شاید عجیب به نظر برسد که اولین خودرو آفرودی لامبورگینی، آخرین محصول تمام احتراقی آن است. هوراکان استراتو (Sterrato) برای اولین بار در Art Basel واقع در میامی معرفی شد و مجموعهای از اطلاعات آن در دسترس قرار گرفت.
مشخصات فنی لامبورگینی هوراکان استراتو
سیستم تعلیق نسخه استراتو، نسبت به هوراکان اوو، 43 میلیمتر بلندتر است. لامبورگینی برای این خودرو، سیستم بهروز شده Integrated Vehicle Dynamics (پویایی و حرکت یکپارچه) را در نظر گرفته است. کالبیراسیونهای جدید برای حالتهای رانندگی Strada و Sport وجود دارد و حالت Rally نیز اضافه شده است تا چسبندگی کمتری با جاده ایجاد شود.
علاوه بر این که ارتفاع هوراکان استراتو از سطح زمین بیشتر شده، کمی پهنتر نیز هست. در قسمت جلو 30 میلیمتر و در قسمت عقب 33 میلیمتر به عرض این خودرو اضافه شده است. سیستم تمام چرخ محرک نیز وجود دارد.
برای مهار هوراکان استراتو از دیسکهای ترمز 15 اینچی با کالیپر 6 پیستونی در جلو و دیسکهای 14 اینچی با کالیپر چهار پیستون در عقب استفاده شده است. کالیپرها در پشت رینگهای 19 اینچی قرار گرفتهاند. این رینگها با تایرهایBridgestone Dueler AT002 مناسب تمام مسیرها، پوشیده شدهاند که مختص همین خودروست.
هوراکان استراتو از پیشرانه 5.2 لیتری V10 نیرو میگیرد و 602 اسببخار قدرت و 560 نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخها میفرستد. هوراکان استراتو در شرایطی که چسبندگی بسیار زیاد است، در مدت زمان 3.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت میرسد و حداکثر سرعت آن 260 کیلومتر برساعت است. این محصول به اندازه سایر هوراکانها سریع نیست؛ اما در عوض هدف دیگری دارد.
طراحی لامبورگینی هوراکان استراتو
لامبورگینی هوراکان استراتو 2023 با کانسپت آفرود هوراکان Sterrato که در سال 2019 معرفی شد، چندان تفاوتی ندارد.
قطعات پلاستیکی روی بدنه و چراغهای LED اضافه روی سپر جلو را در نسخه کانسپت دیده بودیم، ولی چراغهای سقفی حذف شده است. یک برآمدگی روی سقف اضافه شده و طراحی دیفیوزر عقب مورد بازنگری قرار گرفته تا زاویه خروج افزایش یابد.
قطعات محافظ در جلو، کناره و عقب بدنه و رینگهای جدید مشکی با تایرهای پهن Dueler ساخت بریجستون، توانایی بیراههنوردی را افزایش داده است. به لطف تغییرات، ظاهراً زاویه حمله و خروج هم به ترتیب 1 و 6.5 درجه افزایش یافته است، بنابراین قابلیت بیراههنوردی لامبورگینی هوراکان استراتو 2023 از سایر خودروهای سوپراسپرت، بیشتر خواهد بود.
رنگ خاکی را برای نخستین بار در نمونهای از لامبورگینی هوراکان مشاهده میکنیم، که با کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز، همراه شده است. فلاپ روی گلگیرها بدون رنگ باقیمانده است، تا حال و هوای یک خودروی بیراههنورد بیشتر منتقل شود، اما انتظار داریم که با پرداخت مبلغ اضافه، این قطعات نیز رنگآمیزی شود.
کابین و امکانات لامبورگینی هوراکان استراتو
داخل کابین آن، تودوزی منحصربهفرد آلکانتارا Verde Sterrato و گرافیک جدید برای نمایشگر وجود دارد. امکانات زیادی نیز برای آفرود در نظر گرفته شده که عبارتند از شیبسنج، نشانگر زاویه فرمان و ... .
لامبورگینی میگوید که امکان سفارشیسازی نامحدود استراتو برای مشتریان وجود دارد. در برنامه Lamborghini Ad Personam، حدود 350 رنگ بدنه و 65 ترکیب رنگی برای کابین ارائه شده است.
برنامه تولید لامبورگینی هوراکان استراتو
تنها 1499 دستگاه لامبورگینی هوراکان استراتو ساخته میشود و تولید آن از ماه فوریه 2023 آغاز خواهد شد. قیمت آن نیز بعدا اعلام میشود.
لامبورگینی هوراکان استراتو پس از دو نسخه متفاوت از هوراکان یعنی هوراکان تکنیکا و هوراکان GT3 EVO2 به میدان آمده است و احتمالاً آخرین نسخه از این خودروی سوپراسپرت باشد. لامبورگینی تصدیق نموده که جانشین هوراکان به پیشرانه پلاگین-هیبرید با تعداد سیلندر بین 6 تا 12 مجهز خواهد شد.
از سال 2023، پیشرانه تمام محصولات لامبورگینی به نیروی کمکی برقی مجهز میشود. نخستین خودروی کاملاً برقی لامبورگینی هم در سال 2028 معرفی میشود. براساس گمانهزنیها، خودروی مذکور یک کراساور دو در با چیدمان 2+2 صندلیها خواهد بود.
لامبورگینی هوراکان استراتو آخرین سوپراسپرت آفرودر از گروه فولکسواگن نیست، چراکه پورشه هم در حال تکمیل 911 داکار است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com