با کیفیت‌ترین خودروهای ایران در سال 1400

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در شهریورماه 1400 نتایج ارزیابی «خدمات پس از فروش خودرو» را منتشر کرده است. در این ارزیابی، 29 شرکت عرضه‌کننده در گروه خودروهای سبک (شامل 15 تولیدکننده و 14 واردکننده) و همچنین 22 شرکت عرضه‌کننده در گروه خودروهای سنگین، بررسی شدند. در مجموع نیز 2432 نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو، ارزیابی شدند. نتایج این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های ایلام، گیلان و خراسان جنوبی بیشترین میزان انطباق و استان‌های مرکزی، زنجان و قم نیز کمترین انطباق با شاخص‌های کیفی داشته‌اند.

»» گزارش خدمات پس از فروش خودرو در سال 1399 ««

همچنین طبق گزارش فوق، درمیان شرکت‌هایی با بیش از 10 نمایندگی مجاز، ایران خودرو در رتبه اول، پارس خودرو در رتبه دوم و بهمن موتور نیز در رتبه سوم هستند. درمیان شرکت‌هایی که تعداد نمایندگی‌های آنان از 10 واحد، کمتر است نیز شرکت ماموت خودرو در صدر ایستاده است و شرکت‌های ستاره ایران در جایگاه دوم و پاکرو سبز قشم نیز در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

گزارش کیفی خودروها در تیر 1400

چهارمین گزارش کیفیت خودروهای داخلی ویژه تیرماه 1400 درحالی منتشر شد که براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت، تغییری در ستاره کیفی خودروها رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه تیر (PDF) ««

طبق گزارش فوق، شاهد افزوده‌شدن نام‌های جدیدی به لیست تیرماه هستیم که در لیست خردادماه وجود نداشتند. در گروه خودروهای سنگین، نام مینی‌بوس پگاسوز از بهمن دیزل به چشم می‌خورد. در گروه خودروهای سواری نیز این نام‌های جدید عبارتند از:

اهداف کیفی صنعت خودروسازی در سال 1400

بعد از برگزاری جلسات میان وزارت صمت، سازمان بازرسی کیفیت و خودروسازان، اهداف بهبود کیفیت صنعت خودرو در سال 1400 توسط اداره کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در تاریخ 12 خردادماه و در سه بخش «کیفیت»، «فروش خودرو» و «خدمات پس از فروش خودرو» بصورت زیر اعلام شد:

»» اهداف کیفی صنعت خودرو در سال 1400 ««

  • بهبود کیفیت خودروها به حداقل 3 ستاره کیفی.
  • بهبود رضایت مشتریان از فروش، خدمات فروش و کیفیت اولیه خودرو.
  • بهبود درصد انطباق خودروها با معیارهای تعیین شده.
  • بهبود رضایت مشتریان از دوام خودروها.

گزارش کیفی خودروها در خرداد 1400

سومین گزارش کیفیت خودروهای داخلی ویژه خردادماه 1400 منتشر شد. طبق آخرین بررسی شرکت بازرسی کیفیت و کنترل استاندارد ایران، تغییری در کیفیت خودروها رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه خرداد (PDF) ««

طبق گزارش فوق، سه خودروی جدیدی شامل اس‌دبلیوام G01 با 3 ستاره کیفی، دنای معمولی با 3 ستاره کیفی و پژو پارس مازندران با 3 ستاره کیفی، تنها محصولاتی هستند که در گزارش اردیبهشت‌ماه 1400 نبودند ولی حالا به لیست خودروهای گزارش خرداد، افزوده شده‌اند.

گزارش کیفی خودروها در اردیبهشت 1400

دومین گزارش کیفی خودروها در سال 1400 ویژه اردیبهشت‌ماه توسط شرکت بازرسی کیفیت منتشر شد؛ در این گزارش جدید، در گروه‌های وانت، سواری و سنگین تغییری رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه اردیبهشت (PDF) ««

طبق گزارش فوق، خودروهای پژو 207 اتومات، پژو 405 خراسان، پژو پارس سمنان، ساینا کاشان و تیبا صندوقدار که در گزارش فروردین حضور نداشتند، هم اکنون در گزارش اردیبهشت‌ماه، نام‌شان به چشم می‌خورند.

گزارش کیفی خودروها در فروردین 1400

گزارش کیفی خودروها در فروردین‌ماه 1400 توسط شرکت بازرسی کیفیت در تاریخ 8 خردادماه منتشر شد و طبق آن، تغییری در کیفیت انواع خودروهای سواری رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو - ویژه فروردین‌ (PDF) ««

همانطور که در گزارش فوق نیز مشاهده می‌کنید، پیکاپ فوتون ایران خودرو و پیکاپ ریچ زامیاد، از گروه وانت‌ها حذف شده‌اند که البته بدلیل عدم تولید آنها در بازه زمانی موردنظر است. در گروه خودروهای سنگین نیز تنها تغییر برای کشنده سیتراک رخ داده؛ خودرویی که قبلا 3 ستاره کیفی داشت ولی حالا به 4 ستاره رسیده است.

بهترین فروشندگان خودرو در سال 1399

گزارش ارزیابی خدمات فروش خودرو در سال 1399، توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) منتشر شد. در آخرین ارزیابی خدمات فروش خودروها که در زمستان 99 انجام شده، 17 شرکت عرضه کننده و 1762 نمایندگی مجاز آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

»» ارزیابی خدمات فروش خودرو در سال 1399 ««

در گروه خودروهای سبک، سه شرکت مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور، هر سه در جایگاه برتر ایستاده‌اند. در گروه خودروهای سنگین نیز شرکت سیبا موتور، بهترین عملکرد را داشته است. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت، آن‌دسته از نمایندگی‌هایی که با علامت (*) مشخص شده‌اند، بدلیل نداشتن اطلاعات کافی برای شاخص‌های ارزیابی، در رده‌بندی کلی، قرار نگرفته‌اند.

گزارش شکایت از خودروسازان - نیمه اول 1399

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در آذرماه 99، نتیجه گزارش عملکرد خودروسازان درباره رسیدگی به پرونده شکایت مشتریان را منتشر کرد.

طبق این گزارش که مربوط به عملکرد خودروسازان در 6 ماهه اول سال 99 است، درحالیکه در مدت مشابه سال قبل، 582 شکاین به شرکت بازرسی رسیده بود، اما در نیم‌سال اول 99 دقیقا 490 مورد شکایت به‌دست شرکت بازرسی کیفیت رسیده که 485 مورد آن، مختومه شده است. البته درمیان موارد مختومه، 194 شکایت بعنوان شکایت نامرتبط با تعهدات خودروسازان شناخته شده‌اند.

»» گزارش شکایت از خودروسازان - شش ماهه اول 99 (PDF) ««

نکته جالب توجه دیگر در این گزارش، رضایتمندی شاکیان از نتیجه رسیدگی است طوری که در نیم‌سال اول 99، شاکیان خودروسازان در 80% پرونده‌های مطرح شده، از نحوه رسیدگی و نتیجه شکایت، راضی بودند. اما در مدت مشابه سال 98، تنها 60% پرونده‌ها با رضایت شاکیان خودروسازان، مختومه شده بودند. 

بهترین خدمات پس از فروش خودرو در سال 1398

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، نتایج نهایی عملکرد شرکت‌ها را در حوزه خدمات پس از فروش سال 98 اعلام کرد.

این نتایج که بدلیل شیوع کرونا، با تاخیر بسیار و در شهریورماه 99 سرانجام نهایی و رسانه‌ای شد، حاصل بررسی 48 شرکت عرضه کننده خودرو به همراه 2385 نمایندگی زیرمجموعه آنهاست. نکته جالب اینجاست که هیچ شرکتی، چه تولیدکننده و چه واردکننده، نتواسته رتبه 1 را در این ارزیابی به خود اختصاص دهد.

»» ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌ها در سال 98 (PDF) ««

طبق گزارش فوق، در گروه شرکت‌هایی با بیش از 10 نمایندگی مجاز، ایساکو در صدر ایستاده و بهمن موتور و پارس خودرو نیز به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

در گروه شرکت‌هایی با کمتر از 10 نمایندگی نیز شرکت ماموت خودرو و شرکت ستاره ایران، به ترتیب‌، بهترین عملکرد را در حوزه خدمات پس از فروش داشته‌اند.

بهترین فروشندگان خودرو در سال 1398

زمانی که این متن را می خوانید، باید بدانید تقریبا یکسالی میشود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، از انتشار گزارشات کیفیت خودروها جلوگیری کرده و سد بزرگی بر جریان آزاد اطلاعات، گذاشته است. اما صحبت امروز ما، شکایت از گذشته نیست! بلکه درباره نتایج ارزیابی «خدمات فروش خودروسازان» در سال 98 است.

در سال 98 این شرکت، تحقیقاتش را از 19 شرکت خودروسازی سبک و سنگین و نظرسنجی میدانی‌اش را هم از بیش از 242 هزار مراجعه کننده به شبکه خدمات پس از فروش شرکت های خودروساز، انجام داده است. در گروه سواری و سنگین، شرکت هایی که بیشترین امتیاز را در «خدمات فروش» کسب کرده اند، عبارتند از:

رتبه گروه سواری گروه سنگین
1 بهمن موتور بهمن دیزل
2 مدیران خودرو سیبا موتور
3 سرمایه گذاری بایک ماموت دیزل
4 دیار خودرو سایپا دیزل
5 کرمان موتور ایران خودرو دیزل
6 کارمانیا مایان فولاد
7 سایپا کاریزان خودرو
8 ایران خودرو سروش دیزل مبنا
9 پرستو آبی ارگ ارس خودرو دیزل
10 - عقاب افشان

همچنین متوسط امتیاز مشتریان از خدمات فروش خودروسازان در سال 98 معادل 57.9% بوده که 13% کمتر از سال 97 است. نکته تاسف‌انگیز دیگر این است که 68.9% نمایندگی های مجاز خودرو، حداقل استانداردهای لازم را نداشته‌اند.

آمارهای جمع آوری شده شرکت بازرسی کیفیت از مراجعه کنندگان به شبکه خدمات پس از فروش، نشان می‌دهد که «تاخیر در تحویل» اصلی‌ترین دلیل نارضایتی مشتریان در سال 98 است. بعد از آن نیز «عدم پرداخت خسارت دیرکرد» و سپس «عدم اجرای تعهدات»، به ترتیب، دومین و سومین دلیل نارضایتی مشتریان بوده.

آرشیو
  • 22 شهریور 1400 گزارش خدمات پس از فروش خودرو سال 1399
    PDF
  • 06 شهریور 1400 گزارش کیفیت خودرو در تیر 1400
    PDF
  • 30 مرداد 1400 اهداف کیفی صنعت خودرو در 1400
    PDF
  • 20 مرداد 1400 گزارش کیفیت خودرو در خرداد 1400
    PDF
  • 09 تیر 1400 گزارش کیفیت خودرو در اردیبهشت 1400
    PDF

نویسنده : مرتضی برجسته

عکاس : رده بندی کیفیت خودروهای داخلی

منبع : isqi.co.ir

1 دیدگاه

نیما ع(805 روز پیش)

همین روزاست فقط پراید مونتاژ بشه خودشم مقام اول بشه