سوپراسپرتی در حسرت پیست

10 نکته جالب از پورشه 959

4 دی 1399 18:53

بدون شک مدل 959 یکی از به یادماندنی‌ترین محصولات پورشه است. این خودرو که طی سال‌های 1986 تا 1993 در خط تولید حضور داشت، ابتدا برای حضور در مسابقات رالی گروه B طراحی شد، اما به دلیل قوانین فدراسیون جهانی اتومبیلرانی مبنی بر الزام ساخت لااقل 200 نمونه خیابانی از مدل‌های حاضر در رالی گروه B، پورشه تصمیم گرفت تعدادی از این مدل را مطابق با استانداردهای شهری تولید کند و به فروش برساند.

در ادامه «باما» همراه باشید تا 10 نکته جالب از این خودرو را با هم مرور کنیم:

  1. اولین نمونه پورشه 959 ساعاتی قبل از رونمایی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 1983 تکمیل شد.
  2. پورشه 959 در زمان معرفی، سریعترین خودروی خیابانی جهان لقب گرفت.
  3. این مدل یکی از اولین خودروهای اسپرت مجهز به سیستم چهارچرخ محرک بود.
  4. قطعات بدنه پورشه 959 از جنس آلومینیوم و کولار (Kevlar) بود و در ساخت کف اتاق به جای استیل از الیاف نایلونی Nomex استفاده شد.
  5. رینگ‌های آلیاژ منیزیوم این خودرو به سیستم کنترل فشار باد تایر مجهز شده بود.
  6. قیمت این خودرو در سال 1987 برابر با 225 هزار دلار تعیین شد که با معیار امروز بیش از نیم میلیون دلار می‌شود، اما پورشه این خودرو را با نصف قیمت تمام شده می‌فروخت.
  7. چهار سال پس از خاتمه تولید، 8 دستگاه پورشه 959 در رنگ‌های قرمز و نقره‌­ای ساخته شده و با تقریباً دو برابر قیمت اولیه به فروش رسید.
  8. هرچند 959 برای شرکت در رالی گروه B طراحی شد، اما هرگز نتوانست در این رقابت شرکت کند.
  9. ورود پورشه 959 به ایالات متحده تا سال 2001 ممنوع بود هرچند تعدادی از طریق بازار سیاه وارد شدند.
  10. بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت هم یک پورشه 959 نقره‌­ای در اختیار دارد.

در این سال‌ها مجموع تولید تمام نمونه‌های پورشه 959 به 345 دستگاه رسید. که عمدتاً در دو نسخه استاندارد و S عرضه می‌شدند:

نام مدل 959 959S
پیشرانه 2.8 لیتری 6 سیلندر 2.8 لیتری 6 سیلندر
حداکثر قدرت (اسب‌بخار) 444 508
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) 500 N/A
نحوه انتقال قدرت دو محور دو محور
جعبه‌دنده شش سرعته دستی شش سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 3.6 3.4
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) 319 339
وزن خالص (کیلوگرم) 1558 1590

 

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

دیدگاه کاربران