مشخصات فیات دوکاتو پارسیان موتور

همزمان با شروع مرحله جدید فروش پارسیان موتور، قیمت رسمی انواع ون دوکاتو نیز برای نخستین‌بار مشخص شده است؛ قیمتی که بین 1.5 تا 1.8 میلیارد تومان اعلام شده.

قیمت فیات دوکاتو در ایران

آخرین تغییرات قیمت ون فیات دوکاتو از نمایندگی پارسیان موتور در سال 1400 را در جدول زیر، مشاهده می‌کنید:

مدل دوکاتو 17 نفره دوکاتو VIP دستی دوکاتو VIP اتومات
اردیبهشت 1 میلیاردو 543 1 میلیاردو 630 1 میلیاردو 880

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.

جک سانری از شرکت آرین دیزل و همچنین ون وانا یورو5 و مینی‌بوس آرین از شرکت ایران خودرو دیزل، از جمله رقبای مستقیم فیات دوکاتو در ایران هستند.

فیات دوکاتو؛ دورگه اروپایی و آمریکایی

با شروع شماره گذاری فیات دوکاتو از بهمن‌ماه 1399، شرکت پارسیان موتور موفق به مونتاژ اولین ون ایتالیایی در ایران شده است. ونی که هم کاربری مسافربری دارد، هم می‌تواند بار جابجا کند، هم می‌تواند آمبولانس باشد و هم می‌تواند بعنوان یک کامیونت سبک، از آن استفاده کرد.

زندگی فیات دوکاتو از اوایل دهه 1980 میلادی شروع شد. در آن زمان، خودروسازی کرایسلر تصمیم گرفت تا با گروه پژوسیتروئن (PSA) جوینت‌ونچری به نام SEVEL راه‌اندازی کند که فقط یک هدف داشت: فروش انواع خودروهای تجاری با یک پلتفرم مشترک. بازار هدف آنها نیز اروپا، روسیه، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه بود.

علاوه بر این سه شرکت، خودروسازان دیگری مانند آلفارومئو، لانچیا و حتی تالبوت نیز در این جوینت‌ونچر سهم داشتند اما بعدها، از آن جدا شدند. در این روزها نیز که بیش از 40 سال از تاسیس این جوینت‌ونچر می‌گذرد، همچنان یک طرف آن، کرایسلر ایستاده و یک طرف دیگرش نیز پژوسیتروئن و ظاهرا هر سه  هم راضی‌اند! به‌خصوص بعد از آنکه مجموع تولید SEVEL در سال 2018 از مرز 6 میلیون دستگاه گذشت. هم‌اکنون نیز این جوینت‌ونچر، تحت مالیک گروه خودروسازی استلانتیس، به فعالیتش ادامه می‌دهد.

در این چهار دهه، عمده تمرکز SEVEL برای تولید سه محصول فیات دوکاتو، سیتروئن جامپر و پژو باکسر بوده است؛ ون‌هایی که سه نام متفاوت دارند ولی با یک پلتفرم ساخته شده‌اند. 

ون فیات دوکاتو در ایران

نام فیات برای بازار ایران، نام جدیدی نیست چراکه حداقل نیم‌قرن است که از ورود اولین فیات‌ها به ایران می‌گذرد. اما نام دوکاتو (Ducato) در ایران، نامی آشنا نبوده اما از امروز به بعد، شاید نامش را بیشتر و بیشتر بشنویم.

نخستین‌باری که نام فیات دوکاتو را در ایران شنیدم، تقریبا در اواسط دهه 80 شمسی بود که تعداد محدودی از نسل دوم دوکاتو، در مدل‌های 2005 و 2006 به ایران رسیدند. دومین‌باری که نام ون دوکاتو بر سر زبان‌ها افتاد، اوایل دهه 90 شمسی بود که نسل سوم دوکاتو را خیلی ناگهانی و در مدل‌های 2010 و 2011 در بازار کشورمان یافتیم.

حالا نیز در زمستان 1399 و برای سومین‌بار، نام دوکاتو را می‌شنویم ولی این‌بار، بسیار متفاوت‌تر از دفعات قبلی است. چراکه فیات دوکاتو، نه بصورت وارداتی، بلکه بصورت مونتاژی سر از بازار ایران درآورده. شرکت پارسیان موتور، که در سال‌های آینده، برنامه عرضه فیات 500X در ایران را هم دارد، حالا مونتاژ دوکاتو را آغاز کرده است.

مشخصات فنی فیات دوکاتو

فیات دوکاتویی که شرکت پارسیان موتور، مونتاژ CDK آنرا شروع کرده، از نسل سوم این ون ایتالیایی است ولی از نسخه فیس‌لیفتش که به اتاق X290 معروف شده.

فیات در این فیس‌لیفت، که سال 2014 معرفی شد، چراغ‌های جلویی خودرو را مدرن‌تر طراحی کرده است و چهره ون دوکاتو را از آن حالت گنگ و مبهمی که قبل از فیسل‌لیفت (یعنی اتاق X250) داشت، درآورده. همچنین موتورهای یورو6، بعد از این فیس‌لیفت بود که در قلب دوکاتو جای گرفت.

ون فیات دوکاتو در چهار تیپ L1 و L2 و L3 و L4 به بازار ایران عرضه می‌شود که در هرکدام‌شان در جزییاتی مانند فاصله محوری، ابعاد خودرو و ظرفیت سرنشینان، متفاوت است. در جدول زیر، برخی از این تفاوت‌ها را مشاهده می‌کنید.

مدل L1 L2 L3 L4
فاصله محوری (mm) 3000 3450 4035
طول خودرو (mm) 4962 5413 5998 6363
ارتفاع خودرو (mm) 2254 2524
وزن خودرو (kg) 3500 4250 4300  
تعداد سرنشین (نفر) 12+1 14+1 16+1

همچنین در جدول زیر، می‌توانید تفاوت ابعاد اتاق در هر چهار تیپ فیات دوکاتو را مشاهده کنید.

ابعاد و اندازه‌های تیپ‌هار چهارگانه فیات دوکاتو را نیز می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

هر چهار تیپ فیات دوکاتو از موتور مشترک F1A مولتی‌جت ساخت ایویکو بهره می‌برند که البته خروجی‌های مختلفی دارد. برای گیربکس دوکاتو نیز مشتریان ایرانی می‌توانند 6 دنده دستی یا 9 دنده اتومات را سفارش دهند.

کد موتور F1A MultiJet
نوع موتور 2.3 لیتری دیزلی
قدرت 130 تا 180 اسب بخار
گشتاور 320 تا 450 نیوتن متر
مصرف 5.8 تا 6.9 لیتر
حجم باک 90 لیتر
سرعت 140 تا 160 کیلومتربرساعت

فیات دوکاتو، بصورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و فرمان آن نیز از نوع هیدرولیکی است. سیستم کنترل پایداری (ESC)، ترمزهای ABS و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) نیز در همه تیپ‌های دوکاتو، استاندارد هستند.

فروش فیات دوکاتو

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت پارسیان موتور و همچنین جهت اطلاع از جدیدترین شرایط فروش فیات در ایران، لینک زیر را مشاهده کنید:

»» شرایط فروش فیات

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

1 دیدگاه

Amrkh(87 روز پیش)

سلام ظاهرا شرکت پارسیان موتور قرار هست در خرداد ماه فروش فوری برای 500x بذاره شرکت سفارش گذاری کرده و دارن براشون میفرستن خرداد هم رونمایی میشه و هم فروش فوری میذارن