رویای خودروهای پرنده واقعی شد

اروپا به لیبرتی PAL-V مجوز داد

12 آبان 1399 15:30

شرکت هلندی Pal-V می‌گوید محصول جدیدشان به اسم لیبرتی توانسته نخستین خودرویی باشد که مجوز پرواز در اروپا را اخذ کرده است.

تنها افرادی مجاز به قرارگیری پشت فرمان آن هستند که گواهینامه مخصوص رانندگی با خودروهای پرنده را دارند. لیبرتی خودروی پرنده‌ای است که ساختار سه چرخه آن باعث کاهش وزن خالص آن نسبت به خودروهای چهار چرخ شده است. اولین خودروی پرنده مجوزدار دنیا قابلیت جابجایی دو نفر را دارد. همانطور که پیش‌بینی می‌شود، بال‌های لیبرتی قابلیت تاشوندگی دارند.

پیشرانه 100 اسب‌بخاری لیبرتی وقتی روی زمین حرکت می‌کند کاری می‌کند که سرعت آن به 160 کیلومتر برساعت برسد. شتاب صفر تا صد آن نیز 9 ثانیه ثبت شده است. در مقابل وقتی این خودرو به حالت پروازی درمی‌آید قدرت پیشرانه آن به 200 اسب‌بخار می‌رسد. با این وسیله نقلیه می‌توانید بعد از پیمایش 330 متر از زمین بلند شوید و پرواز کنید و در آسمان به سرعت نهایی 180 کیلومتر برساعت برسید.

خودروی پرنده لیبرتی PAL-V

سقف پرواز لیبرتی 3500 متر است. این خودروی پرنده می‌تواند بعد از تنها 30 متر حرکت روی زمین به طور کامل متوقف شود. مخزن سوخت لیبرتی 100 لیتری است که برای حدود 4 ساعت و نیم پرواز کفایت می‌کند. معادل زمینی این پیمایش حدود 500 کیلومتر است.

هلندی‌ها این پروژه را از سال 2012 آغاز کرده‌اند و تا کنون بیش از 1200 آزمایش مختلف روی آن انجام داده‌اند. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که لیبرتی تا سال 2022 در آسمان و زمین مشاهده خواهد شد.

شرکت PAL-V می‌گوید با وجود قیمت 399 هزار دلاری لیبرتی آن هم برای نسخه پایه، صف رزرو فراتر از انتظار بوده است. نکته جالب اینجاست که تنها افرادی مجاز به قرارگیری پشت فرمان آن هستند که گواهینامه مخصوص رانندگی با خودروهای پرنده را دارند.

مترجم : نیما حدادی

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران