• کي ام سي A5 کرمان موتور

نمایشگاه مشهد: تبدیل SWM به KMC

بررسی کی ام سی A5 کرمان موتور (KMC A5)

11 شهریور 1402 10:18

رونمایی KMC A5 در مشهد

شهریور 1402: شرکت کرمان موتور در جریان نمایشگاه خودرو مشهد 1402 برای نخستین‌بار از محصول جدیدی با نام KMC A5 رونمایی کرد؛ البته این محصول، همان کراس‌اوری است که چندین سال پیش، با نام SWM G01F در شرکت سیف خودرو مونتاژ می‌شد.

هنوز اطلاعات دقیقی درباره زمان ورود این خودرو به بازار کشورمان در دسترس نیست.


از اس دبلیو ام به کی ام سی

شروع دوباره تحریم‌های صنعت خودروسازی ایران که در اوایل سال 1397 و بعد از خروج ایالات متحده از برجام، صورت گرفت، نه تنها برندهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای را از بازار کشورمان فراری داد، بلکه حتی برخی از برندهای چینی‌ها را هم از بازار کشورمان حذف کرد؛ مثل بایک، برلیانس، دانگ فنگ، هایما و حتی برندهای تازه‌واری مانند هاوال، بی‌وای‌دی و بیسو هم ترجیح دادند که فعالیت‌شان را در ایران متوقف کنند. 

در میان برندهایی که فعالیت‌شان در ایران متوقف شد، بسیو بیشتر از بقیه ضربه خورد، چراکه فقط توانست کراس‌اور کامپکت BISU T3 را در فاصله سال‌های 1398 و 1399 به بازار کشورمان بفرستد. از آنجایی که سیف خودرو، امکان تحویل BISU T5 را نداشت، به سراغ برند جدیدی بنام SWM رفت تا حواله‌های بیسو را با محصولات این برند، جایگزین کند. تلاش‌های سیف خودرو سرانجام در اواسط بهار 1399 به ثمر نشست و اولین محصول این برند تازه‌وارد که SWM G01 نام داشت، بدست خریدارانش رسید.

اما پس از گذشت چندین ماه از شروع مونتاژ G01 در سیف خودرو، این شرکت تحویل دومین محصول اس‌دبلیوام را هم آغاز کرد؛ خودرویی که با نام SWM G01F بدست خریداران ایرانی رسید. در واقع G01F، برادر دوقلوی G01 است ولی با این تفاوت که لباس اسپرتی بر تن دارد. اس‌دبلیوام G01F نیز همچون برادرش، محصول سال 2018 است و فقط چندماه، دیرتر از G01 به بازار چین رسید.

شرکت سیف خودرو، مونتاژ محصولات SWM را تا سال 1400 انجام داد اما به دلایل مختلف، عرضه این خودروها متوقف شد و برخی از مشتریان این شرکت نیز دچار مشکلات متعددی شدند.

ولی حالا شرکت کرمان موتور، به میدان آمده و می‌خواهد مونتاژ محصولات SWM را از سر بگیرد. البته تحت برند خودش؛ یعنی برند کی‌ام‌سی. اولین محصولی که از برند SWM به خطوط تولید کرمان موتور قدم گذاشته، همان SWM G01F است که با نام جدید KMC A5 وارد بازار کشورمان خواهد شد.

تفاوت های KMC A5 با SWM G01

با اینکه KMC A5 برای آنهایی ساخته شده که حاضرند در ازای هزینه بیشتر، خودروی اسپرت‌تری هم داشته باشند اما این نکته را هم فراموش نکنیم که این هزینه اضافی را فقط و فقط برای داشتن «کیت بدنه» آن می‌پردازیم؛ نه چیز دیگری! به عبارت بهتر، تنها مزیت KMC A5 نسبت به SWM G01، مربوط به کیت بدنه جذابی است که روی خودرو A5 نصب شده.

کیت بدنه کی ام سی A5، هم جلوپنجره را تغییر داده و هم ورودی هوای بزرگی به سپر جلو افزوده است. ورودی هوای طرفین سپر را اگر خوب ببینید، متوجه فیک‌بودن آن می‌شوید. در نمای جانبی خودرو، تغییر خاصی رخ نداده اما رنگ مشکی رکاب‌ها و زه اطراف گلگیرها، تغییر یافته‌ و همرنگ بدنه شده‌اند. 

در نمای عقب، همچون نمای جلویی KMC A5، با ویژگی‌های بیشتری روبرو می‌شویم. اولین نکته‌ای که خودنمایی می‌کند، اسپویلر کوچکی که در زیر شیشه عقب نصب شده. دومین نکته، تغییر سپر عقب است طوری که حالا دو خروجی هوا در طرفین آن دیده می‌شود که البته این خروجی‌ها همانند ورودی هوای سپر جلو، صرفا جنبه تزئینی دارند و جریان هوا را جابجا نمی‌کنند. سومین نکته را هم باید اضافه‌شدن دیفیوزر به سپر عقب بدانیم که باعث شده خروجی اگزورها نیز تغییر کند و از حالت مستطیلی شکل در SWM G01، به حالت دایره‌ای شکل در KMC A5 تبدیل شود.

تغییرات جدید در کابین کی ام سی A5

در کابین کی‌ام‌سی A5 همه چیز همانند کابین G01F است ولی چندین تغییر مختصر در آن رخ داده. بعنوان مثال، رنگ تریم داخلی، تغییر کرده است. همچنین در کنسول وسط، دیگر خبری از اهرم دنده نیست چراکه بجای آن، از موس چرخشی استفاده شده است.

جالب است این نکته را هم بدانید که در بازار چین، SWM برای خریدارانی که مدل G01F را با رنگ بدنه‌ای بغیر از سفید و مشکی انتخاب می‌کنند، امکان سفارش تریم رنگی برای کابین را هم فراهم می‌کند. مثلا اگر بدنه قرمز را سفارش دهید، درون کابین نیز تریم قرمز (شامل قسمت‌‌هایی از روکش صندلی‌ها، داشبورد و کنسول وسط) را می‌بینید. 

مشخصات فنی کی ام سی A5

در قسمت فنی، باید بگوییم که KMC A5 همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ SWM G01F را در سینه‌اش دارد که حدود 155 اسب‌بخار را به چرخ‌های جلو می‌فرستد ولی با این تفاوت که طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت کرمان موتور، گشتاور خروجی این موتور، اندکی کاهش یافته و به حدود 212 نیوتن‌متر رسیده است.

نکته مهم دیگر این است که برخلاف SWMهای مونتاژی شرکت سیف خودرو که گیربکس 6 دنده اتوماتیک (AT6) داشتند، اما در کی‌ام‌سی A5 مونتاژی شرکت کرمان موتور، شاهد گیربکس دوکلاچه 7 دنده اتوماتیک (DCT7) هستیم که خوشبختانه از نوع تَر (wet) است.

دیدگاه کاربران
9468 1400/4/10
عاليه من خريدم و بسيار نرم تر و اتاق جادارتر از خودروهاي مشابه داره و ليست اپشنهاش خيلي كامل تر از خودروهاي مشابه هست اين خودرو بسيار راضي كننده هست
پاسخ
1
2
3
حسین 1402/6/11
مگه چه تعداد ازش وارد شد برا یه قطعش باید از چین سفارش بدی خدماتش صفره
0
1