• معرفي خودروي پرنده ايکس-پنگ
  • معرفي خودروي پرنده ايکس-پنگ
  • معرفي خودروي پرنده ايکس-پنگ
  • معرفي خودروي پرنده ايکس-پنگ
  • معرفي خودروي پرنده ايکس-پنگ
  • معرفي خودروي پرنده ايکس-پنگ

عرضه از 2026

معرفی خودروی پرنده ایکس-پنگ

19 شهریور 1403 11:29

ایکس-پنگ (Xpeng) که 10 سال پیش تاسیس شده، تاکنون در زمینه تولید خودروهای برقی بسیار موفق بوده تا جایی که نظر فولکس واگن را برای سرمایه‌گذاری جلب کرده است. این شرکت علاوه بر طراحی سامانه خودران و دستیار صوتی هوشمند، به ساخت خودروهای پرنده هم علاقه نشان داده است.

البته طراحی و ساخت خودروهای پرنده به زیرمجموعه ایکس-پنگ یعنی ایکس-پنگ آئرو اچ تی (Xpeng AeroHT) واگذار شده است. نخستین طرح از خودروی پرنده این شرکت به پهپاد شباهت داشت، اما اکنون یک خودروی پرنده eVTOL یا وسیله نقلیه برقی با قابلیت فرود و پرواز عمودی را معرفی کرده است. این خودرو قابلیت حرکت در جاده‌های عادی را نیز دارد.

البته تمام این موارد فعلا در سطح تئوری بیان می‌شود، چرا که وسایل نقلیه eVTOL در حال حاضر مجاز به شمار نمی‌آیند، اما با پیشرفت این فناوری، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک و لااقل در چین، شاهد حرکت این وسایل نقلیه هوایی باشیم.

معرفی خودروی پرنده ایکس-پنگ

طرح خودروی پرنده ماژولار ایکس-پنگ با نام جدید Land Aircraft Carrier، تاکنون چند بار دستخوش تغییر شده است. اواخر سال 2023 و در جریان رویداد 1024 Tech Day با این خودرو ملاقات کردیم.

لند ایر کرفت کریر یک خودروی مینی ون با سه محور و ابعاد 5.5، 2 و 2 متر در طول، عرض و ارتفاع است. در این خودروی پلاگین-هیبرید 4 نفره با ساختار 800 ولتی، پیشرانه درونسوز فقط به عنوان ژنراتور باتری‌ها فعالیت می‌کند. اما در نیمه انتهایی بدنه، یک وسیله نقلیه هوایی با ظرفیت دو سرنشین و شش ملخ قرار دارد. این وسیله به دو چتر ایمنی هم مجهز شده است که در صورت برخورد، امکان فرود اضطراری سرنشینان از ارتفاع 50 متری را فراهم خواهد کرد. عملیات سوار و پیاده کردن این وسیله نقلیه هوایی از خودرو به صورت کاملا خودکار و با کمک یک فناوری جدید انجام می‌شود که البته فعلا درباره آن چیزی نمی‌دانیم.

این وسیله هوایی به کمک یک اهرم قابل کنترل است. بنابر اعلام سازنده، هر فردی می‌تواند پس از 5 دقیقه به فرآیند حرکت دادن آن عادت کند و پس از سه ساعت تمرین، به این عمل کاملا مسلط شود.

شعاع حرکتی لند اِیر کرفت کریر به صورت هیبرید، هزار کیلومتر اعلام شده است. وسیله نقلیه هوایی نیز می‌تواند پس از یکبار شارژ، تا شش پرواز مورد استفاده قرار بگیرد هرچند که درباره مدت زمان یا مسافت این پروازها، خبری در دسترس نیست.

معرفی خودروی پرنده ایکس-پنگ

ایکس-پنگ آئرو اچ تی برای تولید لند اِیر کرفت کریر در تاسیسات گوانگژو با ظرفیت تولید سالیانه ده هزار دستگاه برنامه‌ریزی کرده است. عملیات ساخت این کارخانه تا اواخر 2025 تکمیل خواهد شد. تحویل به مشتریان نیز از اوایل 2026 و با قیمت پایه 2 میلیون یوان (280 هزار دلار) آغاز می‌شود.

ظاهرا ایکس-پنگ آئرو اچ تی قصد دارد شبکه‌ای از کمپ‌های جهانگردی را در نقاط مختلف چین برپا کند تا مسافران بتوانند وسایل نقلیه ساخت این شرکت را مورد استفاده قرار بدهند. این شرکت پس از این، به طراحی و ساخت وسایل نقلیه هوایی دوربرد شبیه به هواپیماهای کوچک مشغول خواهد شد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران