• نمايشگاه خودرو ژنو دوحه 2023

گزارش اختصاصی باما از برترین‌های نمایشگاه

نمایشگاه خودرو ژنو 2023 در قطر

17 مهر 1402 14:13

غرفه لندروور در نمایشگاه قطر 2023

نسل جدید رنجرور SV مدل 2024 که ابتدا برای مدل سال 2023 معرفی شده بود، بار دیگر برای سال 2024 به روز شد. پیشرانه هشت سیلندر 4.4 لیتری آن حفظ شده و مشتریان می‌توانند نسخه پلاگین هیبرید را نیز با موتور شش سیلندر دریافت کنند. به کمک سرویس جدید SV Bespoke، هر مشتری می‌تواند رنگ بدنه، رنگ کابین، مواد اولیه به کار رفته، روکش‌ها و ... را به سلیقه خود انتخاب کند.

Range Rover SV

با توجه به ظاهر رنجرور اسپرتی که در غرفه لندرور می‌بینیم، مدل 2023 است. البته این خودرو برای سال 2024 نیز به روز شده است. سومین نسل رنجرور اسپرت مدل 2023 در دو تریم P360 SE و P400 SE دینامیک با پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توربوشارژ با فناوری هیبرید-خفیف عرضه می‌شود. نسخه P440e اتوبیوگرافی آن از نوه پلاگین هیبرید است.

Range Rover Sport

لندرور دیفندر، این آفرودر دوست داشتنی با مدل 2023 به نمایشگاه ژنو آمده است. دیفندر جدید در تریم‌های S , SE , X-Dynamic SE و X عرضه می‌شود و طول بیش‌تری نسبت به نسل‌های قبلی دارد. نحوه چیدمان صندلی‌ها به صورت 3+3+2 است. پیشرانه این آفرودر انگلیسی از نوع هیبریدی است.

Land Rover Defender

جگوار F-Pace اواخر سال 2022 برای سال 2024 معرفی شد و پیشرانه 5 لیتری سوپرشارژ دارد. البته نسخه P400e از نوع هیبریدی است. این شاسی بلند در تریم‌های 400 اسپرت، آردینامیک S، آردینامیک SE، آردینامیک HSE و SVR به فروش می‌رسد. محصولات این برند از سال 2025 تمام الکتریکی خواهند شد.

Jaguar F-PACE

غرفه وین فست در نمایشگاه قطر 2023

این خودروساز ویتنامی کراس‌اورهای برقی خود را به نمایشگاه ژنو 2023 آورده است. وین فست VF6 قبلا نیز معرفی شده بود و در دو نسخه مختلف با نام‌های اکو و پلاس به بازار عرضه می‌شود. اولی ۱۷۶ اسب بخار و دومی ۲۰۱ اسب بخار قدرت دارد. VF6برد نسخه اکو به 399 کیلومتر و برد نسخه پلاس به 381 کیلومتر می‌رسد.  کراس‌اور کوچک‌تر این شرکت است و در کلاس ساب‌کامپکت قرار می‌گیرد.

VinFast VF6

کراس‌اور وین فست VF7 از نمونه قبلی بزرگ‌تر بوده و تیپ اکو ۲۰۱ اسب بخار و تیپ پلاس ۳۴۹ اسب بخار قدرت خواهد داشت. تیپ‌های اکو دیفرانسیل جلو و تیپ‌های پلاس چهار چرخ محرک هستند. برد این کراس اور به 450 کیلومتر می‌رسد.

VinFast VF7

کراس‌اورهای وین فست VF8 و همچنین VF9 توسط پینین فارینا طراحی شده‌اند و ابعاد بزرگ‌تری دارند. این کراس اور برای بازار آمریکا طراحی شده است. پیشرانه تمام برقی آن 349 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و برد آن ۴۲۴ کیلومتر  است. اما نسخه پلاس قدرت 402 اسب‌بخاری دارد. یک نسخه ویژه نیز از این خودرو به تعداد محدود تولید شده که پلاس سیتی ادیشن نام دارد.

VinFast VF8

وین فست VF9 از نظر ابعاد، به ب‌ام‌و X7 شباهت دارد و یک شاسی بلند سه ردیفه است. این خودرو نیز دو نسخه اکو و پلاس دارد و برای عرضه در اروپا و آمریکا آماده شده است.

VinFast VF9

غرفه پورشه در نمایشگاه قطر 2023

کانسپت پورشه میشن X به مناسبت 75 سالگی پورشه ساخته شده است. پورشه ادعا کرده که این سوپراسپرت الکتریکی می‌تواند عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی را در پیست نوربورگ رینگ بدست آورد. ظاهر آن یادآور مدل افسانه‌ای 917 بوده و به عنوان جانشینی برای مدل 918 در نظر گرفته شده است. نسبت قدرت به وزن آن، 1 اسب‌‌بخار بر کیلوگرم است.

Porsche Mission X

تولید پورشه تایکان از سپتامبر سال 2019 آغاز شده و برای سال 2022 نیز به روز شد. مدیریت گرمایی پیشرانه و بهبود زمان شارژ برای مدل‌های جدید در نظر گرفته شده و رنگ‌های تازه‌ای نیز ارائه می‌شود. موتور برقی روی محور جلو 255 اسب‌بخار قدرت دارد و قدرت موتور برقی محور عقب به 449 اسب‌بخار می‌رسد. وزن خودرو به بیش از 2300 کیلوگرم می‌رسد.

Porsche Taycan

پورشه 911S/T مدل 2024 ترکیبی از عناصر مربوط به مدل‌های GT3 تورینگ و GT3 RS است. تنها ۱۹۶۳ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و یکی از جدیدترین محصولات پورشه محسوب می‌شود. پیشرانه چهار لیتری آن ۵۱۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و مشابه GT3 RS است. گیربکس آن از نوع شش سرعته دستی است.

Porsche 911 ST

غرفه چری در نمایشگاه ژنو 2023

اومودا EV که همانطور مشخص است همان اومودا C برقیست که ما نمونه بنزینی آن را به فونیکس FX میشناسیم. اومودا در واقع دسته ای از محصولات چری است که برای اولین بار به مقصد بازار مصرف روسیه و قزاقستان ایجاد شد. اومودا C5 EV یک پیشرانه برقی 201 اسب بخاری دارد و میتواند 450 کیلومتر را با شارژ کامل طی کند.

Omoda EV

جیکو 7 یک کراس اور کامپکت از شرکت زیر مجموعه چری است. جیکو 7 که با نام چری TANSUO 06 هم شناخته میشود، در دو نوع پلاگین هیبرید با موتور 1.5 لیتری توربو و بنزینی با پیشرانه 1.6 لیتری توربو عرشه می شود و نسخه تمام چرخ محرک هم قابل انتخاب است. در طراحی بدنه و کابین سادگی خطوط کاملا به چشم میخورد و این مساله شاید راه حلی برای عرضه در بازار‌های مختلف باشد.

Jaecoo J7

آریزو 8 هم تمام راه را تا قطر آمده بود تا بار دیگر یکی از اولین خودروهای چینی که در موسسه NCAP اروپا 5 ستاره ایمنی دریافت کرده است را به نمایش بکشند. طراحی نه چندان پیچیده و دلنشین یک سدان ساده دقیقا همان چیزیست که باعث پیشرفت تمام خودروسازان شده است و برای چینی‌هایی که با کراس‌اورها شروع کرده‌اند، تمرینی شایسته به نظر میرسد. آریزو 8 از نظر مشخصات فنی کاملا مشابه تیگو 8 پریمیوم  که در ایران داریم است و یک پیشرانه 1.6 لیتری TGDI و گیربکس 7 سرعته دو گلاچه دارد.

Chery Arrizo 8

رویکرد چری به بازار خاورمیانه و قطر در برند اکسید کمی واقع بینانه تر بود، اکسید VX یا اکستریم VX که با پیشرانه 2 لیتری بنزینی عرضه میشود و یک COMPACT SUV پر از آپشن است، شانس بیشتری برای یافتن سهمی در بازار خاورمیانه خواهد داشت تا چینی های برقی دیگر اما اکسید هم شانس خود را در برقی‌ها امتحان کرده بود.

Exeed VX

اکسید TXL یا اکستریم TXL که برای ورود به بازار ایران صف کشیده در این نمایشگاه حضور داشت ودر کنارش اکسید اِستِرا ET قرار داشت. استرا یک کراس اور تمام برقی از اکسید است که همین امسال در چنگدو رونمایی شده بود. با این که اطلاعات دقیقی از تکنولوژی باتری و پیشرانه استرا در دسترس نیست، میتوان این خودرو را تلاشی برای به دست آوردن بازار اروپا هم دانست. طراحی نه چندان پیچیده ظاهری و کابینی که تمامیی المان ها محافظه کارانه طراحی شده است شانس حضور چری با برند اکسید در بازارهای متنوع را آزمایش خواهد کرد.

Exeed TXL

از برند چری، اکسید اکسلانتیکس ES هم در نمایشگاه حاضر بود که سدانی شکیل و لوکس به شما می رود و رویکرد محافظه گرایانه طراحی در آن باز هم مشهود بود. گفته میشود این خودروی برقی توانایی پیمایش 700 کیلومتر را در اختیارتان قرار خواهد داد و تنها در 5 دقیقه انرژی لازم برای طی کردن 150 کیلومتر را به دست می آورد.

Exeed Exlantix ES

غرفه لامبورگینی در نمایشگاه قطر 2023

در نمایشگاه ژنو-دوحه باید خیلی خودداری کنید که اولین خودرویی که به سمتش می‌روید یک سفینه نارنجی رنگ از ایتالیا نباشد. لامبورگینی رووئلتو یک غول 814 اسب بخاری با پیشرانه‌ای تنفس طبیعی است، اما 3 موتور الکتریکی به کمک این پیشرانه دوست داشتنی از لامبورگینی آمده‌اند تا جانشینی اونتادور، برازنده رووئلتو باشد.

شاید برای بسیاری از مردم هیبرید شدن یک سوپرکار افسانه‌ای غم‌انگیز باشد اما عاشقان رانندگی از مکلارن P1 به یاد دارند که لذت رانندگی با کمک گرفتن از پیشرانه‌های الکتریکی در کنار غرش یک V12 ، به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. پیشرانه بنزینی مطابق طبع خودش دور می‌گیرد و فواصل تعویض دنده و کاستی‌ها در بعضی دور موتورها با پیشرانه‌های برقی به خوبی مرتفع می‌شود.

Lamborghini Revuelto

اما سر و صدا همین جا تمام می‌شود. در کنار رووئلتو، لامبورگینی لانزادور تمام برقی قرار داشت. اولین خودروی تمام برقی لامبورگینی که احتمالا نزدیکی‌های زیادی به پورشه تایکان داشته باشد. از لانزادور، اطلاعات زیادی در دست نیست. حتی ظاهر بلاتکلیفی هم دارد: 4 نفره‌ای با ارتفاع غیر-لامبویی!

Lamborghini Lanzador

غرفه مکلارن در نمایشگاه قطر 2023

حضور مکلارن در نمایشگاه ژنو برای دوست داران سر و صدای احتراق داخلی‌ها خیلی دلگرم کننده بود. مکلارن با مدل کمتر دیده شده خود ELVA به نمایشگا آمده بود. مکلارن الوا پیشتر در مدل‌های بدون شیشه جلو هم دیده شده بود و یادآور سوپرکارهای بدون سقف قدیمی بود که در دهه 1970 میلادی توسط بروس مکلارن ساخته می‌شد.

MC Laren Elva

در طرف دیگر مکلارن 750s حضور داشت، مدل چابک 804 اسبی مک لارن که یک پیشرانه 8 سیلندر تویین توربو ساخت مکلارن با همکاری ریکاردو در مرکز خود جای داده است. چهره آشنای 750 هنوز هم جذابیت خودش را دارد و فیس لیفت ملایم 720 توسط مکلارن این خودرو را مناسب حال و هوای سال 2023 کرده است.

MC Laren 750S

غرفه دلاژ در نمایشگاه قطر 2023

حضور دلاژ در نمایشگاه امیدوار کننده بود، اما کافی نبود. به طور کلی حضور کمرنگ تیم‌های ورزشی و سازندگان اتومبیل های خاص در نمایشگاه ژنو-دوحه احساس می‌شد. دلاژ کار خود را در حیطه خودروسازی در سال 1906 شروع کرد و با کمک یکی از طراحان پژو مشغول ساخت بدنه اتومبیل شد.

پس از گذشت سالیان کسب موفقیت ها بسیار در اتومبیلرانی و ساخت خودروهایی کلکسیونی دلاژ در سال 1954 با هاچکیس ادغام شد و عملا تولید اتومبیل را متوقف کرد. تا اینکه سال 2019 دوباره خبر بازگشایی این خودروساز به گوش رسید و در نمایشگاه قطر هم با نمونه D12 حاضر شده بود. دلاژ D12 یک هایپرکار 1100 اسب بخاری با پیشرانه V12 است که توسط یک پیشرانه 110 اسبی برقی همراهی میشود.

Delage D12

غرفه ب ام و در نمایشگاه قطر 2023

شاسی‌بلند ب‌ام‌و XM Label Red با زبان طراحی جدید ب‌ام‌و ساخته شده و از پیشرانه بزرگ  هشت سیلندر هیبریدی نیرو می‌گیرد. موتور 4.4 لیتری توئین توربو هیبریدی آن می‌تواند گشتاوری معادل 1000 نیوتن‌متر تولید کند. قدرت آن نیز 738 اسب‌بخار است. این نسخه ویژه به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز شده است. در ظاهر این خودرو تزئینات قرمزرنگ دیده می‌شود تا نمای متفاوتی نسبت به نسخه عادی داشته باشد. این شاسی‌بلند به تعداد محدودی تولید می‌شود.

BMW XM Label Red

ب‌ ام‌ و iX1 مدل 2023 یک کراس‌اور کوچک الکتریکی است که نوارهای آبی رنگ آن، ظاهر متفاوتی را نسبت به نسخه بنزینی رقم زده است. نیروی موردنیاز iX1 از طریق دو موتور الکتریکی در محورهای جلو و عقب تامین می‌شود که مجموع خروجی آن‌ها برابر 313 اسب‌بخار قدرت و 494 نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو همچنین به باتری 64.7 کیلووات ساعتی مجهز شده که برد حرکتی آن به 438 کیلومتر می‌رسد.

BMW iX1

ب‌ ام‌ و i7 را باید اولین ب‌ام‌و سری هفت برقی بدانیم. این خودرو دو موتور برقی در محورهای جلو و عقب دارد که مجموع خروجی آن‌ها برابر 536 اسب‌بخار قدرت و 745 نیوتن متر گشتاور است. ظرفیت باتری این سدان بزرگ نیز 101.7 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده که با یک بار شارژ مسافتی در حدود 480 کیلومتر را می‌پیماید. تمامی نسخه‌های ب‌ام‌و سری 7 به سیستم تعلیق بادی با تنظیم خودکار ارتفاع و کنترل الکترونیکی کمک‌ فنرها مجهز شده‌اند.

BMW i7

نسل جدید سری 5 ب‌ام‌و به تازگی و برای سال 2024 معرفی شده است که همزمان با آن، نسخه الکتریکی سری 5 با نام ب‌ام‌و i5 مدل 2024 نیز ارائه شد. ظاهر نسخه‌های بنزینی و برقی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. یک موتور برقی 335 اسب‌بخاری روی محور عقب این خودرو تعبیه شده است. البته نسخه تمام چرخ محرک این خودرو نیز دردسترس است که با وجود دو موتور الکتریکی، 590 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. هر دو مدل به مجموعه باتری با ظرفیت 84.3 کیلووات ساعت مجهز شده‌اند.

BMW i5

ب‌ ام‌ و iX M اولین شاسی‌بلند برقی ب‌ام‌و با نشان M است که مدتی قبل با مدل 2023 معرفی شد. دو موتور الکتریکی برای این محصول در نظر گرفته شده که مجموعا در حالت اسپرت 610 اسب‌بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور گشتاور تولید می‌کنند. باتری آن نیز از نوع 111.5 کیلووات ساعتی است که برد 450 کیلومتری را ارائه می‌دهد. در طراحی iX از جلوپنجره بزرگ جدید ب‌ام‌و و چراغ‌های بسیار باریک جلو و عقب استفاده شده است.

BMW iX

موتورسیکلت ب‌ ام‌ و CE04 در کلاس اسکوتر قرار دارد و کاملا الکتریکی است. این محصول در سه نسخه با قدرت‌های 42 اسب‌بخار، 15 اسب‌بخار و 31 اسب‌بخار عرضه می‌شود. ظرفیت مجموعه باتری 8.9 کیلووات ساعت است که نیروی لازم برای پیمایش 130 کیلومتر را تامین می‌کند.

BMW CE-04

غرفه آئودی در نمایشگاه قطر 2023

برند دوست داشتنی آئودی با چهار حلقه نقره‌ای، در کنار خانواده خود، یعنی فولکس واگن به نمایشگاه ژنو آمده بود. چشم‌نوازترین رنگ زردی که در نمایشگاه پیدا می‌شد، متعلق به این RS e-tron GT بود. این پلتفرم یکی از موفق‌ترین و حساب‌شده‌ترین خودروهای برقی به شمار می‌آید. تا جایی که پورشه توانسته با استفاده از پلتفرم دقیقا مشابه E-TRON به تولید مدل موفق تایکان برسد.

Audi RS e-tron GT

هر دو برادر COMPACT SUV لوکس آئودی، یعنی SQ8 و Q8 E-TRON اسپرت بک کنار همدیگر به صف بودند. باز هم آئودی با گسترش و طراحی این پلتفرم خدمت بزرگی به دیگر هم تیمی‌هایش کرده و لامبورگینی اوروس پر سروصدا هم دقیقا آئودی SQ8 اسپرت‌بکی است که تنها پنل‌های بدنه متفاوتی دارد.

Audi SQ8

آئودی S8 متواضعانه عقب‌تر غرفه، به نمایش درآمده بود. هرطور که فکرش را بکنید، دیدن S8 شادمان‌تان نمی‌کرد، چون با این هیاهوی ایجاد شده توسط برقی‌ها و تغییر نکردن S8 در طی چند سال گذشته، احتمالا خبر از توقف تولید S8 را به دنبال خواهد داشت.

Audi S8

غرفه لینک اند کو در نمایشگاه قطر 2023

کراس‌اور لینک‌ اند کو 01 از پیشرانه هیبریدی بهره‌مند شده که شامل موتور  3 سیلندر 1.5 لیتری با 150 اسب‌‌بخار قدرت و موتور الکتریکی 136 اسب‌بخاری است. این نیرو از طریق گیربکس سه سرعته DHT Pro به محور جلو می‌رسد. بنابراین این کراس‌اور دیفرانسیل جلو است. یک باتری کوچک 1.82 کیلووات ساعتی نیز برای این آن در نظر گرفته شده، اما خودرو در حالت تمام برقی حرکت نمی‌کند.

LYNKCO 01

لینک‌ اند‌ کو 03 ، تنها سدان لینک‌اند کو محسوب می‌شود که اخیرا فیس‌لیفت شده است. ظاهر 03 اسپرت‌تر شده و با پیشرانه 2 لیتری‌ توربوشارژش، 218 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. مشتریان می‌توانند نمونه پلاگین هیبریدی این خودرو را نیز دریافت کنند. این نسخه نیز به موتور 1.5 لیتری توربو و موتور برقی تجهیز شده است. اما نسخه‌ای که در نمایشگاه ژنو 2023 به نمایش درآمده، نسخه 03+ بوده که به پیشرانه 2 لیتری با 265 اسب‌بخار قدرت، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، سامانه چهارچرخ محرک و کیت بدنه مجهز شده است.

LYNKCO 03+

با نگاهی به فرم بدنه لینک‌ اند کو 05 متوجه می‌شویم که از نوع شاسی بلند کوپه است. 05 از اواخر سال 2019 معرفی شده و نسخه پلاس آن نیز دردسترس است. درواقع 05 را می‌توان نسخه کوپه مدل 01 دانست که از پیشرانه دو لیتری نیرو می‌گیرد.

LYNKCO 05

شاسی‌بلند لینک‌ اند کو 09 بزرگ‌ترین محصول لینک‌اندکو در غرفه است که پلتفرمی مشترک با ولوو XC90 دارد. نیروی این شاسی بلند از طریق پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ تامین شده که دو نوع مختلف دارد؛ مدل قوی‌تر خروجی‌ای برابر 300 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

LYNKCO 09

غرفه کیا در نمایشگاه قطر 2023

کراس‌اور کیا EV5 مدل 2025 ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل EV9 دارد، اما طراحی آن‌ها را می‌توان مشابه یکدیگر دانست. این خودرو تمام الکتریکی، دوست‌دار محیط زیست است و علاوه بر این که آلایندگی صفر دارد، برای ساخت قسمت‌هایی از داشبورد و کابین آن از بطری‌های بازیافتی استفاده شده است. چرم طبیعی حیوانی نیز روی صندلی‌های آن دیده نمی‌شود. صندلی‌هایی با قابلیت چرخش، فرمان هشت ضلعی، سانروف با قابلیت پنل خورشیدی و ... از ویژگی‌های این کراس‌اور محسوب می‌شود.

KIA EV5

خودرو کیا EV6 مدل 2023 از موتورالکتریکی 70 کیلوواتی محور جلو و 160 کیلوواتی محور عقب نیرو می‌گیرد که مجموع خروجی آن‌ها برابر 320 اسب‌بخار قدرت است. موتورهای آن توسط باتری 77.4 کیلووات ساعتی شارژ می‌شوند و برد حرکتی آن به 490 کیلومتر می‌رسد. کیا EV6 نخستین خودرویی است که به طور همزمان از شارژ با جریان 400 و 800 ولت پشتیبانی می‌‌کند.

KIA EV6

شاسی‌بلند کیا EV9 مدل 2024 اولین‌بار در نمایشگاه سئول 2023 رونمایی شد. خریداران می‌توانند ردیف سوم را به صورت کاناپه‌ای و یا دو صندلی خلبانی (نسخه 6 و 7 نفره) سفارش دهند. صندلی‌های EV9 نیز قابلیت چرخش 180 درجه دارند. نسخه پایه این خودرو به صورت دیفرانسیل عقب و با موتور برقی 215 اسب‌بخاری عرضه می‌شود. اما نسخه AWD به دو موتور الکتریکی تجهیز شده که مجموعا 380 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند.

KIA EV9

تمامی تریم‌های کیا سورنتو هیبرید 2023، از پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی نیرو می‌گیرند. یک باتری 1 کیلووات ساعتی نیز این مجموعه را کامل می‌کند و خروجی پیشرانه به 227 اسب‌بخار می‌رسد. این خودرو در سه تریم مختلف ارائه می‌شود. خودرو در حالت استاندارد دیفرانسیل جلو بوده، اما تریم سطح بالای آن تمام چرخ محرک بوده و برای یکی از تریم‌ها نیز به خواست مشتری نصب می‌شود. تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در هشت جهت، آینه عقب بدون قاب، نمایشگر 4.3 اینچی صفحه کیلومتر، نمایشگر 10.25 اینچی اطلاعات و سرگرمی با GPS و ... از ویژگی‌های آن است.

KIA SORENTO HEV

کیا K5 مدل 2023 نام جدید اپتیما است اما نسخه هیبرید آن با نام K5 HEV در نمایشگاه ژنو حضور دارد. این خودرو به موتور 2 لیتری و موتور الکتریکی تجهیز شده که به گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل است. کوشا خودرو، نماینده کیا در ایران، نیز خودرو K5 را عرضه خواهد کرد که البته نسخه هیبریدی آن نیست.

KIA K5 HEV

کیا K8 سدان بزرگ کیا بوده که جانشین کادنزا است. این خودرو قبلا با موتور 3.5 لیتری عرضه شده، اما اکنون با موتور هیبرید نیز در دسترس است. پیشرانه هیبریدی آن از موتور 1.6 لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی 59 اسب‌بخاری تشکیل شده است. خروجی موتور بنزینی آن نیز به 180 اسب‌بخار قدرت می‌رسد که از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ویژگی‌های آن نیز عبارتند از سیستم تهویه مطبوع سه منطقه‌ای، نمایشگر 12.3 اینچی و ... .

KIA K8 HEV

کیا اسپورتیج با پیشرانه‌های مختلفی در دنیا عرضه می‌شود و حتی نسخه هیبرید و پلاگین هیبرید نیز دارد. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو شامل 1.6 لیتری توربوشارژ، 2 لیتری تنفس طبیعی و 2.5 لیتری هستند. نسخه هیبریدی اسپورتیج، قدرت بیش‌تری نسبت به نسخه‌های بنزینی دارد. این خودرو در حالت استاندارد تک دیفرانسیل است.

KIA SPORTAGE

تغییرات ظاهری کیا تلوراید 2024 نسبت به مدل 2023 بسیار جزئی است. پیشرانه 3.8 لیتری آن 291 اسب‌بخار قدرت و 262 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل است. تریم پایه این خودرو دیفرانسیل جلو است. امکانات این محصول عبارتند از هشدار برخورد نقطه کور، دستیار جلوگیری از برخورد جلو با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، کمک به حفظ خطوط، هشدار برخورد از عقب و ... .

KIA TELLURIDE

غرفه انتاب در نمایشگاه قطر 2023

سوپراسپرت سیمرغ، که این روزها حاشیه‌های زیادی در رسانه‌ها به راه انداخته و ساخت گروهی از مهندسین در کشور افغانستان است، برای نخستین‌بار در جهان و بصورت رسمی، در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو همچنان در فاز تحقیقاتی است و به دلیل سرمایه‌گذاری نسبتا زیادی که برای توسعه قوای فنی آن نیاز است، احتمال دارد که هیچگاه به تولیدانبوه نرسد.

Entop Simurgh

غرفه نیسان در نمایشگاه قطر 2023

نیسان Z سالهای بسیاری است که دل از ماشین بازها می‌برد. از زمانی که farilady Z به بازار آمد شاید نزدیک به 40 سال گذشته و امسال در ژنو، این زرد بی‌نظیر هم دیده شد. با پیشرانه ی VR-30 نیسان که نسبت نزدیکی با پیشرانه گودزیلا (نیسان GT-R) دارد و یک شش سیلندر V تویین توربو است و میتواند نزدیک 400 اسب بخار را به چرخ‌های عقب برساند. اطلاعات بیشتر این خودرو را در مقاله نسل جدید نیسان Z مطالعه کنید.

Nissan Z

برخلاف عموم خودروسازان که تمرکز زیادی برروی کراس اورها گذاشته‌اند و هرروز یک فیس لیفت یا نسل جدیدی معرفی می‌کنند، نیسان گویا هیچ علاقه‌ای به پلتفرم پاترول خود ندارد و به وضوح عقب افتادن پاترول در برابر لندکروزر سری 300 مشهود است. اما نیسان پاترول نیسمو 2023، هنوز بر چشم عاشقان بیراهه‌نوردی جا دارد و هنوز هم قابلیت‌های فوق العاده‌اش در بیرون جاده‌ها، این خودرو را به یک SUV ایده‌آل بدل می‌کند.

Nissan Patrol Nismo

نیسان آریا 2023 تنها کراس‌اور تمام الکتریکی نیسان که در بخش طراحی داخلی، تمامی الگوهای گذشته را بازنگری کرده است. آریا با نامی آشنا برای نوین‌ترین محصول نیسان به شمار می‌رود و از معدود نشانه‌های زنده بودن این شرکت دوست‌داشتنی است. آریا یک ماشین صرفا کارآمد و شهری نیست و در قوی‌ترین نمونه 389 اسب بخار قدرت داشته و می‌تواند صفر تا 100 کیلیومتر برساعت را زیر 5 ثانیه بپیماید.

Nissan Ariya

نیسان ایکس‌تریل 2023 حاضر در نمایشگاه ژنو، پیش‌تر در سال 2021 رونمایی شده بود و تفاوت‌های ظاهری زیادی با نسل قبلی (اتاق T-32) دارد. اما جذاب‌ترین نکته این خودرو، عرضه‌شدن آن در برخی بازارها با یک پیشرانه 3 سیلندر 1.5 لیتری هیبریدی است که توانایی تولید 200 اسب بخار را داشته و گزینه ایده‌آلی برای واردات احتمالی خودرو به ایران نیز محسوب می‌شود.

Nissan X-trail

تردیدی نیست که نیسان پتفایندر 2023 به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای نیسان، اهمیت بالایی برای این برند دارد. با این حال باید قبول کرد که خودروی فوق یکی از قدیمی‌ترین محصولات سبد نیسان به حساب می‌آید و نیاز به یک تغییر اساسی داشت. خبر خوب اینجاست که انتظارها به پایان رسیده و نسخه جدید این خودرو که سال 2022 برای اولین‌بار معرفی شده بود، یکبار دیگر در نمایشگاه ژنو 2023 نیز رونمایی گردید.

Nissan Pathfinder

غرفه اینفینیتی در نمایشگاه قطر 2023

اینفینیتی QX55 مدل 2023 در سال 2021 معرفی شد و در واقع نمونه کوپه QX50 است. اینفینیتی باتوجه به اشتیاق بازار از کراس‌اور های کوپه، این لاک پشت زیبا را رونمایی کرد و از اساسی‌ترین تغییرات نیسان/اینفینیتی در مورد کراس‌اورهایش است.

Infiniti QX55

اینفینیتی QX60 مدل 2023 جدید که در نمایشگاه ژنو 2023 رونمایی شده است، با ارائه یک برنامه جدید برای مراقبت مشتریان، وارد سال دوم عرضه خود می‌شود. برنامه Premium Care اینفینیتی برای تمامی مدل‌های QX60 در بازار آمریکا، در دسترس است و شامل حداکثر سه سال بازرسی، تعمیر و نگهداری، چرخش تایر و سایر خدمات، می‌شود. اینفینیتی با ارائه این خدمات قصد دارد تا مالکیت QX60 را برای مشتریان جذاب کند. یک شارژر بی‌سیم داخل کابین در نظر گرفته شده که جزء تجهیزات استاندارد است. یک آینه عقب بدون قاب نیز وجود دارد‌. قسمت زیرین سپر، به رنگ مشکی پیانویی و یا خاکستری تیره درآمده است.

Infiniti QX60

در بحبوحه معرفی محصولات اینفینیتی در نمایشگاه ژنو 2023 اکنون نوبت به شاسی‌بلند پرچمدار این برند یعنی QX80 رسیده است، تا به مخاطبان معرفی شود. طراحی بدنه و کابین این خودروی بزرگ بدون تغییر باقیمانده، درحالی‌که اضافه شدن فناوری­‌های جدید، قیمت را نیز افزایش داده است. دستیار صوتی آمازون الکسا با امکان کنترل برخی تنظیمات و لرزش فرمان در صورت خروج از خطوط، به صورت استاندارد برای اینفینیتی QX80 مدل 2023 پیش‌بینی شده است. نمایشگر 12.3 اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو با اتصال USB، از مدل سال قبل باقیمانده درحالی‌که شارژر بی‌سیم هم به تجهیزات کابین اضافه شده است.

Infiniti QX80

غرفه خودرو کلاسیک در نمایشگاه قطر 2023

این فانتوم یادگار روزهای طلایی بنتلی در اتومبیل رانی است و مارک این خودرو را در جوابی به بنتلی از مهندسان شرکت درخواست کرده بود و ناظر ساخت این خودرو ، جروایس، نامش را به عنوان بخشی از اسم این مدل جاودانه کرد. پیشتر رولزرویس به جای واژه کانسپت از خودروی مفهومی استفاده میکرد، در مجموع 17 عدد از این فانتوم ساخته شد و تمامی مالکین از ابتدا تاکنون در شناسنامه این خودرو ثبت شده‌اند. (از کلکسیون شخصی الکساندر شاوفلر)

 
1928-RollsRoyce Phantom 17EX

این ماشین از پیشکسوتان اتومبیل‌رانی در دهه 1930 میلادی است و دارای یک پیشرانه 8 سیلندر 3 لیتریست. 3 نمونه ساخته شده بلوت، حوالی سال 1922 در اختیار سر مالکوم کمپبل، صاحب رکورد سرعت در همان سال، قرار داشت و با نام "پرنده آبی" در مسابقات لمانس شرکت کرد. بلوت افتخار اولین برنده گرند پری ایتالیا را در اختیار دارد. (از کلکسیون شخصی الکساندر شاوفلر)

1920-Ballot 3.8LC GrandPrix

ب ام و 328 ای که نامش را در تاریخ ثبت کرد. نه همان 328 ای که احتمالا انتظار دارید، اما مدلی از ب‌ام‌و که در سال 1999 به عنوان یکی از 25 خودروی معرفی شده به عنوان "ماشین قرن" به حساب می‌آید. دارای یک موتور 6 سیلندر 2 لیتریست و بین سالهای 1936 تا 1940 تولید شده است. جلوپنجره شاخص ب‌ام‌و در این مدل، گویای اساس طراحی این شرکت از همان زمان تاکنون است. (از کلکسیون شخصی عمر الفردان)

1938-BMW 328 Roadster

معرفی شده توسط رولزرویس در سال 1922 با پیشرانه‌ای 3.1 لیتری 6 سیلندر که توانایی تولید 20 اسب بخار را داشت. از این مدل حوالی 2900 نمونه ساخته شده و تولیدش تا سال 1929 میلادی ادامه داشت. خصوصیات بارز رولزرویس 20HP بازده و فرمان پذیری‌اش بود و با دریچه‌های افقی شاخص رولزرویس در کنار مدل 50 اسب بخاری معروف رولزرویس، یعنی سیلور گوست فروخته می‌شد. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

1927-RollsRoyce 20HP Tourer

لینکولن کانتیننتال چهاردر کروک یا " اتومبیل پاپ" در سال 1964 از ایالات متحده به هند، برای بازدید پاپ از هند وارد این کشور شد. سپس به صورت نمادین به مادر ترزا هدیه داده شد و در نهایت به منظور خیریه به حراج گذاشته شد. "اتومبیل پاپ" یک پیشرانه 7 لیتری هشت سیلندر دارد و به منظور استفاده پاپ، تجهیزاتی مانند دستگیره‌ها به آن افزوده شده است. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

1964-Lincoln Continental 4Door Convertible (Popemobile)

تاریخچه این رولزرویس با نمایشگاه خودروی ژنو گره خورده است. این رولزرویس پس از نمایش در نمایشگاه ژنو در سال 1962، مستقیما به امیر همان زمان قطر، یعنی شیخ احمدبن علی الثانی تحویل شد. پس از تمامی این سالها فانتوم V هفت نفره به عنوان نمادی تاریخی و ارتباط دیرینه قطر با نمایشگاه خودروی ژنو نگهداری می‌شود. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

1962-RollsRoyce Phantom V 7-Passenger Enclosed Limousine

این رولزرویس رِیث کوپه دراپ هد 1949 در سال تولید به ماهاراجای میسور تحویل شد و پس از آن در مالکیت صاحب بعدی‌اش برای بازدید دوک ادینبرو، پرنس فیلیپ از هند استفاده شد. سپس در مالکیت پادشاه چارلز سوم قرار گرفت و هم‌اکنون نیز از اصیل‌ترین خودروهای موجود در جهان به شمار می‌رود. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

1949-RollsRoyce Silver Wraith Drophead Foursome Coupe

رودستر مرسر-کبرا نمونه بارزی از دنیای اتومبیلی است که استانداردها و مسائل ایمنی دست طراحان را نبسته باشد. این خودروی کانسپت طراحی ویرجیل اکسنربوده و به دنبال پروژه ای برای افزایش مصرف "مس" در خودرو سازی بوده است. سپس بدنه این خودرو در ایتالیا تکمیل شد و یک پیشرانه 4.7 لیتری 8 سیلندر فورد سفارش شلبی درون آن قرار گرفت. آلیاژهای مختلف مس و برنج استفاده شده در این رودستر آن را به بخشی جدانشدنی از تاریخ طراحی خودرو بدل کرده است.

1965-Mercer Cobra Roadster

این فراری 250 GT LWB یکی از 9 خودروی آماده شده برای تور دو فرانس توسط سرجیو اسکالیه‎تی "مجسمه ساز آرزوها" است. از سال 1950 تا 1960 یکی از با شکوه ترین دوره های تاریخ اتومبیل رانی شکل گرفت و نقش تمامی مدل های فراری 250 GT دراین دوران غیرقابل انکار است.

1955-Ferrari 250GT LWB

تاریخچه نمایشگاه خودروی ژنو

نمایشگاه بین‌المللی ژنو، رویدادی سالیانه است که از سال 1905 تاکنون، در محلی نزدیک فرودگاه ژنو برگزار می­‌شود. این نمایشگاه همواره به عنوان محلی برای نمایش خودروهای گران‌قیمت و سفارشی و همچنین معرفی کانسپت‌ها و فناوری‌های جدید شناخته شده و به همین دلیل مورد توجه فعالان صنعت خودروسازی قرار دارد.

علاوه بر شرکت‌های خودروسازی، فعالان عرصه تیونینگ، طراحان، مراکز خدماتی و حتی صنعت سرگرمی وابسته به خودرو نیز در این رویداد حاضر می­‌شوند.

هشتاد و نهمین دوره نمایشگاه ژنو در فاصله 7 تا 17 مارس 2019 برگزار شد، اما نمایشگاه 2020 که برای 5 تا 15 مارس برنامه‌­ریزی شده بود، به علت همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد. این یکی از نخستین رویدادهای خودرویی بود که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت. همین اتفاق در مورد نمایشگاه ژنو 2021 هم تکرار شد.

نمایشگاه خودروی ژنو 2022 که قرار بود در قطر برگزار شود هم به علت ادامه همه‌گیری کرونا و عدم تمایل بسیاری از شرکت‌ها و بحران تراشه در صنعت خودروسازی به اکتبر 2023 موکول شد. البته در اواسط تابستان 2023 اعلام شد که دوره بعدی نمایشگاه از 26 فوریه تا 3 مارس 2024 مجددا به شهر ژنو بازمی‌گردد، ضمن­ این‌که ظاهرا برنامه‌ریزی متفاوتی انجام شده است، تا هزینه شرکت‌کنندگان کاهش یابد.

تقویم برگزاری نمایشگاه ژنو 2023

برگزارکننده پیش‌بینی کرده که در طول 10 روز برگزاری نمایشگاه ژنو 2023 در قطر، یک هزار خبرنگار و 200 هزار نفر بازدیدکننده از این رویداد خودرویی دیدار کنند.

مراسم افتتاحیه در 5 اکتبر (13 مهر) برگزار خواهد شد، درحالی‌که روز دوم یعنی شش اکتبر برای خبرنگاران درنظر گرفته شده است. بازدیدکنندگان عادی می‌توانند در روزهای آتی تا 14 اکتبر بین ساعات 2 عصر تا 10 شب از نمایشگاه دیدار کنند. البته ساعت کاری در روز شنبه به 10 صبح تا 10 عصر تغییر می­‌یابد. در این روز با گزارش زنده از نمایشگاه خودروی ژنو همراه شما خواهیم بود. اطلاعات بیشتر در صفحه اینستاگرام باما به آدرس bama.social منتشر خواهد شد.

برنامه‌های جانبی هم در حاشیه این نمایشگاه اتفاق می‌­افتد. از 6 تا 8 اکتبر، مسابقه فرمول یک و از 11 تا 14 اکتبر هم رویداد Track Days در پیست تازه‌تاسیس Lusail برگزار می­‌شود.

علاقمندان به خودروهای آفرود می‌­توانند در فاصله 7 تا 13 اکتبر به ماجراجویی با این خودروها در صحرا بپردازند، درحالی‌که نهم اکتبر به رویداد Future Design Forum اختصاص دارد. این رویداد در همکاری با موزه خودروی قطر و سایت خبری Car Design News برگزار می­‌شود، تا علاقمندان بتوانند از نظرات و تجربیات متخصصان حوزه طراحی خودرو آگاه شوند.

آشنایی با خودروسازان حاضر نمایشگاه ژنو 2023

با وجود غیبت بسیاری از شرکت‌ها، 30 برند در این رویداد حاضر خواهند بود. علاوه بر اسامی آشنا همچون آئودی، اینفینیتی، جگوار، کیا، لامبورگینی، لکسوس، مک‌لارن، مرسدس بنز، مینی، نیسان، پورشه، رنجرور، تویوتا و فولکس‌ واگن، بد نیست نکاتی را درباره سایر شرکت‌کنندگان مرور کنیم.

ب ام و: این خودروساز آلمانی همچون چگوار و لندرور، به واسطه نماینده خود در قطر یعنی شرکت الفردان للسیارات (Alfardan Automobiles) در این رویداد حاضر شده است.

چری: خودروساز چینی با 4 برند چری، جائکو، اومودا و اکسید در این رویداد حاضر شده است. غرفه چری در کنار کیا قرار دارد درحالی‌که زیرمجموعه لوکس آن یعنی اکسید، جایگاه بین لکسوس و اینفینیتی را اشغال کرده است، تا هدف‌گذاری چینی‌ها برای رقابت با این برندها را نمایش دهد.

دیفندر (Defender): نام یکی از مشهورترین خودروهای جهان، اکنون به عنوان یک نشان مستقل به نمایشگاه ژنو 2023 آمده است، بنابراین به نظر می­‌رسد که اخبار چند ماه پیش مبنی بر کنار رفتن نام لندرور و استقلال هویتی رنجرور، دیفندر و دیسکاوری حقیقت داشته باشد و مدل‌های مذکور از این پس به عنوان اعضای گروه جگوار-لندرور، به حیات خود ادامه می‌­دهند.

دلاژ (Delage): این برند فرانسوی که به پیروزی در گرندپری قهرمانی جهان در سال 1927 افتخار می­‌کند، پس از تقریباً هفت دهه عدم فعالیت، مجددا شروع به ‌کار نموده و یک محصول به نام دلاژ D12 را تولید می­‌کند. تنها 30 دستگاه از این خودروی نیرومند با قیمت 2.5 میلیون دلار تولید خواهد شد.

انتاپ (Entop): استارت­آپ اِنتاپ که در سال 2019 در افغانستان تاسیس شده، در اواخر سال 2022 و با نمایش اولین محصول خود به نام Helmet، مورد توجه قرار گرفت. این شرکت از هدفگذاری برای قرار گیری در میان 5 استودیو بین‌المللی طراحی خبر داده است.

فورماکار (Formacar): فورماکار خود را به عنوان سایت خبری معرفی نموده که قصد دارد با طراحی یک اپلیکیشن با پشتیبانی از تصاویر 3 بعدی و واقعیت افزوده مجازی، علاقمندان را  با فعالان عرصه تجارت خودرو مرتبط کند.

لازارث (Lazareth): شرکت لازارث به عرضه موتورسیکلت‌های نیرومند و خاص شهرت دارد، همچون مدل wazuma با طراحی مشابه مدل‌های سه چرخ که پیشرانه 8 سیلندر ساخت مازراتی را به همراه دارد.

لوسید (Lucid Motors): این برند سازنده خودروهای برقی اخیرا با تاسیس کارخانه­‌ای در عربستان، نام خود را در رسانه­‌ها مطرح کرده است.

لینک اند کو (Lynk & Co): زیرمجموعه جیلی درحالی به قطر آمده که برند اصلی در این نمایشگاه حضور ندارد. به نظر می­‌رسد که لینک اند کو بیشتر از قبل سعی دارد استقلال خود را به نمایش بگذارد.

رِولور (Rovelver): این شرکت با نام کامل Rovelver VIP Auto Design به عنوان یک کسب و کار خانوادگی در سال 1995 تاسیس شده و به تغییر خودروهای ون و مینی ون به نمونه­‌های لوکس و تشریفاتی اشتغال دارد. این شرکت مدعی دریافت استانداردهای اروپایی و ISO، شعبی در کشورهای آلمان، ترکیه، فرانسه، بریتانیا، بحرین، ایتالیا، تایلند و اسپانیا تاسیس کرده است.

سیلک-فاو (Silk-Faw): اتحاد گروه فاو و شرکت ایتالیایی Silk EV با هدف تولید همزمان در چین و ایتالیا، به تاسیس سیلک-فاو در سال 2021 منجر شده است. نخستین محصول این شرکت یعنی هونگچی S9 در سال 2021 و با پیشرانه V8 هیبرید معرفی شد.

تتوو (Tetwo): این کمپانی فرانسوی سازنده خودروهای فولادی و آلومینیومی مخصوص کودکان، اخیرا مدل کوچک شده از تویوتا لندکروزر 80 به نام DUNE 416 را به طور انحصاری برای خاورمیانه طراحی نموده تا در تیراژ 25 دستگاه و با قیمت پایه 30 هزار یورو، به فروش برساند.

وینفست (Vinfast): خودروساز ویتنامی با ورود به بازار سهام نیویورک، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است و قصد دارد در آینده نزدیک به بازیگری مهم در صنعت خودروسازی تبدیل شود.

این مطلب تا پایان نمایشگاه به روز خواهد شد.

دیدگاه کاربران