برای دیدن محبوب‌ترین محصول تاریخ فولکس در خیابان‌ها اماده‌اید؟!

بزودی در ایران: فولکس واگن گلف GTI

16 اردیبهشت 1397 16:59

آخرین‌باری که هاچ‌بک‌های فولکس در ایران عرضه می‌شدند، یادتان هست؟ آن‌هایی که در آستانه 40 سالگی هستند، خوب می‌دانند که سال‌های دهه 90 میلادی، یا به‌عبارتی دهه 70 شمسی، آخرین زمانی بود که محصولات فولکس به‌صورت وارداتی در ایران فروخته می‌شد. یکی از همین محصولات گلف‌های نسل اول و دوم بود که این روزها هواداران زیادی درمیان تیونرها دارد.

بعد از آن دوران، هاچ‌بک دیگری که ساخت کارخانه برزیلی فولکس بود، سر از بازار کشورمان درآورد. در اسفندماه 83 تولید آزمایشی فولکس گل با تیراژ 296 دستگاه آغاز شد. در آن زمان، گل به‌صورت CKD در کارخانه بم خودرو مونتاژ می‌شد و قیمتش بیشتر از 15 میلیون تومان نبود.

فاز دوم مونتاژ گل از فروردین 84 اجرایی شد و فولکس برای این هاچ‌بک، حتی تیراژ سالیانه 15 هزار دستگاه درنظر گرفته بود، ولی با شروع تحریم‌ها در اواسط دهه 80 شمسی، نه تنها گل به تولید انبوه نرسید، بلکه خط تولید آن در سال 88 از حرکت ایستاد و برنامه مونتاژ دو محصول دیگر فولکس (بورا و پولو) نیز برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

اما این روزها که حدود یک‌دهه از توقف مونتاژ هاچ‌بک فولکس در ایران می‌گذرد، بازهم خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. فولکس همانند سال‌های دهه 90 میلادی دوباره درصدد عرضه یک هاچ‌بک وارداتی به بازار ایران است. هاچ‌بکی که این‌بار نه در مدل پایه، بلکه در نسخه ارتقایافته‌اش به کشورمان می‌آید؛ برای ورود گلف GTi آماده باشید!


کوچک‌ترین گلف در ایران

 

این روزها خانواده گلف در چندین کلاس مختلف در بازار جهانی عرضه می‌شود. معروف‌ترین مدل گلف همان نسخه هاچ‌بکی است که به‌صورت 3در و 5در تولید می‌شود. دومین مدل، نسخه Golf Sportsvan است که در کلاس ون‌های کامپکت جای می‌گیرد.

سومین نسخه این آلمانی، مدل Golf Variant است که در کلاس استیشن‌ها جای دارد و در برخی بازارها با نام‌های Estate و SportWagen نیز فروخته می‌شود. اگر همین استیشن را مناسب جاده‌های آفرود کنیم و تعلیقش را ارتقا دهیم، چهارمین نسخه گلف یعنی Golf Alltrack به‌دست می‌آید. حال که با خانواده گلف آشنا شدید، باید بدانید که ماموت خودرو درصدد عرضه نسخه هاچ‌بک گلف به بازار ایران است.

کدام GTI به ایران می‌آید؟

گلف هاچ‌بک در نسخه GTi به ایران می‌آید. اما کدام جی‌تی‌آی؟ نسل هفتم گلف وقتی در سال 2013 معرفی شد، دو نسخه مختلف GTi داشت: یکی مدل استاندارد GTi و دیگری نسخه قدرتمندتری که GTi Performance نامیده می‌شود.

 

هردو مدل، حجم موتور یکسانی دارند و هردو نیز از سری پیشرانه‌های EA888 Gen3 فولکس هستند. در جدول زیر تفاوت هردو نسخه GTi را در گلف 2016 مشاهده می‌کنید.

 

  GTi Performance 2016 GTi 2016
کد پیشرانه CHHA CHHB
قدرت 227hp 217hp
گیربکس 6 دستی
6 اتومات دوکلاچه
6 دستی
6 اتومات دوکلاچه
گشتاور 350nm 350nm
شتاب 6.4sec 6.5sec

اما طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت ثبت سفارش، گلف GTi با پیشرانه CHHA و جعبه‌دنده اتومات، مجوز واردات گرفته است. بنابراین باید منتظر آمدن نسخه GTi Performance آن باشیم. اما صبر کنید! گلف برای سال 2017 به‌روزرسانی مختصری را تجربه کرد. گلف‌های جدید نسل هفتم (مدل 2017 به بعد) حالا به MK7.5 معروف شده‌اند و علاوه‌بر ظاهر، در قسمت فنی نیز بهتر از قبل هستند. در جدول زیر، مشخصات فنی هردو نسخه گلف GTi را مشاهده می‌کنید. از آنجایی که معیارمان جعبه‌دنده اتومات است، بنابراین از نسخه‌های دنده دستی آن صرف‌نظر کرده‌ایم.

  GTi Performance
2018
GTi
2018
Mini Cooper S
2018
BMW 125i
2018
کد پیشرانه CHHA CHHB B48A20-A B48B20-B
پیشرانه 2.0 لیتر توربو
گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه 6 اتومات دوکلاچه 6 اتومات 8 اتومات
قدرت 241hp 227hp 192hp 221hp
گشتاور 370nm 350nm 280nm 310nm
شتاب 6.2sec 6.4sec 6.8sec 6.1sec
سرعت 248km/h 248km/h 230km/h 243km/h
مصرف شهری 8.2L 8.2L 6.8L 7.2L
مصرف جاده‌ای 5.2L 5.4L 4.6L 4.9L
مصرف ترکیبی 6.3L 6.4L 5.4L 5.7L
حجم باک 50L 44L 52L
حجم صندوق 380L 278L 360L
وزن خالص 1415kg 1386kg 1315kg 1400kg
طول 4268mm 4005mm 4329mm
عرض 1799mm 1932mm 1765mm
ارتفاع 1482mm 1425mm 1421mm
فاصله محوری 2626mm 2670mm 2690mm

با بیشترین تجهیزات رفاهی

با اینکه هنوز لیست تجهیزات گلف GTi وارداتی منتشر نشده، اما تجربه نشان داده که ماموت خودرو، محصولاتش را با کامل‌ترین پکیج به ایران می‌آورد. پس با این پیش‌فرض می‌توان گفت که این آلمانی در فول‌ترین نسخه خود تجهیزات زیر را خواهد داشت:

  • هندزفری
  • شش ایربگ
  • سنسور باران / سنسور باد تایر
  • ایزوفیکس / کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده
  • مانیتور 8 اینچی لمسی
  • دوربین عقب
  • دوربین 360 درجه یا Area View
  • دی‌لایت / اتولایت
  • چراغ‌های LED جلو و عقب / مه‌شکن‌های LED
  • لنزهای چرخشی یا AFS
  • رینگ‌ 18 اینچی با تایرهای 225/40
  • تعلیق اسپرت
  • فرمان الکترومکانیکی
  • کالیپر ترمز قرمز
  • دیفرانسیل ضدلغزش جلو
  • استارت دکمه‌ای
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • صندلی تاشو عقب دوتکه
  • صندلی 12 حالته برقی راننده
  • صندلی 8 حالته نیمه‌برقی سرنشین جلو
  • کنترل پایداری یا ESC
  • کنترل کشش یا ASR
  • قفل الکترونیکی دیفرانسیل یا EDL
  • کروز کنترل هوشمند یا ACC
  • کنترل الکترونیکی شاسی یا DCC
  • کنترل الکترونیکی گشتاور چرخ‌ها یا XDS

 

چه قیمتی دارد؟

قیمت پایه‌ای گلف GTi در بازار آمریکا از حدود 27 هزار دلار شروع می‌شود. اما اگر نسخه GTi Performance آن‌را با همه آپشن‌هایش بخواهید، قیمت این آلمانی به حدود 37 هزار دلار می‌رسد. حال به بازار امارات برویم؛ در آنجا قیمت نسخه پایه‌ای GTi حدود 145 هزار درهم (تقریبا 218 میلیون تومان) است درحالی‌که نسخه فول آپشن آن حدود 170 هزار درهم (تقریبا 255 میلیون تومان) می‌ارزد.

بنابراین می‌توان گلف GTi وارداتی را هم‌قیمت مینی کوپرS و همچنین ب‌ام‌و 125i دانست و برچسب قیمتی‌اش را هم باید چیزی بین 400 تا 450 میلیون تومان تصور کرد.

 

 

 

دیدگاه کاربران