مادر همه هیولاها

بولید، سوپراسپرت مسابقه‌ای بوگاتی

8 آبان 1399 09:14

ابرخودروی بولید (Bolide) جادوی جدید بوگاتی که منحصراً برای پیست ساخته شده، با مشخصات فنی حیرت‌انگیز رونمایی شد.

افسانه جدید بوگاتی با قدرت نهایی 1825 اسب‌بخاری و گشتاور 1850 نیوتن‌متری دیگر مجالی برای تنفس رقبا باقی نگذاشته است.بازگشت بوگاتی به دنیای ابرخودروهای دیوانه‌کننده، بازگشتی تحسین‌برانگیز است. بولید جدیدترین دستاورد فرانسوی‌ها باز هم به همان نیروگاه ترسناک 8 لیتری 16 سیلندر Wشکل وفادار مانده است. خودرویی که البته هنوز هم خواص غلیظ لوکس‌گرایانه قبلی را حفظ کرده است.

تیر خلاص بوگاتی اگرچه بر پایه شیرون طراحی شده ولی اکنون با بهترین المان‌های آیرودنیامیک آمده تا بیشترین نیروی پایین‌برنده در یکی خودروی مسابقه‌ای را به نمایش بگذارد. اما این تمام شگفتی‌های بولید نیست. افسانه جدید بوگاتی با قدرت نهایی 1825 اسب‌بخاری و گشتاور 1850 نیوتن‌متری دیگر مجالی برای تنفس رقبا باقی نگذاشته است. خودرویی که وزن خالص آن به طرزی حیرت‌انگیز عدد 1240 کیلوگرم را نشان می‌دهد. حالا متوجه می‌شویم که چرا عملکرد این خودرو شبیه به خودروهای فرمول یک شده است.

بوگاتی بولاید

برای رسیدن به این درخشش بی‌نظیر، بوگاتی فقط از پیچ و المان‌های اتصالی تیتانیومی استفاده کرده است. حجم‌دهی بدنه توسط دیواره نازک تیتانیومی انجام شده است. شاسی‌ فیبر کربنی یک پارچه و البته دیسک ترمزهای سرامیکی در این میان بی‌تاثیر نبوده‌اند. اینها همه باعث شده‌اند تا بوگاتی بولید قوی‌ترین، سریع‌ترین و البته سازش‌ناپذیرترین محصول تمام تاریخ بوگاتی باشد. خودرویی که حالا راحت‌تر از هر زمان دیگری می‌تواند به سرعتی بالاتر از 500 کیلومتر برساعت دست پیدا کند.

اعداد و ارقام مربوط به عملکرد بوگاتی بولید تا حدودی باورنکردنی هستند. با این خودرو می‌توان صفر تا صد کیلومتر برساعت را فقط در 2.17 ثانیه پیمود. شتاب صفر تا 200 آن 4.36، صفر تا 300 معادل 7.37 و صفر تا 400 کیلومتر برساعت آن 12.08 ثانیه ثبت شده است. اکنون وقت آن است که بدانید بوگاتی بولید صفر تا 500 کیلومتر برساعت را نیز در 20.16 ثانیه می‌پیماید.

سوپراسپرت مسابقه ای بوگاتی

با این خودرو می‌توان شتاب جانبی تا سقف 2.8 واحد G را نیز تحمل کرد. بوگاتی مدعی است که بولید می‌تواند یک دور پیست مخصوص مسابقات لومان را در 3 دقیقه و 7 ثانیه بپیماید. البته پیمایش یک دور از رینگ شمالی پیست جهنم سبز (نوربورگ‌رینگ) برایش فقط 5 دقیقه و 23 ثانیه زمان می‌برد.

یکی از دلایل ثبت این ارقام باورنکردنی، شکل منحصربه‌فرد بدنه و لحاظ کردن المان‌های پیچیده مربوط به آیرودینامیک بوده است. مانند دریچه‌های هوا تعبیه شده در سرتاسر بدنه که حتی یک نمونه آن را می‌توان روی سقف خودرو نیز مشاهده کرد. در سرعت‌های پایین منافذ این دریچه سقفی صاف باقی می‌‌ماند ولی وقتی سرعت آرام آرام افزایش پیدا می‌کند این دریچه‌ها به تنهایی باعث کاهش 10 درصدی ضریب درگ می‌شوند. هم‌چنین نیروی بالابرنده در این قسمت به میزان 17 درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

فرم بدنه به گونه‌ای طراحی شده تا جریای هوای ورودی به سمت بال عقب هدایت شود. در سرعت 320 کیلومتر برساعت، نیروی پایین‌برنده در قسمت بال عقب به 1800 کیلوگرم می‌رسد. در حالی که این نیرو در بال محور جلو 800 کیلوگرم است.

کابین بوگاتی بولاید

به طور حتم این خودرو چیزی فراتر از یک نمونه آزمایشی و کانسپت است. چراکه بوگاتی الزامات ایمنی FIA را برای آن کسب کرده است. هم‌چنین به طرزی عجیب این خودرو شبیه به محصولات استقامتی کلاس LMP1 مسابقه 24 ساعته لومان است. به گفته استفان الروت عضو هیات مدیره بوگاتی و رئیس بخش توسعه فنی این خودرو، بولید آخرین پاسخ بوگاتی به این سوال است که چرا شرکت یک ابرخودروی مخصوص مسابقه با استانداردهای FIA نمی‌سازد؟

آیا این به معنی آن است که بوگاتی قصد دارد بولید را به صورت محدود تولید کند؟ شرکت می‌گوید هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است. اما با توجه به تلاش‌هایی که برای ساخت این نمونه صورت گرفته، می‌توانیم به صراحت بگوییم که بولید شانس خوبی برای تبدیل شدن به مادر همه هیولاها را دارد.

دیدگاه کاربران