از زمان رونمایی نسخه دیفرانسیل عقب از بامو M3 و بامو M4 در سپتامبر 2020 تاکنون، علاقمندان در انتظار معرفی نسخه دودیفرانسیل xDrive از این مدلها بودند. اکنون انتظار به پایان رسیده و این دو خودرو به عنوان نخستین مدلهای M3 و M4 به سیستم چهارچرخ محرک مجهز شدهاند.
”شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت با 0.4 واحد کاهش نسبت به نسخه دیفرانسیل-عقب، به 3.4 ثانیه رسیده است.“محصولات جدید خودروساز آلمانی که با اسامی کامل M3 Competition xDrive و M4 Competition xDrive معرفی شدهاند، به پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توئین توربو با 503 اسببخار قدرت و 650 نیوتنمتر گشتاور مجهزند که به جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک ZF متصل شده است. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت با 0.4 واحد کاهش نسبت به نسخه دیفرانسیل-عقب، به 3.4 ثانیه رسیده درحالیکه حداکثر سرعت همچنان به صورت الکترونیکی روی رقم 250 کیلومتر برساعت محدود شده است، که البته در صورت سفارش پکیج M Performance به 290 کیلومتر برساعت افزایش مییابد.
اضافه شدن سامانه xDrive باعث افزایش وزن M3 به رقم 1809 کیلوگرم شده که برای چنین خودرویی زیاد ارزیابی میشود، اما بامو معتقد است که برتری فنی این خودرو، افزایش وزن آن را کمرنگ خواهد کرد.
یکی از برتریهای مورد اشاره خودروساز آلمانی میتواند قابلیت استفاده از حداکثر گشتاور در بازهای وسیع از دور موتور باشد که به لطف کلاچ چند-صفحهای و سیستم کنترلکننده آن حاصل میشود. دیفرانسیل فعال M هم گشتاور را میان چرخهای عقب تقسیم و در صورت نیاز به محور جلو هم ارسال میکند. در حالت رانندگی 4WD Sport، میزان بیشتری از گشتاور به محور عقب ارسال میشود درحالیکه با انتخاب حالت 2WD، تمامی گشتاور به محور عقب منتقل میشود.
قیمت پایه بامو M3 Competition xDrive مدل 2022 از 76,900 دلار آغاز میشود یعنی 4100 دلار گرانتر از همتای دیفرانسیل-عقب خود. قیمت پایه بامو M4 Competition xDrive هم برابر با 78,800 دلار تعیین شده است.
فروش این دو مدل از ماه آگوست در ایالات متحده آغاز میشود. بد نیست بدانید قرار است M4 روباز و M3 تورینگ هم به زودی معرفی شوند که البته مدل دومی به آمریکا وارد نخواهد شد. نسخه قدرتمندتری از M4 هم با پسوند CSL در راه است.