این روزها ورود به بازار خودروهای برقی میتواند برای هر شرکتی درآمدزا باشد، اما شرکت چینی Evergrande NEV میتواند نمونهای از حبابهای قابل شکلگیری در این بازار باشد.
”این شرکت به یکی از ثروتمندترین افراد چین تعلق دارد، که به عنوان امپراتور املاک و مستغلات شناخته میشود. به همین خاطر کارشناسان اعتقاد دارند ارزش بالای Evergrande NEV به داراییهای مالک شرکت تعلق ارتباط دارد. “براساس گزارشی که نشریه اقتصادی بلومبرگ منتشر کرده، ارزش بازار این شرکت با عبور از شرکتهایی همچون جنرال موتورز یا فورد به 87 میلیارد دلار رسیده است. این افزایش خیرهکننده ممکن است به مالک ثروتمند این شرکت مربوط باشد، ولی مطمئنا به آمار فروش محصول ارتباطی ندارد چراکه این شرکت تاکنون موفق به فروش هیچ خودرویی نشده است.
شرکت Evergrande NEV در ابتدای فعالیت از هدف خود برای فروش سالیانه 500 هزار الی یک میلیون دستگاه خودروی برقی خبر داده بود، اما این برنامه با تاخیر مواجه شده چراکه فرآیند تولید در این شرکت از تاریخی نامعلوم در سال 2022 آغاز خواهد شد.
بد نیست بدانید بنیانگذار شرکت آقای Hui Ka Yan است که به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد چین و امپراتور املاک و مستغلات شناخته میشود. به همین دلیل است که کارشناسان اعتقاد دارند ارزش بالای Evergrande NEV به داراییهای مالک شرکت ارتباط دارد.
براساس گزارش بلومبرگ، تاریخچه فعالیت این شرکت با تجارت املاک گره خورده و حتی کارگران نیز به تبلیغ فروش آپارتمان در شبکههای اجتماعی تشویق میشوند که در صورت موفقیت معامله، پاداشی هم برای آنان به دنبال خواهد داشت. در عوض کارهای مربوط به حوزه پژوهش، طراحی و مهندسی به شرکتهای خارجی همچون Magna International در کانادا واگذار شده است.
هرچند رفتار این شرکت با کارکنان خود و همچنین عدم طی کردن روند صحیح در صنعتیسازی مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته ولی ارزش این شرکت در بازار سهام به روند صعودی خود ادامه میدهد.
9 خودرویی که توسط این شرکت در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شده است، تحت برند هنگچی به فروش خواهند رسید. این خودروها در دستههای مختلف قرار دارند و بین 12,288 تا 91,163 دلار قیمتگذاری شدهاند. عرضه مدلهای مختلف در ردههای گوناگون بازار خودرو در نگاه اول میتواند جالب باشد، ولی درعین حال سوالبرانگیز هم هست چراکه شرکتهای خودروسازی معمولاً هر چندوقت یک بار اقدام به معرفی یک مدل در هر رده میکنند تا موقعیت برند خود را استحکام بخشند.
در حال حاضر 400 شرکت سازنده وسایل نقلیه برقی در حال مبارزه برای به دست آوردن سهمی از بازار چین هستند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com