• بررسي ون وانا يورو 5 ايران خودرو ديزل
  • ون وانا ايران خودرو
  • ون وانا ايران خودرو

افزایش قیمت 211 میلیونی !

بررسی ون وانا 3TZ ایران خودرو دیزل

30 شهریور 1402 13:00

قیمت ون وانا در پاییز 1402

مهر 1402: همزمان با اعلام شرایط پیش فروش ون وانا از تاریخ 3 مهرماه 1402، باخبر شدیم که شرکت ایران خودرو دیزل، قیمت این ون تجاری را حدود 211 میلیون تومان افزایش داده است:

افزایش قیمت ون وانا در پاییز 1402
مدل ون وانا 3TZ
قیمت تابستان 1402 1 میلیاردو 436 میلیون
قیمت پاییز 1402 1 میلیاردو 647 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

قیمت جدید ون وانا در بهار 1402

اردیبهشت 1402: همزمان با صدور مجوز افزایش قیمت خودروها برای سال جدید، قیمت ون وانا ایران خودرو نیز با افزایش 215 میلیون تومانی اعلام شده است:

مدل ون وانا 3TZ
قیمت قدیم 1 میلیاردو 221 میلیون
قیمت جدید 1 میلیاردو 436 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.


    تولید ون وانا جدید با موتور 3TZ تویوتا

    تقریبا از اواخر زمستان 98 بود که ایران خودرو خبر داد می‌خواهد نسخه جدیدی از ون وانا را با استاندارد یورو5 به بازار بفرستد و نهایتا نیز این کار را کرد. اما برخلاف سایر محصولات سواری ایران خودرو که صرفا با بهبود کاتالیست، سیستم اگزوز و برنامه‌ریزی ECU از یورو4 به یورو5 ارتقا داده شدند، ون وانا، تغییرات سنگین‌تر و بیشتری را تجربه کرد تا جایی که ایران خودرو، موتور معروف میتسوبیشی آنرا کنار گذاشت و از موتور جدید تویوتا که حجیم‌تر از موتور میتسوبیشی بود، استفاده کرد.

    اگر همچنان علاقه‌مند هستید که بدانید موتور جدید ون وانا یورو5 چه تفاوت‌هایی با موتور ون وانا یوروی4 دارد، شما را به خواندن ادامه این متن، دعوت می‌کنیم.

    تولید آزمایشی ون وانا با موتور EF7 توربو

    در پاییز 98 ایران خودرو خبر داد که نسخه آزمایشی ون وانا با موتور EF7 توربو را با موفقیت تولید کرده است. موتور جدید ون وانا در واقع همان موتوری است که قبلا روی سورن توربو و همچنین دنا پلاس توربو نیز نصب شده ولی با این تفاوت که پایه گازسوز است و قابلیت کار با سوخت CNG را دارد.

    ون وانا با موتور گازسوز EF7 توربو در اواسط سال 99 وارد بازار شده و فعلا تمام ظرفیت تولیدش که معادل تولید 10 هزار دستگاه برای سه سال آینده است، در اختیار سازمان‌‌ها و ارگان‌های مختلف خواهد بود و ایران خودرو فعلا برنامه‌ای برای فروش آن به مشتریان حقیقی ندارد.

    ون وانا؛ کپی چینی تویوتا هایس

    حدود 3 سال پس از مونتاژ فوتون تونلند در ایران و بصورت دقیق‌تر از اواسط سال 95، شرکت ایران خودرو دیزل به سراغ ون پرفروش فوتون رفت و به این ترتیب تولید ون فوتون با نا جدید «ون وانا» در ایران خودرو شروع شد.

    وانایی که در ایران خودرو دیزل مونتاژ می‌شود، در بازار چین با نام فوتون ویو G9 یا View G9 عرضه شده و در واقع نسل سوم فوتون ویو محسوب می‌شود که از سال 2013 تولیدش در چین شروع شده است. 

    لازم به گفتن نیست که خانواده فوتون ویو، در واقع نسخه کپی شده‌ای از تویوتا هایس هستند و شاید به همین دلیل نیز چینی‌ها از آن استقبال خوبی داشتند. البته ایران خودرو دیزل، تنها شرکتی نیست که نسخه چینی تویوتا هایس را به ایران آورده چراکه تاکنون، سه شرکت ایرانی دیگر نیز این کار را انجام داده‌اند.

    ون فوتون

    یکی از این شرکت‌ها، «دیار خودرو» است که دقیقا همین ون فوتون را -اما بصورت وارداتی- به ایران آورده که نام دقیقش، فوتون ویو CS2 یا View CS2 است. البته فوتون‌های دیارخودرو علاوه بر نسخه 13 نفره، در نسخه 9 نفره هم فروخته شده‌اند که موتور 2.8 لیتری توربو دیزلی دارند؛ یعنی دقیقا همان موتور فوتون تونلند دیزلی.

    دومین شرکت، خودروسازی اسنا بود که نسخه چینی تویوتا هایس را در بازار کشورمان فروخت. البته ون‌های این شرکت، ساخت فوتون نیستند بلکه ساخت جوی‌لانگ (Joylong) بوده و از مدل HKL650 هستند. ولی از آنجایی که در ایران مونتاژ می‌شدند، با نام جدید «ون اسنا» و همچنین لوگوی اسنا، راهی بازار کشورمان شدند. ون اسنا دقیقا مشابه ون وانا یورو4 است و مشخصات فنی یکسانی با آن دارد.

    ون برلیانس

    سومین شرکتی که نسخه چینی تویوتا هایس را در ایران فروخته، شرکت پارس خودروست که با مونتاژ ون برلیانس H2L، می‌خواست در مقابل ون وانای ایران خودرو بایستد. ون‌های پارس خودرو البته ساخت برلیانس نیستند بلکه شرکت جین‌بی (Jinbei) آنها را ساخته و از آنجایی که جین‌بی، از زیرمجموعه‌های برلیانس است، در بازار ایران نیز با نام برلیانس عرضه شده. نکته جالب اینجاست که جین‌بی برای ساخت این ون، هم ظاهر تویوتا هایس را کپی کرده و هم نامش را قرض گرفته! نام دقیق این ون، هایس H2L است ولی هایس را بصورت HAISE می‌نویسند. در حالیکه تویوتا، نام هایس را بصورت HIACE ثبت تجاری کرده است. 

    تفاوت فنی وانا یورو 4 با وانا یورو 5

    سری اول ون وانا ایران خودرو دیزل، موتور مشترکی با فوتون تونلند بنزینی داشت؛ یعنی همان موتور معروف 4G69 میتسوبیشی که 2.4 لیتر حجم دارد، در سینه ون وانا نیز می‌تپید.

    اما ایران خودرو از سال 99 و بنابه الزامی شدن یورو5 برای خودروهای ساخت داخل، موتور میتسوبیشی را از ون وانا جدا کرد و قلب جدید 2.7 لیتری تویوتای را جای آن گذاشت. ون وانا با قلب جدید تویوتا، هم قدرت و گشتاورش بیشتر شده بود و هم مصرف سوختش. 

    مشخصات فنی ون وانا ایران خودرو
    کد موتور 4G69S4N میتسوبیشی 3TZ تویوتا
    حجم موتور 2.4 لیتر بنزینی 2.7 لیتر بنزینی
    استاندارد آلایندگی یورو 4 یورو 5
    قدرت 130 اسب بخار 150 اسب بخار
    گشتاور 200 نیوتن متر 245 نیوتن متر
    گیربکس 5 دنده دستی 6 دنده دستی
    شتاب 22 ثانیه -
    سرعت 145 کیلومتر برساعت 145 کیلومتر برساعت
    مصرف شهری 15.6 لیتر -
    مصرف جاده‌ای 9.7 لیتر -
    مصرف ترکیبی 11.9 لیتر 12.7 لیتر
    وزن 2160 کیلوگرم 2210 کیلوگرم
    حجم باک 65 لیتر 65 لیتر

    *اطلاعات جدول فوق، از سایت رسمی ایران خودرو گردآوری شده است.

    واناهای ایران خودرو همگی از نوع «سقف بلند» هستند و ظرفیت 13 نفر (بدون احتساب راننده) را دارند. البته ایران خودرو، نسخه‌های پلاک عمومی ون وانا را با ظرفیت 11 نفر (بدون احتساب راننده) هم ساخته است.


    شرایط فروش فوتون ایران خودرو

    برای اطلاع از آخرین اخبار فروش محصولات فوتون توسط شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش فوتون، طرح فروش نقدی فوتون، طرح فروش فوق العاده فوتون، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

    دیدگاه کاربران
    محمد رضا 1402/11/18
    سلام نوع دیزلی ان داخل ایران هست یا خیر
    پاسخ
    0
    0
    0
    ناشناس 1402/8/26
    لطفا کسانی که اطلاع دارن این ماشین خوبیه مدل ۹۷میخوام بخرم باهاش کار کنم قیمت قطاتش چطور ....؟؟؟
    پاسخ
    0
    0
    0
    ناشناس 1402/8/26
    سلام بنظرشما ماشین خوبیه خرج و مخارجش چطور
    پاسخ
    0
    0
    0
    Mohamada 1402/8/3
    سلام در شرایطی که دلار ۶ ماه یک قیمت بوده وگران نشده.یکی نیست جلوی این خودروسازهای کلاش بگیره اخه چه خبره اینهمه گرانی واختلاف قیمت
    پاسخ
    0
    0
    0
    mayber 1402/7/1
    گریه یا خنده داره اینکه ایرانخودرو دیزل ون بنزینی تحویل مشتری بده حالا قیمت نجومیش ب کنار
    پاسخ
    0
    0
    0