سوپراسپرتی هیبریدی

معرفی مک‌لارن آرتورا مدل 2022

29 بهمن 1399 19:40

سال 2012 بود که مک‌لارن اولین ابرخودروی هیبریدی خود، یعنی P1، را با قابلیت تولید 903 اسب‌بخار قدرت، برد الکتریکی 31 کیلومتری و شتاب 2.8 ثانیه‌ای تولید کرد. اما قیمت P1 از یک میلیون دلار تجاوز کرد و حالا مک‌لارن یک سوپراسپرت هیبریدی را با میزان توانایی الکتریکی یکسان و قیمت مناسب‌، معرفی کرده است.

آرتورا تنها 0.2 ثانیه کندتر از P1 عمل می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز 330 کیلومتر برساعت است.آرتورا (Artura) 2022، اولین سری هیبریدی با عملکرد بالا در بین محصولات مک‌لارن است. پیشرانه 6 سیلندر Vشکل 3 لیتری آرتورا، توئین‌توربوست که به تنهایی قادر است 577 اسب‌بخار قدرت و 584 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. موتورالکتریکی نیز در محفظه انتقال‌قدرت قرار دارد که 94 اسب‌بخار قدرت و 225 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند تا مجموع خروجی ترکیبی به 671 اسب‌بخار قدرت و 804 نیوتن‌متر گشتاور برسد. این خروجی توسط جعبه‌دنده 8 سرعته دوکلاچه جدیدی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

نیروی ترکیبی دو پیشرانه باعث می‌شود تا مک‌لارن آرتورا در مدت 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. این بدین معناست که آرتورا تنها 0.2 ثانیه کندتر از P1 عمل می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز 330 کیلومتر برساعت است.

کابین مک‌لارن آرتورا مدل 2022

موتورالکتریکی از یک بسته باتری 5 لیتیوم‌یونی با ظرفیت 7.4 کیلووات‌ ساعت تشکیل شده که همانند P1 دارای برد 31 کیلومتری با قابلیت پلاگین است‌. خریداران مک‌لارن آرتورا به کمک شارژر استاندارد EVSE می‌توانند خودروی خود را به مدت دو ساعت و نیم، از صفر تا 80 درصد شارژ کنند.

مهندسان شرکت مک‌لارن، پلتفرم جدید و سبکی را به کمک فیبرکربن و آلومینیوم برای پیشرانه‌های هیبریدی خود طراحی کرده‌اند که در عین نگه‌داشتن ظاهر مناسب، وزن خودرو را نیز تا میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. آرتورا اولین خودرویی است که از این سبک معماری جدید سبک‌وزن و کربنی مکلارن (MCLA) بهره‌مند شده و حالا وزن آن به 1498.2 کیلوگرم می‌رسد.

اجزای پیشرانه، مانند موتور و بسته‌باتری، تنها 130 کیلوگرم وزن دارند (بسته‌ باتری 88 کیلوگرم است و موتورالکتریکی 15.4 کیلوگرم) پیشرانه بنزینی نیز 160 کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با پیشرانه 8 سیلندر V شکل قبلی، 50 کیلوگرم سبک‌تر است.

شارژ موتور الکتریکی مک لارن آرتورا

سبک طراحی جدید MCLA به مک‌لارن کمک کرده تا برای اولین بار در مدل آرتورا از چند سیستم‌ ایمنی به طور همزمان استفاده کند. سیستم‌های هوشمندی همچون کروزکنترل تطبیق‌پذیر، هشدار خروج از خطوط، نوربالا خودکار و تشخیص علائم جاده به صورت استاندارد برای آرتورا در دسترس هستند که با تغییر و به روز‌رسانی‌های وضعیت جاده و هوا، هماهنگی می‌شود.

همچنین آرتورا اولین خودرویی است که با سیستم جدید اطلاعات‌ و‌ سرگرمی مک‌لارن به نام MIS II، به همراه یک صفحه‌نمایش لمسی با کیفیت بالا، مجهز می‌شود. این سیستم از رابط‌های کاربری Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند. همچنین نرم‌افزار موسیقی از راه دور نیز با عملکرد Variable Drift Control در نظر گرفته شده است.

آرتورا ابرخودروی هیبریدی جدید مک‌لارن

قیمت نسخه پایه مک‌لارن آرتورا در آمریکا 225 هزار دلار است. علاوه‌براین خریداران می‌توانند، سه تریم Performance ،TechLux و یا Vision را نیز با ویژگی‌های متفاوت سفارش دهند.

دیدگاه کاربران