ارتقای آیرودینامیک و سیستم تعلیق

معرفی بوگاتی شیرون نسخه پیور اسپرت

14 اسفند 1398 18:10

همان‌‌طور که می­‌دانید، بوگاتی «شیرون» (Chiron) نسخه­‌های ویژه متعددی دارد و حال، نسخه «پیور اسپرت» (Pur Sport) هم به آن­‌ها اضافه شده است.

به لطف تغییرات اعمال شده در نسخه پیور اسپرت از بوگاتی شیرون، فرمان‌پذیری آن ارتقا یافته و رانندگی با آن در پیچ­‌ها لذت بیشتری خواهد داشت. در نسخه پیور اسپرت از این اَبَر خودرو که به پیشرانه شانزده سیلندر مجهز شده، شاهد ارتقای مشخصه‌های آیرودینامیک و سیستم تعلیق هستیم. به علاوه، وزن خودرو کاهش یافته و قدرت پیشرانه هم بهتر در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. در نتیجه این تغییرات، فرمان‌پذیری بوگاتی شیرون ارتقا یافته و رانندگی با آن در پیچ­‌ها لذت بیشتری خواهد داشت.

همان‌طور که تصور می­‌کنید، زیر کاپوت این نسخه ویژه همان پیشرانه 8.0 لیتری شانزده سیلندر قرار گرفته که به چهار توربوشارژر مجهز شده و می­‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 1,479 اسب‌بخار تولید کند. اما در این نسخه ویژه، خط قرمزِ دور موتور 200 دور در دقیقه بالاتر رفته و به 6,900 دور در دقیقه رسیده است. به علاوه، به جهت تغییرات اعمال شده در جعبه‌دنده، انتقال قدرت بهتر انجام می­‌شود و واکنش پیشرانه هم بهبود یافته است (البته شیرون بدون این تغییرات هم در این موارد عملکردی عالی داشت).

بوگاتی شیرون نسخه پیور اسپرت

فنرهای جلو 65 درصد و فنرهای عقب هم 33 درصد سفت‌­تر شده‌­اند که این دو مورد، بخشی از تغییرات سیستم تعلیق به شمار می­‌روند. وزن رینگ­‌های نسخه پیور اسپرت از بوگاتی شیرون کاهش یافته و به 16 کیلوگرم رسیده است. این رینگ‌­ها طوری طراحی شده‌­اند که علاوه بر بهبود آیرودینامیک خودرو، تهویه ترمزها هم بهتر انجام شود. رینگ­‌های این خودرو در جلو 20 اینچی و در عقب 21 اینچی هستند. در مجموع، کاهش وزن رینگ­‌ها و اجزای سیستم ترمز سبب شده وزن نسخه بوگاتی شیرون پیور اسپرت با 19 کیلوگرم کاهش همراه شود.

این خودروساز فرانسوی تغییراتی هم در فضای خارجی نسخه پیور اسپرت ایجاد کرده است. در نمای جلو، شاهد تغییراتی هستیم که سبب بهبود آیرودینامیک شده‌­اند. جلوپنجره بوگاتی شیرون که شبیه به نعل اسب است بزرگتر شده و شاهد یک «اِسپلیتِر» (Splitter) جدید هم در قسمت پایین سپر جلو هستیم که از فیبر کربن ساخته شده است.

بوگاتی شیرون نسخه پیور اسپرت

البته تغییرات ظاهری این اَبَر خودرو فقط به نمای جلو محدود نشده و شامل نمای عقب هم می‌­شود. از موارد قابل توجه، می­‌توان به اسپویلری اشاره کرد که عرض آن به 1.9 متر می‌­رسد و طبق ادعای این خودروساز فرانسوی، مقدار قابل ملاحظه‌­ای «نیروی رو به پایین» (Downforce) تولید می­‌کند. به علاوه، در نسخه پیور اسپرت شاهد لوله­‌های اگزوز جدیدی از جنس تیتانیوم هم هستیم که طبق ادعای بوگاتی، بسیار سبک بوده و در مقابل دماهای بالا بسیار مقاوم هستند.

تولید بوگاتی شیرون نسخه پیور اسپرت از نیمه دومِ سال میلادی جاری آغاز می­‌شود و فقط شانزده نمونه از آن به تولید خواهد رسید. قیمت این نسخه ویژه، 3.2 میلیون یورو معادل با 3.55 میلیون دلار اعلام شده است.

دیدگاه کاربران