رقیب چینی تسلا

معرفی سدان برقی نیو ET7

21 دی 1399 14:10

شرکت چینی نیو (Nio) با معرفی یک سدان الکتریکی، به مبارزه با محصولات مشابه ساخت تسلا و سایر برندهای خودرویی آمده است. این محصول تازه وارد که ET7 نام گرفته، توسط بنیانگذار و مدیر شرکت نیو یعنی آقای ویلیام لی و در جریان رویدادی اختصاصی در محل این شرکت در چنگدو معرفی شده است.

قیمت نسخه پایه نیو ET7 با باتری 70 کیلوواتی 69,185 دلار است که بسیار گران‌تر از مدل پایه تسلا مدل 3 با قیمت 41 هزار دلار خواهد بود.مدیرعامل این شرکت، ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز و آئودی را رقیب نیو دانسته و به تسلا به عنوان برند میان-رده در دنیای خودروهای برقی اشاره کرده درحالی‌که به گفته وی، نیو به ساخت خودروهای الکتریکی پرمیوم ادامه خواهد داد.

هرچند آقای لی سدان ET7 را به عنوان رقیب تسلا مدل S معرفی کرده اما به نظر بسیاری افراد، تسلا مدل 3 رقیب مستقیم این خودرو است، محصولی که سال گذشته موفق به ثبت آمار فروش بیش از 120 هزار دستگاه در بازار چین شد.

مشخصات فنی و امکانات نیو ET7

نیو ET7 را با دو باتری مختلف می‌توان سفارش داد؛ 70 کیلواتی یا 100 کیلواتی. این باتری‌ها به ترتیب پیمایش 500 و 700 کیلومتری را با یک بار شارژ فراهم می‌کنند. در آینده امکان انتخاب باتری 150 کیلوواتی هم فراهم خواهد شد که در این صورت این سدان برقی چینی به راحتی 1000 کیلومتر را با یک مرتبه شارژ می‌پیماید.

سدان برقی نیو ET7

دو موتور برقی روی هر محور نصب شده تا خروجی نیو ET7 را به 645 اسب‌بخار قدرت، 850 نیوتن‌متر گشتار و شتاب صفر تا صد 3.9 ثانیه‌ای برساند.

کابین نیو ET7 به لطف سیستم تعلیق هوشمند بادی، سیستم تهویه هوشمند، گرمکن و سنسورهای ماساژ برای تمام صندلی‌ها، راحتی دوچندانی برای سرنشینان به ارمغان خواهد آورد. نمایشگر پشت فرمان 10.2 اینچی، نمایشگر مرکز داشبورد 12.8 اینچی، 23 بلندگو و سقف شیشه‌ای از دیگر امکانات جذاب این خودروست.

از جذاب‌ترین قابلیت‌های نیو ET7 سیستم خودران است. برای داشتن عملکردی بی‌نقص در این زمینه از یازده دوربین 8 مگاپیکسلی، پردازنده اختصاصی نیو با نام ADAM و لیدار بهره گرفته شده است.

کابین سدان برقی نیو ET7

امکان سفارش نیو ET7 از حالا فراهم است، اما عرضه آن برای سه ماه اول سال 2022 برنامه‌ریزی شده است. قیمت نسخه پایه با باتری 70 کیلوواتی 69,185 دلار است که بسیار گران‌تر از مدل پایه تسلا مدل 3 با قیمت 41 هزار دلار خواهد بود. این رقم تا 81,230 دلار برای نسخه پرمیر مجهز به باتری 100 کیلوواتی افزایش خواهد یافت.

وضعیت نیو در بازار

در طول سال گذشته به نظر می‌­رسید منابع مالی شرکت نیو به علت سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در بازاریابی و تجهیز چندین نمایشگاه برای معرفی دو مدل کراس‌اور برقی ES6 و ES8 تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته اما نیو موفق به جلب سرمایه‌گذاری به میزان 1 میلیارد دلار از دولت و 1.5 میلیارد دلار از چند بانک شد. ارزش سهام این شرکت در بورس نیویورک در طول یک سال بازدهی 1112 درصدی داشته ضمن این‌که نیو موفق به تحویل 43,728 دستگاه خودرو به مشتریان هم شده است.

سدان برقی نیو ET7

البته نیو در تدارک ساخت یک سدان دیگر نیز هست تا آن را در کنار سه محصول خود عرضه نماید. با توجه به پتانسیل بازار خودروی چین، به نظر می‌رسد تقاضا برای تمام این 5 مدل وجود داشته باشد. نرخ مالکیت خودروی شخصی در چین، 173 از هر هزار نفر بوده درحالی‌که این نرخ در مالزی، روسیه و ایالات متحده به ترتیب برابر با 433، 373 و 837 است. روند فروش خودرو در چین به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیا برای پنجمین ماه متوالی در نوامبر هم صعودی بوده که استقبال از خودروهای برقی را نیز شامل می­‌شود.

محصولات شرکت نیو فعلاً در بازار چین عرضه می­‌شود اما این شرکت از برنامه‌­های خود برای ورود به بازار اروپا در نیمه دوم سال 2021 خبر داده است.

آخرین دستاوردهای نیو

شرکت نیو به همراه این خودرو، یک باتری با ظرفیت بالا، سیستم خودران بهینه شده و نسل دوم ایستگاه‌های تعویض باتری را نیز معرفی کرده است. در این طرح مفهومی، مالکان خودرو در این ایستگاه‌ها می‌­توانند در عوض شارژ باتری، آن را تعویض نمایند. نیو برای ساخت 500 ایستگاه از این نوع تا پایان سال 2021 هدفگذاری کرده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : bloomberg.com

دیدگاه کاربران