کمک به رانندگی بهتر

سامانه‌های پیشرفته در خودروهای امروزی

28 مهر 1399 15:47

خودروهای مدرن امروزی به انواع و اقسام سامانه‌های کنترلی اعم از مکانیکی و الکتریکی مجهز هستند. این روزها تعداد و عرضه این تجهیزات به قدری در خودروهای مدرن توسعه و گسترش یافته است که حتی برخی از آن‌ها برای دوستداران این صنعت نیز ناشناخته هستند. از آنجایی که طی سالیان اخیر خودروهای مدرن بسیاری وارد کشورمان شده است لذا برای آشنایی بیشتر شما عزیزان برخی از این سامانه‌ها را به طور مختصر و گذرا مورد بررسی قرار دادیم.

سامانه کنترل حرکت در سرازیری

سامانه کنترل حرکت در سرازیری (Hill Start Assist Control یا HAC) یک سامانه کمکی بسیار کارآمد در خودروهای بلندقامت، به ویژه انواع آفرودر آن است. این سامانه تنها در سراشیبی‌ها وارد عمل شده و با کنترل الکتریکی ترمزهای خودرو موجب می‌شود که خودرو در هنگام تردد در یک سراشیبی به سمت عقب برنگردد و کاملاً در جای خود محکم و ثابت بماند.

قفل دیفرانسیل

قفل دیفرانسیل

قفل دیفرانسیل (Differential Lock) یک سامانه مکانیکی یا الکتریکی هوشمند در برخی خودروهای آفرودر مدرن امروزی است. این سامانه در زمان کاهش چسبندگی در یکی از چرخ‌های محرک جلو یا عقب، از هرزگردی آن چرخ جلوگیری نموده و موجب پایداری و نیز چسبندگی بیشتر خودرو به سطح یک مسیر ناهموار می‌شود. کارآمدترین نوع این سامانه، قفل دیفرانسیل از نوع مرکزی است که در صورت فعال شدن توسط راننده، چنانچه یکی از چرخ‌های خودرو در جاده‌ای ناهموار یا خاکی شروع به هرزگردی کند، امکان حرکت خودرو از طریق چرخ‌های دیگر جلو یا عقب آن میسرخواهد شد.

دیفرانسیل با محدودیت لغزش

دیفرانسیل با محدودیت لغزش ( Limited Slip Differentialیا LSD)، یک سامانه ابداعی از سوی فردیناند پورشه است. این سامانه در تمامی سطوح خیس جاده‌ای، به ویژه در پیچ‌ها و زمین‌های لغزنده، جلوی سر خوردن و انحراف خودرو از مسیر حرکت را می‌گیرد. تفاوت این نوع از دیفرانسیل پیشرفته با دیفرانسیل‌های استاندارد این است که در هنگام شتاب‌گیری و کاهش سرعت نیز می‌تواند خودرو را به سهولت کنترل کند.

سامانه فرمان‌پذیری تمامی چرخ‌ها

سامانه فرمان‌پذیری تمامی چرخ‌ها

سامانه فرمان‌پذیری تمام چرخ‌ها (All-Wheel Steering یا AWS) یک سامانه پیشرفته در بخش فرمان خودرو است که با کاربرد آن، دو چرخ عقب خودرو همچون چرخ‌های جلوی آن فرمان‌پذیر می‌شوند. در این سامانه که نخست توسط شرکت هوندا ابداع و معرفی شد،چرخ‌های عقب خودرو در سرعت‌های پایین و در جهت عکس چرخ‌های جلو، با زاویه‌ای ناچیز فرمان می‌گیرند تا شعاع گردش خودرو در محیط‌های کوچک‌تر بیشتر شده و فرمان دادن آن سهل‌تر شود. در نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس (W 223) این سامانه به طور استاندارد توسط سازنده عرضه می‌شود.

سامانه کنترل خزش

سامانه کنترل خزش (Crawl Control) یک سامانه ابداعی توسط شرکت تویوتا است که به هنگام عمل آفرودینگ در سرعت‌های آهسته، سامانه فنربندی خودروهایی همچون لکسوس LX570 را در جاده‌های ناهموار کنترل می‌کند.

سامانه Air Scarf

سامانه Air Scarf

سامانه Air Scarf که توسط شرکت مرسدس‌بنز ابداع شده است، در هوای سرد، اسباب جریان هوای گرم پس از عبور از شیشه در خودروهای روباز را مهیا می‌کند.

سامانه‌های تعلیق فعال ABD و PDCC

سامانه‌های کنترل فعال بدنه (Active Body Control  - ABD) و کنترل دینامیک شاسی پورشه (Porsche Dynamic Chassis Control یا PDCC)، دو سامانه ابداعی مدرن از طرف شرکت‌های مرسدس‌بنز و پورشه آلمان هستند. این سامانه‌های پیچیده و بسیار پیشرفته به وسیله کمک‌فنرهای هوشمند و کنترل‌شونده از چرخش طولی و عرضی بدنه خودرو در پیچ‌ها و دست‌اندازها جلوگیری می‌کنند. این دو سامانه عمدتاً به دلیل افزایش مصرف سوخت، اغلب در خودروهای گران‌قیمت و سنگین وزنی همچون مرسدس‌بنز کلاس S و پورشه کاین آن‌هم به صورت سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سامانه بالانس فشار ترمز در پیچ‌ها

سامانه بالانس فشار ترمز در پیچ‌ها

سامانه بالانس فشار ترمز در پیچ (Cornering Brake Control یا CBC) یک سامانه ابداعی توسط شرکت ب‌ام‌و است که در حال حاضر در اغلب مدل‌های مدرن این خودروساز ارائه می‌شود. این سامانه به عنوان مکملی برای سامانه ضد بلوکه ترمز (ABS) در کنار سامانه کنترل پایداری به کار می‌رود و وظیفه حفظ ثبات و پایداری خودرو را در زمان عمل ترمزگیری در سر پیچ‌ها برعهده دارد. به زبانی ساده، این سامانه وظیفه بالانس فشار ترمز بر چرخ‌های خودرو را در سرپیچ‌ها عهده‌دار است.

مترجم : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران