حرکت در مسیری تازه

نسل جدید ب ام و M3 و M4 معرفی شد

2 مهر 1399 16:40

در کنار مدل‌‌های متنوع که از سال‌ها پیش در خط تولید ب‌ام‌و حضور داشته و یا به تازگی به جمع سایرین اضافه شده‌اند، حساب مدل‌های M3 و M4 را باید از بقیه جدا دانست چراکه در طول 5 نسل متوالی توانسته‌اند طرفداران زیادی جلب کرده و همواره خوشنام و محبوب باقی بمانند.

نسل ششم این خودروها با تغییرات اساسی در طراحی ظاهری و مهندسی معرفی شده تا موفقیت­‌های قبلی را ادامه دهند.اکنون نسل ششم این خودروها با تغییرات اساسی در طراحی ظاهری و مهندسی معرفی شده تا موفقیت­‌های قبلی را ادامه دهند.

ویژگی‌های ظاهری ب‌‌ام‌و M3 و M4

در همان نگاه اول جلوپنجره بسیار بزرگ و بحث‌انگیز مدل‌های M3 و M4 جلب نظر می‌­کند، قطعه‌ای که از میان سپر جلو تا مرکز خط کاپوت به صورت عمودی امتداد یافته و مشابه آن را قبلاً روی نسل جدید سری 4 دیده بودیم. قطعه مذکور که مورد پسند بسیاری از طرفداران ب‌ام‌و قرار نگرفته در کنار چراغ‌های LED جلو با طرحی گوشه‌دار و خشن و همچنین ورودی‌های هوا روی سپر جلو نمای جلو را تکمیل کرده و باعث شده این بخش عریض‌تر از آنچه که هست به نظر برسد.

هر دو مدل‌ ب‌ام‌و M3 و M4 را می‌­توان با سقف فیبرکربن یا شیشه‌ای سفارش داد که انتخاب هیچکدام از این موارد باعث هزینه اضافه نمی‌­شود.

نسل جدید ب ام و M4

ورودی‌های هوا M در بخش جلو و کناری بدنه و رینگ‌­های 18 و 19 اینچی در محورهای جلو و عقب (19 و 20 اینچ برای نسخه کامپتیشن) نیز جزء سایر ویژگی‌های استاندارد این دو مدل محسوب می­‌شود.

روکش تیره آینه­‌های جانبی، اسپویلر عقب و خروجی­‌های اگزوز و همچنین پکیج کربن M که شامل قطعات سبک وزن بیشتری روی بدنه خواهد بود هم برای این این مدل‌ها قابل سفارش است.

رنگ سبز Isle of Man (یکی از نقاط مشهور برگزاری مسابقات اتومبیلرانی) برای مدل M3 و زرد سائوپائولو برای مدل M4 دو رنگ جدیدی هستند که در نسل جدید این دو مدل به خریداران پیشنهاد شده هرچند که امکان انتخاب از میان رنگ‌های سفید آلپاین، مشکی یاقوتی، خاکستری بروکلین، خاکستری اکسید، آبی Portimao (در دو حالت استاندارد و یخی سفارشی)، قرمز تورنتو، آبی تانزانیت، سفید یخی و خاکستری Dravit  نیز فراهم است.

نسل جدید ب ام و M3

مدل‌های M3 و M4 نسبت به نسل قبلی خود کمی بزرگتر شده‌اند چراکه M3 به ترتیب 11.68، یک و 0.25 سانتی‌متر بلندتر، عریض‌تر و مرتفع‌تر شده درحالی‌که این ارقام برای مدل M4 به ترتیب برابر با 4.6، 1.77 و یک سانتی‌متر است. فاصله محوری این دو خودرو هم یکسان و برابر با 2.85 متر است. در M3 فضای زانو افزایش ولی فضای بالای سر کمی کاهش یافته درحالی‌که در مدل M4 برعکس این حالت روی داده است.

مشخصات فنی ب‌ام‌و M3 و M4

نسل جدید ب‌ام‌و M3 و M4 به پیشرانه 3 لیتری توئین توربو شش سیلندر مجهز شده‌اند که 473 اسب‌بخار قدرت و 550 نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و امکان دستیابی به سرعت 96 کیلومتر برساعت ظرف 4.1 ثانیه را برای این دو خودرو فراهم می‌کند. این اعداد برای نسخه قوی‌تر کامپتیشن برابر با 503 اسب‌بخار، 650 نیوتن‌متر و 3.8 ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت نسخه عادی و کامپتیشن از مدل‌های M3 و M4 به صورت الکترونیکی روی ارقام به ترتیب 250 و 290 کیلومتر برساعت محدود شده است.

جعبه دنده ب ام و M4

هردو مدل M3 و M4 به صورت استاندارد به جعبه‌دنده شش سرعته دستی و نسخه کامپتیشن به جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک مجهز خواهند شد. نیروی پیشرانه این خودروها به محور عقب منتقل می‌شود هرچند ب‌ام‌و وعده عرضه نسخه xDrive با امکان انتخاب میان حالت‌های  4WD و 4WD Sport به بازار آمریکا را در اواخر سال آینده میلادی داده است.

در کنسول میانی و در کنار کنترلگر iDrive، دکمه M Mode نصب شده که با فشردن آن تنظیمات M در بخش‌های پیشرانه، سیستم تعلیق و فرمان را می‌­توان تنظیم کرد. پیشرانه این خودروها در حالت‌های اقتصادی، اسپرت و اسپرت پلاس قابل تنظیم بوده درحالی‌که شاسی هم در حالت‌های راحت، اسپرت و اسپرت پلاس تنظیم می‌­شود.

کمک‌فنرهای تطبیق‌پذیر M و ترمزهای شش پیستونه جلو با دیسک‌های 14.9 اینچی و تک پیستونه عقب با دیسک‌های 14.6 اینچی از دیگر ویژگی‌های خاص محصولات جدید ب‌ام‌و خواهند بود.

آپشن‌ها و ویژگی‌های کابین ب‌ام‌و M3 و M4

دکمه قرمز رنگ استارت در کنار دسته دنده، تریم فیبرکربن، نشان‌های M و دکمه قرمز رنگ  M Mode روی فرمان نیز موارد تازه‌ای است که در کابین به چشم می‌خورد. صندلی‌های اسپرت با روکش چرم، طراحی خاصی داشته و کاملاً متفاوت از نمونه‌های نصب شده در مدل‌های قبلی دیده می‌­شود هرچند امکان سفارش صندلی­‌های M Carbon نیز فراهم شده که 10 کیلوگرم سبک‌تر از نمونه استاندارد بوده و طرح و رنگ متفاوتی دارند. چرم مرینو پوشش صندلی‌ها را می‌توان در رنگ‌های مشکی، آبی مارینا / مشکی، مشکی / نقره‌ای  و نارنجی /مشکی سفارش داد.

نمایشگر مرکزی 10.3 اینچی داشبورد، پشت آمپر دیجیتال 12.3 اینچی با گرافیک مخصوص مدل‌های M، نمایشگر هداپ دیسپلی (به صورت سفارشی)، نسل هفتم سامانه iDrive با پشتیبانی از مسیریاب، اپل کارپلی بی‌سیم، اندروید اتو و دستیار صوتی شخصی ب‌ام‌و از سایر امکانات رفاهی داخل کابین مدل‌های M3 و M4 خواهند بود.

سیستم رانندگی M Drive با امکان آنالیز داده‌های رانندگی و دریفت در پیست سفارشی بوده ولی مجموعه دستیار فعال فرمان، هشدار خروج از خط، پایش نقاط کور، هشدار برخورد از عقب و ترمز اضطراری خودکار در هنگام حرکت به عقب به صورت استاندارد در تمام مدل‌ها نصب می­‌شود.

کابین ب ام و M4 با صندلی های مسابقه ای

در نسخه کامپتیشن فهرست امکانات ایمنی افزایش یافته و شامل کروزکنترل تطبیق‌پذیر در تمام سرعت‌ها، دستیار حرکت در ترافیک، دستیار تعویض خط و ترمز خودکار اضطراری در سرعت‌های بالا نیز خواهد بود.

قیمت و زمان عرضه

قیمت پایه مدل‌های M3 و M4 به ترتیب 69.900 و 71.800 دلار بوده که در نسخه کامپتیشن به 72.800 و 74.700 دلار افزایش می­‌یابد. قیمت نسخه چهارچرخ محرک از این خودروها هنوز اعلام نشده چراکه تا عرضه آن‌ها در اواخر سال 2021 زمان زیادی باقیمانده است.

نسخه مسابقه‌‌ای ب‌ام‌و M4

اما بشنوید از مدل مسابقه‌ای M4 GT3 که در عین استفاده از پیشرانه شش سیلندر مشابه مدل استاندارد، از برخی تغییرات فنی نسخه Competition نیز بهره‌مند شده است. اما فرم بدنه آن تفاوت بسیار زیادی با نسخه استاندارد دارد که چند مشخصه بارز آن را می‌توان در گلگیرهای عریض، مسیر بزرگتر جلوپنجره برای جریان هوا، فرم زاویه‌دار کاپوت با ورودی هوا و کمی تغییر در چراغ‌های جلو مشاهده کرد که در مجموع ظاهر خشن‌تری به این مدل هدیه کرده است.

نسخه جذاب مسابقه‌ای ب‎ام‌و M4

خروجی اگزوز از سمت سرنشین کنار راننده و نزدیک چرخ جلو خارج شده که احتمالاً باعث تولید صدایی هیجان‌انگیز از پیشرانه خواهد شد. در نمای پشتی نیز گلگیرهای پهن، دیفیوزر بزرگ و باله عقب جلب نظر می‌کند.

تغییرات اعمال شده بر طراحی بدنه M4 GT3 باعث شده با خودرویی بسیار جذاب‌تر از نسخه استاندارد روبرو باشیم. قرار است این خودرو از سال 2021 در مسابقات حاضر شود. بد نیست این خودرو از سال 2022 کاملاً جانشین مدل M6 GT3 خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران