تفاوت آرمور مونتاژی با آرمور وارداتی چیست؟

بررسی سانگ یانگ تیوولی مونتاژ

2 شهریور 1400 19:20

رامک خودرو تحویل سری اول تیوولی آرمور مونتاژی را از اواخر آبانماه 1399 آغاز کرد و حواله‌داران قدیمی تیوولی، اولین مشتریان این خودرو هستند. با توجه به قطع همکاری سانگ‌یانگ، رامک خودرو خیلی زود تولید آرمور مونتاژی را متوقف کرد تا به این ترتیب، راه برای تولید تیوولی سولار هموارتر شود.

تفاوت ظاهری آرمور مونتاژی با وارداتی چیست؟

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، در سانگ‌یانگ تیوولی آرمور مونتاژی (فیس 2018)، چهره خودرو با چهره تیوولی آرمور وارداتی، مو نمی‌زند! در تصویر زیر، تیوولی آرمور مونتاژی (فیس 2018) در سمت راست، تیوولی سولار مونتاژی (فیس 2020) در وسط و همچنین تیوولی آرمور وارداتی را نیز در سمت چپ، می‌بینید.

تفاوت ظاهری تیوولی آرمور مونتاژی با تیوولی سولار

سانگ یانگ تیوولی آرمور مونتاژی، اکثر تجهیزات تیوولی آرمور وارداتی را در خود دارد ولی با این حال، این دو خودرو در چندین ویژگی با یکدیگر متفاوتند که در ادامه، آنها را توضیح خواهیم داد.

اولین تغییر، مربوط به رینگ‌هاست. رامک خودرو، رینگ‌های دو رنگ و جذاب Vشکل که در همه مدل‌های تیوولی وارداتی بود را حذف کرده و از رینگ‌های Yشکل ساده‌تری در تیوولی آرمور مونتاژی استفاده کرده است؛ رینگ‌هایی که قطعا ارزان‌تر از رینگ‌های نسخه وارداتی هستند.

رینگ سانگ یانگ تیوولی آمور مونتاژی

همچنین در تصویر زیر، تفاوت رینگ‌های تیوولی آرمور مونتاژی را با تیوولی سولار مونتاژ مشاهده می‌کنید. رینگ‌های تیوولی سولار، تقریبا مشابه رینگ‌های تیوولی آرمور وارداتی است.

مقایسه تیوولی آرمور مونتاژی با تیوولی سولار مونتاژی

دومین تغییری که در ظاهر تیوولی آرمور مونتاژی رخ داده است را باید در قسمت عقبی خودرو جست و جو کنیم؛ رامک خودرو در نسخه آرمور مونتاژی از تریم کرومی در دیفیوزر عقب استفاده کرده و اطراف شب‌رنگ‌های درون سپر عقب را هم با نوارهای باریک کرومی پوشانده است. در تصویر زیر، زه‌های کرومی را در سپر عقب تیوولی آرمور مونتاژی مشاهده می‌کنید.

عکس عقب سانگ یانگ تیوولی مونتاژ

آیا گیربکس آرمور مونتاژی تغییر کرده؟

یکی دیگر از تغییراتی که در تیوولی آرمور مونتاژی رامک خودرو رخ داده، مربوط به سردنده جدیدی است که حالا کوچکتر از سردنده‌های قبلی شده. در اکثر بازارهای جهانی، سانگ‌یانگ از این نوع سردنده، از مدل 2019 به بعد، استفاده کرده بود. البته باید یادآوری کنیم که گیربکس خودرو، هیچ تفاوتی با مابقی تیوولی‌های وارداتی ندارد.

سردنده جدید تیوولی آرمور مونتاژ

حالا که صحبت از کابین تیوولی است، بد نیست یادآوری کنیم که رامک خودرو، برخی از تیوولی‌های وارداتی را بدون مولتی‌مدیا تحویل مشتریانش داده ولی خوشبختانه در تیوولی آرمور مونتاژی، مولتی‌مدیا بصورت استاندارد بوده و آنرا حذف نکرده‌اند! در تصویر زیر، کابین تیوولی آرمور مونتاژی را مشاهده می‌کنید.

عکس کابین تیوولی فیس 2020

آپشن جدید آرمور مونتاژی چیست؟

تغییر مهم دیگری که در سانگ یانگ تیوولی آرمور مونتاژی اتفاق افتاده، مربوط به پنل کلیدهایی است که سمت چپ فرمان قرار دارد. این پنل در تیوولی‌های وارداتی دارای 3 کلید است؛ یک دکمه برای تغییر حالت گیربکس، یک دکمه برای خاموش و روشن کردن ESP و یک دکمه هم برای سنسور جلو. 

اما همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، در تیوولی آرمور مونتاژی رامک خودرو، این پنل علاوه بر این سه کلید، کلید چهارمی هم دارد که برای آپشن جدید «کنترل سرعت در سراشیبی» است؛ همان آپشنی که بازاری‌ها به اشتباه، آنرا «شیب‌سنج» می‌نامند.

دکمه شیب سنج در تیوولی مونتاژ رامک خودرو

دلیل اشتباه بودن این اسم این است که برخی خودروها، دو سیستم کنترلی مختلف را برای سطوح شیب‌دار دارند؛ یک سیستم HHC یا HAC یا HAS است که برای نگه‌داشتن موقت خودرو در زمان شروع حرکت در سربالایی‌ها بکار می‌رود و اصطلاحا آنرا «کنترل ایتسایی در سربالایی» می‌نامند. اما سیستم دیگر که معمولا با علامت HDC آنرا می‌شناسند، برای جلوگیری از شتاب‌گرفتن خودرو و افزایش دور موتور در سرازیری‌ها استفاده می‌شود و به آن نیز اصطلاحا «کنترل سرعت در سرازیری» می‌گویند. ولی متاسفانه در بازار کشورمان، هردوی این سیستم‌ها را «شیب‌سنج» نامیده‌اند.

قیمت سانگ یانگ تیوولی آرمور

جهت اطلاع از قیمت روز انواع محصولات سانگ یانگ از جمله تیوولی و همچنین جهت مشاهده به‌روزترین آگهی‌های خودرو تیوولی، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز سانگ یانگ
»» خرید و فروش تیوولی وارداتی
»» خرید و فروش تیوولی مونتاژی

مشخصات انواع تیوولی مونتاژ

از لینک مشخصات فنی انواع سانگ یانگ، می‌توانید جدول کامل آپشن‌ها و مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی و سایر محصولات رامک خودرو را مشاهده کنید.

دفترچه راهنمای تیوولی

در مطلب دانلود دفترچه راهنمای خودرو، می‌توانید کتابچه فارسی خودرو تیوولی، خودروهای سانگ‌یانگ و همچنین سایر خودروهای موجود در بازار ایران را دریافت کنید.

*عکس از اسب بخار

دیدگاه کاربران