• پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • پژو 9X8 هايپرکاري مخصوص مسابقات لمان
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer
  • Peugeot 9X8 Endurance Racer

هایپرکاری مخصوص مسابقات لمان

پژو 9X8 رونمایی شد

3 خرداد 1401 16:06

وقتی پژو برای اولین‌بار از نسخه کانسپت هایپرکار 9X8 رونمایی کرد، طراحی وحشیانه و نداشتن بال عقب موجب شگفتی شده بود. چراکه بال عقب خودروهای مسابقه‌ای از دهه 70 میلادی متداول است. . پژو 9X8 از سوی ژان-مارک فینوت، ریاست بخش خودروهای مسابقه‌­ای پژو، به عنوان یک گام بزرگ نوآورانه توصیف شده که به علت بازدهی بالای آیرودینامیک از نصب باله عقب بی‌نیاز بوده است.

حضور این خودرو از آن جهت حائز اهمیت است، که پژو از سال 2012 تاکنون اقدام به عرضه خودروی مسابقه‌­ای نکرده. شرکت می‌گوید خودروی جدید آن‌ها اولین مسابقه خود را حدود 2 ماه دیگر در رقابت‌های 6 ساعته مونزا برگزار می‌کند. پژو تایید کرده است که عدم وجود بال عقب هم‌چنان مطابق با قوانین خودروهای کلاس لمان FIA است. این یعنی خودروی فوق نیروی پایین‌برنده خود را از عناصر آیرودینامیکی زیر بدنه تامین می‌کند.

موارد قوانین جدید LMH نسبت به قبل کاهش یافته و اکنون بیشتر بر افزایش نیروی رو به پایین روی بدنه و کاهش ضریب درگ تمرکز دارد. قوانین جدید روی دیفیوزر عقب و یا سطح صاف زیرین کف خودرو حساسیتی نداشته و به همین دلیل، نظر طراحان بیشتر به نصب باله سراسری روی سقف جلب شده تا میزان نیروی وارد روی بدنه افزایش یابد.

قوانین جدید همچنین به خودروسازان امکان داده که طراحی ظاهری خودروهای مسابقه‌­ای را با الهام از محصولات جاده‌­ای خود رقم بزنند. پژو هم در هنگام معرفی 9X8، به شباهت این مدل با سایر محصولات خود اشاره کرده و ماتیاس هوسان (Matthias Hossann) سرپرست تیم طراحی نیز این خودروی مسابقه‌­ای را شبیه به یک گربه بزرگ آماده برای حمله دانسته است.

پژو 9X8 هایپرکاری مخصوص مسابقات لمان

بد نیست بدانید نام 9X8 هم با هدف یادآوری دو مدل 905 (برنده مسابقات 24 ساعته لمانز) در گروه C و مدل 908 توربودیزل در سری LMP1، برای این خودرو انتخاب شده است. حرف X نیز به سامانه چهار چرخ محرک اشاره داشته و عدد 8 نیز هماهنگ با نام محصولات فعلی این خودروساز فرانسوی در انتهای نام این مدل حضور پیدا کرده است. حضور این خودرو از آن جهت حائز اهمیت است، که پژو از سال 2012 تاکنون اقدام به عرضه خودروی مسابقه‌­ای نکرده.

قلب تپنده‌ای خودروی مسابقه‌ای را باید پیشرانه HYBRID4 500KW دانست که از یک واحد درون‌سوز به همراه موتور الکتریکی تشکیل شده است. پیشرانه 2.6 لیتری شش سیلندر توئین توربو با وزن 165 کیلوگرم در میانه خودرو و پشت محل جایگیری راننده نصب شده است. زاویه سیلندرهای این پیشرانه 90 درجه است و به تنهایی 670.5 اسب‌بخار قدرت را به چرخ‌های عقب ارسال می­‌کند. ولی موتور الکتریکی در قسمت جلوی شاسی نصب شده و 268 اسب‌بخار قدرت را به محور جلو منتقل می­‌کند در نتیجه هردو محور خودروی مسابقه‌­ای پژو متحرک بوده و نیرو دریافت می­‌کنند. رابط بین موتورها و چرخ‌های این خودرو جعبه‌دنده هفت سرعته سکوئنشال است که به پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان نیز مجهز شده.

پژو 9X8 هایپرکاری مخصوص مسابقات لمان

به منظور تطبیق با قوانین مسابقات، هایپرکار دست‌پرورده پژو از لحظه آغاز حرکت تا دستیابی به سرعت 120 کیلومتر برساعت، نیروی خود را تنها از پیشرانه شش سیلندر دریافت خواهد کرد. با عبور از این سرعت، خودرو می­‌تواند قدرت بیشتری از پیشرانه بنزین‌سوز (تا سقف 400 اسب‌بخار) دریافت کند. در ادامه نیروی دریافتی از موتور الکتریکی به شارژ باقیمانده آن بستگی خواهد داشت. مجموع قدرت این دو در حالت بیشینه برابر با 607.5 اسب‌بخار است.

لازم به ذکر است که تنها راه شارژ باتری خودرو در حین مسابقه، استفاده از سامانه بازیابی انرژی جنبشی بوده ضمن این‌که این خودرو در نقاطی از پیست که محدودیت سرعت 60 کیلومتر برساعت وضع شده یا در محل پیت استاپ، مجاز به حرکت در حالت هیبرید خواهد بود.

پژو 9X8 هایپرکاری مخصوص مسابقات لمان

طول 4995 میلی‌متری آن باعث شده تا دقیقا به اندازه جنسیس G80 باشد. البته عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 2000 و 1145 میلی‌متر ثبت شده است. با وجود تمام تجهیزات مربوط به موتور برقی، وزن آن فقط 1030 کیلوگرم شده است.

فرانسوی‌ها می‌گویند در طول فرایند آزمایش 9X8، بیش از 10 هزار کیلومتر در 25 روز با آن رانندگی کرده‌اند. با این حال انتظار می‌رود نسخه نهایی با آنچه پیش‌تر تست شده بود، متفاوت باشد.

شش راننده پژو در مسابقات سال 2022، پل دی‌رستا، ژان اریک ورنه، کوین مگنوسن، لویک دوال، میکل جنسن و گوستاوو منزس خواهند بود ضمن‌­اینکه جیمز روسیتر هم عنوان راننده ذخیره شناخته می­‌شود.

پژو 9X8 هایپرکاری مخصوص مسابقات لمان

پیش‌بینی می‌شود پژو 9X8 در رقابت‌های فصل 2023 مسابقات 24 ساعته لمان به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس این رقابت‌ها، شرکت کند. مدیر فنی بخش موتوراسپرت پژو می‌گوید: «در حالی که تنها چند هفته تا اولین حضور رقابتی در پیست مونزا باقی مانده، 9X8 کیلومترها آزمایش را در مسیرهای مختلف پشت سر گذاشته است. ولی با این حال هیچ جایگزینی برای مسابقه واقعی وجود ندارد. »

دیدگاه کاربران