بامو سری 2 با ابعاد نسبتاً کوچک بدنه، دماغه بلند و صندوق عقب کوتاه، از نظرعلاقمندان این برند آلمانی به عنوان جانشین مستقیم مدل افسانهای 2002 شناخته میشود. اکنون نسل جدید این خودرو درحالی معرفی شده که در عین وفاداری به تناسبات همیشگی، چهرهای مدرنتر از قبل دارد.
طراحی بدنه نسل جدید بامو سری 2
برخلاف نسل جدید سریهای 4 و 7، جلوپنجره این مدل چندان بزرگ نیست که میتواند خبری خوش برای بسیاری از طرفداران این برند باشد. چراغهای LED جلو از یک واحد نورپردازی برخوردار شده و دیگر شاهد نصب دو لامپ در هر چراغ نیستیم. سپر جلوی بامو 230i از ورودی هوای باریک و عریض مرکزی و دو مسیر با طرح عمودی در طرفین برخوردار شده است، درحالیکه در مدل M240i xDrive شاهد دو ورودی مثلثی شکل با فرمی نامعمول در دو سوی این قطعه هستیم.
در مدل 230i از اجزای کرومی برای تزئین بدنه استفاده شده درحالیکه با سفارش پکیج Shadowline رنگ این جزئیات به مشکی براق و در مدل M240i به خاکستری تغییر میکند. چراغهای عقب در حالت کلی به نسل قبل شباهت دارد، اما جزئیات نورانی داخل آن با فرم زاویهدار و شکسته، گویی در دریایی در رنگ سیاه شناور هستند که ممکن است از نظر برخی چندان زیبا نباشد. این مسئله میتواند درباره گلگیرهای برآمده این خودرو هم مصداق داشته باشد.
برای 230i رینگهای 18 اینچی استاندارد است و میتوان نمونههای 19 اینچی را نیز برای آن انتخاب کرد که در مدل M240i استاندارد هستند.
ابعاد سری 2 جدید در مدل 230i در طول، عرض و فاصله محوری به ترتیب 10.92، 6.6 و 5 سانتیمتر افزایش و ارتفاع 2.5 سانتیمتر کاهش یافته است. اما مدل M240i در طول 8.9 سانتیمتر افزایش و در ارتفاع 0.25 سانتیمتر کاهش ابعاد را تجربه کرده است.
با وجود فاصله 2.74 متری میان محورها و افزایش کلی ابعاد نسبت به نسل قبل، فضای بالای سر، شانه و پا برای سرنشینان جلو و عقب کاهش یافته است. فضای صندوق عقب هم با 90 واحد کاهش نسبت به نسل قبلی، به 280 لیتر رسیده است، که بازهم ممکن است برای برخی خوشایند نباشد.
وزن مدلهای 230i و M240i xDrive به ترتیب برابر با 1583 و 1742 کیلوگرم است، که با 60 و 159 واحد افزایش نسبت به قبل روبرو شده.
کابین و امکانات نسل جدید بامو سری 2
طراحی کلی فضای داخلی تاحدی شبیه به نسل قبل است، اما خطوط زاویهدار حاشیه نمایشگر لمسی مرکزی، پشت آمپر دیجیتال و اجزای شلوغ پوشش داخلی درها، آن را متمایز نموده است.
نسل هفتم سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive با پشتیبانی از ارتباط بیسیم اپل کارپلی و اندروید اتو، مسیریاب، دستیار آلکسا، نمایشگر هداپ دیسپلی (آپشن) و فناوری کلید دیجیتال با اتصال به تلفن همراه، مهمترین امکانات رفاهی وابسته به فناوری است، که در کابین نسل جدید بامو سری 2 پیشبینی شده.
برای نخستین بار، بامو سری 2 با مجموعهای از سامانههای دستیار راننده همراه شده است، که از میان آنها ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از روبرو، هشدار خروج از خط، پایش نقطه کور و هشدار ترافیک پشت خودرو به صورت استاندارد نصب شده است. علاوهبراین کروزکنترل تطبیقپذیر با توقف و حرکت خودکار هم به عنوان آپشن قابل انتخاب است.
پیشرانه و مشخصات نسل جدید بامو سری 2
قوای محرکه 230i از پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ تامین شده است، که 255 اسببخار قدرت و 400 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. اما مدل M240i به پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توربوشارژ مجهز شده است، که 369 اسببخار قدرت و 500 نیوتنمتر گشتاور در اختیار این کوپه آلمانی قرار میدهد. بد نیست بدانید به علت تفاوت استانداردهای آلایندگی آمریکا و اروپا، نسخه مخصوص بازار ایالات متحده از این مدل، 382 اسببخار قدرت در اختیار خواهد داشت.
سری 2 جدید از جعبهدنده دستی بیبهره مانده و به جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک استپترونیک مجهز شده است. براساس اعلام بامو، شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت 230i و M240i به ترتیب 5.5 و 4.1 ثانیه و حداکثر سرعت هردو مدل 248 کیلومتر برساعت خواهد بود.
سیستم تعلیق نسل جدید بامو سری 2 به میزان 12 درصد سفتتر از قبل شده و میل موجگیرهای جلو و تعلیق پنج کاناله عقب به صورت استاندارد نصب شده است، درحالیکه در مدل M240i با میله اضافی برای ارتباط اجزای کناری در محور جلو روبرو هستیم تا فرمانپذیری خودرو را بهبود ببخشد. سیستم تعلیق تطبیقپذیر M با قابلیت تنظیم در شرایط مختلف جاده، برای مدل 230i قابل سفارش است، ولی در M240i به صورت استاندارد نصب میشود.
قیمت و برنامه تولید نسل جدید بامو سری 2
بامو فعلاً خبری درباره قیمت نسل جدید سری 2 منتشر نکرده است، اما با توجه به قیمت پایه 35,900 و 48,350 دلاری مدلهای 230i و M240i xDrive در نسل فعلی، میتوان انتظار داشت که در نسل جدید با کمی افزایش قیمت روبرو شویم. احتمالاً نسخه روباز از این دو مدل ظرف یک سال آینده رونمایی میشود و مدل قدرتمند M2 با حداکثر قدرت و گشتاور احتمالی 450 اسببخار و 542 نیوتنمتر هم در سال 2023 به علاقمندان معرفی شود.
منابعی در BMWBLOG از احتمال عرضه نسخه دیفرانسیل-عقب M240i خبر دادهاند که ممکن است اواخر سال جاری و یا اوایل سال 2022 عرضه شود. البته این مدل هم از جعبهدنده دستی محروم مانده و به پدالهای پشت فرمان مجهز خواهد شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com