از عوامل شایع ضعف در عملکرد پیشرانه

شش نشانه وجود آب در باک بنزین خودرو

13 مهر 1399 10:39

آیا این‌طور تصور می‌کنید که در باک بنزین خودروی شما آب وجود دارد و خواستار رفع آن هستید؟ پس اگر اینچنین است، مطلب ذیل را دنبال کنید.

اگر آب با بنزین وارد محفظه احتراق پیشرانه شود، انفجاری ضعیف یا اصولاً هیچ انفجاری در محفظه احتراق سیلندر رخ نخواهد داد.وجود آب در باک ‌بنزین احتمالاْ بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شود. خودروهایی که باک بنزین آن‌ها اغلب زنگ زده است و تهویه هوا در باک آن‌ها به نحو نامناسبی صورت می‌پذیرد. با این وجود، چنین مشکلاتی در وسایل نقلیه مدرن نیز مشاهده می‌شوند.

تا آنجایی که می‌دانیم، سوخت در ابتدا وارد پیشرانه و محفظه احتراق آن می‌شود، جایی که شمع‌های جرقه‌زن، مخلوط سوخت و هوا را محترق می‌کنند. تراکم مخلوط هوا/سوخت انفجاری را ایجاد می‌کند که موجب حرکت میل‌لنگ و میل بادامک در پیشرانه می‌شود و در نتیجه، خودرو توان لازم را برای حرکت رو به جلو به دست می‌آورد. اما چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که به جای سوخت، آب وارد محفظه احتراق شود؟ در این صورت، انفجاری ضعیف یا اصولاً هیچ انفجاری در محفظه احتراق سیلندر رخ نخواهد داد.

حال ما در اینجا شایع‌ترین نشانه‌های وجود آب در باک بنزین را تیتروار ذکر می‌کنیم.

1- سخت شتاب گرفتن خودرو

به سختی شتاب گرفتن و یا آنچه به زبان عامیانه زور زدن خودرو در هنگام فشردن پدال گاز آن اشاره می‌شود، یکی از شایع‌ترین نشانه‌های وجود آب در باک بنزین است. زیرا وجود آب در مخلوط سوخت/هوا موجب خطای خوانش در سنسورهای سوخت/هوا، اکسیژن و سنسورهای دمای هوا در پیشرانه شده و این سامانه‌ها، ترکیب مذکور را با نمونه روتین آن اشتباه می‌گیرند. در نتیجه، کارکرد یکنواخت و نرم مخلوط سوخت/هوا در پیشرانه از بین رفته و شتاب خودرو افت محسوسی پیدا می‌کند.

2- گیرپاژ پیشرانه

با توضیحاتی که در سطور بالایی این متن داده شد متوجه این نکته شدید که در صورت ورود آب به محفظه سیلندر، شاهد گیرپاژ شدن پیشرانه خودرو یا عدم جرقه‌زنی شمع‌های آن خواهید بود.

3- آهسته کار کردن پیشرانه خودرو

آهسته کار کردن پیشرانه، یکی از دیگر نشانه‌های وجود آب در باک خودرو و البته از شایع‌ترین نشانه‌های آن است. این عارضه به سبب وجود خطا در مخلوط سوخت/هوا و گیرپاژ نمودن پیشرانه صورت می‌گیرد. پیشرانه خودرو در مقابل کوچکترین اشتباه و خطایی حساس بوده و آن را در عمل به صورت کارکردی ضعیف از خود بروز می‌دهد.

4- روشن شدن چراغ چک موتور در داشبورد

عملکرد خودروهای مدرن دائماً توسط سنسورهایی که در پیشرانه آن‌ها تعبیه شده است، مونیتورینگ یا نظارت می‌شود. در این بین، چنانچه یکی از این سنسورها پیام خطایی دریافت کند، این پیام خطا را مستقیماً به واحد کنترل پیشرانه خودرو (ECU) ارسال می‌کند. جایی که آن خطا به صورت یک کد مشکل‌دار در حافظه سیستم ذخیره می‌شود و گاهی اوقات، اگر آن مشکل جدی باشد آن را به صورت روشن شدن چراغ چک موتور در پشت آمپر خودرو نمایان می‌کند.

5- خروج بخار آب از اگزوز

وقتی که آب در محفظه پیشرانه خودروی شما و یا اگزوز آن وجود دارد، پیامد طبیعی آن عمل تبخیر است. احتمالاً همه ما می‌دانیم که زمانی عمل تبخیر آب روی می‌دهد که دمای آن از 100 درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود. بنابراین چنانچه شاهد خروج حجم زیادی از بخار آب از لوله اگزوز خودرویتان هستید این می‌تواند به معنای وجود آب در باک بنزین آن باشد.

6- خودرو به سختی استارت می‌خورد یا اصلاً استارت نمی‌خورد

لحظه استارت زدن برای پیشرانه هر خودرویی یک لحظه حساس و بحرانی است. در صورتی که مخلوط سوخت/هوا در چنین لحظه‌ای کامل و خالص نباشد، شمع‌های جرقه‌زن قادر به ایجاد انفجار در سیلندر نیستند و در نتیجه، مدت‌ها زمان می‌برد که خودرو استارت بخورد. اگر متوجه شدید که پس از صرف مدت زمان زیادی خودرویتان استارت نمی‌خورد یا آن‌که به سختی استارت می‌خورد احتمالاً آب در باک بنزین آن وجود دارد.

البته مواقعی پیش می‌آید که به علت وجود آب در باک، پیشرانه خودرو اصلاً قادر به استارت زدن نیست. چون که پیستون طبق روال کاری متداول خود سعی می‌کند که هوا را در سیلندر فشرده نماید اما از آنجایی که به جای هوا، آب در داخل سوخت وجود دارد و آب هم نمی‌تواند مثل هوا در داخل سیلندر فشرده شود، پس پیستون موفق به انجام عمل تراکم در سیلندر نمی‌شود و در نتیجه پیشرانه کاملاً قفل شده و حتی به برخی از بخش‌های داخلی آن از جمله رادهای میل‌لنگ آسیب وارد می‌شود. اتفاقی که بسیار شایع است.

استعلام و پیگیری کارت بنزین

برای اطلاع از چگونگی پیگیری کارت سوخت خودرو، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت و همچنین استعلام کارت سوخت از شرکت پست، مقاله پیگیری کارت سوخت را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران