پرداخت 20 میلیون غرامت و ترک ریاست تسلا

ماسک؛ برکنار شد تا مدیر بماند

8 مهر 1397 14:30

ایلان ماسک و کمیسیون اوراق بهادار و بورس (SEC) ایالات‌متحده آمریکا بر سر پرونده قضایی کلاه‌برداری بورسی به توافقی دست پیدا کردند.

مدیرعامل تسلا به دنبال توییت جنجالی در مورد خصوصی‌سازی شرکت تسلا از ریاست هیئت مدیره برکنار و مجبور به پرداخت 20 میلیون دلار جریمه شد.بر اساس این توافق ماسک باید 20 میلیون جریمه پرداخت کند و این مبلغ به‌عنوان جبران خسارت به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد. مهم‌تر از پرداخت جریمه، استعفای اجباری ایلان ماسک از ریاست هیئت‌مدیره شرکت تسلا است. قرار است جایگزین ماسک به‌زودی معرفی شود.

البته کناره‌گیری ماسک از ریاست هیئت‌مدیره تسلا موقت است. به گفته کمیسیون اوراق بهادار و بورس منع ریاست ماسک بر تسلا به مدت سه سال است؛ پس‌از آن چنین منعی وجود نخواهد داشت و ماسک می‌تواند به‌عنوان رئیس از سوی هیئت‌مدیره انتخاب شود. بخشی از توافق میان تسلا و کمیسیون مذکور این است که خود شرکت هم مبلغ 20 میلیون دلار دیگر به‌عنوان جریمه پرداخت کند و این مبلغ هم صرف جبران خسارت سرمایه‌گذاران خواهد شد.

ماسک، مدیرعامل تسلا در توییتی از خصوصی‌سازی این شرکت خبر داده بود که این رشته توییت و دنباله‌های آن بازار سهام را به‌شدت متلاطم کرد؛ طبعاً سرمایه‌گذاران بسیاری هم در این وضعیت متضرر شدند.

تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از تاثیر این توییت بر بازار ادامه پیدا کرد تا این‌که شرکت، ماسک و کمیسیون به این توافق برای پرداخت جریمه رضایت دادند.

بر اساس گزارش‌ها ماسک مدیرعامل شرکت باقی خواهد ماند و تنها در هیئت‌مدیره جایگاه ریاست را از دست خواهد داد. همچنین وی و شرکت تسلا از پذیرفتن گناه‌کاری معاف خواهند شد. البته هر دو این مسائل باید در دادگاه تائید شود.

دیدگاه کاربران