از اولین هارلی برقی تا تولید در خارج از آمریکا

برنامه‌های جدید هارلی دیویسون برای نجات از بحران

13 مرداد 1397 11:00

مت لواتیچ (Matt Levatich) رئیس و مدیر اجرایی هارلی دیویدسون، برنامه‌های جدید خود را برای نجات از بحران فعلی که گریبان‌گیر شرکتش شده، اعلام کرده است؛ برنامه‌ای که تغییراتی بزرگی در آن به چشم می‌خورد.

تمرکز هارلی، روی تولید موتورسیکلت‌های برقی و مدل‌های کم‌حجم‌تر بنزینی است.استراتژی جدید آقای لواتیچ با نام «راه‌های بیشتر برای هارلی» اول از هر چیز، به تولید بیشتر محصولات ارزان‌قیمت‌ معطوف است. چرایی این موضوع به فروش سال گذشته هارلی برمی‌گردد؛ فروش جهانی هارلی با اینکه در 2017 حدود 0.7% رشد داشت، اما در بازار آمریکا با کاهش 6.4 درصدی فروش مواجه بود که زنگ خطری جدی برای این شرکت است.

هارلی تا سال 2020 میلادی پلتفرم جدیدی برای تولید موتورسیکلت‌هایی با حجم 500 تا 1200 سی‌سی طراحی می‌کند؛ این یعنی هارلی باید به‌تدریج از تولید مدل‌های معروف 1700 سی‌سی خود که بیش از 400 کیلوگرم وزن دارند، عقب‌نشینی کند. پلتفرم‌های جدید هارلی، طوری ساخته می‌شوند که بتوان با آن مدل‌هایی سبک‌تر و کم‌حجم‌تر نیز برای بازارهای درحال توسعه آسیایی تولید کرد.

مهم‌ترین سنت‌شکنی این شرکت 115 ساله، عرضه اولین موتورسیکلت برقی‌اش در سال 2019 است. هارلی در سال 2014 موتورسیکلتی کانسپت با نام لایووایر (LiveWire) رونمایی کرد و هرچند در این روزها مراحل تست جاده‌ای خود را می‌گذراند، ولی از سال آینده میلادی دیگر باید منتظر آمدن نسخه تولید نهایی‌اش باشیم. همچنین طبق استراتژی جدید این شرکت، هارلی تا سال 2022 باید مدل‌های برقی متنوع‌تر دیگری نیز بسازد.

مهم‌ترین چالش بر سر اجرایی‌شدن برنامه‌های جدید هارلی، جنگ تجاری میان اروپا و آمریکاست. بعد از تصمیم هارلی برای انتقال خطوط تولیدش به خارج از آمریکا (به‌دلیل تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا)، دونالد ترامپ، در 12 تیرماه، در توییتر خبر داد که دولتش به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز دیگری (به‌غیر از هارلی) است.

واقعیت این است که هارلی، راه‌حل دیگری ندارد. این شرکت که در 2017 سهامش 13% سقوط کرده بود، تا قبل از این با تعرفه 6 درصدی اروپایی‌ها روبرو بود، ولی حالا اتحادیه اروپا، تعرفه واردات موتورسیکلت‌ها را به 31% رسانده است. از طرف دیگر، آمریکا هم تعرفه 25 درصدی برای واردات آلومینیوم و فولاد از اروپا وضع کرده. همه این‌ها یعنی هارلی، باید بخشی از تولیدش را به خارج از آمریکا منتقل کند. باب لوتز (Bob Lutz)، مدیر ارشد مالی هارلی دیویسون، می‌گوید تقابل تجاری اروپا و آمریکا در سال 2019 ممکن است ضرر 100 میلیون دلاری روی دست هارلی باقی بگذارد.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : harley-davidson.com

دیدگاه کاربران