انتشار نخستین تصاویر از پژو 9X8

نخستین تصاویر از نماینده پژو در مسابقات اتومبیلرانی سال 2022 درحالی انتشار یافته که عدم حضور باله عقب روی بدنه این خودرو، بسیار جلب توجه می­‌کند. این خودرو که 9X8 نام گرفته، از سوی ژان-مارک فینوت، ریاست بخش خودروهای مسابقه‌­ای پژو، به عنوان یک گام بزرگ نوآورانه توصیف شده که به علت بازدهی بالای آیرودینامیک از نصب باله عقب بی‌­نیاز بوده است.

حضور این خودرو از آن جهت حائز اهمیت است، که پژو از سال 2012 تاکنون اقدام به عرضه خودروی مسابقه‌­ای نکرده. موارد قوانین جدید LMH نسبت به قبل کاهش یافته و اکنون بیشتر بر افزایش نیروی رو به پایین روی بدنه و کاهش ضریب درگ تمرکز دارد. قوانین جدید روی دیفیوزر عقب و یا سطح صاف زیرین کف خودرو حساسیتی نداشته و به همین دلیل، نظر طراحان بیشتر به نصب باله سراسری روی سقف جلب شده تا میزان نیروی وارد روی بدنه افزایش یابد.

قوانین جدید همچنین به خودروسازان امکان داده که طراحی ظاهری خودروهای مسابقه‌­ای را با الهام از محصولات جاده‌­ای خود رقم بزنند. پژو هم در هنگام معرفی 9X8، به شباهت این مدل با سایر محصولات خود اشاره کرده و ماتیاس هوسان (Matthias Hossann) سرپرست تیم طراحی نیز این خودروی مسابقه‌­ای را شبیه به یک گربه بزرگ آماده برای حمله دانسته است.

هایپرکار مسابقه ای پژو 9X8

بد نیست بدانید نام 9X8 هم با هدف یادآوری دو مدل 905 (برنده مسابقات 24 ساعته لمانز) در گروه C و مدل 908 توربودیزل در سری LMP1، برای این خودرو انتخاب شده است. حرف X نیز به سامانه چهار چرخ محرک اشاره داشته و عدد 8 نیز هماهنگ با نام محصولات فعلی این خودروساز فرانسوی در انتهای نام این مدل حضور پیدا کرده است. حضور این خودرو از آن جهت حائز اهمیت است، که پژو از سال 2012 تاکنون اقدام به عرضه خودروی مسابقه‌­ای نکرده.

پلتفرم خودروی مسابقه ای پژو 9X8

قلب تپنده‌ای خودروی مسابقه‌ای را باید پیشرانه HYBRID4 500KW دانست که از یک واحد درون‌سوز به همراه موتور الکتریکی تشکیل شده است. پیشرانه 2.6 لیتری شش سیلندر توئین توربو با وزن 165 کیلوگرم در میانه خودرو و پشت محل جایگیری راننده نصب شده است. زاویه سیلندرهای این پیشرانه 90 درجه است و به تنهایی 670.5 اسب‌بخار قدرت را به چرخ‌های عقب ارسال می­‌کند. ولی موتور الکتریکی در قسمت جلوی شاسی نصب شده و 268 اسب‌بخار قدرت را به محور جلو منتقل می­‌کند در نتیجه هردو محور خودروی مسابقه‌­ای پژو متحرک بوده و نیرو دریافت می­‌کنند. رابط بین موتورها و چرخ‌های این خودرو جعبه‌دنده هفت سرعته سکوئنشال است که به پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان نیز مجهز شده.

به منظور تطبیق با قوانین مسابقات، هایپرکار دست‌پرورده پژو از لحظه آغاز حرکت تا دستیابی به سرعت 120 کیلومتر برساعت، نیروی خود را تنها از پیشرانه شش سیلندر دریافت خواهد کرد. با عبور از این سرعت، خودرو می­‌تواند قدرت بیشتری از پیشرانه بنزین‌سوز (تا سقف 400 اسب‌بخار) دریافت کند. در ادامه نیروی دریافتی از موتور الکتریکی به شارژ باقیمانده آن بستگی خواهد داشت. مجموع قدرت این دو در حالت بیشینه برابر با 607.5 اسب‌بخار است.

کابین خودروی مسابقه ای پژو 9X8

لازم به ذکر است که تنها راه شارژ باتری خودرو در حین مسابقه، استفاده از سامانه بازیابی انرژی جنبشی بوده ضمن این‌که این خودرو در نقاطی از پیست که محدودیت سرعت 60 کیلومتر برساعت وضع شده یا در محل پیت استاپ، مجاز به حرکت در حالت هیبرید خواهد بود.

شش راننده پژو در مسابقات سال 2022، پل دی‌رستا، ژان اریک ورنه، کوین مگنوسن، لویک دوال، میکل جنسن و گوستاوو منزس خواهند بود ضمن‌­اینکه جیمز روسیتر هم عنوان راننده ذخیره شناخته می­‌شود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com