اما و اگرهای تغییر روغن در سرما و گرما

روغن موتور مناسبت زمستان و تابستان

21 بهمن 1399 18:34

در بحث روغن موتورها، همیشه یک سوال وجود دارد که نمی‌توان جواب قطعی به آن داد؛ اجازه دهید این سوال را از شما هم بپرسیم: آیا روغن موتوری که مناسب زمستان خریده‌اید، برای تابستان هم مناسب است؟ یا اینکه روغن موتور مناسب زمستان با روغن موتور مناسب تابستان فرق دارد؟ در مقاله امروزمان، تلاش می‌کنیم تا جوابی برای این سوال بیابیم. باما همراه شوید!

قبل از آنکه به پرسش فوق جواب دهیم؛ بیایید یک مثال بزنیم. یک شیشه عسل را تصور کنید که در جای بسیار گرمی قرار دارد یا در مجاورت حرارت بالاست. در این حالت، عسل در رقیق‌ترین حالت ممکن است و کمترین ویسکوزیته را دارد. حالا همین شیشه عسل را برای چند ساعت، درون یخچال قرار دهید. در این حالت، عسل سفت و محکم شده و در غلیظ‌ترین حالت ممکن است و بیشترین ویسکوزیته را دارد. شبیه همین اتفاقی که برای عسل در دماهای کم و زیاد رخ می‌دهد، برای روغن‌موتورها هم بوجود می‌آید.

روغن موتور زمستانی؛ روغن موتور تابستانی

از آنجایی که قرار نیست تا پایان مقاله امروزمان، درباره تفاوت‌های عسل و روغن صحبت کنیم، خیلی زود به سراغ همان پرسش ابتدای متن، می‌رویم. واقعیت این است که جواب آن سوال را نمی‌توان با «بله» و «خیر» داد. چراکه به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

مثلا برخی خودروسازان، در دفترچه راهنمای مشتری، صراحتا اعلام کرده‌اند که فقط باید از یک نوع روغن موتور، برای هر چهار فصل سال استفاده کرد. مدل‌هایی مثل نیسان قشقایی پارس خودرو، رنو تندر، مگان پارس خودرو و چانگان CS35 ازجمله این خودروها هستند. 

اما برخی دیگر از خودروسازان نیز هستند که دو نوع مختلف (روغن موتور مناسب فصل گرما و روغن موتور مناسب فصل سرما) را به مالکان محصولات‌شان پیشنهاد داده‌اند. مدل‌هایی مثل نیسان پیکاپ و رونیز، ماکسیمای پارس خودرو و چری آریزو6 مدیران خودرو، ازجمله این خودروها هستند که دو نوع روغن موتور برای آنها توصیه شده است. 

علاوه‌بر این، نوع شهر محل سکونت‌تان نیز در جواب این پرسش، می‌تواند تاثیر داشته باشد. برخی از شهرهای کشورمان، شرایط آب و هوایی متفاوتی در تابستان و زمستان دارند. به عنوان مثال، در اکثر تابستان‌ها، مردمان شهر اهواز، دماهایی بالای 50 درجه را تجربه می‌کنند. اما اگر به قسمت‌های شمال غربی کشورمان (علی‌الخصوص آذربایجان غربی) برویم، شهرهایی وجود دارد مانند چالدران که در تابستان‌ها، هوای بسیار خنکی دارد که شاید به 20 درجه هم نرسد. حالا به نظر شما، روغن موتوری که تابستان‌ها، در شهری مثل چالدران استفاده می‌شود، می‌تواند برای شهری مثل اهواز هم مناسب باشد؟ قطعا نه!


خواندنی‌های جالب روغن موتور:

»» حل مشکل روغن ریزی موتور TU5

»» تعویض روغن موتورهای TU ایران خودرو


روغن موتور مناسب تابستان چیست؟

همیشه به یاد داشته باشید که غلظت روغن موتورها، با دما، نسبت عکس دارد. یعنی هرچقدر هوا گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود، روغن موتوری مناسب خودروی شما خواهد بود که غلیظ‌تر باشد؛ یعنی درجه ویسکوزیته (گرانروی) آن، بیشتر باشد.

استفاده از روغن موتور غلیظ‌ در فصل گرما و در زمانیکه دمای موتور به حداکثر خودش رسیده، باعث می‌شود تا روغن موتور، بیش از اندازه رقیق (یا اصطلاحا آبکی) نباشد.

به عنوان مثال، روغن موتور مناسب نیسان ماکسیما (مونتاژی پارس خودرو) در مناطق گرمسیری از نوع 10w40 است. اما اگر در مناطق معتدل هستید و روزهای بسیار گرمی را تجربه نمی‌کنید، ایساکو توصیه کرده که از روغن موتور 10w30 استفاده کنید.

روغن موتور مناسب زمستان چیست؟

اجازه دهید تا دوباره تکرار ‌کنیم! غلظت روغن موتور، با دما، نسبت معکوس دارد. بنابراین هرچقدر هوا سردتر و سردتر می‌شود، باید از روغن موتوری استفاده کنید که غلظت کمتری داشته و رقیق‌تر باشد؛ یعنی درجه ویسکوزیته (گرانروی) آن، کمتر باشد.

استفاده از روغن موتور رقیق در فصل سرما، باعث شده تا موتور زودتر روشن شود و روغن نیز سریع‌تر به اجزای مختلف موتور برسد.

به عنوان مثال، روغن موتور مناسب هاوال H2 در شهرهایی که دمایی بیش از منفی 30 درجه دارند، از نوع 5w40 است. اما برای شهرهایی با دمای کمتر، بهمن موتور استفاده از روغن موتور 0w40 را به شما توصیه کرده است. 

بهترین روغن موتور چهار فصل چیست؟

به روغن موتوری که در شرایط مختلف دمایی، نیازی به تعویض سالیانه نداشته باشد، روغن موتور چهارفصل می‌گوییم. اما بهترین روغن موتور چهار فصل کدام است؟

برای اکثر محصولات سایپا و ایران خودرو و همچنین تعداد زیادی از خودروهای مونتاژی بازار ایران، استفاده از روغن موتور چهارفصل توصیه شده است که معمولا یا روغن موتور 10w40 هستند یا روغن موتور 20w50.

براساس نمودار تغییرات دمایی زیر و با صرف‌نظر از ویسکوزیته، روغن موتور 10w40 برای مواقعی است که دما در روزهای سرد زمستان، تا منفی 20 درجه کاهش یابد. اما اگر در منطقه‌ای باشید که روزهای سردی ندارید و روزهای گرم بیشتری را در طول سال تجربه می‌کنید، روغن موتور 20w50 می‌تواند کارایی بهتری برای خودروی شما داشته باشد.

اما نموداری زیر، صرفا برای نشان‌دادن محدوده دمایی روغن‌هاست و براساس این نمودار نباید تصمیم‌گیری کنید. چراکه خودروسازان در کنار پارامتر دما، براساس پارامترهای دیگری مانند تکنولوژی ساخت موتور، نحوه انجام سرویس خودرو، نوع و کیفیت سوخت استفاده شده در موتور و ... بهترین روغن موتور چهارفصل را برای شما انتخاب می‌کنند. پس برای انتخاب بهترین روغن موتور چهارفصل، به حرف کسی گوش ندهید و به دفترچه راهنمای خودروی‌تان مراجعه کنید!

برای آنکه به شما ثابت کنیم که نمی‌توان «صرفا» از روی نمودار فوق، بهترین روغن موتور خودرو را انتخاب کرد، چندین مثل می‌زنیم.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، یکی از روغن‌هایی که بیشترین محدوده دمایی را پاسخ می‌دهد، روغن موتور 5w40 است؛ روغنی که برای دمای تقریبی منفی 30 درجه تا دمای تقریبی مثبت 40 درجه، گزینه بسیار خوبی است. برای خودروهایی مانند بسترن B30 بهمن موتور یا چری آریزو6 مدیران خودرو، باید از این نوع روغن موتور استفاده کنید. اما آیا همه خودروها از این نوع روغن موتور استفاده می‌کنند؟

برای خودرویی مثل نیسان تیانا باید از روغن موتور 5w30 استفاده کنید. برای خودرویی مثل پراید یورو4 باید از روغن موتور 10w40 بهره ببرید. البته اگر پراید انژکتوری قدیمی (یورو2) دارید، روغن موتور 20w50 انتخاب بسیار بهتری برای شما خواهد بود. این مثال‌ها کافی بود؟!

تغییر روغن موتور در سرما و گرما ممنوع!

هیچوقت به فکر تغییر نوع روغن موتور نباشید! مثلا اگر در دفترچه راهنمای خودرو، روغن موتور 10w40 به شما توصیه شده، یعنی هم در تابستان و هم در زمستان، باید از 10w40 استفاده کنید و سراغ روغن موتور 20w50 نروید.

اگر خودروهای تولید داخلی دارید، به تغییرات دمایی، حساسیت چندانی نداشته باشید. هیچ الزامی ندارد که در تابستان و زمستان، هزینه و زمان صرف کنید و نوع روغن موتور خودروی‌تان را تغییر دهید. تغییر نوع روغن موتور، فقط در دو حالت، مجاز است:

  • خودروساز آنرا توصیه کرده باشد،
  • در شرایط آب و هوایی خاصی باشید،

شرایط آب و هوایی خاص، منظورمان شهرهایی است که مثلا در تابستان، بسیار گرم هستند یا مثلا در زمستان، بسیار سرد باشند. حتی در این صورت نیز تغییر نوع روغن موتور، فقط باید با اجازه نمایندگی و در نمایندگی خودروسازان، انجام شود.


قیمت انواع روغن موتور

برای اطلاع از قیمت روز انواع روغن موتور در بازار، لینک زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز روغن موتور خودرو

خرید انواع روغن موتور

برای آشنایی با انواع روغن موتور خودرو، روغن موتور مناسب فصل سرما و گرما و همچنین آشنایی با نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی از روغن موتور اصلی، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» راهنمای خرید روغن موتور خودرو

نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی

در زمان خرید انواع روغن موتور خودرو، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک آنها، روغن موتور تقلبی را از روغن موتور اصلی، تشخیص داد. لینک زیر درباره این روش‌هاست:

»» تشخیص روغن موتور تقلبی

نحوه تعویض روغن موتور خودرو

همه چیز درباره زمان تعویض روغن موتور، نشانه‌های روغن موتور کهنه و سوخته، مراحل تعویض روغن موتور و نحوه تخلیه روغن موتور و همچنین اضافه کردن روغن موتور جدید را در لینک زیر مطالعه کنید:

»» راهنمای تعویض روغن موتور

روغن موتور ایرانی یا روغن موتور خارجی

در لینک زیر به این سوال کلیشه‌ای پاسخ می‌دهیم که آیا باید روغن موتور ایرانی خریداری کنید یا اینکه بهتر است از روغن موتور خارجی استفاده کنید:

»» بهترین روغن موتور چیست

بهترین روغن موتور خودرو

مشخصات روغن موتور مناسب محصولات ایران خودرو و همچنین مشخصات روغن موتور مناسب محصولات سایپا را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

روغن موتور مناسب پراید

اگر مالک خودروهای پراید انژکتوری، پراید انژکتوری یورو4 و حتی پراید کاربراتوری هستید، در مطلب روغن موتور مناسب پراید، همه چیز را درباره روغن مناسب پراید و زمان تعویض روغن پراید توضیح داده‌ایم.

روغن موتور مناسب دنا

اگر مالک خودروهای دنا، دنا پلاس معمولی و دنا پلاس توربو هستید، در مطلب روغن موتور مناسب انواع دنا، اطلاعات جالب و مفیدی درباره زمان تعویض روغن موتور دنا، نحوه تعویض روغن دنا و بهترین روغن موتور دنا براساس توصیه ایران خودرو را مطالعه خواهید کرد.

روغن موتور مناسب 206 و 207

در مقاله روغن موتور مناسب پژو 206 و 207، می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره انواع روغن موتور پژو 206 و بهترین روغن مناسب پژو 207 کسب کنید و زمان تعویض روغن 206 و سطح روغن موتور 207 را بدانید.

روغن موتور مناسب 405 و پارس

اگر مالک خودروهای پژوی ایران خودرو، شامل پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس هستید، در مطلب روغن موتور مناسب 405 و پارس پژو، اطلاعات جالب و مفیدی درباره زمان تعویض روغن موتور پژو، نحوه تعویض روغن پژو و بهترین روغن موتور پژو براساس توصیه ایران خودرو را مطالعه خواهید کرد. جهت راهنمایی بیشتر مالکان خودروهای پژو، توصیه می‌کنیم مطالب حل مشکل روغن ریزی موتور TU5 و همچنین نحوه تعویض روغن موتور TU را نیز از دست ندهید.

روغن موتور مناسب سمند

اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سمند سورن و حتی سمند سریر هستید، در مطلب روغن موتور مناسب سمند، اطلاعات جالب و مفیدی درباره زمان تعویض روغن موتور سمند، نحوه تعویض روغن سمند و بهترین روغن موتور سمند براساس توصیه ایران خودرو را مطالعه خواهید کرد.

روغن موتور مناسب شاهین

اگر مالک خودرو شاهین سایپا هستید، در مطلب روغن موتور مناسب شاهین، اطلاعات جالب و مفیدی درباره زمان تعویض روغن موتور و روغن گیربکس شاهین، نحوه تعویض روغن شاهین و بهترین روغن موتور شاهین براساس توصیه خودروسازی سایپا را مطالعه خواهید کرد.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران