بعد از رفتن تویوتا از بازار ایران به واسطع تحریمهای آمریکا، کراساورهای تویوتا راوفور و تویوتا CHR آخرین اعضای خانواده تویوتا بودند که توانستند با مدل 2018 به کشورمان بیایند. ولی در این روزها که دیگر خبری از تویوتا نیست، باخبر شدیم که دایهاتسو، زیرمجموعه این خودروساز ژاپنی، برای حضور در بازار ایران، چراغ سبز نشان داده و خودروسازان خصوصی کشورمان نیز مذاکراتشان را با او شروع کردهاند. با اینکه نمیدانیم نتیجه این مذاکرات چه میشود اما میدانیم که دایهاتسو تریوس، اولین گزینه پیشنهادی این شرکت برای بازار ایران است. حالا ببینیم که قیمت و مشخصات فنی دایهاتسو تریوس چیست.
تریوس، برادر دوقلوی تویوتا راش
دایهاتسو تریوس (Terios) که در برخی کشورها با نام تویوتا راش (Rush) نیز فروخته میشود، از اواخر دهه 90 میلادی تا به امروز، روی خط تولید قرار دارد و بازار هدفش نیز کشورهای آسیای جنوب شرقی هستند.
تریوس در این 30 سال، سه بار نسل اول عوض کرد و تویوتا در هر نسل، آنرا با ویژگیهای جدیدی به بازار فرستاد. سومین نسل دایهاتسو تریوس، سال 2017 ور در حالی معرفی شد که تویوتا، تحولاتی اساسی را در آن انجام داده بود.
نسل سوم تریوس با اینکه با همان پلتفرم نسل دومش ساخته شده اما تویوتا با افزایش فاصله محوری تریوس، اینبار خودرویی در سگمنت کراساورهای بزرگتر ساخته بود. به لحاظ فنی نیز دایهاتسو تریوس در نسل سوم، دیگر با فاصله محوری کم (SWB) قابل سفارش نبود. ضمن اینکه آپشن دو دیفرانسیل را هم از روی آن حذف کرده بودند تا تریوس فقط بصورت دیفرانسیل عقب، تحویل خریدارانش شود.
به لحاظ طراحی نیز نسل سوم دایهاتسو تریوس، یک چیز جدید و غیرتکراری بود و برخلاف نسل دومش که شباهتهای زیادی به تویوتا راوفور نسل سوم (اتاق XA30) داشت، در نسل جدیدش دیگر یادآور محصولات تویوتا نبود. در این نسل جدید، تایر زاپاس از روی درب صندوق برداشته شده و به زیر خودرو رفته است. همچنین مکانیزم بازوبستن درب صندوق که قبلا از بغل باز میشد، تغییر کرده و مانند اکثر خودروها، رو به بالا باز میشود.
مشخصات فنی دایهاتسو تریوس
برای آنکه متوجه ابعادی دایهاتسو تریوس شویم، کافی است آنرا با راوفور 2018 بازار ایران مقایسه کنیم. فاصله محوری هر دو خودرو 2.6 متر است. اما طول و عرض راوفور بیشتر از تریوس بوده طوری که در طول، حدود 25 سانتیمتر و در عرض نیز حدود 15 سانتیمتر، ابعاد راوفور بیشتر است.
طول خودرو | 4435 میلیمتر |
---|---|
عرض خودرو | 1695 میلیمتر |
ارتفاع خودرو | 1705 میلیمتر |
فاصله محوری | 2685 میلیمتر |
وزن خالص | 1245 تا 1270 کیلوگرم |
حجم باک | 45 لیتر |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
نکته جالب دیگر اینکه وزن تریوس، در سنیگینترین حالتش، هنوز به 1300 کیلوگرم نمیرسد که حداقل 400 کیلوگرم از راوفور 2018 خودمان، سبکتر است. این یعنی مهندسان تویوتا، فاصله محوری تریوس را بیش از اندازه، کش آوردهاند! البته از طرف دیگر، باید بابت این فاصله محوری زیاد، از تویوتا قدردان هم باشیم چراکه تریوس به لطف همین ویژگی، میتواند 7 سرنشین را در خودش جای دهد که برای چنین سگمنتی، جای تحسین دارد. اما هنوز یک مشکل داریم!
اگر یادتان باشد، گفتیم که دایهاتسو تریوس، در نسل جدیدش، فقط و فقط بصورت تکدیفرانسیل فروخته میشود. احتمالا تویوتا با این کار، میخواسته خودرویی ارزانقیمت تحویل مشتریان آسیایی دهد. اگر چنین فرضی صحت داشته باشد، پس حتما به همین دلیل بوده که تویوتا از موتور کاملا اقتصادی سری 2NR خود، برای نسل جدید تریوس استفاده کرده است؛ موتوری که در دل سایر مدلهای ارزان دایهاتسو هم میتپد اما راستش را بخواهید کمی درباره عملکرد این موتور، شک و تردید داریم. تصویر کنید خودرویی با این جثه و با داشتن 7 سرنشین و کولر روشن، بخواهد از شیبی معمولی، بالا برود. واقعا چه میشود؟!
کد موتور | 2NR-VE |
---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری تنفس طبیعی |
قدرت | 103 اسب بخار در دور موتور 6000 |
گشتاور | 136 نیوتن متر در دور موتور 4200 |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
دایهاتسو تریوس هرچند با گیربکس 5 دنده دستی هم قابل خریداری است اما در صورت حضورش در بازار ایران، به گیربکس چهار سرعته اتومات مجهز خواهد بود.
امکانات دایهاتسو تریوس
از خودرویی که همه چیزش اقتصادی است، نباید انتظار آپشنهای عجیب و غریب و خاص داشته باشیم. این موضوع را میتوان با نگاهی به لیست تجهیزات دایهاتسو تریوس، پی ببریم:
- فرمان برقی دو حالته
- ورود بدون کلید
- استارت دکمه ای
- روکش پارچه ای صندلی ها
- تنظیم دستی صندلی های جلو
- تهویه دیجیتال
- چراغ اتولایت
- دوربین 360 درجه
- خروجی برق 12 ولت در هر سه ردیف
- شش اسپیکر به همراه یک توئیتر
- سنسور پارک جلو و عقب
- رینگ 17 اینچی
قیمت دایهاتسو تریوس در ایران
برای حدس قیمت دایهاتسو در ایران، بهتر است سری به بازار اندونزی بزنیم. چراکه این کشور در کنار مالزی، تنها خطوط تولید تریوس را در سراسر جهان، در اختیار دارند. در اندونزی، قیمت ارزانترین تیپ تریوس از 214 هزار روپیه شروع میشود که تقریبا معادل 15 هزار دلار است. اما اگر گیربکس اتوماتش را سفارش دهید، قیمت تریوس از 234 هزار روپیه شروع شده و تا حدود 270 هزار روپیه هم بالا میرود؛ یعنی معادل 17 تا 19 هزار دلار.
با چنین قیمتی، اگر همین امروز دایهاتسو تریوس در ایران مونتاژ شود، قیمتش کمتر از 800 میلیون تومان نخواهد بود. تریوس در بازار ایران باید با کراساورهای 7 نفره سرسختی روبرو شود؛ کراسهایی که روی کاغذ، همه چیزشان از تریوس بهتر است. مثل: فیدلیتی بهمن موتور، چری تیگو 8 مدیران خودرو و جیامسی S350 ریگان خودرو.
نویسنده : مرتضی برجسته