• ريرا ايران خودرو
  • بررسي ريرا ايران خودرو

آماده ورود به بازار

بررسی ریرا ایران خودرو (K125)

3 اردیبهشت 1403 07:54

شمارش معکوس برای عرضه ریرا

اردیبهشت 1403: طبق برنامه‌ریزی شرکت ایران خودرو، خط تولید خودرو ریرا در بهار سال 1403 باید به مرحله تولیدانبوه برسد و این یعنی بزودی فروش این کراس‌اور نیز آغاز خواهد شد. طبق آخرین پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قیمت خودرو ریرا احتمالا حدود یک میلیارد تومان خواهد بود ولی با توجه به شرایط اقتصادی، احتمالا تا پایان سال جاری، قیمت صعودی را تجربه خواهد کرد.

افتتاح خط تولید ری‌را

بهمن 1402: تولید ری‌را به منظور کیفیت‌رسانی فرآیندها، از نیمه بهمن به صورت آنلاین آغاز شده و پس از حدود سه ماه، با کیفیت‌رسانی قطعات، مجموعه‌ها و خودرو کامل، به تولید انبوه خواهد رسید. خط بدنه‌سازی، رنگ و مونتاژ، اففتاح شده و نسخه بنزینی وارد مرحله صنعتی‌سازی شده است. پس از طی مراحل کیفی، ظرف سه ماه آینده تجاری‌سازی و عرضه خواهد شد.

ری‌را منطبق با استانداردهای ۸۵گانه طراحی شده و از منظر فناوری با سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی بالا و شمارگان تولید مناسب عرضه خواهد شد. این محصول قابلیت ارتقا به استانداردهای بین‌المللی آینده را نیز داراست.

تولید انبوه ری‌را با داخلی سازی ۶۸ درصد آغاز می‌شود؛ این رقم در مدت کوتاهی به ۸۰ درصد خواهد رسید.

آغاز تولید ریرا در بهمن 1402

بهمن 1402: همزمان با رونمایی مجدد از خودرو ریرا در پنجمین دوره نمایشگاه خودرو تهران 1402، آقای علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، از آغاز تولیدانبوه خودرو ریرا بنزینی در بهمن ماه 1402 خبر داد و اعلام کرد ری‌را برقی نیز سال آینده وارد خط تولید خواهد شد.

تولید انبوه ریرا در سال 1402

شهریور 1402: مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اظهار کرد که کراس اوور ری را در بهمن ماه به مرحله تولید انبوه خواهد رسید و تا پایان سال، ۵۰۰ دستگاه از این خودرو به تولید می رسد. محصول ری را با توان مهندسان کشور به ثمر نشسته است. این محصول دارای موتور EF7P TC است که یک موتور 1.7 لیتری توربوشارژ بوده و جدیدترین موتور ایران خودرو و قدرتمندترین موتور تولید داخل به شمار می رود؛ در ضمن این محصول مجهز به نسل جدید گیربکس اتوماتیک شش سرعته (6AT) با اهرم تعویض دنده الکترونیکی خواهد بود.

حداکثر توان موتور ری را 160 اسب بخار با حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر است و سیستم انتقال قدرت این خودرو شش دنده اتوماتیک بوده و دارای مصرف سوخت بهینه در این کلاس است. در حال حاضر موتور و گیربکس این خودرو مراحل نهایی کالیبراسیون را طی می کند.

ری را یک  کراس اور سگمنت B بوده که پرطرفدارترین گروه کراس اوورها محسوب می شود. این خودرو طول، عرض و ارتفاعی معادل 4334، 1808 و 1638 میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز 2590 میلی متر است.

وی افزود ری را دارای ترمز پارک برقی (EPB)، سامانه ترمز اتوماتیک (Auto Hold)، سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سامانه کمکی حرکت در سراشیبی (HDA)، کنترل پایداری الکترونیکی(ESC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمک ترمز(BAS) است. این محصول هم چنین دارای فرمان برقی با قابلیت تنظیم ستون در چهار جهت و کلیدهای کنترلی روی فرمان است. نمایشگر دوگانه (نمایشگر جلو آمپر دیجیتال 12 اینچی و سیستم مالتی مدیا با صفحه هوشمند لمسی 12 اینچی با 9 بلندگو)، نورپردازی مخفی با قابلیت تغییر رنگ در تریم داخلی، سانروف، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، خروجی برق 12 ولت در صندوق عقب، سنسور پا برای بازکردن در صندوق عقب (کیک سنسور)، در برقی صندوق عقب، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، دوربین دید 360 درجه و رادار نقطه کور از سایر امکانات این محصول است.

وی تاکید کرد یکی از نکات جالب ری را، چراغ های Cornering یا Turn Light است که با چرخش فرمان یک چراغ دیگر روشن می شود و مسیر مقابل را برای راننده روشن تر می کند، علاوه بر آن ری را دارای چراغ خوشامدگویی در زیر درهای جلو و سیستم Follow Me Home، چراغ در پارکینگ به هنگام قفل کردن است. با تغییرات صورت گرفته بر روی موتور ری را، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، توان و گشتاور افزایش یافته است، گفت: موتور این محصول بر پایه دانش داخلی و با طراحی شرکت ایپکو تولید شده است و می توان گفت یکی از نقاط قوت ری را، قوای محرکه آن است. همچنین یکی از جذابیت های ظاهری ری را، رینگ های سایز 18 اینچ دو رنگ است که برای نخستین بار در محصولات ایران خودرو از این سایز رینگ استفاده شده است، این تایرها در کنار ظاهری اسپرت که متناسب با خودروهای کراس اوور است، مناسب شرایط جاده ای ایران نیز است.

آقای رادمنش گفت فرآیندهای طراحی و توسعه این خودرو اتمام یافته و فرآیندهای کیفی آن آغاز شده و تامین قطعات در حال انجام است. تاکنون حدود 40 دستگاه از این محصول برای موارد طراحی، توسعه و تست های ارزیابی تولید شده و برنامه تولید خودروهای جدید برای صحه گذاری و تایید نوع در دستور کار است. ایران خودرو برای تولید این خودرو براساس پلتفرمی آینده نگرانه با قابلیت تولید محصولات متنوعی از جمله ری را کاملا برقی، سرمایه گذاری عظیمی برای احداث خطوط جدید تولید بدنه و مونتاژ کرده است که توان تولید تیراژ بالایی از محصولات این پلتفرم را خواهد داشت.

طبق گفته‌های وی، ری را خودرویی است که بیش ترین حجم تغییرات در جهت توسعه را در تاریخ صنعت خودروی کشور دارد. این محصول تمامی تست های خودرویی را در فرآیند توسعه خود دارد، زیرا محصولی است که از نو متولد شده و دارای پلتفرم، قطعات و تجهیزات جدید است، بر روی این محصول تا مرحله تجاری سازی، حدود 200 تست، اعم از تست هایی با الزامات قانونی وکارخانه ای، انجام خواهد شد. مجهزترین ویژگی های برقی و الکترونیکی در خودروی ری را به کار رفته است. شرکت جتکو که یکی از شرکت های ارزشمند دانش بنیان در حوزه برق و الکترونیک خودرو در ایران است، متولی طراحی و توسعه سامانه رایانه ای کنترل ادوات برق و الکترونیک خودرو (BCM) بوده که این کار برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی ایران انجام شده است. برای تولید این خودرو، از تکنولوژی های روز دنیا بیش ترین بهره برداری صورت گرفته و در زمینه ایمنی و امنیتی، این خودرو تست های متعددی را پاس کرده و دارای استانداردهای متعددی نیز در این زمینه است.

معرفی امکانات و آپشن های ریرا در مشهد

شهریور 1402: شرکت ایران خودرو در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد 1402 یکبار دیگر از اولین کراس‌اور خود، که با نام ری را شناخته می‌شود، رونمایی کرد.

ریرا ایران خودرو، از قوی‌ترین پیشرانه این شرکت، یعنی موتور EFP یا همان موتور EF7 پلاس توربو بهره می‌برد که قبلا هم روی دنا پلاس جوانان نصب شده بود. این موتور 16 سوپاپ، می‌تواند 160 اسب‌بخار به همراه 240 نیوتن‌متر را با گیربکس اتوماتیک AT6 به چرخ جلو منتقل کند. ضمن اینکه تعویض دنده‌ها، بصورت الکترونیکی انجام شده و مکانیزم فیزیکی برای اهرم دنده، در این خودرو وجود ندارد. 

شتاب ریرا معادل 10.4 ثانیه بوده و حداکثر سرعتش به حدود 195 کیلومتربرساعت می‌رسد که برای این کراس‌اور 1425 کیلوگرمی، عدد قابل قبولی است. حجم باک ریرا معادل 50 لیتر بوده و مصرف ترکیبی آن نیز حدود 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده.

همچنین برخی منابع خبری می‌گویند این احتمال وجود دارد که ایران خودرو، تیپ ارزان‌تر این محصول را نیز با پیشرانه متفاوت، راهی بازار کشورمان کند. اما هنوز درباره عرضه این تیپ ارزان‌قیمت، چیزی قطعی نشده است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، تولید این محصول احتمالا در اواسط زمستان 1402 شروع می‌شود. همچنین خودرو ریرا با امکانات زیر، تحویل مشتریان خواهد شد:

. چهار ایربگ (راننده+شاگرد+جانبی جلو)
. کروز کنترل + محدودکننده سرعت
. سانروف برقی با آنتی ترپ
. تهویه اتومات
. ترمز پارک برقی (EPB) + ترمز اتوهلد + ترمز ضدقفل (ABS)
. توزیع نیروی ترمز (EBD) + کمکی نیروی ترمز (BAS)
. ترمز جلو و عقب دیسکی
. سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)
. سیستم کنترل ایستایی در سرازیری (HDA)
. سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS)
. سیستم خودرو متصل (i-Connect)
. سیستم اخطار سرعت + اخطار بازبودن کمربند
. سنسورهای جلو و عقب
. سنسور فشار باد تایر (TPMS)
. سنسور نور + سنسور باران
. سنسور پا برای بازکردن درب صندوق (Kick Sensor)
. دوربین عقب + دوربین 360 درجه (AVM)
. مانیتور 12 اینچی لمسی
. نمایشگر 12 اینچی صفحه کیلومتر
. سیستم صوتی با 9 اسپیکر + بلوتوث + میرور لینک
. پورت USB + خروجی 12 ولت
. قفل کودک برای درب های عقب + ایموبلایزر
. تنظیم ارتقاع کمربند ایمنی سرنشینان جلو
. صندلی 6 حالته برقی راننده
. صندلی 4 حالته برقی شاگرد
. صندلی‌های جلو با گرمکن
. صندلی عقب تاشو دوتکه + زیرآرنجی + ایزوفیکس
. صندلی ها با روکش چرم و پارچه
. رینگ 18 اینچی آلومینیومی
. سانروف برقی
. تهویه اتوماتیک
. شیشه‌های سولار مجهز به آنتی ترپ + پاور ویندوز
. شیشه‌های دودی عقب
. فرمان برقی + روکش چرمی + قابلیت تنظیم در 4 جهت
. دکمه‌های کنترلی روی فرمان
. آینه وسط الکتروکرومیک
. آینه جانبی برقی تاشونده با راهنما
. چراغ دیلایت + چراغ اتولایت
. چراغ مه شکن جلو و عقب
. چراغ خوش آمدگویی (Welcome Light)
. چراغ بدرقه (Follow Light)
. چراغ گردشی در پیچ (Cornering Light)
. نورپردازی داخلی کابین
. تنظیم ارتقاع نور چراغ جلو از داخل کابین
. درب برقی صندوق

عرضه خودرو K125 در زمستان 1402

تیر 1402: مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اظهار کرد در زمستان امسال محصول پروژه کراس اوور K125 که به امکانات و آپشن‌های روز مجهز بوده و دارای استانداردهای ۸۵ گانه است، روانه بازار خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، از مردادماه امسال تمامی محصولات ایران خودرو قابلیت تجهیز به امکانات ESC، سنسور نشانگر باد تایر و GSI خواهند داشت. هم چنین امکان حفاظت از عابر پیاده نیز بر روی تمامی محصولات اجرا خواهد شد.

وی در کارگاه آموزشی آشنایی با آپشن‌ها و فیچرهای روز دنیا برای خودرو، که با حضور روسای تصادفات مناطق و دفتر تحقیقات پلیس راهور تهران بزرگ و در مرکز تحقیقات ایران خودرو برگزار شد، بر ایجاد فضای تعاملی میان ایران خودرو و پلیس راهور تاکید کرد و گفت امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، دستیاری حرکت در سربالایی و سرپایینی و کیسه هوای جانبی و پرده ای، سامانه کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایر و ایزوفیکس صندلی کودک از جمله این تجهیزات جدید و به روز به شمار می روند.

سرهنگ سوزان جوادنژاد، رییس دفتر تحقیقات کاربردی پلیس راهور، با اشاره به برنامه و اقدامات ایران خودرو در راستای تجهیز محصولات تولیدی به امکانات جدید و به روز، گفت اگر در آینده این امکانات بر روی خودروها نصب شود، سازمانی که بیش از همه راضی خواهد شد، پلیس راهور است؛ زیرا نصب این امکانات تصادفات را کاهش خواهد داد و اگر بتوانیم حتی جان یک نفر را نیز نجات دهیم، کار ارزشمندی انجام داده‌ایم. برخی از امکانات مانند نمایش نقطه کور در آینه، کمک شایانی به ویژه به رانندگان خودروهای سنگین مانند کامیون ها خواهد کرد تا از بروز حادثه جلوگیری کنند، هم چنین سیستم محدود کردن سرعت نیز می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا یکی از اصلی ترین علل تصادفات افزایش سرعت است.

سرهنگ رابعه جوان بخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار کرد به عنوان یک شهروند عادی از اقدامات و دستاوردهای ایران خودرو در راستای توسعه امکانات محصولات تولیدی تشکر می‌کنم. مشاهده پیشرفت در هر حوزه ای برای ما که در داخل کشور زندگی می کنیم ارزشمند است. می‌دانیم در جایگاهی قرار داریم که دست‌یابی به هیچ یک از علوم و توانمندی ها به راحتی میسر نشده است، به همین دلیل در هر حوزه ای که پیشرفت و دانش حاصل می‌شود ارزشمند است و همواره انسان در مقابل پیشرفت و دانش سر تعظیم فرود می آورد، از این جهت از مجموعه ایران خودرو تشکر می‌کنم. به عنوان کسی که هر روز تصادفات را رصد می کند، واقعیت این است که اگر از موضوع ایمنی خودرو فاصله بگیریم، بیش از 70 درصد تصادفات تنها و تنها به دلیل خطای انسانی رخ می دهد و مسئله اصلی این است که وقتی تصادفات را موشکافی می‌کنیم به موضوع خطای انسانی می‌رسیم.

وی افزود نصب هریک از این امکانات، نویدبخش کاهش حجم بسیار زیادی از تصادفات است. مهم ترین مسئله در امکانات جدید این است که اختیار عامل انسانی را به هوش مصنوعی سپرده و موجب کاهش درصد خطاهای راننده و کنترل آن می شود. در واقع در هر حوزه ای که هوش مصنوعی ورود کند می تواند نویدبخش اتفاقات مثبتی باشد.

سرهنگ جوان بخت، بر نقش آموزش و اطلاع رسانی درباره امکانات موجود در هر خودرو و نحوه استفاده از هریک از این امکانات به منظور ارتقای ایمنی راننده و تصادفات، تاکید کرد.

ری‌را استاندارد حفاظت از عابرپیاده را کسب کرد

بهمن 1401: محصول ری‌را ایران‌خودرو، موفق شد تا استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده ECE R۱۲۷ را در مراکز معتبر آزمون اروپایی دریافت کند.

این موفقیت، نشانه توجه ایران‌خودرو به توسعه محصولات رقابتی با جدیدترین استانداردهای روز دنیاست تا ضمن فروش در بازار کشور، شانس بیش‌تری برای موفقیت در بازارهای صادراتی را داشته باشد. ری‌را، همانند تارا، به دلیل تطابق طراحی با استانداردهای روز جهانی، این استاندارد ایمنی را دریافت کرده که تحولی بزرگ در حوزه طراحی و توسعه محصولات جدید و باکیفیت و استاندارد در گروه صنعتی ایران‌خودرو است.

با توجه به طراحی پیشرفته و منطبق با استانداردهای روز، خودرو ری‌را استانداردهای 85 گانه را به خوبی پشت سر خواهد گذاشت. محصولات فعلی گروه صنعتی ایران‌خودرو از جمله سورن، پژو 207، رانا و دنا نیز با اعمال تغییرات موفق به دریافت استاندارد حفاظت از عابر پیاده شده‌اند که ارتقای استانداردی این تعداد از محصولات ظرف یک سال اخیر رکوردی تاریخی در صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود و نشان از تلاش این شرکت برای تولید محصولاتی با ایمنی بالاتر نسبت به گذشته و استاندارد روز است.

اولین خودرو ایرانی با آینه هوشمند

آبان 1401: براساس آخرین اطلاعات موجود در لیست تجهیزات خودرو ریرا، این محصول جدید ایران خودرو، نخستین خودرو ایرانی با «آینه هوشمند» است. این خبر را شرکت شفق دانا، سازنده آینه خودرو ریرا، اطلاع‌رسانی کرده و به همین دلیل در جریان هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو که در آبان‌ماه 1401 برگزار شد، از نسخه اولیه آینه هوشمند ریرا نیز رونمایی کرده است.

آینه هوشمند ریرا (عکس: اسب بخار)

آینه هوشمند ریرا، بصورت برقی تنظیم می‌شود و بازوبسته شدن آن نیز برقی است اما مهم‌ترین ویژگی آن، نصب دوربین جانبی در زیر آینه بوده که به راننده این امکان را می‌دهد تا با کمک دوربین‌های جلو و عقب خودرو، تصویر 360 درجه‌ای از نمای اطراف ریرا را مشاهده کند. خودرو ریرا همچنین در فول‌ترین نسخه خود، مجهز به آپشن رادار نقطه کور یا BSD بوده که نشانگر هشداردهنده آن نیز روی این آینه هوشمند، نصب شده است.

رونمایی ریرا در خانه نیما

شهریور 1401: شرکت ایران خودرو، همزمان با اولین رونمایی رسمی خودرو ریرا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، عصر روز یکشنبه 6 شهریورماه و طی مراسمی که با حضور آقای مهدی خطیبی (مدیرعامل ایران خودرو)، محمدعلی تیموری (مدیرعامل سایپا)، سیدمحمود حسینی‌پور (استاندار مازندران) و برخی دیگر از مسئولان و مدیران برگزار گردید، محصول جدیدش را در خانه نیما یوشیج در روستای یوش مازندران، رونمایی کرد.

رونمایی ریرا در خانه نیما یوشیج

گفتنی است، «ری‌را» در زبان مردم خطه شمال کشور، به معنای باران است و در شعر و ادبیات فارسی و به ویژه در آثار نیما یوشیج جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که یکی از اشعار این شاعر، با این نام سروده شده است.

امکانات و آپشن ری را ایران خودرو

تیر 1401: طبق آخرین اخبار موجود، ریرا در سه تیپ مختلف عرضه خواهد شد‌؛ برای هر سه تیپ، پیشرانه EF7PTC در نظر گرفته شده است. این پیشرانه در واقع نسخه پلاس و پیشرفته EF7 توربوشارژ است که 160 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور دارد‌. برای تیپ‌های پایه تا فول، به ترتیب از گیربکس‌های 6 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک مشابه تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده می‌شود.

امکانات و تجهیزات نسخه پایه ریرا، عبارت‌اند از ترمز پارک برقی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، کنترل کشش TCS و ترمز کمکی BAS، سنسور نور و باران، سنسور عقب، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، ایربگ‌های جلو و جانبی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی ، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، خروجی 12 ولت برق در فضای بار، دریچه هوا برای سرنشنیان عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، 6 بلندگو شامل 2 توییتر، نمایشگر 10 اینچی لمسی، فرمان برقی، کی‌لس استارتر، سانروف، صندلی با روکش چرم و پارچه، آینه‌های جانبی برقی و نمایشگر دیجیتال پشت فرمان.

نسخه فول علاوه بر امکانات ذکر شده به مواردی مانند آینه الکتروکرومیک داخلی، سنسور جلو، ایربگ‌های پرده‌ای، هشدار نقاط کور، آینه‌های تاشو برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، رینگ آلومینیومی دو رنگ، چراغ‌های استقبال، سانروف پانورامیک و صندلی‌های تمام چرمی، تجهیز می‌شود.

رونمایی ریرا برای اصحاب رسانه

تیر 1401: اینکه چرا ماشین ریرا باید شبانه و فقط و فقط توسط آقای وزیر رونمایی شود، چرا این رونمایی بدون حضور رسانه‌ها اتفاق افتاد، چرا این رونمایی در شرایطی که انتقادهای جدی به عملکرد وزارت صمت مطرح است باید انجام می‌شد و چرا خودرویی که هنوز نسخه نهایی آن به تولید نرسیده و همچنان در فاز مفهومی بوده را باید با این وضعیت و کیفیت رونمایی می‌کردند، از جمله سوالاتی است که هنوز هم میان کارشناسان مطرح می‌شود.

عکس ماشین ری را ایران خودرو
رونمایی ریرا برای رسانه های اخبری

ایران خودرو، چه خوب چه بد، از جدیدترین محصولش رونمایی کرده و برای تولید انبوه خودرو ریرا در سال 1402، خودش را آماده می‌کند. در همین راستا، شرکت ایران خودرو طی مراسم دیگری که در تاریخ 8 تیرماه 1401 و با حضور برخی رسانه‌ها نیز همراه بود، مجددا از کراس‌اور ریرا رونمایی کرد. 

در این مراسم، متوجه شدیم که خودرو ریرا، همچنان در فاز مفهومی است و ممکن است نسخه تولید نهایی آن، با خودروی رونمایی شده، تفاوت‌هایی داشته باشد. ضمن اینکه شیشه‌های خودرو، دودی شده بودند و مدیران ایران خودرو نیز اجازه تصویربرداری از کابین خودرو را نمی‌دادند.

عکس داخل و کابین ری را ایران خودرو
کابین ریرا ایران خودرو

هرچند با بررسی هیوندای سانتافه 2022 و مقایسه آن با ریرا، به این نکته خواهیم رسید که طراحان ایران خودرو، الهامات زیادی از خودروهای کره‌ای داشته‌اند اما نکته جالبی که درباره طراحی ریرا وجود دارد این است که نسخه پیش تولید آن، با نسخه‌ای که هم‌اکنون رونمایی شده، تفاوت بسیار زیادی داشته است.

شباهت ریرا ایران خودرو و هیوندای سانتافه
تفاوت چهره ریرا در فاز اول (سمت راست) و فاز دوم (سمت چپ) طراحی

تصاویر فوق توسط ایران خودرو و به عنوان نسخه پیش تولید ریرا، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. این تصاویر، به خوبی نشان می‌دهد که چهره ریرا در فاز اول طراحی‌اش، براساس زبان طراحی تارا ایران خودرو شکل گرفته بود اما بنا به دلایلی که نمی‌دانیم، طراحی ریرا در فاز دوم، دستخوش تغییراتی شده و به شکل فعلی درآمده است.

رونمایی خصوصی ریرا برای آقای وزیر

تیر 1401: شرکت ایران خودرو طی مراسمی خصوصی که با حضور آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، در تاریخ 5 تیرماه برگزار شده بود، برای نخستین‌بار از کراس اور جدید ری را ایران خودرو رونمایی کرد.

رونمایی ری را ایران خودرو

خودرو ریرا ایران خودرو، در فاز اول تولید، با موتور TC7P یا همان نسخه ارتقایافته EF7-TC به بازار کشورمان می‌آید؛ این موتور 1.7 لیتری می‌تواند 160 اسب‌بخار را در دور موتور 5000 و 240 نیوتن‌متر گشتاور را در دور موتور 1600 تا 4000 در اختیارتان قرار دهد. البته این احتمال وجود دارد که طی 5 سال آینده، موتور سه استوانه ایران خودرو، جایگزین موتور EF7 پلاس توربوشارژ ریرا شود. همانند خانواده پژو 206SD، تیپ‌های مختلف ماشین ریرا ایران خودرو نیز با حرف V نامگذاری می‌شوند. طبق اطلاعات موجود، ریرا در ابتدا با تیپ V2 تحویل مشتریان خواهد شد اما در آینده، تیپ‌های گران‌تر با آپشن‌های بیشتر نیز برای آن عرضه می‌گردد.

دلیل نامگذاری ری را ایران خودرو

خرداد 1401: آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در اواخر خردادماه سرانجام نام تجاری کراس‌اور K125 را اعلام کرد؛ این محصول جدید، قرار است با نام «ریرا ایران خودرو» وارد بازار کشورمان شود. اما معنی «ری را» چیست؟

در زبان مازندرانی، ریرا یا ری‌را، معانی بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، «باران» است. علاوه بر این، در زبان مازنی، ری‌را نام «پرنده‌ای کوچکتر از گنجشک و تیزپرواز» نیز هست. بنابراین می‌توان آنرا نماد زندگی، سرسبزی، زیبایی و سرعت دانست.

دلیل نامگذاری ماشین ری را ایران خودرو
دلیل نامگذاری ماشین ری را ایران خودرو

آنطور که آقای خطیبی گفته، بعد از راه‌اندازی خط رنگ و تکمیل خط پرس، بخش زیادی از خودرو ریرا در سایت ایران خودرو مازندران (بابل) تولید می‌شود و به همین دلیل نیز نامگذاری آن، ریشه در فرهنگ و ادبیات خطه شمالی کشورمان (محل تولد این خودرو) دارد. همچنین نام ریرا که بصورت فارسی، روی این محصول جدید، حک خواهد شد، نام یکی از آثار نیمایوشیج است.

بعد از محصولاتی مانند رانا، دنا و تارا، حالا «ری‌را» چهارمین محصول ایران خودروست که هم‌خوانی آوایی با سایر برادرانش دارد.

زمان تولید ریرا ایران خودرو

خرداد 1401: محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، درباره پروژه ریرا ایران خودرو (K125) گفت که طراحی جزئیات آن به اتمام رسیده و وارد مرحله قالب‌سازی شده است. نمونه‌های اولیه این محصول تا اواخر سال جاری ساخته می‌شوند و تا پایان نیمه اول سال 1402 به تولید انبوه می‌رسد. وی افزود که با ورود آقای خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، به شرکت، هیچ تغییری در روند پروژه ایجاد نشد و تنها استایل آن اصلاح شد. بنابراین پروژه طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده پیش می‌رود.

ظرفیت تولید سالانه خودرو ریرا

خرداد 1401: محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و برنامه راهبردی وزارت صمت، بیان کرد که شرکت ایران‌خودرو تا سال 1406 حداقل هشت محصول جدید و ارتقایافته با استانداردهای کامل 85گانه به بازار عرضه می‌کند. سبد محصولات نیر کامل خواهد شد.

وی اعلام کرد که خودرو ریرا (پروژه K125)، اولین کراس‌اور ایرانی است که در پایان سال جاری آماده شده و در نیمه نخست سال آینده به تولید انبوه می‌رسد. این محصول با موتورها و گیربکس‌های جدید و متنوع عرضه می‌شود و ظرفیت تولید آن سالانه 100 هزار دستگاه است.طبق گفته‌های وی، برای برنامه توسعه محصولات از قطعه‌سازان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است. ضمن این که شرکت‌های دانش‌بنیان جتکو، تام، نیرومحرکه و ایپکو، از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو هستند.

طراحی هر دو نسخه برقی و بنزینی 

اردیبهشت 1401: محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، از برنامه‌ریزی این شرکت برای برقی‌سازی خودروها خبر داد و افزود که ماشین ریرا ایران خودرو (K125) اولین محصولی است که به طور همزمان مدل بنزینی و برقی آن طراحی می‌شود. اما اولین عرضه مربوط به نسخه بنزینی خواهد بود.

طبق گفته‌های وی، میانگین مصرف سوخت محصولات ایران‌خودرو کاهش خواهد یافت و با این روند، می‌توان سالانه دو میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت داشت. وی افزود که پروژه‌های قوای محرکه ایران‌خودرو برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود.

آقای رضایی‌منش، سه راهبرد زیر را درباره نقشه راه موتور ایران‌خودرو توضیح داد:

  • • راهبرد کوتاه مدت: جایگزینی موتورهای پر مصرف با موتورهای به‌روزتر و افزایش سهم خودروهای پایه گازسوز
  • • راهبرد میان‌مدت: ارتقای موتورهای خانواده EF، TU، XU 
  • • راهبرد بلندمدت: توسعه خانواده موتورهای کم مصرف و سه استوانه

ساخت مدل برقی با همکاری جتکو

آبان 1400: آقای خسروی (مدیرعامل شرکت جتکو) ضمن اشاره به تولید نسخه صنعتی خودرو تارا برقی تا پایان سال 1400، خبر داده که علاوه‌بر تارا، برقی‌شدن سایر محصولات جدید ایران خودرو نیز در دستور کار قرار گرفته و برهمین اساس، نسخه برقی کراس‌اور ریرا ایران خودرو نیز اندکی بعد از معرفی نسخه بنزینی، امکان رونمایی و تولید آزمایشی را دارد. 

اولین تصاویر از خودرو مفهومی ریرا

آبان 1400: به نظر می‌رسد به رونمایی کراس‌اور ریرا یا همان K125 ایران خودرو نزدیک شده باشیم؛ این موضوع را می‌توان از انتشار تصاویر غیررسمی از کارخانه ایران خودرو پی‌برد.

عکس ماشین ریرا ایران خودرو کانسپت

ایران خودرو در جلسات معرفی خودرو ریرا، همچنین خبرهای جالبی درباره پیشرانه این کراس‌اور داده است. در فاز اول عرضه K125، ایران خودرو می‌خواهد از موتور EF7P-TC یا همان نسخه بهینه‌شده موتور EF7 توربو پلاس، به همراه گیربکس اتوماتیک شش دنده (AT6) استفاده کند. اما در فاز دوم تولید، می‌خواهد از موتور سه استوانه به همراه گیربکس دوکلاچه DCT برای کراس‌اور K125 بهره ببرد. همچنین برخی از آپشن‌هایی که برای خودرو ریرا (K125) درنظرگرفته شده عبارتند از:

  • استارت دکمه ای
  • سیستم استارت استاپ موتور
  • ترمز پارک برقی
  • کروز کنترل
  • پدال شیفتر
  • کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • رادار نقطه کور
  • ایربگ های جانبی

کراس اور ریرا؛ اولین خودرو متصل ایرانی

مهر 1400: در تاریخ 7 مهرماه و در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ایران خودرو با شرکت همراه اول برای ساخت خودروهایی با تکنولوژی اتصال‌پذیری (Connectivity)، آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) خبر داده که کراس‌اور ریرا ایران خودرو (K125) نخستین محصول ایران خودروست که با این تکنولوژی، به تولیدانبوه می‌رسد. البته در کنار K125، سه محصول دیگر این شرکت یعنی تارا دستی، تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک نیز به این فناوری مجهز خواهند شد.

ساخت کراس اور k125 ایران خودرو با تکنولوژی اتصال پذیری

خودروهایی با تکنولوژی اتصال‌پذیری یا اصطلاحا «خودروهای متصل»، خودروهایی هستند که در آنها، امکان ارسال و دریافت اطلاعات خودرو (مانند ردیابی، تماس اضطراری و ...) در زمان موردنیاز وجود دارد. همچنین امکان پیش‌بینی خطاهای احتمالی خودرو و تشخیص نوع این خطاها نیز با این تکنولوژی، امکان‌پذیر است.

تولید خودرو ریرا از نیمه دوم 1401

شهریور 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در تیرماه 1400 از احتمال اولین رونمایی کراس‌اور  ریرا ایران خودرو (K125) در شهریورماه 1400 خبر داده بود و گفته بود که تجاری‌سازی آن از یکسال بعد شروع می‌شود. بنابراین احتمالا از اواخر سال 1401 به تولید رسیده و در نیمه اول 1402 نیز تحویل مشتریان می‌شود. حالا نیز آقای سیم‌دار (مدیر پروژه کراس‌اور ایران خودرو) ضمن اشاره به نزدیک‌بودن زمان رونمایی این محصول جدید، گفته این خودرو هم‌اکنون در فاز طراحی قرار دارد و طراحی آن نیز با الهام از یوزپلنگ ایرانی انجام شده است. وی همچنین گفته که کراس‌اور K125 ایران خودرو:

  • با پلتفرم بهبودیافته خودرو تارا شکل گرفته است.
  • در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) است.
  • با موتور EF7+ توربوشارژ تولید می‌شود.
  • با گیربکس دستی و اتوماتیک راهی بازار خواهد شد.
  • گیربکس 6 سرعته آن، داخلی‌سازی شده است.
  • مدل دستی آن 4 ایربگ و مدل اتوماتیکش 6 ایربگ دارد.
  • سانروف پانورما، صندلی برقی، ترمز پارک برقی، کنترل پایداری در نسخه فول آن وجود دارد.

 

دیدگاه کاربران
ایرانمی 1403/1/19
خیلی خوبه که بالاخره دارن صنعت خودرو وتغییرمیدن وسعی دربهترشدنش دارن ،من ازسبزش خوشم اومد
پاسخ
0
0
0
مجید کاشانی 1402/12/5
چراغهای جلو واقعا" بد طراحی شده. خود طرف طراح یعنی نفهمیده که این چراغها برای این دوران نیست! برعکس چراغهای عقب که واقعا زیباست.
پاسخ
0
1
0
ناشناس 1402/11/26
چراغهای اصلی جلوش دقیقا شبیه چراغ پیکانه!!! تقریبا همه چیش خوبه ،چرا چراغاش این شکلیه؟؟!!
پاسخ
0
0
1
ناشناس 1402/11/21
اولش فکر کردم یه ماشین از دره ای سقوط کرده و روی یه ماشین دیگه ای افتاده ، دو نوع چراغ جلو اصلا بهم نمیام
پاسخ
0
0
0
Smkazemi 1402/11/21
پنجره جلو ، چراغ جلو و کاپوت افتضاح هستش، حالا اینها رو توی عکس میبینیم ، از نزدیک ببینی چقدر ایراد داشته باشه خدا می‌دونه ، یعنی توی این مملکت چهار تا طراح درست پیدا نمیشه که اینها اینجوری ماشین های بی قیافه و آشغال درست میکنند
پاسخ
0
0
0