واگذاری پلتفرم و طراحی محصولات جدید

قرارداد همکاری فولکس واگن با ایکس‌پنگ

8 مرداد 1402 12:49

در 26 جولای 2023، گروه فولکس واگن و شرکت ایکس‌پنگ (XPeng) از امضای قراردادی برای همکاری طولانی مدت خبر دادند.

در مرحله نخست، دو خودروی برقی میان­‌سایز با برند فولکس واگن و براساس پلتفرم MEB این گروه، برای عرضه در بازار چین طراحی خواهد شد. سال 2026 به عنوان زمان عرضه این مدل‌ها هدف‌گذاری شده است، که البته قطعی نیست.

به عنوان بخشی از این همکاری، سرمایه­‌گذاری فولکس واگن در ایکس-پنگ به 700 میلیون دلار افزایش یافته است و 4.99 درصد از سهام این شرکت چینی هم توسط خودروساز آلمانی خریداری خواهد شد. البته نهایی شدن این مورد هم به روند توافق و قوانین چین بستگی دارد، یک کرسی از هیات مدیره ایکس-پنگ هم در اختیار فولکس واگن قرار می­‌گیرد.

طی این توافق، دفتر منطقه‌­ای فولکس واگن می­‌تواند با تحقیق و توسعه اختصاصی پیرامون این بازار، با نیازها و خواسته­‌های مشتریان بیشتر آشنا شود.

بد نیست بدانید یکی از زیرمجموعه‌­های گروه فولکس واگن هم طی امضای یادداشت تفاهم با گروه سایک، قصد دارد همکاری خود با این خودروساز چینی را افزایش دهد و به بازارهای جدید وارد شود. طی این توافق، یک پلتفرم کاملا جدید برای ساخت خودروهای متصل هوشمند طراحی می­‌شود، تا امکانات نرم‌­افزاری و سخت­‌افزاری جدید و متفاوت را در اختیار مشتریان چینی قرار دهد.

با اعلام خبر این همکاری، قیمت سهام ایکس-پنگ در بازار ایالات متحده با افزایش 14 درصدی در هنگام بازگشایی روبرو شد، که تا هنگام تعطیلی بازار رکورد 26 درصد افزایش را به ثبت رساند.

از سوی دیگر، حق استفاده از پلتفرم E/E و سایر بخش‌های نرم­‌افزاری و سخت‌افزاری که در ایکس‌پنگ G9 بکار رفته نیز به فولکس واگن واگذار می­‌شود. ظاهرا این امر به دلایل اقتصادی اتفاق افتاده است، چراکه قبلا هم شایعاتی مبنی بر عدم توانایی مالی ایکس‌پنگ برای طراحی نسل جدید این خودرو به گوش می­‌رسید.

G9 را می­‌توان یک موفقیت برای ایکس‌پنگ به‌شمار آورد، چراکه از زمان عرضه در ماه سپتامبر، 12 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است. این خودرو به عنوان نخستین محصول برقی چین با ساختار 800 ولتی و همچنین مجموعه کامل ADAS شناخته می­‌شود.

به لطف حضور31 حسگر لیدار، چیپ دوگانه دستیار هوشمند رانندگی Orin-X ساخت انویدیا و ساختار ارتباطی اترنت Gigabit، قدرت پردازش G9 به بالاترین سطوح رسیده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران