ملاقات با یکی از نوادگان شیک‌پوش خاندان نیسان

تست و بررسی اینفینیتی FX35

16 مهر 1399 15:30

شاید باورتان نشود اما عموم مردم، حتی در متمول‌ترین کشورهای جهان با بالاترین سطح سواد و فرهنگ همچنان به شدت درگیر کلاس گذاشتن برای یکدیگر و فخر فروشی هستند! از این رو شرکت‌های مختلف تمامی سعی خود را برای برندسازی به روش‌های گوناگون انجام می‌دهند؛ مثلاً نشان‌های تجاری لوکس نظیر جنسیس و لکسوس را دیده‌اید؛ این‌ها در واقع محصولات گران‌قیمت‌تر سبد تولیدات هیوندای و تویوتا هستند و می‌توانستند با همان برند به بازار عرضه شوند، اما از آنجایی که یک فرد ثروتمند دوست ندارد محصولی که می‌خرد همنام با چیزی باشد که مردم طبقه متوسط یا پایین جامعه می‌خرند، این خودروهای گران‌تر تحت برندهای متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند! مثلاً شما با خرید آریون یا یاریس علیرغم تمامی تفاوت‌های فنی و قیمتی در نهایت یک تویوتا سوار محسوب می‌شوید اما مالک لکسوس LS می‌تواند خودش را با دارندگان بنز و ب‌ام‌و‌ مقایسه کند. حال هرچقدر هم که این قضیه از دید شما عجیب و احمقانه به نظر برسد در واقعیت تغییری ایجاد نخواهد کرد و هر شرکت بزرگ که قصد داشته باشد برای تمامی اقشار جامعه محصول تولید کند «نه مثل ب‌ام‌و که فقط برای دهک‌های بالا خودرو می‌سازد» در نهایت مجبور است وارد این بازی و استفاده از دو نشان تجاری عادی و لوکس بشود.

اگر به دنبال یک خودروی خاص، قدرتمند، ایمن و در عین حال با کیفیت هستید بدون شک اینفینیتی FX35 شما را راضی نگاه خواهد داشت.این همه حرف زدیم تا به برند اینفینیتی برسیم؛ در واقع محصولات اینفینیتی نیز همان اعضاء خانواده نیسان هستند اما از وقتی که ثروتمند شده و زندگی لاکچری را آغاز نموده‌اند دیگر نام خانوادگی نیسان را در شان خود ندانسته و با برگزیدن فامیلی جدید، خود را تافته‌ای جدابافته می‌دانند. میهمان امروز ما یکی از شاسی‌بلندهای معروف این خاندان است. یک SUV سایز متوسط با کد FX که در واقع نسل دوم از این سری محسوب می‌شود. البته اگر در مناطقی غیر از مناطق آزاد تجاری زندگی می‌کنید احتمالاً برخورد چندانی با این خودرو نداشته‌اید اما در هر صورت FX در تعداد اندک به کشورمان راه یافته و در روزهایی که با برهوت واردات خودروهای جدید به کشور مواجه هستیم ملاقاتی کوتاه با این محصول خوش ساخت و لوکس، خالی از لطف نخواهد بود. پس لطفاً در این بررسی کوتاه «باما» همراه باشید تا نگاهی نزدیک‌تر به این ژاپنی خوش‌قواره بیاندازیم.

طراحی ظاهری اینفینیتی FX35

صحبت در خصوص ظاهر نسل دوم FX قدری دشوار است؛ اصلاً نمی‌دانم باید این ظاهر منحصربه‌فرد را عجیب، زیبا، جسور، اسپرت یا لوکس توصیف کنم! تنها چیزی که به ذهنم می‌رسد این است که سبک طراحی اینفینیتی FX35 مرا به یاد مورانو می‌اندازد؛ نه این‌که ظاهرش شبیه مورانو باشد، اما طراحی ساختارشکن و متفاوت آن یادآورد روزهای ورود مورانو به بازار است.

تجربه رانندگی با اینفینیتی FX35

در واقع طراحان اینفینیتی برای ساخت نسل دوم FX محافظه‌کاری را کنار گذاشته‌اند و تمامی سعی خود را بر ساخت خودرویی منحصربه‌فرد قرار داده‌اند. البته طراحی قسمت انتهایی خودرو عامه‌پسند است و تقریباً با هر سلیقه‌ای جور در می‌آید اما در قسمت جلو چراغ‌های فضایی، جلوپنجره خاص و برجستگی‌های اغراق‌آمیز دو سمت کاپوت چهره متفاوتی را پدید آورده‌اند که همچون مورانو طرفداران خاص خود را می‌طلبد.

طراحی نمای عقب اینفینیتی FX35

در زاویه کناری هم قوس کاپوت و فریم هلالی شکل شیشه‌های جانبی و سقف، حالتی شبیه به خودروهای کوپه اسپرت را پدید آورده‌اند که ترکیب این قضیه با ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی و سپرهای تقریباً کوتاه، نیم‌رخ اینفینیتی FX35را شبیه به SUV های تیون شده جهت مسابقات رالی نشان می‌دهند. به‌خصوص که هواکش‌های آبششی کناری در تلفیق با رینگ‌های بزرگ خودرو این حس و حال مسابقه‌ای را پررنگ‌تر هم کرده‌اند.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت اینفینیتی FX35 ظاهر جذاب و جوان پسندانه‌ای دارد و زیبایی را به زبان خاص اینفینیتی تعریف می‌نماید.

طراحی داخلی اینفینیتی FX35

در داخل کابین مقداری از خصلت‌های اسپرت بیرون بدنه کاسته شده و در عوض تاکید بیشتری روی ویژگی‌های لوکس صورت گرفته است؛ از ترکیب چرم باکیفیت و خوش‌دوخت با چوب گرفته تا استفاده از ساعت آنالوگ در مرکز داشبود و نشان تجاری اینفینیتی روی صندلی‌ها، همگی خصلت‌های لاکچری اینفینیتی FX35 را به رخ می‌کشانند. همچنین در قسمت‌های مختلف داشبورد حجم‌دهی خاصی صورت گرفته تا کابین از فرم ساده و کسالت‌آور محفوظ و مقداری با ظاهر شورانگیز بدنه هماهنگ شود.

طراحی اینفینیتی FX35

از نظر فضاسازی هم اوضاع از هر جهت عالی است و روی تمامی صندلی‌ها کمبودی از نظر جای پا و سر احساس نمی‌شود، ضمناً طراحی خوب صندلی‌ها با دربرگیرندگی عالی کنار بدن، پر کردن گودی کمر و همچنین زیر زانوها، نشیمن‌گاه راحتی را مهیا ساخته که حتی در مسافت‌های طولانی هم بدن انسان را خسته نخواهد کرد. در خصوص ابعاد صندوق عقب هم وضعیت راضی‌کننده است و حتی در هنگام ایستاده بودن صندلی‌های پشتی، می‌توان روی فضای بار اینفینیتی FX35 حساب باز کرد.

در یک جمع‌بندی خلاصه باید گفت دیزاین داخلی اینفینیتی FX35 هرچند زیباترین گزینه در این رده قیمتی نیست اما حس خوبی از هارمونی، قدرت، امنیت، راحتی و کیفیت را به سرنشینان هدیه می‌کند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی اینفینیتی FX35

کابین اینفینیتی FX35

این روزها سرعت پیشرفت تکنولوژی به قدری زیاد شده که حتی خودروهای لوکس چند سال پیش هم نسبت به خودروهای معمولی امروزی چندان فول‌آپشن محسوب نمی‌شوند، با این حال نسل دوم اینفینیتی FX از امکانات قابل قبولی نظیر ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، ترمزهای ضد قفل ABS به همراه سیستم کمکی BA  و تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم Brake assist، سامانه داینامیک کنترل VDC، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کیلس و استارتر دکمه‌ای، صندلی‌های برقی جلو مجهز به حافظه، گرمکن و تهویه، پدل شیفتر، چراغ‌های اتوماتیک، برف پاک‌کن هوشمند، آینه الکتروکرومیک، نشانگر فشار باد تایرها، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE با 11 بلندگو و 2 ساب‌ووفر، نمایشگر مرکزی، دوربین‌های پارک پیرامونی و بسیاری موارد دیگر بهره برده که همچنان تا حد زیادی راضی‌کننده است. ضمناً اینفینیتی FX35 موفق شده هر 5 ستاره موسسه تست تصادف اروپا را بدست آورد که از یک شاسی‌بلند لوکس ژاپنی، انتظاری جزء این هم نمی‌رفت.

مشخصات فنی اینفینیتی FX35

این نسل از FX با پیشرانه‌های مختلفی به بازارهای جهانی عرضه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به نمونه FX37 با پیشرانه 3.7 لیتری، FX50 با نسخه 5 لیتری و مدل FX30D با پیشرانه توربو دیزل اشاره کرد.

آپشن های اینفینیتی FX35

میهمان امروز ما هم که با کد FX35 شناخته می‌شود در زیر کاپوت از یک پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 3.5 لیتری بهره برده که هرچند قوی‌ترین نمونه از این سری نیست اما با 303 اسب‌بخار قدرت و 355 نیوتن‌متر گشتاور تولیدی به راحتی نیازهای شما را پاسخگو است. وظیفه انتقال قدرت هم برعهده یک جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک قرار گرفته که در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل نیرو را به چرخ‌های عقبی و در نمونه AWD به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌کند. ترکیب این پیشرانه قوی و جعبه‌دنده هماهنگ باعث شده که اینفینیتی FX35 برای رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر برساعت از حاکت سکون تنها به حدود 6.2 ثانیه زمان نیاز داشته باشد و شک ندارم اگر حداکثر سرعت روی عدد 250 محدود نمی‌شد، دستیابی به سرعت‌های مقدرای بالاتر هم امکان‌پذیر بود.

مقدار مصرف سوخت برای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر در شرایط ترکیبی حدود 12.5 الی 13 لیتر است که با توجه به وزن نزدیک به 2 تن و قابلیت‌های حرکتی عالی خودرو، عدد چندان وحشتناکی محسوب نمی‌شود، ولی در هر صورت اینفینیتی FX35 بخصوص در داخل شهر در قیاس با شاسی‌بلندهای توربو امروزی مقداری شکمو و خوش‌اشتها به نظر می‌رسد. سیستم تعلیق دوجناغی جلو و مولتی‌لینک عقب از دیگر مشخصات فنی شاسی‌بلند اینفینیتی هستند که در ادامه به بررسی عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

تجربه رانندگی با اینفینیتی FX35

در قسمت طراحی داخلی تا حدودی در خصوص شرایط کابین اینفینیتی FX35 صحبت کردیم؛ اما این بار می‌خواهیم نه به عنوان یک بیننده بلکه در نقش یک راننده وضعیت را بررسی کنیم؛ ارگونومی داخلی واقعاً کم‌نقص است و کابین اینفینیتی به خوبی با بدن انسان هماهنگ طراحی شده. کلیه ادوات ضمن دسترسی مناسب، عملکرد روان و خوبی دارند و از نظر دید اطراف هم اوضاع بر وفق مراد است. تنها مشکل در خصوص دید قسمت عقبی به چشم می‌آید که آن‌هم به لطف سیستم‌های کمکی پارک و دوربین‌ها مشکل خاصی محسوب نمی‌شود. در هنگام رانندگی عادی و به اصطلاح خانوادگی، سکوت مناسبی در کابین حکم فرماست و صدای پیشرانه (البته در دورهای پایین) و صدای باد و تایرها، به لطف عایق‌بندی مناسب کابین اجازه ورود پیدا نمی‌کنند.

گیربکس اینفینیتی FX35

کیفیت سواری هم به نسبت انتظاری که از یک شاسی‌بلند آن هم با ماهیت اسپرت می‌رود مناسب ارزیابی شد. سیستم تعلیق کارامد اینفینیتی در کنار مهندسی مطلوب شاسی، تقسیم وزن بسیار خوب و صد البته یاری سامانه‌های کمکی الکترونیکی باعث شده‌اند که اینفینیتی FX35 فرمان‌پذیری و پایداری مناسبی هم داشته باشد و با تسلط خوبی از پس پیچ‌های تند برآید. البته همان‌طور که همیشه گفته‌ایم از خودروهایی با این ارتفاع نباید توقع فرمان٬پذیری در سطح سدان‌ها و یا کوپه‌های با تکنولوژی مشابه را داشت ولی در هر صورت به شما قول می‌دهم که از رانندگی با اینفینیتی FX35 حتی در جاده‌های پر پیچ و خم نیز لذت خواهید برد. به خصوص که ترمزهای مستحکم خودرو حس اعتماد به نفس راننده را برای مسیرهای بیرون شهری و سرعت‌های بالاتر افزایش داده‌اند.

بهتر از همه این‌ها واکنش‌ها به پدال گاز است، جایی که کوچک‌ترین اشاره به آن به صدای گوش نواز پیشرانه و شتاب‌گیری عالی منتهی می‌شود. البته جعبه‌دنده اینفینیتی FX35 به چالاکی رقبای آلمانی‌اش نیست اما با رفتاری هوشمندانه اجازه نمی‌دهد که تاخیرهای کوچکش چندان به چشم آیند. به‌خصوص که قدرت زیاد هیولای زیر کاپوت به خوبی این قضیه را پوشش داده است. شروع حرکت از حالت سکون با شتاب بسیار مناسبی همراه است و اینفینیتی FX35 با این اندام درشت همچون یک قرقی کوچک و سبک بال به راحتی از جا کنده می‌شود، همچنین در ادامه روند افزایش سرعت نیز افت شتاب محسوسی دیده نمی‌شود و به لطف 355 نیوتن‌متر گشتاور و هماهنگی عالی میان جعبه‌دنده و پیشرانه، در تمامی سرعت‌ها از کشش و شتاب‌گیری عالی برخورداریم.

تست و بررسی اینفینیتی FX35

اینفینیتی FX35 در نسخه دو دیفرانسیل در خارج از جاده هم خودروی دست و پا بسته‌ای نیست و اگر قرار بر مقایسه با آفرودرهای حرفه‌ای نباشد، به نسبت کلاس بدنه خودش کارآمد ظاهر می‌شود.

راند نهایی با اینفینیتی FX35

برند نیسان یکی از خوش‌نام ترین‌ها در سطح جهان است و در کشور ما هم طرفداران بسیار زیادی دارد؛ حال امروز که با یک محصول لوکس از درجه کیفی بالاتر و با نشان تجاری اینفینیتی از این شرکت عظیم سر و کار داشتیم دیگر نباید نگران کمبود کیفیت و کارایی باشیم. نکته مهم دیگر این‌که میهمان امروز ما بر خلاف برخی از رقبایش صرفاً برای یک زندگی راحت و توام با آرامش ساخته نشده بلکه با توجه به پیشرانه قدرتمند و ماهیت اسپرتی که دارد قادر است شور و هیجان را نیز به شما پیشکش نماید و در تمامی مسیرها لذت و آدرنالین را با امنیت و ویژگی‌های لوکس درهم آمیزد.

پس اگر به دنبال یک خودروی خاص، قدرتمند، ایمن و در عین حال با کیفیت هستید بدون شک اینفینیتی FX35 شما را راضی نگاه خواهد داشت اما نباید فراموش کنید که حتی در مناطق آزاد هم می‌شود خودروهای رندتری انتخاب کرد که در تعداد بیشتر و نسخه‌های پلاک ملی در کشورمان حضور دارند و در نتیجه از شرایط خدماتی و وفور قطعات یدکی بهتر و بازار دست دوم برتر، بهره می‌برند.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران