خودروهای بالای 45 میلیون تومانی فعلا 10 درصد گران می‌شود.

آزادسازی قیمت‌ خودرو به سمت گرانی

19 اردیبهشت 1397 12:44

به گفته وزیر، صنعت شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودروهای بالاتر از 45 میلیون تومان نیست. از سوی دیگر خبر افزایش قیمت‌ این خودروها توسط دبیر انجمن خودروسازان مطرح شد؛

بر اساس مصوبه شورای رقابت افزایش قیمت خودروهای 45 میلیون تومان به بالا در اختیار شرکت‌های تولیدکننده است و آن‌ها می‌توانند در هر زمان که صلاح دانستند این افزایش را انجام دهند.

چند سالی است که شورای رقابت با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو در ایران، قیمت اتومبیل‌ها را به‌صورت دستوری تعیین می‌کند. حالا دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو خبر از گران شدن قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان داده است. به گفته احمد نعمت‌بخش «در دو سال اخیر اتفاقات زیادی در اقتصاد ایران افتاده است، قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد افزایش پیداکرده، دستمزدها بالاتر رفته و کالاهای پرمصرفی همچون مس، فولاد نیز بیش از 70 درصد افزایش قیمت پیداکرده است.»

البته این‌ها دلایلی است که بالا رفتن قیمت خودرو را توجیه می‌کند نه آزادسازی قیمت به دست تولیدکننده. چراکه اگر سیاست‌گذاری‌های شورای اقتصاد هنوز بر کنترل بازار باشد در این شرایط که نوسانات بازار افزایش‌یافته است کنترل نظارتی مهم‌تر می‌شود.

در همین زمینه وزیر صنعت معدن و تجارت نیز با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو در کشور نیازمند اصلاح است، افزود: در قیمت‌گذاری خودرو گرفتار مشکلات زیادی هستیم و خودرو به‌هیچ‌وجه انحصاری نیست و این وزارتخانه در نرخ‌گذاری آن پایبند مقررات کشور است.

محمد شریعتمداری: با توجه به این‌که اولویت و نیاز اصلی کشور اشتغال است، تلاش داریم تا واردات خودرو کامل ساخته‌شده محدود و به حداقل برسد.

محمد شریعتمداری بیان کرد: کار شورای رقابت، قاعده‌گذاری و تعیین قواعد در مورد نرخ‌گذاری خودرو است و در مورد خودروهای زیر 450 میلیون ریال تصمیم می‌گیرد، اما تصمیم در مورد انحصاری بودن یا نبودن خودرو در اختیار شورای اقتصاد است و اگر انحصاری باشد، باید چارچوب قانونی در مورد نرخ‌گذاری رعایت شود تا خودروساز بتواند تنفسی داشته باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به این‌که اولویت و نیاز اصلی کشور اشتغال است، تلاش داریم تا واردات خودرو کامل ساخته‌شده محدود و به حداقل برسد و شورای سیاست‌گذاری نیز به‌صورت موازی با این وزارتخانه در حال به حداقل رساندن واردات این نوع خودروهاست.

فعلا 10 درصد گران می‌کنیم

باید گفت در اردیبهشت سال گذشته نیز شورای رقابت بخشی از اختیارات خود در حوزه خودرو را به خودروسازان واگذار کرد. نعمت‌بخش در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: بر اساس مصوبه شورای رقابت افزایش قیمت خودروهای 45 میلیون تومان به بالا در اختیار شرکت‌های تولیدکننده است و آن‌ها می‌توانند در هر زمان که صلاح دانستند این افزایش را انجام دهند. دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو همچنین اضافه کرد: اکنون خودروساز‌ها تصمیم گرفتند فقط 10 درصد افزایش قیمت داشته باشند که با توجه به وضعیت بازار این افزایش معقولی است و نمی‌توان گفت به مصرف‌کننده فشار می‌آید.

درخواست گران کردن خودروهای ارزان‌قیمت هم داده شد

نعمت‌بخش ادامه داد: ما در حال حاضر شاهد حضور خودروهای وارداتی نیز هستیم و رقابت شدیدی در بازار وجود دارد. از طرف دیگر هیچ‌کس نمی‌خواهد مشتری خود را از دست بدهد، اما این افزایش قیمت حداقلی که امروز در حال رخ دادن است اجتناب‌ناپذیر است. وی گفت: درخواست افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان نیز به شورای رقابت داده‌شده و منتظر هستیم تا این شورا نظر خود را در این خصوص اعلام کند.

گفتنی است آزادسازی قیمت‌ها به اختیار شرکت‌ها، اگر در قالب عرضه و تقاضا باشد، الزاما به معنای افزایش قیمت نخواهد بود. البته این چیزی نیست که بتوان از گفته‌های دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو برداشت کرد. آزادسازی قیمت‌ها به این معنی است که واردکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با توجه به سیاست‌های خود قیمت رقابتی تعریف کنند و این می‌تواند در بسیاری موارد به کاهش قیمت هم بینجامد.

: مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران