تولد دوباره، 10 سال پس از رکوردشکنی

بازسازی سریع‌ترین خودروی اشکودا

31 مرداد 1400 16:23

مطمئناً نمی‌­توان اشکودا اکتاویا RS را سریع‌ترین خودروی موجود در بازار لقب داد، ولی برای افرادی که خواهان خودرویی با کیفیت و عملکرد فنی مشابه با گلف GTI ولی با قابلیت کاربردی بیشتر باشند، اکتاویا RS گزینه­‌ای بسیار مناسب خواهد بود.

این نمونه منحصربه‌فرد از اشکودا اکتاویا RS در روز 19 آگوست 2011 موفق به ثبت رکورد سرعت 366 کیلومتر برساعت شد.در سال 2011، متخصصان شعبه اشکودا در بریتانیا تصمیم گرفتند پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ این خودرو را به گونه­‌ای تقویت کنند که اکتاویا برای ثبت رکورد در صحرای نمک بونویل آماده باشد.

پروژه اعمال تغییرات روی این خودرو ظرف کمتر از دو ماه به انجام رسید و بدین ترتیب، نمونه‌­ای از اشکودا اکتاویا با 600 اسب­‌بخار قدرت متولد شد. پیشرانه 2 لیتری TSI این خودرو به توربوشارژر بزرگ ساخت Garrett، اینترکولر بزرگتر و سامانه پاشش آب مجهز شده بود و برنامه‌­ریزی نرم‌­افزار ECU و عملکرد انژکتورها هم مورد بازبینی قرار گرفت. بد نیست بدانید که به واسطه این تغییرات، نیروی نمونه موردنظر به تقریباً سه برابر نمونه استاندارد و 2 و نیم برابر نسل فعلی اشکودا اکتاویا با پیشرانه 2 لیتری TSI افزایش پیدا کرد.

رکوردشکنی اشکودا اکتاویا در سال 2011
نسخه رکوردشکن در سال 2011

جعبه‌دنده این خودرو هم از اشکودا ساپرب GreenLine  برگرفته شده بود و به دیفرانسیل لغزش محدود متصل شد. نصب رینگ‌های 15 اینچی فولادی با روکش آیرودینامیک و تایرهای سفارشی Eagle Dragway Special ساخت گودیر به همراه کاهش 80 میلیمتری ارتفاع بدنه، تغییرات مهمی دیگری بود که روی این خودرو اعمال شد.

در نهایت این نمونه منحصربه‌فرد از اشکودا اکتاویا RS در روز 19 آگوست 2011 موفق به ثبت رکورد سرعت 366 کیلومتر برساعت شد، یعنی رقمی بیش از آنچه خودرویی همچون پورشه 918 اسپایدر قادر به حرکت آن باشد.

بازسازی اشکودا اکتاویا رکوردشکن

با گذشت یک دهه از ثبت این موفقیت برای کمپانی اهل چک، مسئولان شرکت تصمیم به بازسازی اکتاویا RS مذکور گرفتند تا این واقعه مهم را به علاقمندان یادآوری نمایند.

در پایان بد نیست بدانید که در صحرای بنویل ارقامی بسیار بالاتر از سرعت این اکتاویا به ثبت می­‌رسد. مثلا در 14 آگوست سال گذشته، خودروی Speed Demon موفق به ثبت رکورد حرکت با حداکثر سرعت 775.021 کیلومتر برساعت شد.

دیدگاه کاربران