به مناسبت 15 سالگی اولین هایپرکار دوران مدرن

داستان ساخت بوگاتی ویرون

2 اردیبهشت 1399 09:21

ویرون مطمئناً نامی آشنا در نزد علاقمندان به خودروها به‌شمار می‌آید، محصولی از بوگاتی که نام این شرکت را پس از سال‌ها دوباره سر زبان‌ها انداخته و به لطف قابلیت‌های اعجاب‌انگیز همچون حداکثر سرعت برابر با 405 کیلومتر برساعت، در راس قله صنعت خودروسازی ایستاد.

به منظور گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تولید مدل ویرون، بوگاتی تصمیم گرفته ماجرای شکل‌گیری و تولید این خودروی تاریخ‌ساز را با علاقمندان در میان بگذارد.اولین نسخه این خودرو در سال 2005 معرفی شد ولی پس از آن نسخه‌های گوناگون و متفاوتی از آن نیز عرضه شد که هرکدام ویژگی‌های جالبی داشتند. مدت‌ها بعد از عرضه اولیه، ویرون Super Sport در سال 2013 توانست پس از ثبت حداکثر سرعت 428.5 کیلومتر برساعت رکورد گینس را در زمینه سریع‌ترین خودروی خیابانی، پشت سر بگذارد.

پس از ویرون، شیرون به میدان آمد که به مراتب خودروی سریع‌تر و قدرتمندتری است ولی با این حال نمی‌توان نقش اساسی و مهم ویرون در شکل‌دهی به پایه و اساس مدل‌های جدید بوگاتی و همچنین کسب اعتبار برای این برند فرانسوی را نادیده گرفت.

اکنون به منظور گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تولید مدل ویرون، بوگاتی تصمیم گرفته ماجرای شکل‌گیری و تولید این خودروی تاریخ‌ساز را با علاقمندان در میان بگذارد.

آقای کارل پیچ طراح اولیه بوگاتی ویرون
استفان کارل پیچ

طرح اولیه خودرو توسط آقای فردیناند کارل پیچ مهندس و مدیر باسابقه گروه فولکس‌واگن درحالی رسم شد که وی در یک قطار در حال پیمودن مسیر میان شهرهای توکیو و ناگویا در ژاپن بوده است.

ایده آقای پیچ برای بخش فنی شامل یک پیشرانه 18 سیلندر بود که از اتصال سه پیشرانه شش سیلندر با زاویه 60 درجه به یکدیگر شکل گرفته، با 6.25 لیتر حجم و 550 اسب‌بخار قدرت که در آن زمان یعنی سال 1997 ارقام حیرت‌انگیزی محسوب می‌شد.

اولین کانسپت بوگاتی در راستای تولید مدل ویرون
کانسپت بوگاتی EB118

اولین نمونه آزمایشی از خودروی جدید بوگاتی مدل EB 118 بود که توسط ایتال دیزاین طراحی شده و با پیشرانه 18 سیلندر، ساختار آلومینیومی و سامانه چهار چرخ محرک به علاقمندان حاضر در نمایشگاه خودرو پاریس 1998 معرفی شد. بوگاتی سال بعد از آن نیز مدل EB 218 را معرفی کرد که به واسطه استفاده از چوب و چرم بسیار باکیفیت، طراحی داخلی لوکس و کاملی را ارائه می‌کرد.

کانسپت بوگاتی EB18/3 شیرون
کانسپت بوگاتی EB18/3 شیرون

اما سومین خودروی مفهومی ارائه شده توسط بوگاتی EB 18/3 Chiron نام داشت که در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 1999 رونمایی شد. این خودرو که از طراحی منحصربه‌فردی بهره می‌برد، نام خود را از راننده سابق تیم بوگاتی یعنی Louis Chiron به عاریت گرفته بود که در چندین مسابقه گرند پری لقب قهرمانی را به دست آورد.

مدل EB 18/4 Veyron به عنوان چهارمین مدل آزمایشی بوگاتی در سال 1999 در نمایشگاه خودرو توکیو معرفی شد، خودرویی که بیش از مدل‌های قبلی به نمونه نهایی ارائه شده در سال 2005 شباهت داشت. در ماه سپتامبر سال 2000 مدل EB 16.4 Veyron در پاریس رونمایی شد. نکته جالب اینکه تعداد سیلندرهای پیشرانه‌ای که در مدل‌های قبلی نصب شده بود در این مدل از 18 به 16 کاهش یافت.

نسخه تولیدی بوگاتی ویرون در سال 2005

نهایتاً در سال 2001 شرکت بوگاتی اعلام کرد که قصد دارد مدل ویرون را در تیراژ محدود تولید کند. پیشرانه هشت لیتری شانزده سیلندر این خودرو قدرتی برابر با 990 اسب‌بخار داشته و حداکثر گشتاوری برابر با 1250 نیوتن‌متر تولید می‌کرد. برخلاف نمونه 18 سیلندر تنفس طبیعی قبلی، در پیشرانه جدید از چهار توربوشارژر برای یاری رساندن به پیشرانه خودرو استفاده شده بود. طبق اعلام شرکت سازنده، شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت ویرون برابر با تنها 2.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 406 کیلومتر برساعت اندازه‌گیری شده بود. سرانجام اولین نسخه از مدل تولیدی ویرون در سال 2005 روانه بازار شد.

بد نیست بدانید پورشه 917 که آن هم توسط فردیناند پیج مهندسی شده بود، توانست به یاری پیشرانه 12 سیلندر خود برای اولین بار در تاریخ 50 ساله شرکت سازنده در مسابقات 24 ساعته لمانز پیروز شود. نکته جالب اینکه حداکثر سرعت این خودرو نیز برابر با 406 کیلومتر برساعت بود، بنابراین به نظر می‌رسد آقای پیچ قصد نداشت در کارنامه کاری خود یک پسرفت را به ثبت برساند.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران