از پیست به جاده

هوراکان STO؛ هیولای جدید لامبورگینی

29 آبان 1399 10:00

درست در میانه اسفند سال گذشته بود که شایعات عرضه یک لامبورگینی هوراکان متفاوت در رسانه‌ها منتشر شد. حتی تصویری مبهم از نسخه استتاری این خودرو نیز دیده شد. اکنون همانطور که شرکت هفته پیش وعده داده بود، جدیدترین ویرایش این خودرو با نام STO (مخفف Super Trofeo Omologata) رونمایی شده است.

این خودرو در اصل ویرایش خیابانی مدل مسابقه‌ای Squadra Corse با پیشرانه 10 سیلندر Vشکل است.همانطور که از نامش پیداست این خودرو در اصل ویرایش خیابانی همان Squadra Corse با پیشرانه 10 سیلندر Vشکل است. به عبارتی دیگر این مدل را می‌توان جانشین مناسبی برای هوراکان سری پرفورمانته هم تلقی کرد. البته تردیدی نیست که جدیدترین محصول لامبورگینی در جایگاهی بالاتر از هوراکان EVO قرار می‌گیرد.

قبل از اینکه بگویید این هوراکان چیز دیگری جزء یک نسخه اسپرت‌تر نیست، باید بگوییم که هوراکان STO شامل مجموعه بزرگی از بهینه‌سازی‌ها و ارتقای مهندسی است. به طوری که این بچه لامبورگینی را تبدیل به یک ابرخودروی واقعی کرده است. به طوری که شرکت آن را یک سلاح مرگبار جاده‌ای توصیف کرده است.

کابین لامبورگینی هوراکان STO مدل 2021

لامبورگینی هوراکان STO معادل 43 کیلوگرم سبک‌تر از ویرایش پرفورمانته‌ است. این را باید مدیون استفاده گسترده از فیبر کربن در سرتاسر بدنه آن دانست. منظور از استفاده گسترده اشاره به 75 درصد فیبر کربن در بدنه آن دارد. نکته جالب اینجاست که شیشه جلوی هوراکان STO به‌تنهایی 20 درصد سبک‌تر از مدل قبلی‌اش است. هم‌چنین شرکت رینگ‌های 20 اینچی آن را نیز از جنس منیزیم در نظر گرفته است.

مجموعه این تغییرات باعث شده تا وزن خشک لامبورگینی هوراکان STO به فقط 1339 کیلوگرم برسد. وزنی که معادل یک خودروی جمع و جور اروپایی با پیشرانه سه سیلندر است.

لامبورگینی هوراکان STO مدل 2021

برگ برنده لامبورگینی هوراکان STO را می‌توان اصلاحات آیرودینامیکی آن دانست. بهینه‌سازی‌هایی که از کاپوت جلو شروع شده، در گلگیرها و سپرها ادامه پیدا می‌کند و در هواکش‌های عقب به انتها می‌رسد. شرکت در طراحی این خودرو ادای احترامی هم به میورای افسانه‌ای و البته مدل Sesto Elemento داشته است. این را می‌توان به وضوح روی گلگیرهای عقب که مجهز به هواکش‌های NACA شده‌اند هم دید.

بد نیست بدانید خروجی لامبورگینی هوراکان STO تغییر خاصی نسبت به مدل AWD نکرده است. یعنی هم‌چنان پیشرانه 5.2 لیتری 10 سیلندر Vشکلش می‌تواند 630 اسب‌بخار ريالدرت تولید کند. عجیب آنجاست که گشتاور مدل STO رقم 565 نیوتن‌متر را نشان می‌دهد. در حالی مدل‌های EVO و پرفورمانته گشتاوری 600 نیوتن‌متری دارند.

دیدگاه کاربران