ایده ساخت محصولی برای جلب نظر جوانان علاقمند به ماجراجویی در طبیعت، در سال 2018 در شرکت هارلی دیویدسون مطرح شد. این شرکت آمریکایی در آن زمان برای ارائه این محصول در سال 2020 برنامهریزی کرده بود، که به علت تغییرات مدیریتی با کمی تاخیر مواجه شد.
”قیمت پایه 17,139 دلاری هارلی دیویدسون پانآمریکا، با توجه به رقبا چندان گران به نظر نمیرسد.“مدل جدید پانآمریکا 1250 (Pan America 1250) را میتوان محصول نهایی این استراتژی جدید دانست، موتورسیکلتی با قیمت پایه 17,139 دلار که در رنگهای خاکستری Silver Rock یا مشکی Vivid قابل سفارش است. تریم کاملتر این مدل با لقب Special و قیمت 19,999 دلار در چهار رنگ خاکستری تیره River Rock، مشکی Vivid، سبز Deadwood و ترکیب نارنجی Baja و سفید مرواریدی Stone Washed، قابل انتخاب خواهد بود.
قیمت هارلی دیویدسون پانآمریکا با توجه به رقبا چندان گران به نظر نمیرسد، چراکه بامو GS-R 1250 GS با قیمت 17,995 و دوکاتی مولتی استرادا V4 با قیمت 19,995 دلار به فروش میرسند.
پیشرانه این محصول تحت سری جدید Revolution Max معرفی شده است، که بنابر اعلام سازنده، زاویه 60 درجهای میان سیلندرهای آن به کاهش فضا و افزایش سایز مسیر ورودی هوا یاری میرساند. این پیشرانه با حجم 1252 سیسی و ضریب تراکم 13 به یک، قادر است در دورشمار 9 هزار دور در دقیقه 150 اسببخار قدرت تولید کند. حداکثر گشتاور برابر با 128 نیوتنمتر است و در 6750 دور در دقیقه حاصل میشود. سیستم متغیر زمانبندی سوپاپها (VVT) نیز به بهینهسازی میزان گشتاور و بهبود مصرف سوخت یاری رسانده است.
نیروی موتورسیکلت از طریق جعبهدنده شش سرعته به چرخها منتقل میشود. 5 حالت سواری Road، اسپرت، بارانی، آفرود و آفرود پلاس برای هارلی دیویدسون پانآمریکا درنظر گرفته شده است، که با انتخاب هریک از آنها، میزان قدرت موتور و ترمز متفاوت خواهد بود.
مهندسان هارلی وزن این محصول را در حد 240 کیلوگرم برای نسخه عادی و 252 کیلوگرم برای نسخه Special محدود کردهاند که در مقایسه با بامو 1250 GS-R سبکتر است.
ظرفیت باک این موتورسیکلت برابر با 22 لیتر است و بازشوی آن بگونهای طراحی شده که راکب بدون باز کردن روکش باک، قادر به سوختگیری خواهد بود.
رینگهای آلومینیومی این مدل در جلو و عقب به ترتیب 19 و 17 اینچی است و با تایرهای Scorcher Adventure ساخت میشلن پوشانده شده، که البته میتوان سری Anakee Wild را نیز سفارش داد.
ترمزهای چهار پیستونه این موتورسیکلت تحت همکاری با برمبو طراحی و به دیسکهای 320 و 280 میلیمتری در محور جلو و عقب مجهز شده است.
ارتفاع هارلی دیویدسون پانآمریکا از کوتاهترین تا مرتفعترین حالت، بین 86 تا 89 سانتیمتر متغیر است، درحالیکه در نسخه Special این بازه بین 84 تا 87 سانتیمتر قرار میگیرد. برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی جریان هوا، شیشه جلو در چهار حالت قابل تنظیم است.
نمایشگر 6.8 اینچی لمسی TFT به مسیریاب و امکان ارتباط با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز شده است، ضمن اینکه روکش ضدانعکاس باعث افزایش دید در ساعات مختلف روز خواهد شد. در هنگام حرکت موتورسیکلت، قابلیت لمسی از مدار خارج میشود.
پدال ترمز چند موقعیتی در عقب با قابلیت تنظیم موقعیت، زیرسپری، گرمکن دستگیره، چراغهای تطبیقپذیر جلو، نمایش فشار باد تایر، گارد و سیستم تعلیق نیمه فعال جلو و عقب با قابلیت هماهنگی براساس وزن، جزء ویژگیهای این مدل محسوب میشود. کنترل سیستم تعلیق در عقب به صورت الکترونیکی بوده و در 5 حالت مختلف برای تنظیم میزان سفتی قرار میگیرد.
همچون سایر محصولات هارلی دیویدسون، گستره وسیعی از لوازم اضافه برای پانآمریکا قابل انتخاب است، که شامل چندین مجموعه محفظه بار میشود. در نسخه Special، رینگهای چند پره با تایر تیوبلس و امکان تنظیم ارتفاع نیز پیشبینی شده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : rideapart.com