جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی

با کیفیت‌ ترین خودروهای ایران در سال 1402

5 تیر 1402 10:32

جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی

تیر 1402: مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی را در مورد کیفیت خودروهای تولید داخل منتشر کرده است. طبق این گزارش:

  • کیفیت در صنعت خودرو در سه سطح تعریف می شود؛ اول «کیفیت مهندسی» محصول که به معنی کیفیت فرایند تولید بی عیب و نقص قطعات و خودروی طراحی شده است. دوم «کیفیت ذاتی»، به این معنی که خودروهای مختلف حتی در صورت بالابودن کیفیت مهندسی، باز در سطوح کیفی مختلفی قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر این کیفیت از بن سازه (پلتفرم) خودرو نشئت می گیرد. سوم «کیفیت برداشتی» محصول که اگر چه ناشی از برداشت مشتریان از کیفیت محصول در دو سطح قبلی است، اما به طور مستقیم با مرحله فروش و پس از فروش خودرو مرتبط است.
  • ستاره های کیفی خودروها در سال های گذشته دو اشکال بزرگ داشته اند؛ اول این که صرفاً ناظر به کیفیت مهندسی محصول (با توجه به مولفه هایی مانند «فرمان و سیستم تعلیق»، «موتور و سیستم انتقال قدرت»، «سیستم ترمز» و ..)  بوده اند. ثانیاً این ستاره ها با ستاره های معروفی که خودروهای بین المللی را در حوزه امنیت خودرو مورد سنجش قرار می دهند، ارتباطی ندارند. شاید به همین دلیل هم بوده که به رغم رشد کیفی مهندسی خودروها، نارضایتی از خودروهای تولید داخل در سال های گذشته همچنان ادامه داشته است. در این زمینه، این گزارش از رشد 35 درصدی ستاره های کیفی خودروهای داخلی از میانگین 3/2در بهمن و اسفند 96 به 1/3 در مهرماه 1400 خبر داده است.
  • در سال 1400، شاخص میزان رضایت از کیفیت اولیه محصول، یعنی تعداد ایرادها در سه ماه اول پس از تحویل خودرو، در حدود سه برابر متوسط جهانی (یعنی 0.9) است.
  • بدنه و اتاق 31 درصد، تعلیق و انتقال قدرت 20 درصد، ایمنی اعم از کمربند و ترمز 21.8 درصد، تهویه مطبوع و وسایل برقی 16 درصد، نیرو محرکه و سوخت رسانی 10 درصد ایرادات سه ماهه نخست را تشکیل می‌دهند.
  • روند کلی رضایت از کیفیت اولیه (دوره سه ماهه ابتدایی مصرف) از مرداد 99 تا مرداد 1400 ثابت و در مقاطعی کاهشی بوده است، اما روند رضایت از کیفیت دوام، کاهشی بوده که نشان دهنده پایین بودن کیفیت دوام قطعات استفاده شده در این صنعت است.
  • در مردادماه 1401، میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بیش از 5 درصد و به طور متوسط 9.5 درصد کاهش داشته است. این کاهش به عنوان مثال برای تیبا 2 در حدود 10 درصد، برای ساینا دنده ای، سمند، دناپلاس توربو اتومات، دنا پلاس و تیبا در حدود نزدیک یا بیش از 9 درصد، برای دنا، پژو پارس، پژو 207 دنده ای حدود 8.5 درصد، برای کوییک آر و کوییک دنده ای حدود 8 درصد و برای پژو 206 هاچ بک بیش از 7 درصد بوده است.
  • سهم مراحل مختلف زنجیره ارزش خودرو از کیفیت نهایی محصول به ترتیب مربوط به طراحی (35.6 درصد)، تامین قطعات (27.2 درصد)، خط تولید (19.4 درصد)، فروش (9.3 درصد) و خدمات پس از فروش (9.4 درصد) است. فاصله این بخش ها با کیفیت مطلوب را بر خلاف سهم آن ها از کیفیت ارزیابی کرده است. به طوری که فاصله طراحی از وضع مطلوب 56 درصد، تامین قطعات 44 درصد، خط تولید 42 درصد، فروش 43 درصد و خدمات پس از فروش 40 درصد است.

رضایت‌بخش‌ترین محصولات ایران خودرو از نگاه مشتریان

اردیبهشت 1402: محمدرضا هادی نژاد، مدیر ارتباط با مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو، عنوان کرد که در زمستان سال گذشته، بالاترین رضایت از فرآیند فروش تا تحویل به خودروهای رانا، پارس، هایما S۵، هایما S۷ و پژو ۲۰۶ اختصاص دارد. در این دوره رضایت از سمند، سورن، تارا، هایما S۵، رانا و دنا پلاس اتوماتیک بیش‌ترین نرخ رشد را داشته است.

وی افزود مدیریت ارتباط با مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو با توجه به ماموریت محوله در راستای افزایش رضایت مشتریان در زنجیره ارزش و صیانت از مشتریان، نظرسنجی‌های دوره‌ای از فرآیندهای جاری را انجام می‌دهد. سنجش رضایت از فرآیند فروش تا تحویل خودرو، کیفیت اولیه محصول (سه ماه بعد از تحویل) و کیفیت دوام محصول (24 ماه بعد از زمان تحویل)، فرآیند پذیرش تا ترخیص در شبکه نمایندگی، امدادرسانی و همچنین سنجش رضایت مشتریان از فرآیند رسیدگی به درخواست ها و شکایت ها در حوزه های فروش، خدمات پس از فروش، کیفیت محصول و امدادخودرو از جمله این ارزیابی‌هاست.

براساس گفته‌های وی، در نظرسنجی رضایت مشتریان از خدمات فروش زمستان 1401، رضایت مشتریان از خدمات فروش شرکت ایران خودرو ارزیابی و عوامل موثر بر آن شناسایی شده و جامعه آماری شامل مشتریانی است که در زمستان 1401 خودروی خود را از نمایندگی‌های سطح کشور تحویل گرفته‌اند. میانگین رضایت مشتریان از خدمات فروش در زمستان سال 1401 عدد 74.17 را کسب کرده است که نسبت به پاییز همان سال، 0.3 درصد رشد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. عمده‌ترین علت آن بهبود «تحویل به موقع» و «اطلاع رسانی شرایط فروش» است که به ترتیب نرخ رشد 7.3 درصد و 1.6 درصد را داشته است.

آقای هادی‌نژاد افزود میانگین رضایت از رسیدگی به درخواست ها و شکایت ها در زمستان 1401 عدد 60.33 را به خود اختصاص داده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 6.5 درصد رشد داشته است. به تفکیک حوزه های مرتبط، امداد خودرو 66.95 درصد، خدمات پس از فروش 64.04 درصد، فروش 59.6 درصد و کیفیت محصول 54.17 درصد (نیمه دوم 1401) بوده است که عمده ترین دلایل این میزان رشد بهبود رضایت در «زمان به طول انجامیده برای رسیدگی به درخواست»، «سهولت فرآیند ثبت درخواست» و «اولین تماس از سوی کارشناس» است. میانگین رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش با کسب مقدار 73.42 در زمستان 1401 نسبت به دوره قبل از آن 1.5 درصد رشد و نسبت به دوره مشابه در سال قبل 5.7 درصد رشد داشته است. بیش ترین نرخ رشد مربوط «رضایت از هزینه»، «اطلاع رسانی مناسب در مورد تعمیرات و تعویض ها»، «انجام کامل تعمیرات یا سرویس دوره ای» و «آراستگی فضاهای داخلی تعمیرگاه برای پذیرش و ترخیص» است.

گزارش کیفی خودروها در مرداد 1401

شهریور 1401: پس از 9 ماه بی‌خبری، بالاخره گزارش ماهانه کیفی خودروها بصورت غیررسمی منتشر شده است. در رده‌بندی کیفی خودروها در مردادماه 1401، خودروی تیگو7 مدیران خودرو، مجددا در صدر با کیفیت‌ترین کراس‌اورهای ایران قرار گرفته و مدل‌های دیگنیتی و فیدلیتی شرکت بهمن موتور نیز به ترتیب، در جایگاه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودروها در مرداد 1401 ««

ارتقا هدف‌گذاری سطح کیفی

مرداد 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در رابطه با صحبت‌های اخیر جانشین پلیس راهور فراجا مبنی بر تغییر نیافتن کیفیت خودروهای داخلی، اظهار کرد که هدف‌گذاری سطح کیفی خودروها در سال 1401 پنج درصد نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است.

وی افزود که با توجه به عملکرد شاخص‌های کیفی خودرو در سال 1400، هدف‌گذاری شاخص سطح کیفی خودرو محقق شده است؛ اما تنها 9.1 درصد مدل خودرو توانسته‌اند در شاخص میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول به میزان هدف‌گذاری شده (71 درصد) دست پیدا کنند که وضعیت مطلوبی نیست.

آقای قالیباف درباره شاخص تداوم دوام کیفیت محصولات گفت که از دیدگاه بین‌المللی، افت رضایت از کیفیت دوام محصول نسبت به کیفیت اولیه بایستی کمتر از سه درصد باشد که هدف‌گذاری سال گذشته کمتر از 4 درصد بوده است؛ اما تنها 25.7 درصد مدل خودروها موفق به کسب این هدف شده‌اند. بنابراین خودروسازان در این شاخص نیز ضعیف عمل کرده‌اند.

ادعای پلیس درباره کیفیت خودروها

مرداد 1401: سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، به ادعای وزارت صمت درباره افزایش کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت که این موضوع داستانی بیش نبوده و رانت و مافیا همچنان ادامه دارد. وی افزود که کیفیت خودروهای داخلی هیچ تفاوتی با گذشته پیدا نکرده و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد.

سردار حسینی تاکید کرد موضع پلیس همان است که قبلا اعلام شده و خودروی تولید داخل همچنان مشکلات ایمنی دارد. در واقع هیچ اتفاق خاصی در حوزه کیفیت خودرو رخ نداده و همچنان شاهد مشکلات کیسه‌هوا در خودروها هستیم.

بر اساس گفته‌های وی، پلیس نباید پاسخگوی از سرگیری شماره‌گذاری دو خودرو سمند و تیبا باشد؛ بلکه سازمان استاندار باید اعلام کند چه اتفاقی افتاده که خودروهایی که پیش‌تر اعلام شده فاقد استاندار هستند، اکنون استاندار تلقی می‌شوند.

لازم به ذکر است که وزیر صمت قبلا تاکید کرده که گام‌هایی برای ارتقای کیفیت خودروها برداشته شده است؛ اما ممکن است هنوز برای مردم واضح نباشد و با اقداماتی که در سال جاری صورت گرفته، به‌تدریج ارتقای کیفیت خودروها آشکار می‌شود.

تاثیر واردات بر کیفیت محصولات داخلی

اردیبهشت 1401: سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، درباره تاثیر واردات بر بازار خودرو گفت که اگر خودرو با کیفیت وارد شود، کیفیت محصولات داخلی نیز افزایش می‌یابد و خودروسازان مجبور به ارتقا کیفیت محصولات خود می‌شوند. زیرا مردم به سوی خرید خودروهای با کیفیت ترغیب می‌شوند.

تاخیر در انتشار ارزیابی کیفی خودروها

فروردین 1401: پس از ارزیابی سطح کیفی خودروها در دی‌ماه سال 1400، گزارش ارزیابی دیگری منتشر نشده است.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، مسئول اصلی ارائه گزارش‌های ارزیابی سطح کیفیت خودروهای تولید داخل است و پس از حادثه بهبهان (برخورد 60 خودرو و باز نشدن کیسه‌های هوا) گزارشی منتشر نکرده است. گاهی اوقات نیز این گزارش توسط دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت منتشر می‌شد؛ اما این سازمان نیز در سه ماه پایانی سال 1400 هیچ گزارشی را منتشر نکرد.

لازم به ذکر است که قبلاً نیز در بازه زمانی‌های متفاوتی، گزارش ارزیابی سطح کیفی خودروها منتشر نمی‌شد؛ گزارش‌هایی که منتشر می‌شدند نیز کاملا دقیق و شفاف نبود و برای مثال حداقل 20 مدل خودرو را در سطح کیفی سه‌ستاره به بالا معرفی می‌کرد.

اکنون امکان دارد که تا اجرای دستور رئیس‌جمهور، مبنی بر ارتقای کیفیت خودروها در سال 1401، حداقل چند ماه گزارش ارزیابی کیفی خودروها منتشر نشود.

برنامه‌ وزیر صمت برای افزایش کیفیت خودروها

بهمن 1400: سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، گلایه‌های مقام معظم رهبری از کیفت خودروها را به جا دانست و مسئولیت آن را پذیرفت.

وزیر صمت طی یک برنامه تلویزیونی، از پیش نویس برنامه راهبردی خودرو خبر داد و افزود که منتظر دریافت نظرها و نهایی کردن آن هستند. طبق گفته‌های وی، 70 درصد کیفیت خودرو به قطعه و 30 درصد به مونتاژ بستگی دارد. در واقع روابط خودروساز و قطعه‌ساز باید درست باشد و در غیر این صورت، عدم پرداخت به موقع پول قطعه‌ساز سبب می‌شود، تا کیفیت قطعات کاهش یابد و خودروساز نیز برای متوقف نشدن خط تولید، همان قطعات بی‌کیفیت را به کار می‌برد. یک خودروساز با 800 قطعه‌ساز مواجه است و اگر تنها یک قطعه بی‌کیفیت باشد، در چندین بخش خودرو مشکل ایجاد می‌شود. اگر چند مجموعه باشد، که قسمت‌های مختلف خودرو را با قطعات قطعه‌سازان مونتاژ کنند، کیفیت خودرو افزایش می‌یابد و کاهش قیمت را نیز به دنبال دارد.

او تاکید کرد که سازمان ملی استاندارد برای شماره‌گذاری خودروها ضوابطی قرار داده که خودروسازان نسبت به این ضوابط تعهد دادند.

معرفی بهترین خودروها در آذرماه

شرکت بازرسی کیفیت و کنترل استاندارد ایران (ISQI)، لیست جدید ارزشیابی کیفی خودروهای تولیدی و مونتاژی را برای آذرماه 1400 منتشر کرد.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه آذرماه (PDF) ««

براساس لیست ارزشیابی کیفی آذرماه، خودرو فیدلیتی پرایم بهمن موتور، با دریافت 5 ستاره کیفی، اولین حضورش را در این لیست، جشن گرفته است. همچنین خودروهای دیگری مانند اس‌دبیلوام G01F با 4 ستاره کیفی، چری آریزو5 توربو جدید با 3 ستاره کیفی، ام‌وی‌ام 315 پلاس با 3 ستاره کیفی و همچنین پژو 405 ایران خودرو خراسان با 3 ستاره کیفی، به لیست ارزشیابی اضافه شده‌اند.

برنامه افزایش کیفیت خودرو تا سال 1404

دی 1400: طبق برنامه‌ریزی راهبردی وزارت صمت تا سال 1404، مقرر شده تا سطح ستاره کیفی محصولات به عدد 3 برسد؛ همچنین شاخص تعداد ایرادات هر خودرو از نمره 3 فعلی به نمره 6.1 در سال 1404 خواهد رسید.

»» برنامه افزایش کیفیت سالانه خودرو تا 1404 ««

در حال حاضر میزان رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصولات، حدود 67 درصد است که مقرر شده که در سال 1404 به 77 درصد برسد. میانگین مصرف سوخت خودروها نیز در سال 1400 به میزان 9.7 لیتر است که در سال 1404 باید به 8.6 لیتر کاهش یابد.

گزارش کیفی خودروها در آبان 1400

جدیدترین لیست ارزشیابی خودروها ویژه آبان 1400 منتشر شده است. در گروه خودروهای وانت و خودروهای سنگین، تغییر مهمی رخ نداده اما در گروه خودروهای سواری، سه اتفاق افتاده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه آبان (PDF) ««

در گزارش آبانماه، ام‌وی‌ام X33S جدید و چری تیگو 5 دوباره به لیست ارزشیابی برگشته‌اند اما متاسفانه ام‌وی‌ام همچنان 2 ستاره کیفی و تیگو نیز همچنان 3ستاره کیفی داشته است. نکته دوم، بهبود کوییک‌های تولید پارس خودروست که قبلا 3 ستاره بودند ولی در گزارش آبانماه به 4 ستاره کیفی دست پیدا کرده‌اند. همچنین کوییک اتوماتیک که قبلا در لیست ارزشیابی نبود، مجددا با 3 ستاره کیفی به این لیست افزوده شده است.

نکته سوم، اضافه‌شدن سایپا شاهین دنده‌ای است که در اولین حضورش در لیست ارزشیابی، موفق به کسب 4 ستاره کیفی شده است.

گزارش کیفی خودروها در مهر 1400

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارش ارزشیابی خودروها را در مهرماه 1400 منتشر کرده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه مهر (PDF) ««

در گزارش مهرماه 1400، شاهد اضافه‌شدن نام پیکاپ کی‌ام‌سی T8 در گروه وانت‌ها هستیم؛ محصولی که اولین حضورش در لیست ارزشیابی کیفی را با 4 ستاره، تجربه کرده است.

حذف خودروهای 3 ستاره از سال 1402

آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) در تاریخ یکم آبانماه 1400 و در حاشیه مراسم شروع تولیدانبوه تارا اتوماتیک ایران خودرو، ضمن اعلام برنامه‌های راهبردی نه‌گانه وزارت صمت برای بازار خودرو گفته که کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید خودروسازان، از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه برای دو سال آینده است.

آقای وزیر همچنین گفته که از سال 1402 نباید خودروهایی با کمتر از 3 ستاره کیفی داشته باشیم. این درحالی است که طبق آخرین گزارشات ارزشیابی، تنها خودرویی که با کیفیتی کمتر از 3 ستاره به تولید می‌رسد، وانت نیسان زامیاد است.

گزارش کیفی خودروها در شهریور 1400

درحالیکه گزارش ارزشیابی کیفی مردادماه 1400 هنوز منتشر نشده، اما شرکت بازرسی کیفیت گزارش شهریورماه 1400 را منتشر کرده است:

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه شهریور (PDF) ««

در ارزشیابی شهریورماه، شاهد افزوده شدن چند محصول جدید در لیست کیفی هستیم. اولین خودرو، نیوپیکاپ فوتون دیزلی است که در گروه وانت‌ها اضافه شده و احتمالا همان فوتون تونلند نیوفیس ایران خودروست که بزودی وارد بازار کشورمان می‌شود. همچنین یوآز پیکاپ محصول شرکت سروش دیزل، خودروی دیگری است که به تازگی در گروه وانت‌ها اضافه شده است.

در گروه خودروهای سواری نیز نام‌های جدیدی مانند دیگنیتی بهمن موتور با 5 ستاره کیفی، تارا دستی ایران خودرو با 4 ستاره کیفی و کوییک S سایپا با 4 ستاره کیفی به چشم می‌خورند.

گزارش خدمات پس از فروش خودرو در سال 1399

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در شهریورماه 1400 نتایج ارزیابی «خدمات پس از فروش خودرو» را منتشر کرده است. در این ارزیابی، 29 شرکت عرضه‌کننده در گروه خودروهای سبک (شامل 15 تولیدکننده و 14 واردکننده) و همچنین 22 شرکت عرضه‌کننده در گروه خودروهای سنگین، بررسی شدند. در مجموع نیز 2432 نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو، ارزیابی شدند. نتایج این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های ایلام، گیلان و خراسان جنوبی بیشترین میزان انطباق و استان‌های مرکزی، زنجان و قم نیز کمترین انطباق با شاخص‌های کیفی داشته‌اند.

»» گزارش خدمات پس از فروش خودرو در سال 1399 ««

همچنین طبق گزارش فوق، درمیان شرکت‌هایی با بیش از 10 نمایندگی مجاز، ایران خودرو در رتبه اول، پارس خودرو در رتبه دوم و بهمن موتور نیز در رتبه سوم هستند. درمیان شرکت‌هایی که تعداد نمایندگی‌های آنان از 10 واحد، کمتر است نیز شرکت ماموت خودرو در صدر ایستاده است و شرکت‌های ستاره ایران در جایگاه دوم و پاکرو سبز قشم نیز در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

گزارش کیفی خودروها در تیر 1400

چهارمین گزارش کیفیت خودروهای داخلی ویژه تیرماه 1400 درحالی منتشر شد که براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت، تغییری در ستاره کیفی خودروها رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه تیر (PDF) ««

طبق گزارش فوق، شاهد افزوده‌شدن نام‌های جدیدی به لیست تیرماه هستیم که در لیست خردادماه وجود نداشتند. در گروه خودروهای سنگین، نام مینی‌بوس پگاسوز از بهمن دیزل به چشم می‌خورد. در گروه خودروهای سواری نیز این نام‌های جدید عبارتند از:

اهداف کیفی صنعت خودروسازی در سال 1400

بعد از برگزاری جلسات میان وزارت صمت، سازمان بازرسی کیفیت و خودروسازان، اهداف بهبود کیفیت صنعت خودرو در سال 1400 توسط اداره کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در تاریخ 12 خردادماه و در سه بخش «کیفیت»، «فروش خودرو» و «خدمات پس از فروش خودرو» بصورت زیر اعلام شد:

»» اهداف کیفی صنعت خودرو در سال 1400 ««

  • بهبود کیفیت خودروها به حداقل 3 ستاره کیفی.
  • بهبود رضایت مشتریان از فروش، خدمات فروش و کیفیت اولیه خودرو.
  • بهبود درصد انطباق خودروها با معیارهای تعیین شده.
  • بهبود رضایت مشتریان از دوام خودروها.

گزارش کیفی خودروها در خرداد 1400

سومین گزارش کیفیت خودروهای داخلی ویژه خردادماه 1400 منتشر شد. طبق آخرین بررسی شرکت بازرسی کیفیت و کنترل استاندارد ایران، تغییری در کیفیت خودروها رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه خرداد (PDF) ««

طبق گزارش فوق، سه خودروی جدیدی شامل اس‌دبلیوام G01 با 3 ستاره کیفی، دنای معمولی با 3 ستاره کیفی و پژو پارس مازندران با 3 ستاره کیفی، تنها محصولاتی هستند که در گزارش اردیبهشت‌ماه 1400 نبودند ولی حالا به لیست خودروهای گزارش خرداد، افزوده شده‌اند.

گزارش کیفی خودروها در اردیبهشت 1400

دومین گزارش کیفی خودروها در سال 1400 ویژه اردیبهشت‌ماه توسط شرکت بازرسی کیفیت منتشر شد؛ در این گزارش جدید، در گروه‌های وانت، سواری و سنگین تغییری رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه اردیبهشت (PDF) ««

طبق گزارش فوق، خودروهای پژو 207 اتومات، پژو 405 خراسان، پژو پارس سمنان، ساینا کاشان و تیبا صندوقدار که در گزارش فروردین حضور نداشتند، هم اکنون در گزارش اردیبهشت‌ماه، نام‌شان به چشم می‌خورند.

گزارش کیفی خودروها در فروردین 1400

گزارش کیفی خودروها در فروردین‌ماه 1400 توسط شرکت بازرسی کیفیت در تاریخ 8 خردادماه منتشر شد و طبق آن، تغییری در کیفیت انواع خودروهای سواری رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه فروردین‌ (PDF) ««

همانطور که در گزارش فوق نیز مشاهده می‌کنید، پیکاپ فوتون ایران خودرو و پیکاپ ریچ زامیاد، از گروه وانت‌ها حذف شده‌اند که البته بدلیل عدم تولید آنها در بازه زمانی موردنظر است. در گروه خودروهای سنگین نیز تنها تغییر برای کشنده سیتراک رخ داده؛ خودرویی که قبلا 3 ستاره کیفی داشت ولی حالا به 4 ستاره رسیده است.

بهترین فروشندگان خودرو در سال 1399

گزارش ارزیابی خدمات فروش خودرو در سال 1399، توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) منتشر شد. در آخرین ارزیابی خدمات فروش خودروها که در زمستان 99 انجام شده، 17 شرکت عرضه کننده و 1762 نمایندگی مجاز آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

»» ارزیابی خدمات فروش خودرو در سال 1399 ««

در گروه خودروهای سبک، سه شرکت مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور، هر سه در جایگاه برتر ایستاده‌اند. در گروه خودروهای سنگین نیز شرکت سیبا موتور، بهترین عملکرد را داشته است. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت، آن‌دسته از نمایندگی‌هایی که با علامت (*) مشخص شده‌اند، بدلیل نداشتن اطلاعات کافی برای شاخص‌های ارزیابی، در رده‌بندی کلی، قرار نگرفته‌اند.

گزارش شکایت از خودروسازان - نیمه اول 1399

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در آذرماه 99، نتیجه گزارش عملکرد خودروسازان درباره رسیدگی به پرونده شکایت مشتریان را منتشر کرد.

طبق این گزارش که مربوط به عملکرد خودروسازان در 6 ماهه اول سال 99 است، درحالیکه در مدت مشابه سال قبل، 582 شکاین به شرکت بازرسی رسیده بود، اما در نیم‌سال اول 99 دقیقا 490 مورد شکایت به‌دست شرکت بازرسی کیفیت رسیده که 485 مورد آن، مختومه شده است. البته درمیان موارد مختومه، 194 شکایت بعنوان شکایت نامرتبط با تعهدات خودروسازان شناخته شده‌اند.

»» گزارش شکایت از خودروسازان - شش ماهه اول 99 (PDF) ««

نکته جالب توجه دیگر در این گزارش، رضایتمندی شاکیان از نتیجه رسیدگی است طوری که در نیم‌سال اول 99، شاکیان خودروسازان در 80% پرونده‌های مطرح شده، از نحوه رسیدگی و نتیجه شکایت، راضی بودند. اما در مدت مشابه سال 98، تنها 60% پرونده‌ها با رضایت شاکیان خودروسازان، مختومه شده بودند. 

بهترین خدمات پس از فروش خودرو در سال 1398

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، نتایج نهایی عملکرد شرکت‌ها را در حوزه خدمات پس از فروش سال 98 اعلام کرد.

این نتایج که بدلیل شیوع کرونا، با تاخیر بسیار و در شهریورماه 99 سرانجام نهایی و رسانه‌ای شد، حاصل بررسی 48 شرکت عرضه کننده خودرو به همراه 2385 نمایندگی زیرمجموعه آنهاست. نکته جالب اینجاست که هیچ شرکتی، چه تولیدکننده و چه واردکننده، نتواسته رتبه 1 را در این ارزیابی به خود اختصاص دهد.

»» ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌ها در سال 98 (PDF) ««

طبق گزارش فوق، در گروه شرکت‌هایی با بیش از 10 نمایندگی مجاز، ایساکو در صدر ایستاده و بهمن موتور و پارس خودرو نیز به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

در گروه شرکت‌هایی با کمتر از 10 نمایندگی نیز شرکت ماموت خودرو و شرکت ستاره ایران، به ترتیب‌، بهترین عملکرد را در حوزه خدمات پس از فروش داشته‌اند.

بهترین فروشندگان خودرو در سال 1398

زمانی که این متن را می خوانید، باید بدانید تقریبا یکسالی میشود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، از انتشار گزارشات کیفیت خودروها جلوگیری کرده و سد بزرگی بر جریان آزاد اطلاعات، گذاشته است. اما صحبت امروز ما، شکایت از گذشته نیست! بلکه درباره نتایج ارزیابی «خدمات فروش خودروسازان» در سال 98 است.

در سال 98 این شرکت، تحقیقاتش را از 19 شرکت خودروسازی سبک و سنگین و نظرسنجی میدانی‌اش را هم از بیش از 242 هزار مراجعه کننده به شبکه خدمات پس از فروش شرکت های خودروساز، انجام داده است. در گروه سواری و سنگین، شرکت هایی که بیشترین امتیاز را در «خدمات فروش» کسب کرده اند، عبارتند از:

رتبه گروه سواری گروه سنگین
1 بهمن موتور بهمن دیزل
2 مدیران خودرو سیبا موتور
3 سرمایه گذاری بایک ماموت دیزل
4 دیار خودرو سایپا دیزل
5 کرمان موتور ایران خودرو دیزل
6 کارمانیا مایان فولاد
7 سایپا کاریزان خودرو
8 ایران خودرو سروش دیزل مبنا
9 پرستو آبی ارگ ارس خودرو دیزل
10 - عقاب افشان

همچنین متوسط امتیاز مشتریان از خدمات فروش خودروسازان در سال 98 معادل 57.9% بوده که 13% کمتر از سال 97 است. نکته تاسف‌انگیز دیگر این است که 68.9% نمایندگی های مجاز خودرو، حداقل استانداردهای لازم را نداشته‌اند.

آمارهای جمع آوری شده شرکت بازرسی کیفیت از مراجعه کنندگان به شبکه خدمات پس از فروش، نشان می‌دهد که «تاخیر در تحویل» اصلی‌ترین دلیل نارضایتی مشتریان در سال 98 است. بعد از آن نیز «عدم پرداخت خسارت دیرکرد» و سپس «عدم اجرای تعهدات»، به ترتیب، دومین و سومین دلیل نارضایتی مشتریان بوده.


شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقاله ثبت نام ایران خودرو سه ماهه را مطالعه کنید.

آرشیو

گزارش کیفیت خودرو در آذر 1400

2 بهمن 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت خودرو در آبان 1400

6 دی 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت خودرو در مهر 1400

24 آبان 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت خودرو در شهریور 1400

27 مهر 1400
دانلود فایل PDF

گزارش خدمات پس از فروش خودرو سال 1399

22 شهریور 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت خودرو در تیر 1400

6 شهریور 1400
دانلود فایل PDF

اهداف کیفی صنعت خودرو در سال 1400

30 مرداد 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت خودرو در خرداد 1400

20 مرداد 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت خودرو در اردیبهشت 1400

9 تیر 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت خودرو در فروردین 1400

8 خرداد 1400
دانلود فایل PDF

ارزیابی خدمات فروش خودرو در 1399

11 اردیبهشت 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - اسفند 99

5 اردیبهشت 1400
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - بهمن 99

24 اسفند 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - دی 99

26 بهمن 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - آذر 99

30 دی 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - آبان 99

30 آذر 1399
دانلود فایل PDF

شکایت از خودروسازان - نیمه اول 99

16 آذر 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - مهر 99

3 آذر 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - شهریور 99

5 آبان 1399
دانلود فایل PDF

ارزیابی خدمات پس از فروش سال 98

6 مهر 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - مرداد 99

29 شهریور 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - تیر 99

27 مرداد 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - خرداد 99

25 مرداد 1399
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - تیر 98

22 مرداد 1398
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - خرداد 98

22 تیر 1398
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - اردیبهشت 98

21 خرداد 1398
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - فروردین 98

31 اردیبهشت 1398
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - اسفند 97

27 فروردین 1398
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - بهمن 97

24 اسفند 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - دی 97

16 بهمن 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - آذر 97

22 دی 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - آبان 97

19 آذر 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - شهریور 97

22 مهر 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - مرداد 97

14 شهریور 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - خرداد 97

25 تیر 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - اردیبهشت‌ 97

23 اردیبهشت 1397
دانلود فایل PDF

گزارش کیفیت تولید - فروردین 97

23 فروردین 1397
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران
نیما ع 1398/4/22
همین روزاست فقط پراید مونتاژ بشه خودشم مقام اول بشه
پاسخ
0
0
3