خود دست و پا کند. اما با این حال و با در نظر گرفتن سایر کراس‌اورهای موجود در کشور، نمی‌توان از شرایط تویوتا راوفور ایراد خاصی گرفت و اتفاقاً باید تاکید کرد که این خودرو برای تردد روزمره در شرایط عادی، یکی از بهترین انتخاب‌های موجود است؛ به خصوص که پلتفرم و ویژگی‌های فنی این خودرو با لکسوس NX مشترک است و در نتیجه از حیث عملکرد شاسی و برخی خصوصیات دیگر، تفاوت بارزی بین این لکسوس گران‌قیمت با تویوتای مورد بحث ما وجود ندارد. ضمناً تویوتا راوفور از نظر شتاب‌گیری و کشش هم از بسیاری از رقبا برتر ظاهر می‌شود و چه در داخل جاده و چه بیرون از آن رفتار چالاک‌تری از خود نشان می‌دهد و با واکنش‌های دقیق و منطقی جعبه‌دنده، سیستم هوشمند چهار چرخ محرک و ترمزهای قدرتمند به خوبی به دستورات راننده پاسخ می‌دهد.

تجربه رانندگی با تویوتا راوفور

از دیگر نکات مثبت این محصول می‌توان به ارگونومی عالی آن اشاره کرد. در واقع ادوات نسبتاً زمخت و ساده کابین که در بخش قبلی مورد انتقاد قرار گرفت در هنگام رانندگی روی دیگری را به ما نشان دادند و با دسترسی عالی و سهولت در کاربری لبخند رضایت را بر لبانمان جاری ساختند. در خصوص سایر ویژگی‌ها مثل نرمی فرمان، دید به اطراف یا نفوذ صدا به داخل کابین نیز نقطه ضعف خاصی احساس نشد و نماینده تویوتا از تمامی آزمون‌های ما سربلند بیرون آمد.

قیمت و شرایط بازار تویوتا راوفور

تویوتا راوفور که در زمان آزاد بودن واردات و معرفی به بازار ایران در حدود 200 الی 300 میلیون تومان قیمت داشت (یادش بخیر!)، حالا در نمونه‌های صفر کیلومتر به خودرویی یک میلیاردی در بازار تبدیل شده است. همچنین به لطف سنت‌گرا بودن تویوتا در ساخت پیشرانه، راوفور برخلاف انبوهی از کراس‌اورهای جدید اروپایی و یا حتی چینی موجود در بازار که به پیشرانه‌های توربو مجهزند، نسبت به کیفیت بنزین چندان حساس نیست و قابلیت استفاده از بنزین معمولی ایران را دارد. از این رو شاید بتوان گفت که تویوتا راوفور احتمالاً از میان انواع و اقسام کراس‌اورهای موجود در کشور، احتمالاً یکی از کم‌دردسرترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. همچنین از حیث تامین قطعات یدکی نیز برتری محسوس این تویوتا نسبت به سایر کراس‌اورهای هم‌قیمت غیر قابل انکار است و تنها شاید هیوندای سانتافه باشد که بتواند از این نظر با راوفور رقابت نماید.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های تویوتا راوفور

بنابراین در مجموع باید تویوتا راوفور را به عنوان یکی از قبل اعتمادترین کراس‌اورهای موجود در ایران معرفی کرد. البته اگر در این رده قیمتی به دنبال خودروهای پر آپشن‌تری هستید، می‌توانید به سراغ کیا سورنتو یا نسخه‌های فول هیوندای سانتافه بروید هرچند که در این صورت باید با ضعف نسبی مشخصات فنی و ویژگی‌های خارج جاده‌ای کمتر آن‌ها کنار بیایید.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران