با کیفیت‌ترین خودروهای ایران در در سال 1400

دومین گزارش کیفی خودروها در سال 1400 ویژه اردیبهشت‌ماه توسط شرکت بازرسی کیفیت منتشر شد؛ در این گزارش جدید، در گروه‌های وانت، سواری و سنگین تغییری رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو در اردیبهشت (PDF) ««

طبق گزارش فوق، خودروهای پژو 207 اتومات، پژو 405 خراسان، پژو پارس سمنان، ساینا کاشان و تیبا صندوقدار که در گزارش فروردین حضور نداشتند، هم اکنون در گزارش اردیبهشت‌ماه، نام‌شان به چشم می‌خورند.

گزارش کیفی خودروها در فروردین 1400

گزارش کیفی خودروها در فروردین‌ماه 1400 توسط شرکت بازرسی کیفیت در تاریخ 8 خردادماه منتشر شد و طبق آن، تغییری در کیفیت انواع خودروهای سواری رخ نداده است.

»» گزارش ارزشیابی کیفی خودرو در فروردین‌ (PDF) ««

همانطور که در گزارش فوق نیز مشاهده می‌کنید، پیکاپ فوتون ایران خودرو و پیکاپ ریچ زامیاد، از گروه وانت‌ها حذف شده‌اند که البته بدلیل عدم تولید آنها در بازه زمانی موردنظر است. در گروه خودروهای سنگین نیز تنها تغییر برای کشنده سیتراک رخ داده؛ خودرویی که قبلا 3 ستاره کیفی داشت ولی حالا به 4 ستاره رسیده است.

بهترین فروشندگان خودرو در سال 1399

گزارش ارزیابی خدمات فروش خودرو در سال 1399، توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) منتشر شد. در آخرین ارزیابی خدمات فروش خودروها که در زمستان 99 انجام شده، 17 شرکت عرضه کننده و 1762 نمایندگی مجاز آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

»» ارزیابی خدمات فروش خودرو در سال 1399 ««

در گروه خودروهای سبک، سه شرکت مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور، هر سه در جایگاه برتر ایستاده‌اند. در گروه خودروهای سنگین نیز شرکت سیبا موتور، بهترین عملکرد را داشته است. طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت، آن‌دسته از نمایندگی‌هایی که با علامت (*) مشخص شده‌اند، بدلیل نداشتن اطلاعات کافی برای شاخص‌های ارزیابی، در رده‌بندی کلی، قرار نگرفته‌اند.

گزارش شکایت از خودروسازان - نیمه اول 1399

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در آذرماه 99، نتیجه گزارش عملکرد خودروسازان درباره رسیدگی به پرونده شکایت مشتریان را منتشر کرد.

طبق این گزارش که مربوط به عملکرد خودروسازان در 6 ماهه اول سال 99 است، درحالیکه در مدت مشابه سال قبل، 582 شکاین به شرکت بازرسی رسیده بود، اما در نیم‌سال اول 99 دقیقا 490 مورد شکایت به‌دست شرکت بازرسی کیفیت رسیده که 485 مورد آن، مختومه شده است. البته درمیان موارد مختومه، 194 شکایت بعنوان شکایت نامرتبط با تعهدات خودروسازان شناخته شده‌اند.

»» گزارش شکایت از خودروسازان - شش ماهه اول 99 (PDF) ««

نکته جالب توجه دیگر در این گزارش، رضایتمندی شاکیان از نتیجه رسیدگی است طوری که در نیم‌سال اول 99، شاکیان خودروسازان در 80% پرونده‌های مطرح شده، از نحوه رسیدگی و نتیجه شکایت، راضی بودند. اما در مدت مشابه سال 98، تنها 60% پرونده‌ها با رضایت شاکیان خودروسازان، مختومه شده بودند. 

بهترین خدمات پس از فروش خودرو در سال 1398

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، نتایج نهایی عملکرد شرکت‌ها را در حوزه خدمات پس از فروش سال 98 اعلام کرد.

این نتایج که بدلیل شیوع کرونا، با تاخیر بسیار و در شهریورماه 99 سرانجام نهایی و رسانه‌ای شد، حاصل بررسی 48 شرکت عرضه کننده خودرو به همراه 2385 نمایندگی زیرمجموعه آنهاست. نکته جالب اینجاست که هیچ شرکتی، چه تولیدکننده و چه واردکننده، نتواسته رتبه 1 را در این ارزیابی به خود اختصاص دهد.

»» ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌ها در سال 98 (PDF) ««

طبق گزارش فوق، در گروه شرکت‌هایی با بیش از 10 نمایندگی مجاز، ایساکو در صدر ایستاده و بهمن موتور و پارس خودرو نیز به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

در گروه شرکت‌هایی با کمتر از 10 نمایندگی نیز شرکت ماموت خودرو و شرکت ستاره ایران، به ترتیب‌، بهترین عملکرد را در حوزه خدمات پس از فروش داشته‌اند.

بهترین فروشندگان خودرو در سال 1398

زمانی که این متن را می خوانید، باید بدانید تقریبا یکسالی میشود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، از انتشار گزارشات کیفیت خودروها جلوگیری کرده و سد بزرگی بر جریان آزاد اطلاعات، گذاشته است. اما صحبت امروز ما، شکایت از گذشته نیست! بلکه درباره نتایج ارزیابی «خدمات فروش خودروسازان» در سال 98 است.

در سال 98 این شرکت، تحقیقاتش را از 19 شرکت خودروسازی سبک و سنگین و نظرسنجی میدانی‌اش را هم از بیش از 242 هزار مراجعه کننده به شبکه خدمات پس از فروش شرکت های خودروساز، انجام داده است. در گروه سواری و سنگین، شرکت هایی که بیشترین امتیاز را در «خدمات فروش» کسب کرده اند، عبارتند از:

رتبه گروه سواری گروه سنگین
1 بهمن موتور بهمن دیزل
2 مدیران خودرو سیبا موتور
3 سرمایه گذاری بایک ماموت دیزل
4 دیار خودرو سایپا دیزل
5 کرمان موتور ایران خودرو دیزل
6 کارمانیا مایان فولاد
7 سایپا کاریزان خودرو
8 ایران خودرو سروش دیزل مبنا
9 پرستو آبی ارگ ارس خودرو دیزل
10 - عقاب افشان

همچنین متوسط امتیاز مشتریان از خدمات فروش خودروسازان در سال 98 معادل 57.9% بوده که 13% کمتر از سال 97 است. نکته تاسف‌انگیز دیگر این است که 68.9% نمایندگی های مجاز خودرو، حداقل استانداردهای لازم را نداشته‌اند.

آمارهای جمع آوری شده شرکت بازرسی کیفیت از مراجعه کنندگان به شبکه خدمات پس از فروش، نشان می‌دهد که «تاخیر در تحویل» اصلی‌ترین دلیل نارضایتی مشتریان در سال 98 است. بعد از آن نیز «عدم پرداخت خسارت دیرکرد» و سپس «عدم اجرای تعهدات»، به ترتیب، دومین و سومین دلیل نارضایتی مشتریان بوده.

آرشیو
  • 09 تیر 1400 گزارش کیفیت خودرو در اردیبهشت 1400
    PDF
  • 08 خرداد 1400 گزارش کیفیت خودرو در فروردین 1400
    PDF
  • 11 اردیبهشت 1400 ارزیابی خدمات فروش خودرو در 1399
    PDF
  • 05 اردیبهشت 1400 گزارش کیفیت تولید - اسفند 99
    PDF
  • 24 اسفند 1399 گزارش کیفیت تولید - بهمن 99
    PDF

نویسنده : مرتضی برجسته

عکاس : رده بندی کیفیت خودروهای داخلی

منبع : isqi.co.ir

1 دیدگاه

نیما ع(745 روز پیش)

همین روزاست فقط پراید مونتاژ بشه خودشم مقام اول بشه