مشخصات کراس‌اور جدید ایران خودرو (K125)

شهریور 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در تیرماه 1400 از اولین رونمایی کراس‌اور ایران خودرو (K125) در شهریورماه 1400 خبر داده بود و گفته بود که تجاری‌سازی آن از یکسال آینده شروع می‌شود. بنابراین احتمالا از اواخر سال 1401 به تولید رسیده و در نیمه اول 1402 نیز تحویل مشتریان می‌شود.

حالا نیز آقای سیم‌دار (مدیر پروژه کراس‌اور ایران خودرو) ضمن اشاره به نزدیک‌بودن زمان رونمایی این محصول جدید، گفته این خودرو هم‌اکنون در فاز طراحی قرار دارد و طراحی آن نیز با الهام از یوزپلنگ ایرانی انجام شده است. وی همچنین گفته که کراس‌اور K125 ایران خودرو:

  • با پلتفرم بهبودیافته خودرو تارا شکل گرفته است.
  • در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) است.
  • با موتور EF7+ توربوشارژ تولید می‌شود.
  • با گیربکس دستی و اتوماتیک راهی بازار خواهد شد.
  • گیربکس 6 سرعته آن، داخلی‌سازی شده است.
  • مدل دستی آن 4 ایربگ و مدل اتوماتیکش 6 ایربگ دارد.
  • سانروف پانورما، صندلی برقی، ترمز پارک برقی، کنترل پایداری در نسخه فول آن وجود دارد.

رونمایی کراس‌اور ایران خودرو در سال 1400

فروردین 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه تعیین برنامه تولیدات ایران خودرو در سال 1400، مجددا تاکید کرده که کراس‌اور جدید ایران خودرو (K125) بزودی رونمایی خواهد شد. البته از این حرف آقای مقیمی، می‌توان چنین برداشت کرد که هاچبک K121 ایران قرار نیست در سال جاری رونمایی شود و احتمالا معرفی آن در سال 1401 خواهد بود.


خواندنی‌های جالب از ایران خودرو:

»» شرایط فروش ایران خودرو
»» دعوتنامه‌ جدید ایران خودرو
»» سرویس ادواری ایران خودرو
»» آمار تولید ماهیانه ایران خودرو


کراس‌اور ایران خودرو در فاز تحقیقاتی است

اسفند 99 | آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در مراسم افتتاح خط تولید برخی از قطعات خودرو تارا در تاریخ سوم اسفندماه، گفته که در سال 1400 قرار است 30% تولیدات ایران خودرو مربوط به محصولات جدید و ارتقایافته باشد؛ محصولاتی مانند تارا دستی، تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتومات، رانا پلاس پانورما، 207 پانوراما، سورن پلاس و سمند LX پلاس. آقای مقیمی همچنین خبر داده که کراس‌اور جدید K125 ایران خودرو بزودی وارد فاز اجرایی می‌شود و طی یکسال آینده، وارد بازار خواهد شد. 

تولید کراس‌اور K125 با قطعات K132

بهمن 99 | آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه بازدید رئیس کل بانک مرکزی از مجموعه ایران خودرو در تاریخ 11 بهمن، به رسانه‌ها چنین گفته که شرکتش، پس از آغاز تولیدانبوه تارا ایران خودرو، به سراغ تکمیل مراحل طراحی و ساخت کراس‌اوری جدید (K125) می‌رود و تولید آنرا در سال 1400 آغاز می‌کند.

آقای مقیمی همچنین گفته که استفاده حداکثری از قطعات مشترک، برنامه اصلی ایران خودرو برای کاهش هزینه‌های تولید است. از این حرف مدیرعامل ایران خودرو می‌توان حدس زد که مجموعه پیشرانه K125 شامل موتور و گیربکس، احتمالا مشابه پیشرانه K132 خواهد بود.

اولین کراس اور ایران خودرو

پس از تولیدانبوه سدان جدید تارا ایران خودرو که از زمستان 99 تحویلش شروع میشود، آبی‌پوشان جاده مخصوص به سراغ تولید دومین محصول‌شان با پلتفرم IKP1 ایران خودرو می‌روند؛ کراس اوری که فعلا با کد K125 شناخته شده و بزودی توسط ایران خودرو نیز رونمایی می‌شود.

کراس اور جدید ایران خودرو، محصولی در سگمنت B یا کلاس خودروهای کوچک است. پس از همین حالا باید K125 را جایگزین ایرانی برای پژو 2008 فرانسوی بدانیم.

متاسفانه تا به امروز، تصاویر انگشت‌شماری از نمای بیرونی این کراس اور، به بیرون درز کرده اما از همین تصاویر اندک هم می‌توان با شباهت ابعادی K125 ایران خودرو با پژو 2008 پی‌برد. تصویر زیر، یکی از همین تصاویر جاسوسی است که از K125 منتشر شده.

نکته جالب دیگری که در این تصاویر وجود دارد، چراغ سرتاسری در عقب خودروست که قبلا هم آنرا در سدان K132 ایران خودرو دیده بودیم. تکرار چنین شکلی از چراغ‌ها احتمالا به این معناست که آقای کامران غزلی (سرپرست طراحی بیرونی محصولات جدید ایران خودرو)، بدنبال خلق زبان طراحی جدید و مشترک برای خودروهایی است که در آینده با پلتفرم IKP1 ایران خودرو، ساخته می‌شوند.

تنها تصویری که از نمای داخلی کراس اور K125 ایران خودرو وجود دارد، متعلق به تیزر ایران خودرو است که در فروردین ماه 99 منتشر شده. اگر این تصاویر متعلق به نسخه تولیدنهایی K125 باشد، دیگر مطمئن می‌شویم که داشبورد، فرمان، صفحه کیلومتر، کنسول و احتمالا مابقی جزییات کابین K125 برپایه پژو 2008 بوده ولی اصطلاحا ری‌دیزاین (Redesign) یا «بازطراحی» شده است.

مشخصات فنی K125 ایران خودرو

ایران خودرو هرچند از پلتفرم IKP1 خود برای کراس اور K125 استفاده کرده اما ظاهرا قرار نیست موتور تنفس طبیعی EC5 را روی آن نصب کند چراکه می‌گویند این خودروی جدید، فقط با موتور TC7 پلاس تولید می‌شود.

موتور TC7 پلاس را حتما می‌شناسید و می‌دانید که نسخه بهبودیافته EF7 توربوشارژ است که استاندارد آلایندگی یورو5 دارد. این موتور که قدرتی معادل 170 اسب بخار و گشتاوری برابر 250 نیوتن متر دارد، برای اولین‌بار، روی دنا پلاس توربو اتومات نصب شده ولی ایران خودرو می‌خواهد از آن، برای سورن پلاس توربو و حتی نسخه‌های گران‌تر سدان K132 هم استفاده کند.

حالا که از وجود موتور TC7 پلاس در کراس اور K125 ایران خودرو مطمئن شدیم، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که گیربکس اتومات این کراس اور، همان گیربکس جدید DAE است که از پاییز 99 ابتدا روی رانا پلاس نصب شده و سپس برای سایر محصولات جدید ایران خودرو نیز قابل سفارش است.

قیمت K125 ایران خودرو

همانطور که گفتیم، کراس اور K125 برای جانشینی پژو 2008 فرانسوی، راهی بازار کشورمان می‌شود. ضمن اینکه ایران خودرو از همان ابتدا می‌خواهد موتور توربوشارژ با گیربکس اتومات، روی آن نصب کند.

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت روز محصولات ایران خودرو

پس با این اوصاف، نباید منتظر خودرویی ارزان باشیم! اما به هرحال و با توجه به قیمت K132 اتومات، می‌توان حدس زد که قیمت تقریبی K125 چیزی حدود  400 میلیون تومان خواهد بود، که در این صورت باید ام وی ام X55 مدیران خودرو و اس دبلیو ام G01 سیف خودرو، رقابت سرسختی داشته باشد.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

5 دیدگاه

victory(7 روز پیش)

از موتور بدون توربو با قدرت ۱۷۰اسب بخار میخوان بزارم روش امیدوارم که اینطوری باشه و داخلش هم بسیار زیبا

Ghgg(24 روز پیش)

امیدوارم اسم این شاسی بلند ایران را دیانا بذارن به معنی الهه زیبایی اسم فارسی 💎

09359136722(113 روز پیش)

من از ماشین شاسی بلند خیلی خوشم میاد و دوست دارم ی بخرم با سپاس ❤

Amir0745(134 روز پیش)

با اینکه تصاویر در اصل رندر هستن و طرح اصلی نیشت ولی اگه رو کیفیت و ایمنی و در کنار اون قیمت تمام شده مناسب کار کنن شاید بتونه با خودروهای چینی رقابت کنه...

Reza2o(140 روز پیش)

نسبت به ماشین های داخلی دیگه حتی دنیا پلاس این کراس اوور از لحاظ طراحی خیلی بهتره اما امیدوارم مثل تارا بیشتر روش کار بشه و دوباره فیس لیفت بشه چون هم عقبش خیلی ساده هست هم اون دو خط مشکی رو به پایین اصلا خوب نیستند و اینکه به نظرم این چراغ سر تا سری یک تیکه عقب بد نیست اما برای پخته تر شدن وسط این چراغ عقب همین طوری بد نیست.ساده و شیک اما دو طرف چراغ(در واقع جای دو چراغ اصلی عقب در چپ و راست)باید هم کمی بزرگ تر بشه هم کمی برجسته بشه و خط و خطوطی به زبان طراحیش اضافه بشه که مدرن تر و ایرودینامیک تر به نظر برسه و اینکه به نظرم مثلا مثل هایما s7 کو تو فیس لیفت جدیدش تو چین اومده همین چراغو برجسته کرده و با کمی تغییر طراحی تا حدودی بهترش کرده.برای طراحی کلی قسمت عقب هم ماشین خوب طراحی شده اما احساس میشه که کمی باز ساد ههست و مثلا اگه میشد عقب ماشین کمی از زبان طراحی DS7کراس بک استفاده کنه بهتر میشد.مثلا کمی سپر بلند تر باشه تا ماشین هماهنگ تر بشه و اینه حتی اگه شده به بهانه پلاک چند تایی خط و خطوط به عقب ماشین اضافه بشه تا جذاب تر بشه.تو قسمت درب ها هم از نمای کناری درب ها هم باید کمی ارتفاع بیشتری داشته باشه(و اگه خواستید ارتفاع کلی ماشین همین باشه میشه برای درب ها کمی ارتفاع شیشه هارو کمتر کنید تا هم ماشین با توجه به سگمنتش اسپرت تر بشه هم ارتفاع بیشتر درب ها ماشین رو به مقدار خیلی کمی ایمن تر کنه هم ریبا تر تا با عقب ماشین بیشتر هماهنگی داشته باشه.و اینکه حتی اگه ابعاد ماشین کوچیک هم باسه رینگ های ۱۷ با فاق لاستیک کم موجب زیبا شدن ماشین میشه که کمی سواری رو خشک می کنه اما این مشکل تو این سگمنت طبیعی هیت و تقریبا اشکالی نداره.راجب سقف هم اگه ارتفاع سقف در قسمتی عقبی کجی کمتر بشه و زاویه شیشه عقب زاویه دار تر بشه.راجب سقف هم سقف پانوراما واقعا میتونه جذاب باشه و با توجه به ابعاد اسپرت بشه.فقط خواهسا ماشینو نصفه نیمه نزارید و سنگ تموم بزارید مثلا اپشن های بدرد بخور و گیربکس اتومات خوب.ترجیها ۶ سرعته که ساده باشه.مثل هایما S7.و دو کلاجه هم با توجه به مصرف سوخت انتخاب بدی نیست اما از شتاب ماشین می کاهد که در برابر رقیبی مثل اریا با ۱۵۰ اسب و وزن بسیار سبک اصلا خوب نیست و موجب شکست این ماشین در برابر اریا در بحث پیشرانه میشه.از حق که نگذریم این پیشرانه ۳ سیلندر اریا رو کاغذ پتانسیل خیلی زیادی داره و ممکنه صفر تا صد اریا رو حتی به زیر نه ثانیه برسونه که اگه شما گیربکس خوب و هماهنگ با موتور برای این ماشین بزارید امکان پیروزی این ماشین در پیشرانه زیاده.و اینکه امیدوارم خط تولید این ماشین از بقیه بهتر باشه و شاهد فاصله کم بین قطعات بدنه باشیم.و اینکه کیفیت متریال کابین هم قابل قبول باشه.میدونم با یان تحریما خیلیمحدودیت هست و ممکنه نکاتی که من گفتم ممکن نباشه اما مطمعن باشید اگه این ماشین با توصیفات بنده و قیمتی معقول عرضه بشه قطعا قطعا و قطعا طرفدار های خیلی زیادی پیدا خواهد کرد.امیدوارم عوامل سازنده این ماشین پیام بنده رو مشاهده کنن.به امید روز های بهتر و شکوفایی تولید.