پس از مدتها انتظار، بالاخره هیوندای از جدیدترین محصول خود به نام آیونیک 5 - Ioniq5 - رونمایی کرد، خودرویی که بنابر اظهار شرکت سازنده روح اولین محصول این شرکت یعنی Pony را در خود حمل میکند. البته این خودرو برخلاف نخستین محصول هیوندای نه یک هاچبک با پیشرانه میتسوبیشی بلکه یک کراساور جمعوجور است که از ابتدا به عنوان یک خودروی برقی طراحی شده.
هیوندای آیونیک 5 نخستین محصول از سری خودروهای برقی خودروساز کرهای است، مجموعهای که در سال 2022 با معرفی Ioniq 6 و عرضه شاسیبلند بزرگ Ioniq 7 در سال 2024 تکمیل خواهد شد.
طراحی تیز و جذاب بدنه هیوندای آیونیک 5
طراحی ظاهری هیوندای آیونیک 5 با کانسپت 45 که در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2019 رونمایی شد، چندان تفاوتی ندارد و همان خطوط تیز و زاویهدار در نمونه نهایی هم قابل مشاهده است. هیوندای روی زبان طراحی جدید Parametric Pixels یا پیکسلهای پارامتریک، حساب ویژهای باز کرده است. نمود بارز این سبک طراحی با خطوط شکسته و زاویهدار را میتوان در چراغهای مستطیل شکل جلو و عقب این خودرو مشاهده کرد که فرم مربعهای پیکسل را تداعی میکنند.
دستگیرههای مخفیشونده درها باعث سادگی و البته زیبایی پروفیل کناری بدنه شده ضمن اینکه استفاده از دوربین به جای آینه جانبی هم این بخش را بسیار مدرنتر جلوه میدهد. البته نباید فراموش کرد که دوربینهای جانبی هنوز در بسیاری از کشورها پذیرفته نشده بنابراین در اکثر تصاویر رسمی هیوندای آیونیک 5 میتوان آینههای متداول را مشاهده کرد.
رینگهای 20 اینچی این خودرو با طرح آیرودینامیکی که دارند، بزرگترین نمونه نصب شده روی مدلهای برقی از سوی هیوندای محسوب میشود.
چراغهای مستطیل شکل عقب با طرح پیکسلی LED ها هم کاملاً شباهت خود با نمونه نصب شده در کانسپت 45 را حفظ کردهاند.
9 رنگ برای تزئین بدنه هیوندای آیونیک 5 قابل سفارش است که 5 نمونه از آنها به صورت انحصاری برای این مدل درنظر گرفته شده است.
کابین جادار هیوندای آیونیک 5 به لطف پلتفرم جدید
طول، عرض و ارتفاع بدنه هیوندای آیونیک 5 به ترتیب برابر با 4.635، 1.89 و 1.605 متر و فاصله میان محورهای آن نیز 3 متر اعلام شده که از فضای جادار کابین آن خبر میدهد.
این خودرو روی پلتفرم E-GMP شکل گرفته که منحصر به خودروهای برقی هیوندای است و کف آن کاملاً تخت طراحی شده تا نصب مجموعه باتری باعث اشغال فضا در کابین نشود. بد نیست بدانید فاصله محوری این خودرو به میزان 10 سانتیمتر بیشتر از اندازه این بخش در هیوندای پالیسید است.
یکی از ویژگیهای فضای کابین 5 را باید طرح خلاقانه کنسول مرکزی دانست که توسط هیوندای با عنوان جزیره معرفی شده و قابلیت رفتن به سمت عقب را دارد ضمن اینکه صندلیهای ردیف اول به زیرپایی مجهز شده تا امکان استراحت سرنشینان فراهم شود.
به لطف کاهش ضخامت صندلیهای جلو به میزان 30 میلیمتر، به فضای پای سرنشینان عقب اضافه شده ضمن اینکه امکان حرکت تمام صندلیها در دو جهت فراهم شده است. شرکت سازنده به امکان باز شدن صندلیهای جلو با زاویه حداکثری اشاره نموده که احساس خاصی از راحتی و بیوزنی را برای سرنشینان به ارمغان خواهد آورد.
یکی دیگر از مزایای کابین این خودرو را باید امکان عقب بردن کنسول وسط به میزان 14 سانتیمتر دانست که برای جابجایی راننده به سمت دیگر پس از پارک در فضای تنگ بسیار کاربردی خواهد بود.
فضای بار پشت صندلیهای عقب برابر با 531 لیتر است که پس از جمعآوری صندلیهای ردیف عقب به 1600 لیتر افزایش خواهد یافت. از آنجا که با یک خودروی برقی روبرو هستیم، در زیر کاپوت هیوندای آیونیک 5 هم فضایی برای قرار دادن وسایل پیشبینی شده که ظرفیت آن بسته به انتقال نیروی خودرو به محور عقب یا تمام چرخها، به ترتیب برابر با 57 یا 24 لیتر خواهد بود. لازم به ذکر است که نسخه عرضه شده در ایالات متحده بنابر برخی ملاحظات، ظرفیت کمتری از این اعداد را ارائه خواهد کرد.
استفاده از مواد بازیافتی در کابین هیوندای آیونیک 5
روکش چرمی صندلیها از نوع دوستدار محیط زیست است و با روغن گیاهی استخراج شده از دانه کتان روکش پوشش یافته است. سایر اجزای کابین این خودرو هم از مواد بازیافتی تشکیل شده که شامل فیبرهای ساخته شده از نیشکر، پارچه با الیاف حاصل از بطریهای پلاستیکی و پوشش پلی ارتان با روکش روغن به دست آمده از دانههای گیاهی است.
طراحی ساده و امکانات پیشرفته در کابین هیوندای آیونیک 5
روی داشبورد این خودرو دو نمایشگر 12 اینچی نصب شده که یکی در مقابل دیدگان راننده و دیگر در میانه داشبورد قرار دارد و هر دو از صفحه نمایشی با کیفیت بالا بهرهمند شدهاند که در کنار اهرم تعویض دنده پشت فرمان و نمایشگر هداپ دیسپلی با پشتیبانی از واقعیت افزوده، جزئیات کابین محصولات مرسدسبنز را در نظر تداعی میکنند.
باتریها و قابلیت پیمایش هیوندای آیونیک 5
خریداران این خودرو میتوانند یکی از دو باتری با ظرفیتهای 58 یا 72.6 کیلووات ساعت را انتخاب کنند که برای مشتریان آمریکایی به 77.4 کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت.
در صورت اتصال باتری این خودرو به جریان سریع 800 ولت با شارژر 350 کیلووات، ظرف فقط 18 دقیقه ذخیره باتری از 10 به 80 درصد خواهد رسید. به بیان سادهتر، تنها 5 دقیقه زمان لازم است تا انرژی مورد نیاز برای پیمودن صد کیلومتر مسافت براساس استاندارد WLTP توسط این خودرو فراهم شود.
همچون بسیاری از خودروهای جدید برقی، درگاه شارژ باتری در دو سوی بدنه نصب شده تا راحتی استفاده را افزایش دهد.
براساس اعلام هیوندای، شعاع حرکت نسخه دیفرانسیل-عقب آیونیک 5 با باتری بزرگتر در حدود 480 کیلومتر خواهد بود.
باتری هیوندای آیونیک 5 قابلیت تامین نیرو برای لوازم برقی را هم دارد که از طریق درگاه نصب شده در زیر صندلیهای عقب قابل دریافت است. در صورت خاموش بودن خودرو، از درگاه دیگری که روی بدنه قرار گرفته میتوان برای این امر استفاده کرد.
سقف هیوندای آیونیک 5 از یک لایه شیشه بدون قطعات اضافه تشکیل شده که علاوه بر افزایش فضای داخل کابین و فراهم نمودن نور، در بیرون بدنه به سلولهای خورشیدی مجهز شده که باعث دریافت انرژی برای باتری این خودرو و افزایش شعاع حرکتی آن خواهد شد.
سطوح قدرتی مختلف برای کرساور برقی جدید هیوندای
مدل پایه هیوندای آیونیک 5 با کمک یک موتور الکتریکی 168 اسببخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور در اختیار دارد و ظرف 8.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت میرسد، اما نسخه قویتر به دو موتور در هردو محور مجهز شده که جمعاً 232 اسببخار قدرت و 605 نیوتنمتر گشتاور در اختیار خودرو میگذارد و شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت آن را به 6.1 ثانیه کاهش میدهند. حداکثر سرعت هر دو نسخه از هیوندای آیونیک 5 برابر با 185 کیلومتر برساعت خواهد بود.
محصول جدید و برقی هیوندای را میتوان با ظرفیت بیشتر باتری و انتقال نیرو به محور عقب سفارش داد که در این حالت، 215 اسببخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور باعث ثبت رقم 7.4 ثانیه برای شتاب صفر تا صد آیونیک 5 خواهد شد. نسخه دیگری از هیوندای آیونیک 5 هم قابل سفارش است که 302 اسببخار قدرت و 605 نیوتنمتر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد و قادر است ظرف تنها 5.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. این مدل قدرتمندترین نسخه از خودروی برقی هیوندای خواهد بود.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com