خودروی مسابقه‌ای با قیمت پایه 415 هزار یورو

رونمایی از ب‌ام‌و M4 GT3

16 خرداد 1400 11:32

تقریباً یک ماه قبل از رونمایی رسمی در مسابقات استقامت نوربورگ‌رینگ (NLS) در 26 ژوئن 2021، شرکت ب‌ام‌و از مدل مسابقه­‌ای M4 GT3 رونمایی کرده است.

قیمت پایه این خودروی مسابقه‌ای 415 هزار یورو تعیین شده یعنی 4 هزار یورو ارزان‌تر از M6 GT3 ولی برای دریافت پکیج Competition باید مبلغ اضافه پرداخت کرد.پروژه ساخت این خودرو از یک طرح کامپیوتری در اوایل سال 2019 شروع شده و تا آزمایش نخستین شاسی آزمایشی در اوایل 2020 و حضور نمونه‌­ای با مقیاس 60 درصد اندازه واقعی در تونل باد در میانه سال 2021 ادامه یافت. نمونه اولیه این خودرو ظرف شش هفته مونتاژ شده و تاکنون بیش از 14 هزار کیلومتر مسیر را پیموده تا از قابلیت دوام و عملکرد فنی آن اطمینان حاصل شود.

پس از مسابقه NLS، ب‌ام‌و قصد دارد M4 GT3 را در سایر رقابت­‌های پیش‌­بینی شده در تقویم سال 2022 نیز شرکت دهد.

قیمت پایه این خودروی مسابقه‌ای 415 هزار یورو تعیین شده یعنی 4 هزار یورو ارزان‌تر از M6 GT3 ولی برای دریافت پکیج Competition باید مبلغ اضافه پرداخت کرد تا مواردی شامل چراغ‌های اضافه جلو، حسگرهای حرکت کمک­‌فنرها، دوربین و رادار دید عقب و سنسور دما و فشار تایرها نیز به ب‌ام‌و M4 GT3 اضافه شود. با پرداخت هزینه بیشتر، امکان شرکت در یک برنامه تمرینی با نمونه شبیه‌سازی شده از M4 GT3 نیز فراهم شده است.

ب‌ام‌و M4 GT3

از مهمترین نقاط بارز در طراحی این خودرو باید به جلوپنجره بسیار بزرگ آن اشاره کرد که در سال‌های اخیر به یکی از مشخصه‌­های محصولات ب‌ام‌و تبدیل شده است. مسیرهای جریان هوا در گلگیرهای جلو و عقب، باله بسیار بزرگ عقب، پوشش روی شیشه عقب به همراه رنگ­‌آمیزی بدنه با رنگ‌های اصلی M یعنی قرمز و آبی روشن و تیره، سایر موارد قابل ذکر برای توصیف بدنه M4 GT3 هستند.

عرض بدنه نسبت به نسخه استاندارد 15 سانتیمتر افزایش یافته ولی بسیاری قطعات همچون چراغ‌های عقب یا در صندوق با نمونه تولید انبوه یکسان هستند.

متخصصان ب‌ام‌و با اعمال تغییراتی در سرسیلندر، میل‌­لنگ، شاتون و غیره، نیروی پیشرانه شش سیلندر M4 GT3 را به 590 اسب­‌بخار و حداکثر گشتاور آن را به 700 نیوتن‌متر رسانده‌اند. بدین ترتیب، پیشرانه مذکور به قدرتمندترین واحد شش سیلندر ساخت ب‌ام‌و از زمان M1 Group 5 تاکنون بدل شده که تاکنون در یک خودروی مسابقه‌­ای نصب شده است.

ب‌ام‌و M4 GT3

ب‌ام‌و در ساخت این خودرو با برندهای معروفی همچون آکراپوویچ , Endless , H&R , KW Automotive و FANATEC همکاری داشته است. بد نیست بدانید سیستم فرمان نوآورانه M4 GT3 با مشارکت FANATEC ساخته شده که علاوه‌براین خودروی مسابقه‌­ای، قابلیت نصب و استفاده در سیمولیتورها (مدل‌های شبیه‌سازی شده برای مسابقات کامپیوتری) را نیز دارد. این فرمان به عنوان اولین در نوع خود، با طرح مشابه نمونه­‌های مسابقه­‌ای و از جنس کربن ساخته شده و به دکمه‌­ها و پدال­‌های پشت فرمان کربنی هم مجهز شده است. درمقایسه با فرمان ب‌ام‌و M6 GT3، این قطعه ارگونومی بهتری دارد و تعامل با آن احساس بهتری را منتقل می­‌کند. قرار است به زودی یک فیلم مستند کوتاه درباره این فرمان جدید در پلتفرم Amazon Prime به نمایش درآید.

دیدگاه کاربران