تنوع در مدل و اندازه و انحصار در ملیت برندها

ژاپن؛ سومین بازار جهان

4 خرداد 1397 19:00

ژاپن سومین بازار بزرگ خودرو جهان را دارد. این بازار کامل و متنوع از کلاس‌ها و برندهاست. طی سال‌های اخیر فروش مجموع خودروها در این بازار بین 5 تا 5.5 میلیون دستگاه بوده که ترکیبی از خودروی سواری، خودروهای ساب‌کامپکت، کامیون‌های کوچک، کامیون و اتوبوس است. سهم کامیون‌های ریز و درشت این بازار در سال 2017 بیش از 800 هزار دستگاه و سهم خودروهای ساب‌کامپکت حدود از یک‌میلیون و 700 هزار دستگاه بود. خودروهای سواری نیز به فروشی نزدیک به 2 میلیون و 720 هزار دستگاه رسیدند. بر اساس آمار فروش در چهارماهه ابتدایی سال پیش‌بینی می‌شود فروش سال 2018 به حدود 5.5 میلیون دستگاه برسد.

فروش سال 2018

ابتدای سال 2018 برای خودروهای سواری نسبتا بد بود. فروش خودروی ژاپن در ژانویه به میزان 3.5 درصد، در فوریه 2.8 درصد و در مارس با 3.6 درصد کاهش همراه بود. به‌این‌ترتیب فروش خودروی سواری در سه‌ماهه ابتدایی سال با کاهش 3.4 درصدی همراه بود.

ماه آوریل اولین ماهی بود که فروش در این بازار مثبت شد و رشد 2.7 درصدی را به خود دید. تا اینجای کار، بر اساس اطلاعات انجمن‌های تولیدکنندگان و فروشندگان خودروی ژاپن، جادا و جاما، در چهارماهه ابتدایی سال مجموع فروش به یک‌میلیون و 559 هزار دستگاه رسیده است که نسبت به سال پیش با کاهش 2.2 درصدی مواجه بوده است.

پرفروش‌ترین برندهای سرزمین آفتاب

  • تویوتا باوجود کاهش فروش 9.3 درصدی در چهارماهه هنوز پرفروش‌ترین برند ژاپن است. این برند با فروش 466 هزار دستگاهی در مدت اخیر سهم 29.2 درصدی از بازار را در اختیار داشت.
  • هوندا؛ دومین برند پرفروش ژاپن توانست سال جدید را با رشدی هماهنگ با بازار آغاز کند. طی مدت 4 ماهه فروش این خودرو با 2.3 درصد افزایش به 263 هزار دستگاه رسید و سهمی 16.5 درصدی از بازار را در اختیار گرفت.
  • سومین برند پرفروش سوزوکی است. با رشد 5.2 درصدی به فروش 210 هزار دستگاه در 4 ماه رسید رتبه سوم را با سهم 13.2 درصدی از بازار از آن خود کند.
  • نیسان که سال گذشته در رتبه پنجم قرار داشت توانست امسال با فروش 200 هزار دستگاهی رتبه خود را به مرتبه چهارم برساند. در این مدت سهم نیسان از بازار نزدیک به 12.5 درصد بود.
  • دایهاتسو با 173 هزار، مزدا با 76 هزار، میتسوبیشی با 16 هزار، لکسوس با 25 هزار و مرسدس با 21 هزار دستگاه در رتبه های پنجم تا دهم قرار دارند.
  • میتسوبیشی که در رده هشتم قرار دارد رشدی 22.6 درصدی و لکسوس که در رتبه نهم قرار دارد رشدی 52.7 درصدی در فروش را تجربه کردند تا موفق‌ترین برند‌های بازار از نظر افزایش فروش باشند.

انحصار ژاپنی‌ها در سرزمین اصلی

با نگاهی به بازار می‌توان دید که پرفروش‌ترین برندها و پرفروش‌ترین خودروسازهای این کشور ژاپنی هستند. در 10 برند پرفروش بازار تنها مرسدس دیده می‌شود. خودروسازان بزرگ هم تا رتبه ششم در اختیار خود ژاپنی‌هاست. البته اتحاد رنو - نیسان به این معنی نیست که رنو در این بازار موفق است، چراکه این رتبه مدیون فروش نیسان است و رنو تنها دو هزار دستگاه در این بازار فروخته است.

گروه فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، تنها 27 هزار دستگاه در این بازار فروخته و رتبه هفتم را دارد. خودروسازی ب‌ام‌و و مرسدس بنز هر دو با فروش 22 هزار دستگاه در رتبه های بعدی هستند و اتحاد فیات - کرایسلر با فروش 7 هزار خودرو در رتبه دهم است.

دیدگاه کاربران