چند راه کار ساده برای خرید مطمئن

6 گام برای خرید یک خودروی دست دوم

8 تیر 1399 15:08

خرید یک خودروی دست دوم به دقت و هوشیاری بسیاری از سوی خریدار نیاز دارد، چون خریدار شناخت جامعی بر کالای مورد نظر خود ندارد و شمای کلی آن کالا برای وی گنگ و مبهم است، درست مثل اینکه در جوی مه آلود و با شعاع اندکی از دید گام بر می‌دارد. با عنایت به چنین وضعی، مشتری باید از اطلاعات ساده‌ای در این باب آگاه باشد تا با کمترین ضرر و زیان خودروی مورد علاقه خود را از بازار گلچین و خریداری کند. به همین بهانه، در متن پیش رو،چند راه کار ساده را در این زمینه ارائه دادیم.

گام اول : مشورت با کارشناسان متخصص

شاید اجرای صحیح این گام و هماهنگی‌های مرتبط با آن برایتان کمی مشکل باشد ولی با این وجود، تا جای ممکن سعی کنید که خودروی مورد نظرتان را پیش از خرید به کارشناسانی ماهر و مجرب نشان داده تا چنانچه عیب و نقصی در آن بود، از پیش به آن آگاه شوید. در این قضیه باید از کسی کمک بخواهید که بر مختصات و معایب فنی خودروی مورد علاقه شما احاطه کامل داشته و روی تعمیرات نسخه‌های متعدد آن از سال‌ها پیش کار کرده باشد. مثلاً اگر هدف شما فرضا خرید یک هیوندای النترا مدل 2014 است، در اینجا چندان عاقلانه نیست که از تعمیرکاری که در تمام دوران کاری خود صرفاً روی محصولات پژو کار کرده باشد، کمک بخواهید زیرا که به سبب عدم آشنایی این شخص با مختصات فنی مدل‌های ساخت هیوندای، او نمی تواند مشاوره درستی را به شما ارائه بدهد و بی‌شک، وی قادر نیست به نحو درستی شما را از معایب فنی محتمل در یک هیوندای دست دوم آگاه کند.

در عین حال، بدنه خودروی مورد نظرتان را هم باید از پیش خرید به یک صافکار مجربی که به نحوه صافکاری و ریزه‌کاری‌های بدنه آن مدل از خودرو آشنایی دارد، نشان داده تا چنانچه دچار خوردگی و تصادف و رنگ‌آمیزی مجددی باشد شما را از وجود آن آگاه شوید.

گام دوم : عدم تکیه صرف بر عدد کیلومترشمار خودرو

پارامتری که اغلب مشتریان یک خودروی دست دوم در بیشتر کشورهای دنیا به آن اهمیت می‌دهند، کارکرد یا عدد کیلومتر شمار پشت آمپر آن است که البته در جای خود، پارامتر بسیار مهمی است. در اغلب اوقات، تردیدی نیست که هر چه عدد کیلومترشمار یک خودرو پایین‌تر باشد، وضعیت فنی و بدنه آن به دلیل استهلاک کمتر، بهتر بوده و به اصطلاح روپا و سرحال است. اما آیا واقعا این قاعده برای تمامی خودروهای دست دوم مصداق عام و تامی دارد؟ مسلماً نه. متأسفانه استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارند و ممکن است از شانس بد به تورتان بیافتند!

مثلاً، ممکن است خودرویی از پارکینگ خانه مالک خود سالی یکبار هم تکان نخورده باشد و کارکرد آن زیر هزار کیلومتر و به اصطلاح «آکبند» باشد ولی در عوض، همان خودرو به سبب بی‌توجهی و اهمال مالکش سال‌ها در زیر تابش سوزان آفتاب به حال خود رها شده، رنگ بدنه آن کدر و مایعات شیمیایی درون پیشرانه آن از روغن موتور گرفته تا روغن ترمز بر اثر بی‌خیالی مزمن صاحبش تعویض نشده باشد و البته به همین دلایل، سیالات مذکور به مرور دچار تجزیه و یا اصطلاحاً اسیدیته شده باشند و از آن بدتر این‌که، جوندگانی مثل موش هم سیم‌پیچی‌های داخل محفظه پیشرانه آن خودروی به ظاهر نو را دچار آسیب کلی نموده و باطری آن هم خالی شده باشد. در اینجا، عدد کیلومترشمار این خودرو ظاهراً عددی کمتر از هزار کیلومتر را به شما نشان می‌دهد و خودرو در تئوری نمونه‌ای تقریباً نو به شمار می‌آید،اما در عمل شما با یک خودروی باطناً فرسوده مواجه هستید که پس از خرید، باید میلیون‌ها تومان خرج تعمیرات آن کنید و البته پس از آن نیز باید مدت‌ها زمان صرف کنید تا بلکه آن خودرو از لحاظ شرایط کاری به وضعیت طبیعی و نرمال خود برگردد.

و یا موردی را درنظر بگیرید که خودروی دست دومی کارکرد کمی مثلاً حدود 5 هزار کیلومتر دارد اما در مقابل، مالکش رفتار بسیار نامناسبی با آن داشته و از روی چاله‌ها و دست‌اندازهای سطح جاده با سرعتی بالا و در نهایت خشونت رد شده باشد و حتی لحظاتی پیش آمده که مالک به حالت تخت گاز از روی سرعت‌گیرها مثل خرگوشی تیزپا پریده است، جایش هم که فراهم بود چنین فرد بی‌مبالاتی با خودروی خود عمل دریفت و تیک آف هم به کرات انجام داده است. آیا به نظر شما وضعیت سامانه فنربندی و یا جلوبندی چنین خودرویی از نمونه دیگری که ده برابر آن کارکرد دارد اما در عوض با آن خوش‌رفتاری شده بهتر است؟ مسلماً نه. خودروی دوم ظاهرا 50 هزار کیلومتر کار کرده است ولی به علت استفاده درست مالکش فنربندی آن صدای اضافی از خود بیرون نمی‌دهد ولی خودروی اول با این‌که 5 هزار کیلومتر کارکرده است، بعد از خرید، باید مستقیماً راهی تعمیرگاه شده و سیستم فنربندی آن تماماً از نو سرویس و بازدید شوند.

خلاصه کلام، رفتاری که مالک یا مالکان یک خودروی دست دوم در طول زمان استفاده با آن داشته‌اند، بسیار مهمتر از صرف کارکرد و عدد درج شده روی کیلومترشمار آن است. بگذریم که بعضی هم این عدد را دستکاری می‌کنند تا مقدار کمتری نشان دهد.

گام سوم : خرید خودرو در تناسب با شرایط کاری

مواقعی پیش می‌آید که فرضاً بین خرید یک خودروی دست دوم با دنده اتوماتیک با نمونه مشابه دستی آن دچار تردید می‌شوید. در اینجا نخست باید ببینید که کدام یک از این دو نمونه با شرایط فیزیکی و روحی و صد البته علائق شخص شما و خانواده تان سازگاری بیشتری دارد. مثلاً اگر بخش اعظم ترددتان در داخل ترافیک سنگین کلان شهری مثل تهران انجام می‌شود، پس سعی کنید که خودرویی نسبتاً کوچک و دنده اتوماتیک بخرید. البته نه آن‌قدر کوچک که با هیکل و هندسه فیزیکی بدن شما هیچ تناسبی نداشته باشد. با خرید چنین خودرویی لااقل از زحمت تعویض مکرر دنده‌ها در ترافیک و جای پارک اضافی خلاص شده و در نهایت استهلاک کمتری را نیز در سامانه انتقال قدرت خودرویتان شاهد خواهید بود و البته کوچکی ابعاد بدنه این خودرو رانندگی سهل‌تری را نیز در ترافیک‌های شلوغ درون شهری برای‌تان فراهم می‌کند. اما اگر در جاده‌های نسبتاً خلوت و یا در شهری کم‌ترافیک رفت و آمد می‌کنید، خرید یک خودروی دنده دستی یا یک سدان و یا حتی شاسی‌بلند بزرگ خانوادگی چندان ایرادی ندارد، به شرط آن‌که جای پارک امن چنین خودرویی از پیش تأمین شده باشد و شما مجبور نباشید که آن را در خیابانی تاریک و بسیار دورتر از منزل تان پارک کنید.

گام چهارم : لزوم دقت در مورد خودروی پر آپشن

ممکن است خودروی دست دوم کاملاً مجهز و پر آپشنی توجه شما را کاملاً جلب نموده باشد اما توصیه می‌کنیم که در مواجهه با چنین کیسی با دقت و هوشیاری بالا رفتار کنید. چه بسا خودروهای وارداتی، به ویژه انواع غیر شرکتی وجود دارند که آپشن‌های رنگارنگ موجود در آن‌ها در مکانی خارج از کارخانه مادر و عمدتاً در کشور ثالثی مثل امارات و از سوی افراد متفرقه نصب شده است و چون اکثر این آپشن‌های نصب شده از نوع اصلی یا ارجینال خود نبوده و اغلب نیز کیفیت پایینی دارند زودتر از عمر مصرفی خود خراب و مستهلک شده و شدیداً برای شما هزینه تراشی می‌کنند. پس توصیه‌ای که در این باره می‌شود، آن است که اگر قصد خرید خودروی دست دوم به ویژه انواع وارداتی را دارید تمامی تجهیزات رفاهی آن خودرو را از حیث سلامت و کارکرد صحیح به نحوی جداگانه و تک‌تک چک کنید و اگر این‌کار برایتان مقدور نیست سعی کنید خودروی دست دومی را بخرید که از نظر وجود آپشن‌های رفاهی ساده‌تر و سبک‌تر باشد تا بعدها هزینه‌ای سنگینی از بابت نصب آپشن‌های غیر استاندارد متحمل نشوید.

گام پنجم : هوشیاری مضاعف در برابر ارزانی مشکوک

اغلب به تجربه ثابت شده که اگر خودروی دست دوم یا حتی نویی با قیمت مشکوک یا بسیار ارزان‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه خود عرضه شود، به احتمال زیاد دارای مشکل ویژه و خاصی در ظاهر و باطن خود است، مگر آن‌که فرض را بر این قرار دهیم که مالک آن خودرو به نقدینگی فوری برای امری مبرم و حیاتی نیاز دارد که البته به خوبی می‌دانیم که چنین شرایط اکازیونی به ندرت پیش می‌آید و یک خودروی دست دوم تمیز و زیر قیمت را افراد کاربلد بازار در چشم بهم زدنی خریداری می‌کنند و دیگر فرصتی برای شما برای خرید آن خودرو باقی نمی‌ماند. غیر از این موارد استثنایی، در اکثر مواقع ممکن است این خودروی دست دوم ظاهراً ارزان‌قیمت در سند مالکیت یا در بخش بدنه یا فنی خود مشکل خاصی داشته باشد که البته در چنین حالتی نباید انتطار داشت که مالک آن تمام واقعیت و جزئیات ماجرا را مثل یک کودک مؤدب (!) به شما بگوید بلکه باید خودتان در این باره شش دانگ حواستان را جمع کنید تا احیاناً فریب افراد چرب زبان خوش ظاهر ولی بسی شیاد و کلاهبردار را نخوردید.

گام ششم : توجه کافی به عامل خدمات پس از فروش

ممکن است که یک مدل وارداتی، فرضاً یک ب‌ام‌و 520 مدل 2005 تمیز و جذاب سخت چشم شما را گرفته باشد اما جایی که در آن ساکن هستید حداقل بالای 500 کیلومتر با نخستین نمایندگی ب‌ام‌و فاصله داشته و در شهر محل سکونت‌تان نیز حتی شرایط و امکاناتی برای سرویس‌های اولیه و متعارفی همچون تعویض روغن و یا فیلتر هوا و غیره این خودرو مهیا نیست، در اینجا دو انتخاب پیش روی شماست: گزینه نخست این‌که صرفاً روی عامل عشق و علاقه خودتان تکیه کنید و قید تمامی مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش ب‌ام‌و مورد نظرتان را زده و حاضر شوید هر چند ماه یکبار رنج سفر چند صد کیلومتری را برای سرویس‌های اولیه یا شاید تعمیرات احتمالی این خودرو متحمل شوید. اما گزینه دوم این‌که با توجه به دوری مسافت و عدم دسترسی آسان به خدمات پس از فروش چنین خودرویی در شهر محل سکونت‌تان، از خرید این مدل و موارد لوکس مشابه آن صرف نظر نموده و خودروهای وارداتی پرشمارتری مثلا هیوندای سوناتا و تویوتا کمری یا مدل‌هایی از این دست را جهت خرید انتخاب کنید؛ خودروهایی که می‌دانیم که لوازم یدکی و اجزای بدنه آن‌ها اغلب ارزان‌تر و فراوان‌تر از یک ب‌ام‌و یا برخی دیگر از برندهای وارداتی بوده و در سطح کشور نیز، تعداد بیشتری از تعمیرکاران با نحوه سرویس پیشرانه و تعمیرات و نگهداری آن‌ها آشنا هستند. در هر حال، عامل خدمات پس از فروش آیتم مهمی است که باید به آن توجه کافی مبذول داشت چون‌که در هنگام فروش مجدد خودروی تان نیز عامل اساسی و تأثیرگذاری است. هر چند که در نهایت این عامل علاقه و مطلوبیت برند خودرو نزد مشتری است که در هنگام خرید آن تعیین کننده است.

دیدگاه کاربران