نفوذ به خودروهای متصل: نگرانی همیشگی، مبارزه‌ای دائمی

احتمال هک کردن خودروهای هوشمند چقدر است؟

16 فروردین 1400 16:30

با افزایش گستره ارتباطی خودروهای متصل (connected)، نگرانی نسبت به احتمال نفوذ به سیستم مدیریت این خودروها و هک شدن آن‌ها نیز رو به افزایش است. سوال‌هایی که از اوایل دهه گذشته به این سو مطرح شده، تقریباً به این پاسخ منجر شده که در این خودروها همواره حفره‌­ای امنیتی برای نفوذ هکرها وجود دارد، اما خودروسازان نیز از تلاش برای مسدود کردن همین منافذ کوتاهی نمی‌­کنند.

مصرف‌­کنندگان هنوز نگرانی چندانی نسبت به احتمال هک شدن خودروهای متصل و خودران ندارندنیویورک تایمز در مقاله‌­ای که در تاریخ 18 مارس منتشر نموده، از وسوسه‌برانگیز بودن این خودروها برای هکرها خبر داده است. براساس این مقاله، موسسه­‌ای به نام Karamba Security که در حوزه امنیت سایبری فعال است، با اتصال به ECU یک خودرو متوجه 25 هزار حمله سایبری در مدت 3 روز شده است. هرچند تنها یکی از این حمله‌­ها موفقیت­‌آمیز بوده اما هکرها خبر نداشته‌­اند که این ECU واقعی نبوده و تنها به عنوان دامی برای آگاهی از تلاش‌های هکرها استفاده شده است.

نکته قابل توجه این است که مصرف‌­کنندگان هنوز نگرانی چندانی نسبت به احتمال هک شدن خودروهای متصل و خودران ندارند چراکه براساس نظرسنجی که در سال 2019 و توسط PC Magazine از میان 2 هزار شرکت‌کننده انجام شد، تنها 15 درصد از افراد نسبت به احتمال هک شدن این‌گونه خودروها نگران بودند.

البته موسسات دولتی هم بی‌کار ننشسته‌­اند چراکه در ژانویه گذشته سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراه (NHTSA) هم از کاربران دعوت کرد نظر خود درباره توصیه­‌های ایمنی این موسسه به خودروسازان برای افزایش امنیت خودروها نسبت به حملات سایبری که در سال 2016 منتشر شده را بیان کنند. البته توصیه این موسسه به افزایش لایه امنیتی سامانه مدیریت خودرو محدود شده و برای شرکت‌های خودروسازی الزام‌­آور نیست.

البته سازمان ملل قوانین سختگیرانه بیشتری را به خودروسازان ابلاغ کرده تا احتمال هک شدن این‌گونه خودروها کاهش یابد. براساس اعلام نیویورک تایمز قرار است اجرای این قوانین از سال 2022 در ژاپن و کره‌­جنوبی و در اروپا از جولای 2024 اجباری شده تا در نهایت به 54 کشور جهان تسری پیدا کند.

نکته مهم این است که نام ایالات متحده در میان کشورهای مذکور وجود نداشته اما این بدان معنی نیست که خودروهای متصل به فروش رسیده در این کشور از امنیت برخوردار نباشند. برای مثال روابط عمومی شرکت جنرال موتورز در گفتگویی با نیویورک تایمز از تبعیت این شرکت از استاندارد جهانی تعیین شده توسط سازمان ملل خبر داده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران