تنها SUV ایسوزو، با پلتفرم جنرال موتورز

ایسوزو MU-X مدل 2021

11 آبان 1399 18:00

با توقف تولید ون ایسوزو پنتر (Panther) در سال 2020، حالا خانواده ایسوزو در گروه خودروهای سواری، فقط دو عضو دارد؛ یکی پیکاپ ایسوزو D-Max و دیگری هم شاسی بلند MU-X که حالا نسل جدیدش، برای نخستین‌بار در تایلند رونمایی شده است.

MU-X جدید با همان پلتفرم پیکاپ دی‌مکس ساخته شدهبا اینکه شاسی‌بلندهای سری MU از دهه 80 میلادی در بازارهای آسیایی حضور دارد، اما ایسوزو MU-X در 2013 متولد شد. ساخت این شاسی بلند سایز متوسط، نتیجه همکاری مشترک ایسوزو و جنرال موتورز بود تا جایی که ایسوزو از پلتفرم نسل دوم شورولت تریل‌بلیزر برای ساخت نسل اول ایسوزو MU-X استفاده کرد.

ایسوزو ام ‌یو ایکس، حدود 7 سال روی خط تولید ماند تا آنکه در اواسط آبانماه 99، نسل دومش، در همان جایی که نسل اولش رونمایی شده بود، یعنی بازار تایلند، برای نخستین‌بار معرفی شد. نسل جدید MU-X با پلتفرم نسل سوم ایسوزو دی‌مکس ساخته شده و حتما می‌دانید نسل چهارم مزدا BT-50 که از سال 2020 به بازار جهانی آمده، دقیقا از همین پلتفرم بهره گرفته است.

در ایسوزو MU-X جدید، جلوپنجره و چراغ‌ها تغییر کرده‌اند اما سپرهای جلو و عقب، تقریبا همان استایل قدیمی‌شان را حفظ کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های ظاهری در نسل اول ایسوزو MU-X که شهرت جهانی پیدا کرد، طراحی خاص شیشه عقبش بود، طوری که تا نزدیکی ستون C خودرو هم کشیده شده بود. ولی حالا در نسل جدید MU-X، دیگر چنین چیزی را نمی‌بینیم و ایسوزو به طراحی منطقی‌تری رسیده. رینگ‌ها نیز که سایزشان از 17 تا 20 اینچ متغیر است، دوباره طراحی شده‌اند.

نسل دوم ایسوزو MU-X در همه ابعاد بزرگتر شده؛ طولی کلی خودرو با 20 میلیمتر افزایش حالا به 4850 میلیمتر رسیده. عرض خودرو 10 میلیمتر افزایش یافته و به 1870 رسیده. ارتفاع هم با جهش 15 میلیمتری، به عدد 1875 میلیمتر رسیده است. حتی فاصله محوری خودرو نیز تغییر کرده و با حدود یک سانتیمتر افزایش، معادل 2855 میلیمتر شده.

برخلاف چهره ظاهری، کابین MU-X یک کپی کامل از کابین دی‌مکس است و حتی آن کلیدهای 11گانه که در پنل تهویه دی‌مکس وجود داشت، در اینجا هم دیده می‌شود. ایربگ‌های شش‌تایی، کروز کنترل با لیمیتر، رادار نقطه کور، سیستم کمکی حرکت در شیب، نوربالای اتومات و ماینتور 7 اینچی استاندارد یا 9 اینچی سفارشی، از دیگر تجهیزات ایسوزو ام‌یوایکس هستند.

ایسوزو برای MU-X هیچ اعتقادی به موتورهای بنزینی ندارد و حتی نسل اولش را فقط با موتورهای توربو دیزلی 4 سیلندر، تحویل مشتریانش می‌داد. حالا برای نسل دوم MU-X دوباره همین اتفاق تکرار شده و ایسوزو از همان موتورهای 1.9 لیتری توربو دیزلی و 3.0 لیتری توربو دیزلی استفاده کرده است که موتور اول، 150 اسب بخار و 350 نیوتن متر دارد و موتور دوم نیز 190 اسب بخار و 450 نیوتن متر تحویل‌تان می‌دهد. ایسوزو، گیربکس 6 دنده اتومات و سیستم محرکه دو دیفرانسیل را همچنان بصورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

قیمت ایسوزو ام‌یوایکس 2021 در تایلند معادل یک میلیون و 109 هزار تا یک میلیون و 591 هزار بات است؛ یعنی معادل تقریبی 35 تا 51 هزار دلار. میتسوبیشی پاجرو اسپرت و تویوتا فورچونر، از جمله رقبای این شاسی بلند هستند.

ایسوزو MU-X علاوه بر تایلند، در چین و هندوستان هم تولید می‌شود و کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، اندونزی، مالزی، پاراگوئه، فیلیپین، استرالیا و ویتنام، بازارهای اصلی فروش آن هستند.

دیدگاه کاربران