به انتخاب مجله «تایم»

خودروسازان تاثیرگذار بر آینده بشر

13 اردیبهشت 1400 15:14

پس از اعلام وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در مارس 2020، کارگران بسیاری از کارخانجات برای جلوگیری از پخش بیشتر ویروس به مرخصی اجباری فرستاده شدند. در همان زمان کارکنان بخش درمان با کمبود دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) روبرو بودند، وسیله­‌ای مکانیکی که برای نجات جان بیماران اسیر در چنگ کووید-19 ضروری بود. در این هنگام بود که پس از چند هفته توقف فعالیت در تاسیسات جنرال موتورز، مدیرعامل این شرکت خانم مری بارا (Mary Barra) دستور داد که خطوط تولید به منظور ساخت 30 هزار ونتیلاتور در مدت 5 ماه مناسب­‌سازی شود.

کدام یک از شرکت‌های خودروسازی، تاثیر بیشتری بر زندگی بشر در آینده خواهند گذاشت؟ مجله «تایم» به این سوال پاسخ داده است.با وجود تمام مشکلات و رنج‌هایی که همه­‌گیری ویروس کرونا در طول سال 2020 به مردم جهان تحمیل کرد، تجربیات تازه­‌ای هم به بشر آموخت که یکی از آن‌ها، روش‌های جدید استفاده از دنیای دیجیتال بود. گسترش آموزش مجازی، استقبال بیشتر مخاطبان از تماشای اینترنتی فیلم، سریال، کنسرت و غیره و افزایش تمایل به خرید آنلاین، تغییرات مهی بود که براساس پیش­‌بینی­‌های قبلی باید ظرف 5 سال اتفاق می‌­افتاد اما ظرف 12 ماه به جزئی از سبک زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان تبدیل شد.

البته نمی‌­توان آسیب بزرگی که این اتفاق بر کسب و کارهای کوچک وارد کرد را نادیده گرفت، چراکه براساس پیش‌­بینی­‌ها، احتمال دارد 9 میلیون کسب و کار کوچک در ایالات متحده تا پایان سال 2021 تعطیل شود.

با توجه به تمام این مسائل، سوالی که این روزها ذهن بسیاری از مخاطبان را درگیر کرده این است که کدام یک از شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در عرصه فناوری، تاثیر بیشتری بر زندگی بشر در آینده خواهند گذاشت؟

نشریه تایم (TIME) برای پاسخ به این پرسش، عملکرد شرکت‌های فعال در عرصه سلامت، سرگرمی، حمل و نقل، فناوری و غیره در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده و با توجه به عواملی شامل ارتباطات، میزان اثرگذاری، نوآوری، هدایت بازار، اهداف و موفقیت، به فهرست یکصد شرکت برتر رسیده است. این فهرست که برای نخستین بار تحت عنوان TIME100 در شماره جدید این نشریه در تاریخ 10 می انتشار یافته، می‌­تواند راهنمای خوبی برای آشنایی با شرکت‌های تاثیرگذار در آینده بشر باشد.

در میان این صد شرکت، نام چهار شرکت خودروساز هم دیده می­‌شود که در این مطلب قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

تسلا

تسلا جز صد شرکت تاثیرگذار به انتخاب مجله تایم

با توجه به ارزش در بازار سهام، تسلا توانست در سال 2020 به باارزش‌ترین خودروساز جهان تبدیل شود. این شرکت آمریکایی که شهرت خود را مدیون ساخت خودروهای برقی است، موفقیت خود را مدیون اهداف بلندپروازانه بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت یعنی ایلان ماسک است. معرفی نوآوری‌­هایی همچون مجموعه شارژ خانگی و سلول­‌های خورشیدی روی سقف در خودروهای تسلا، آن‌ها را برای استفاده کاربران شخصی و تجاری مناسب نموده است.

فناوری خودران موجود در محصولات این شرکت را نیز نمی‌­توان نادیده گرفت. با وجود گزارش‌­هایی از سوانح ایجاد شده برای خودران­‌های تسلا، این شرکت همچنان به توسعه فناوری مذکور ادامه می‌­دهد. البته تسلا اعلام کرده که براساس یافته­‌های این شرکت، خودران‌ها به طور متوسط کمتر از انواع مشابه دچار تصادف می­‌شوند.

جنرال‌موتورز

نحوه مدیریت خانم ماری بارا بر شرکت جنرال‌موتورز، وی را در ردیف موفق­‌ترین مدیران تاریخ این شرکت قرار داده است. GM برای حضور جدی در عرصه خودروهای برقی هدف‌گذاری کرده هرچند آمار فروش کمتر از 21 هزار دستگاه خودروی برقی در طول سال گذشته در بازار آمریکا، هنوز فاصله زیادی تا اهداف بلندمدت این شرکت دارد.

خط تولید شورولت بولت جنرال موتورز

البته نباید عملکرد GM در این زمینه را ناامید کننده دانست، چراکه در بازار خودروهای برقی آمریکا که در سال 2020 تا 79 درصد تحت سلطه محصولات تسلا قرار داشته، شورولت بولت در میان 5 خودروی پرفروش قرار گرفته است. جنرال موتورز برای کسب موفقیت در بازار خودروهای برقی علاوه بر تسلا، فولکس‌واگن را نیز در مقابل خود می­‌بیند ولی خانم بارا معتقد است این شرکت تمام ویژگی­‌های لازم را برای کسب عنوان «پرچمدار بازار خودروهای برقی آمریکای شمالی» با معرفی 30 مدل برقی تا سال 2025 در اختیار دارد. البته وی به لزوم انجام برخی تمهیدات نیز اشاره کرده است.

خانم بارا که دختر یکی از کارگران جنرال موتورز است، جزء معدود مدیرانی بوده که کل دوران کاری خود را در یک شرکت سپری نموده است.

بی­‌وای­‌دی (BYD)

در چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان هم تمایل زیادی نسبت به خرید خودروهای برقی به وجود آمده است. درحالی‌که تسلا در سطح جهان به عنوان پرچمدار خودروهای برقی شناخته می­‌شود، شرکت بی‌وای‌دی در حال گسترش تنوع محصولات و محکم نمودن جای پای خود در بازار خودروست. هرچند آمار فروش محصولات برقی این شرکت در سال گذشته با کاهش 11 درصدی روبرو شده ولی تقاضا برای محصولات جدید بی‌وای‌دی رو به افزایش است.

اتوبوس های برقی بی وای دی

بد نیست بدانید اتوبوس‌­های برقی ساخت بی‌وای‌دی به اروپا و آمریکا وارد شده ضمن این‌که این شرکت در ساخت تجهیزات برای لوازم الکترونیکی و باتری سیستم­‌های ریلی هم فعالیت دارد. ارزش سهام بی‌وای‌دی در بازار هنگ‌کنگ ظرف یک سال اخیر بیش از 300 درصد افزایش پیدا کرده است.

فولکس‌­واگن

گروه فولکس­واگن که در سال‌های اولیه فعالیت خود با فورد و جنرال‌موتورز رقابت داشت، اکنون برای از میدان بدر کردن تسلا در بازار خودروهای برقی تا سال 2025 هدف‌گذاری کرده است. این شرکت آلمانی که به عنوان پردرآمدترین شرکت خودروسازی شناخته می­‌شود، قصد دارد ظرف 5 سال آینده، 54 میلیارد دلار برای توسعه پروژه خودروهای برقی سرمایه­‌گذاری کند. ساخت شش کارخانه تولید باتری و 18 هزار ایستگاه شارژ در سراسر اروپا هم بخشی از این برنامه خواهد بود.

خط تولید هاچ بک برقی فولگس واگن ID3

این گروه خودروسازی در سال 2020 موفق به فروش 231 هزار دستگاه خودروی برقی شده که نسبت به سال قبل از آن، سه برابر بیشتر بوده است. مسئولان این شرکت اعتقاد دارند دستیابی به آمار فروش یک میلیون دستگاه خودروی برقی در سال 2021 دور از دسترس نیست.

دیدگاه کاربران